Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2018, 13:54   #221
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ben ik blij dat ik op de boerenbuiten woon en niet in een stad. Maar het is en blijft lachwekkend. De moderne diesels zijn properder dan wat ze iedereen wijsmaken. Er zit voor een fortuin aan milieuvriendelijke maatregelen en oplossingen in. Dat Toyota ermee stopt is maar voor 1 ding : de winst is niet genoeg meer om een kleine en middenklasse diesel te ontwikkelen, produceren en te verkopen.

Groen = poen en Toyota kan niet genoeg meer poen meer verdienen dus stoppen ze met diesels te maken.
De moderne diesels stoten ongeveer 3 keer zoveel NOx uit dan ze volgens de norm mogen.

Sjoemelsoftware, zegt het u iets ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 13:57   #222
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De moderne diesels stoten ongeveer 3 keer zoveel NOx uit dan ze volgens de norm mogen.

Sjoemelsoftware, zegt het u iets ?
Niet noodzakelijk. Gewoon domme testprocedure. De verbruikscijfers zijn evengoed 'gesjoemel'.
Oud 7 maart 2018, 14:08   #223
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben ik blij dat ik op de boerenbuiten woon en niet in een stad. Maar het is en blijft lachwekkend. De moderne diesels zijn properder dan wat ze iedereen wijsmaken. Er zit voor een fortuin aan milieuvriendelijke maatregelen en oplossingen in. Dat Toyota ermee stopt is maar voor 1 ding : de winst is niet genoeg meer om een kleine en middenklasse diesel te ontwikkelen, produceren en te verkopen.

Groen = poen en Toyota kan niet genoeg meer poen meer verdienen dus stoppen ze met diesels te maken.
Toyota is nooit een grote dieselfabrikant geweest. De jongste jaren kochten ze hun diesels bij BMW. Het is gewoon een marketingstunt.
Oud 7 maart 2018, 14:08   #224
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 14:31   #225
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Toyota is nooit een grote dieselfabrikant geweest. De jongste jaren kochten ze hun diesels bij BMW. Het is gewoon een marketingstunt.
Waar goedgelovigen weer eens ingetrapt zijn zoals laatst bij Volvo.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 14:36   #226
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Waar goedgelovigen weer eens ingetrapt zijn zoals laatst bij Volvo.
Dus als de tweede grootste autofabrikant geen business meer ziet in Diesel, denk jij dat Diesel nog een gouden toekomst wacht ?

Leef verder in uw droomwereld. De leasemarkt is op dit moment (uit gewoonte) de grooste afnemer Dieselwagens in Belgie, maar gelet op de doelstellingen die ze voor zich zetten kwa vergroening vrees ik dat daar Diesel ook tot haar einde gaat komen.

En voor de rest hoop ik dat je niet getroffen wordt door een wiek van de molen.
Oud 7 maart 2018, 14:51   #227
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als de tweede grootste autofabrikant geen business meer ziet in Diesel, denk jij dat Diesel nog een gouden toekomst wacht ?

Leef verder in uw droomwereld. De leasemarkt is op dit moment (uit gewoonte) de grooste afnemer Dieselwagens in Belgie, maar gelet op de doelstellingen die ze voor zich zetten kwa vergroening vrees ik dat daar Diesel ook tot haar einde gaat komen.

En voor de rest hoop ik dat je niet getroffen wordt door een wiek van de molen.
Ze hebben lange tijd zelfs geen diesels gehad en zijn er enkel mee begonnen (jaren 90???) omdat ze een groot stuk van de Europese markt misliepen.
Oud 7 maart 2018, 14:56   #228
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Van mij mogen ze nieuwe dieselwagens vandaag al verbieden. Ik zou er alleszins niet wakker van liggen. Al meerdere keren aangehaald : onze diesel zal nog een 10 jaar meegaan. Tegen dan is mijn vrouw thuis en hebben wij geen diesel meer nodig. Ik weiger nu nog elk werk verder dan 15 kilometer van mijn woonplaats of er moet een bedrijfswagen bij zijn (na de opzegtermijn uitgedaan te hebben). En voor mijn dagelijks privévervoer heb ik momenteel 3 benzinewagens staan (1 gewone nummerplaat, een O-plaat en 1 zonder plaat).

Dus afschaffen die diesel
Maar benzinewagens stoten veel meer CO2 uit. Dan heb je daar weer een doelstelling die niet zal gehaald worden. Dat lees je in elk automagazine als conclusie. Elektrisch dan maar? Nog 10 jaar te vroeg om van een echte doorbraak te kunnen spreken. Dus wat dan nog? En wat met het vrachtvervoer en dergelijk dan? De Tesla truck is mooi in theorie.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 15:04   #229
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze hebben lange tijd zelfs geen diesels gehad en zijn er enkel mee begonnen (jaren 90???) omdat ze een groot stuk van de Europese markt misliepen.
Probleem dat ze dus nu niet meer hebben aangezien diesels in de ban gedaan zijn door de consument.
Oud 7 maart 2018, 15:37   #230
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

VW heeft al aangekondigd nieuwe kleine dieselmotoren niet meer verder te ontwikkelen, dus RIP kleine dieselmotoren, alle onder de 2000 cc quasi.

Dus het A-B-C segment, van mini tem compacte klasse, gaat in afzienbare toekomst geen dieselmotoren meer krijgen.

Voor de ongelovige Thomassen, dit was reeds verleden jaar groot aangekondigd
VW stopt ontwikkeling 1500 cc diesel:

Citaat:
https://www.automobil-produktion.de/...toren-350.html

Nicht rentabel

VW plant Entwicklungsstopp der 1,5-Liter-Dieselmotoren

Jennifer Kallweit am 08. Februar 2017
https://www.autocar.co.uk/car-news/n...r-mild-hybrids

Dus Jan modaal zal kunnen fluiten naar nieuwe kleine dieselmodellen en dat is ook goed zo. Willen ze nog dieselen zal het vanaf een zware 2000 cc diesel zijn. En niet vergeten de ad-blue pispot op tijd bij te vullen.

VW 2000 cc "evo-diesel", die de Euronorm 7 zou halen:
Citaat:
https://www.n-tv.de/auto/Volkswagen-...e20069848.html
...
Trotz aller Elektro-Euphorie: VW wird noch viele Jahre den Großteil seiner Produkte mit konventionellem Antrieb verkaufen. "Wir investieren derzeit mehr Geld in die Entwicklung neuer Verbrennungsmotoren als je zuvor", so Diess. Zum Ende dieses Jahrzehnts will man unter anderem einen neuen Zweiliter-Vierzylinder-Diesel fertig haben. Der intern genannte EA 288 evo Motor soll dann bereits die superstrenge Abgashürde Euro 7 schaffen.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2018 om 15:47.
Oud 8 maart 2018, 07:00   #231
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar staat dat van die gouden toekomst ?

Wel makkelijk zo, reageren op iets wat er niet staat, terwijl wat er staat weggelachen werd.

Citaat:
Dieselvoertuigen zijn goed voor minder dan 10 procent van de voertuigen die we verkopen. dixit Toyota ” De meeste van die tien procent zijn overigens bestelwagens, pick-ups en zware terreinvoertuigen. Voertuigen die ze ook na dit jaar nog in dieselvorm zullen aanbieden dixit Toyota.
Hoera hoera , Toyota blijft dus min of meer gewoon verder verkopen wat ze eerder verkochten.
Oud 8 maart 2018, 07:02   #232
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel bla bla om niks dus, ach ja een kinderhand is snel gevuld.
Oud 8 maart 2018, 07:36   #233
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het blijft me een raadsel waarom mensen heden ten dage nog absoluut met een Diesel willen rijden ? Mijn 110 pk sterke benzine motor 1.2 TSI met automatische DSG 7 bak verbruikt gemiddeld nog rond de zes liter. Die draait nog geen 2000 toeren aan 120.
Mijn vorige Suzuki benzine had 300.000 km op de teller toen ik hem van de hand deed. Ik denk dat hij nog steeds ergens rond tuft.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 09:04   #234
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Waar staat dat van die gouden toekomst ?

Wel makkelijk zo, reageren op iets wat er niet staat, terwijl wat er staat weggelachen werd.

Hoera hoera , Toyota blijft dus min of meer gewoon verder verkopen wat ze eerder verkochten.
Je begrijpt het niet.

Blijkbaar is het economisch niet interessant om nog Dieselwagens te verkopen. Mocht er een grote vraag zijn, no way dat de tweede grootste speler ter wereld Diesel zou opgeven.

Maargoed, jij speelt duidelijk viool, op de titanic.
Oud 8 maart 2018, 09:05   #235
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Mijn vrouw rijdt met haar 2.0 diesel 150PK tegen gemiddeld 4,2 liter/100km rond. Automaat, volautomatische airco, sportbreak, 18" velgen ... Haar vrouwelijke collega op het werk heeft vorig jaar haar VW diesel overgelaten op een benzine uitvoering. Maar ze moet nu maandelijks bijna 130 euro meer aan benzine betalen dan voorheen met haar diesel. Vooral woon-werkverkeer. Dus er blijft toch een verschil in zitten. Het zal wel kleiner worden maar toch ...
Oud 8 maart 2018, 09:14   #236
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
VW heeft al aangekondigd nieuwe kleine dieselmotoren niet meer verder te ontwikkelen, dus RIP kleine dieselmotoren, alle onder de 2000 cc quasi.:
Omdat het te duur is geworden om aan de steeds strengere normen te voldoen.

Men gaat wel volgend probleem krijgen : constructeurs moeten ook de CO2-uitstoot jaarlijks laten zakken. Maar de diesels hadden juist dit voordeel tov. benzinewagens. Met de krimpende markt van diesels en meerverkoop van benzinewagens gaat de gemiddelde CO2-uitstoot stijgen. Ik vraag mij af hoe ze dat gaan oplossen? Elektrisch zal een deel goed maken maar volgens mij niet alles.

En wat met het vrachtvervoer die in totaliteit genomen veel meer vervuilt dan alle dieselwagens samen? In de Oostbloklanden zien ze niet op wat meer of minder vervuiling en emissienormen. En die met hun RO, PL, BG en andere nummerplaten tuffen hier ook massaal rond. Ik zie nog geen vrachtwagens op benzine rond gaan rijden. En elektrisch? 40 ton verder trekken en dat bij ritten van honderden kilometers?
Oud 8 maart 2018, 09:33   #237
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De dieselmotor bij personenwagens was al wereldwijd een marginaal verschijnsel bij personenwagens, en ze zal nog marginaler worden want de meeste grote constructeurs laten de dieselmotor vallen in het segment A-B-C of de best betaalbare wagens. Andere laten de dieselmotor in normale personenwagens volledig vallen. En vanaf 2021 met de euronorm 7 zal het hek volledig van de dam zijn. Want dan gaat de diesel duurder worden dan electrisch of benzinehybride.

Ook de grootste producent van dieselwagens, de Volkswagengroep, gaat dat doen.

De rest van de blinden speelt dus maar verder viool op de Titanic.

Ik heb de link al in het Duits en in het Engels gegeven, maar voor de enkel Nederlandsbegrijpende lezers heb ik ze ook in het Nederlands:
(uiteraard is het voor de violisten en pianisten op de Titanic te laat)

Citaat:
https://www.autobahn.eu/3033/volkswa...leine-diesels/

Volkswagen stopt met kleine diesels

Strenge regelgeving, de kosten die hiermee gepaard gaan en de algehele impopulariteit van diesel hebben er toe geleid dat Volkswagen de ontwikkeling van zijn kleine dieselmotoren heeft stopgezet. RIP Polo TDI.

Voor de goede orde: Volkswagen zweert de diesel an sich niet af. Voor de Duitsers zit er zeker nog toekomst in de dieselmotoren, maar dan alleen vanaf de middelgrote modellen. Voor alles onder de 2.0 TDI zijn de dagen geteld. In de praktijk komt het er op neer dat de 1.4 en 1.6 TDI die onder de kap van de kleinere Seats, Skoda's, VW's en Audi's liggen nog een jaar of 4-5 te gaan hebben. Hierna zal de consument zijn Fabia, Ibiza of Polo met een mild-hybride benzine-aandrijflijn moeten aanschaffen.

Volgens VW's ontwikkelingsbaas Frank Welsch heeft Volkswagen de ontwikkeling van een dieselvariant van de nieuwe 1.5 TSI gestaakt.

Tegenover Autocar laat hij weten dat de kosten van nabehandeling (denk bijvoorbeeld aan SCR om de uitstoot van NOx binnen de wettelijke kaders te krijgen) te hoog oplopen en de vraag bovendien terugloopt. Om deze reden is ervoor gekozen de 1.6 TDI (codenaam EA827) uit te faseren en simpelweg geen nieuw alternatief te presenteren. Het kost VW tegenwoordig 25% van de totale productieprijs van een Polo om er een dieselmotor in te leggen.

Mild-hybride

De afgelopen jaren zijn kleine benzinemotoren steeds zuiniger geworden, in combinatie met mild-hybride oplossingen (zoals een 48V-systeem) denkt VW een afdoende alternatief voor kleine diesels te hebben. Hiermee doet VW wat Toyota tien jaar geleden al met de Yaris deed, hoewel deze vergelijking de Duitsers misschien wat tekort doet: Toyota was niet in staat een fatsoenlijke kleine diesel te bouwen, VW had dit beter in de vingers. De kleinste zelfontbrander die het concern ooit maakte van de 0,9 liter tweecilinder die in de XL1 ligt.

Ontmoediging

Door een combinatie van de uitbraak van dieselgate en wassende milieuproblemen in de grote steden krijgt diesel het steeds moeilijker. Overheden op verschillende niveaus ontmoedigen de brandstof steeds actiever. Een gevolg hiervan is te zien in Frankrijik: dit was altijd een dieselland bij uitstek. Twee derde van de nieuwverkopen was tot voor kort een diesel, afgelopen maand dook dit percentage voor het eerst onder de 50%.

Volkswagen kiest in de toekomst duidelijk voor een elektrificeringsstrategie, het beperken van zijn dieselaanbod past hier goed in. In principe doet het wat de markt vraag, maar VW heeft er wel rekening mee te houden dat de markt grillig is. Vandaag is NOx de grote duivel, morgen kunnen dit fijnstofpartikels zijn.

H. Feitsma | 08.02.2017

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2018 om 09:35.
Oud 8 maart 2018, 09:35   #238
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw rijdt met haar 2.0 diesel 150PK tegen gemiddeld 4,2 liter/100km rond. Automaat, volautomatische airco, sportbreak, 18" velgen ... Haar vrouwelijke collega op het werk heeft vorig jaar haar VW diesel overgelaten op een benzine uitvoering. Maar ze moet nu maandelijks bijna 130 euro meer aan benzine betalen dan voorheen met haar diesel. Vooral woon-werkverkeer. Dus er blijft toch een verschil in zitten. Het zal wel kleiner worden maar toch ...

Kan allemaal zijn. Maar de feiten spreken u tegen.

https://www.autogids.be/autonieuws/o...kilometer.html

Heb ook eventjes snel gerekend voor die vrouwelijke collega.

Stel 2500 km per maand woon werkverkeer

Diesel 4.5 aan 1.40 euro = 157 euro per maand

Benzine 6 aan 1.40 = 210 euro per maand

Verschil is 53 euro per maand.

Vanwaar die 130 euro ?? Rijdt die collega 7000 km per maand ? Dat lijkt me toch heel veel woon werk verkeer

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 maart 2018 om 09:49.
Oud 8 maart 2018, 09:37   #239
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Liegen is ook een hobby hoor.
Oud 8 maart 2018, 09:42   #240
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Liegen is ook een hobby hoor.

Inderdaad . Of het moet zijn dat de vrouw in kwestie bijna 7000 km per maand rijdt woon werkverkeer.

Maar uit ervaring weet ik dat je dat meestal best met een korreltje zout neemt en al zeker wanneer vrouwen U dat vertellen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 maart 2018 om 09:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be