Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
13 maart 2018, 11:06 | #61 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
|
Citaat:
6000 in duitsland is niet 6000 in belgie |
|
13 maart 2018, 11:15 | #62 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Is de NO2 en wat er nog bijplakt aan vergif dan anders hier in bE dan in D? http://www.vmm.be/data/stikstofdioxi...jaargemiddelde Citaat:
https://de.statista.com/statistik/da...aftstoffarten/ Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 11:26. |
||
13 maart 2018, 11:23 | #63 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
|
2.5% van de doden door hartinfarct zou je kunnen wijten aan diesels
bovendien micele DAALT het getal... het gaat dus over 300tal mensen die SNELLER doodgaan aan een hartinfarct... |
13 maart 2018, 11:27 | #64 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Kijk Paul in D zijn er pakweg 6000 doden door dieseluitlaatgassen en 3400 verkeersdoden. Hoeveel zijn er in BE want BE heeft verhoudingsgewijs meer dieselverkeer in hun steden en platteland als Duitsland? Plak er eens iets op. De stats ken je. In D rijdt pakweg 3,3* op 10 met een dieselwagen, in BE is dat nog 5,8# op 10. * nagescheckt: https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr..._umwelt_z.html # https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/vo...agens-neemt-af De Duitser legt maar 1% meer kms af per wagen dan de Belg: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03238392 Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 11:50. |
|
13 maart 2018, 13:49 | #65 |
Parlementslid
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
|
De vraag is wat gaat een simpele mens daar aan kunnen doen? Stel dat ik morgen beslis mijn diesel (euro 6) weg te doen. Gaat dit veel verhelpen? Misschien dat mijn geweten even gesust is. Tot er weer de zoveelste vrachtwagen hier passeert en de boel vol roet blaast. Dan denk ik wie is hier nu weer de grootste zot geweest.
Wat ik wil zeggen is of het nu 600, 6000 of 60000 doden zijn, lig je er van wakker? Je doet bepaalde dingen om je leven zo comfortabel te maken. Op zich is iedere mens een egoïst en zit in zijn "ikke" denken. In mijn geval is de dieselwagen of beter gezegd die van mijn vrouw de beste en goedkoopste oplossing. Vandaag is er geen deftig alternatief dat betaalbaar is en even goede resultaten geeft. Je kan naar een benzinewagen gaan maar dat is ook ongezond. Andere oplossingen zijn er vandaag NIET. Daarbij de vraag : ga je voor iets of wat job zien dan is het eerste wat je hoort salariswagen met tankkaart is standaard. Allemaal diesel en geen enkele benzine of andere soort brandstof. Wat moet je dan zeggen : ik wil de job wel maar wil een benzinewagen hebben? Ze zullen eens lachen |
13 maart 2018, 13:57 | #66 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
|
Citaat:
Het getal kan niet groter zijn dan 2400 omdat er in Belgie niet meer dan 2400 sterven per jaar aan een infarct. Bovendien zakt het cijfer terwijl jij met uwbronnen beweert dat het stijgt.. Dus ergens klopt dat cijfer niet, t'is al wat ik zeg. 6000 is groter dan 2400 en 6000 is het getal van Duitsland = BE land x 8 Dus 6000/8 = max 800 en dan vergelijken met alle ziektes en dan kom je tot een nauwkeurige schatting nu is het teveel nattevinger het is zodanig opgeblazen dat het niet geloofwaardig overkomt. Een mensenleven is bvb 1miljoen euro, dus 200 mensen is 200miljoen euro... Je moet niet altijd veel mensen hebben om iets belangrijks te zeggen... 200miljoen is een getal waar je iets mee kunt doen.. Je kan zeggen wij gaan 200miljoen NOx taks heffen op diesels... |
|
13 maart 2018, 14:50 | #67 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
https://www.umweltbundesamt.de/sites...lasten_no2.pdf Citaat:
Wat jij ervan maakt en denkt kan me nu echt geen kloten schelen. (ik begrijp nochtans heel goed Duits , en jij bent te lui iets te willen lezen) Draadstarter nog maar eens: Studie van het Federale Milieuagentschap Elk jaar sterven 6000 mensen: zo gevaarlijk zijn de dieseluitlaatgassen echt Donderdag 08.03.2018, 12:42 Stikstofoxiden, die voornamelijk uit dieseluitlaten komen, leiden tot aanzienlijke gezondheidsproblemen. Niet alleen 6000 sterfgevallen als gevolg van hart- en vaatziekten per jaar gaan ten koste van vervuilers. Diabetes, hypertensie, astma en COPD nemen ook toe. De Umweltbundesamt (UBA) heeft dit door een grote studie nagescheckt, hoeveel ziekten en sterfgevallen in Duitsland daadwerkelijk ten koste van stikstofdioxide (NO2) gaan. Dit gas staat centraal in het debat over dieselauto's, rijverboden en badges. Omdat het schadelijke gas vrij komt, vooral in steden, voornamelijk uit de uitlaten van dieselvoertuigen. De studie concludeert dat ongeveer 6.000 mensen in Duitsland elk jaar vroegtijdig overlijden aan hart- en vaatziekten veroorzaakt door stikstofdioxide. Volgens de studie kan NO2 ernstige gevolgen hebben over een langere periode, zelfs bij lage concentraties. Honderdduizenden ziektegevallen door stikstofoxiden Het onderzoek, dat betrekking had op de NO2-vervuiling in heel Duitsland, dus ook in landelijke gebieden met minder wegverkeer, heeft niet alleen de cardiovasculaire ziekten bepaald. Blootstelling aan stikstofdioxide wordt ook geassocieerd met ziekten zoals diabetes mellitus, hypertensie, beroerte, chronische obstructieve longziekte (COPD) en astma. De studie toont aan, onder andere, dat acht procent van de bestaande diabetes mellitus ziekte in Duitsland in 2014 waren te wijten aan stikstofdioxide in de lucht (het laatste jaar van de onderzoeksperiode). Dit komt overeen met ongeveer 437.000 gevallen van ziekte. Bij bestaande astma is het percentage ziekten als gevolg van blootstelling aan NO2 zelfs nog hoger met ongeveer 14 procent. Dit komt overeen met ongeveer 439.000 gevallen van ziekte. Dringende behoefte aan actie in steden UBA-president Maria Krautzberger: "De studie toont aan hoeveel stikstofdioxide de gezondheid in Duitsland schaadt. We moeten alles doen wat we kunnen om onze lucht schoon en gezond te houden. Vooral in de drukke steden is er behoefte aan actie. Dit is bevestigd door de federale administratieve rechtbank. Zelfs rijverboden zijn daarom mogelijk als een laatste redmiddel." Voor toepassing bij het onderzoek modelberekeningen terwijl behoedzame uitgangspunten: Allereerst waren alleen doeltreffend geacht worden geassocieerd met een hoge mate van zekerheid met betrekking tot stikstofdioxide vervuiling. Aan de andere last van minder dan 10 ug werden / m3 berekend geen gevolgen voor de gezondheid, omdat dit moment is er niet genoeg betrouwbare studies die het verband tussen deze lage concentraties en gezondheidseffecten zonder twijfel voor NO2 te bevestigen. Dieselauto's erkend als de hoofdschuldige Over het geheel genomen de rating daalt met stikstof gedurende een aantal jaren een beetje, maar de grenzen zijn veel plaatsen nog steeds niet nageleefd, zoals blijkt uit de meest recente gegevens over het jaar 2017 "Een belangrijke oorzaak van schadelijke stikstofoxiden in de lucht is duidelijk dieselauto's - zelfs buiten de zwaar belaste wegen", zei Maria Krautzberger. Voor de huidige studie "Kwantificering van de belasting van het milieu op basis van de blootstelling aan stikstofdioxide in Duitsland" is een groot aantal gepubliceerde wetenschappelijke onderzoeken geëvalueerd. Eerst werd onderzocht voor welke gezondheidseffecten betrouwbare statistische correlaties met NO2-verontreiniging werden aangetoond. Hiervoor werden epidemiologische studies onderzocht, waarvan de resultaten overdraagbaar zijn op de Duitse bevolking. --- n n n ----- Citaat:
D heeft 15.089.000 dieselwagens, BE heeft 3.339.000 of 22,13 % 22% van 6000 is 1320! , BE had 637 offic. verkeersdoden in 2016. Dit is gewoon mijn nattevinger adhv van het aantal dieselwagens. Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 15:19. |
|||
13 maart 2018, 15:39 | #68 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
|
Citaat:
Hoe die rekenregels tot stand komen, daar kan men zich vragen stellen - verifieerbaar is het nauwelijks. |
|
13 maart 2018, 17:07 | #69 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
|
Citaat:
Het is toch niet opdat men morgen Marlboro sigaretten uit de handel zou halen dat je niet meer mag of kan roken. Rook dan een ander merk. |
|
13 maart 2018, 17:14 | #70 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Straks gaan ze asbeststof ook nog in twijfel trekken, en gaan ze weer met asbest bouwen. Men kan het namelijk niet precies verifiëren "hoeveel asbestdoden" er nu exakt zijn op langere termijn. Citaat:
http://www.ademloos.be/nieuws/fijn-s...-grootste-kost NO2 en PM 0.1-1 hangt nu eenmaal aan mekaar en wordt tesamen ingeademd, NOx wordt altijd secundair fijnstof genoemd in de literatuur. Uiteraard is het maar voor de grap dat het WHO absolute grenswaardes, ttz alarmwaardes vastlegt voor PM 2.5 en NO2 in de omgevingslucht. Dat is maar voor te lachen. Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 17:41. |
||
13 maart 2018, 17:45 | #71 | |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
Citaat:
https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=1&powerunit=2 175 gebruikers met Benzine 6,31 8,70 12,38 452 gebruikers met Diesel 4,91 6,83 9,57 Dus tot bijna 2 Liter minder verbruik voor een Diesel. Het gemiddelde verbruik van een Diesel ligt net iets hoger dan het laagste verbruik bij een Benzine, het hoogste verbruik van een Benzine ligt bijna dubbel zo hoog als het gemiddeld verbruik van de Diesel. Mijn wagen: 102 Benzine 7,19 8,63 11,92 97 Diesel 4,98 6,78 8,32 Dus ook bijna 2 Liter minder verbruik met een Diesel Diesel prijs 1,109€, Benzine prijs 1,359€ in DE waar ik meestal werk en gemakkelijkheidshalve ook ga tanken. Wekelijks zo rond de 1000Km Jaarlijks dus zeker zo een 1250-1300 € meer kost met een benzine aan de huidige prijzen of een meerkost van bijna 34% aan brandstof met de huidige brandstofprijzen. Laatst gewijzigd door dpg : 13 maart 2018 om 18:11. |
|
13 maart 2018, 18:05 | #72 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
|
Citaat:
Na wat omwegen vind ik de door de Nature auteurs gebruikte risico-data voor PM_2.5 in een geciteerd paper van Burnett et al (2014) link. Burnett's risicomodel is gebaseerd op 215 datapunten uit verschillende PM_2.5 studies. Slecht 24 van de 215 datapunten behandelen omgevingslucht, het merendeel gaan over PM_2.5 in sigarettenrook en binnenskamer steenkool/biomassa-verbranding. Sorry, maar als scheikundige heb ik vragen over een mortaliteitsmodel voor PM2.5 dat grotendeels is opgesteld op basis van blootstelling aan tabaksrook, in hoeverre dit voor diesel/omgeving PM2.5 van toepassing is ? Tabaksrook heeft ettelijke 1000'en ppm PM2.5, hoe men de geassocieerde risico's kan extrapoleren naar 10'en ppm in omgevingslucht is ook me niet geheel duidelijk, temeer de risicomodellen niet lineair maar exponentieel zijn. Ik twijfel niet aan de schadelijkheid van PM2.5 of NOx, wel aan "x-aantal-doden" statements omdat bij dergelijke veralgemeningen teveel wetenschappelijke nuance verloren gaat. En uw voorbeeld van asbest ? Sorry, maar probeer maar opnieuw: van asbest is geweten dat dit mesothelioom veroorzaakt, een type longkanker dat uniek toe te schrijven valt aan asbest (en erioniet). Bewijs maar eens dat een hersenbloeding of hartaanval veroorzaakt was door NOx of PM2.5... |
|
13 maart 2018, 18:23 | #73 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Enkel Volkswagens dieselgesjoemel zorgde voor 1200 extra doden in enkel Europa, en 1,9 miljard € gezondheidsschade, bron :
Citaat:
https://www.google.be/search?q=helmu...w=1440&bih=829 Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 18:29. |
|
13 maart 2018, 18:39 | #74 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
|
Citaat:
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
|
13 maart 2018, 19:03 | #75 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://www.asbestos.com/news/2012/0...-cancer-cause/ Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 19:24. |
|||
13 maart 2018, 19:14 | #76 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
Citaat:
In België zouden dat er 880 zijn. Hoeveel sterven er jaarlijks in ongevallen ? Hoeveel gaan er sterven in elektrische auto's die betrokken zijn in ongevallen door elektrocutie ? (400-600-800 Volt)...... |
|
13 maart 2018, 19:16 | #77 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
Hoeveel sterven er door in hun neus te peuteren?
|
13 maart 2018, 19:18 | #78 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
|
13 maart 2018, 19:25 | #79 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
|
U heeft door dat je onzin vertelt?
Geef eens 1 ongeval waardoor iemand in een E-voertuig of een andere betrokkene sterft door electrocutie. Er rijden al miljoenen E-voertuigen rond. Dus moeilijk kan dat niet zijn. Stekkerwagens hebben ook hoogspanningsbatterijen, maar het is de stroom die telt. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 19:48. |
|
13 maart 2018, 19:44 | #80 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
Citaat:
100% e-voertuigen, dus niet de hybrides ? https://www.tijd.be/ondernemen/auto/...Belgie/9932847 |
|