Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2018, 11:06   #61
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
GAzettepraat.

Dit is geen gazettepraat moest je liever graag Duits lezen:
https://www.umweltbundesamt.de/sites...lasten_no2.pdf
ja maar manneke

6000 in duitsland is niet 6000 in belgie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:15   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja maar manneke

6000 in duitsland is niet 6000 in belgie
En dan manneke? Hebben ze in Belgie geen dieselautos?

Is de NO2 en wat er nog bijplakt aan vergif dan anders hier in bE dan in D?
http://www.vmm.be/data/stikstofdioxi...jaargemiddelde

Citaat:
https://mobilit.belgium.be/sites/def...rs_2016_nl.pdf

6 Evolutie van de door personenwagens
afgelegde kilometers per brandstoftype

Voorafgaande opmerking:

De brandstoftypes zijn benzine, diesel, LPG, aardgas en elektriciteit. Hybride en plug-in
hybride voertuigen worden toegevoegd aan de conventionele voertuigen met hetzelfde
brandstoftype.4
De onderstaande cijfers tonen duidelijk aan dat de piek van het aandeel afgelegde kilometers
door dieselwagens 2012 was. In 2016 is het aandeel gereden kilometers door dieselwagens
duidelijk verminderd met -2,0 %, terwijl het aandeel gereden kilometers door benzinewagens
met 8,3 % gestegen is. In 2016 werd 74,8 % van de totale kilometers (personenwagens)
afgelegd door dieselwagens, in 2012 was dit nog 78,5 %
. Tot 2012 steeg dit percentage elk
jaar sinds het begin van de berekeningen in 1985, toen dieselwagens goed waren voor maar
24,2 % van de afgelegde kilometers. De kentering in het aandeel ingeschreven nieuwe
benzinewagens manifesteert zich nu ook duidelijk in de cijfers van de afgelegde kilometers.
Er worden steeds minder kilometers gereden met LPG-wagens. LPG was in 2016 goed voor
nauwelijks 0,3 % van de afgelegde kilometers. In 1985 was dit nog 3,5 %.
Hoewel het aantal aardgas- en elektrische wagens in 2016 sterk steeg, blijft hun aandeel in de
afgelegde kilometers nog zeer marginaal.
In Duitsland rijden verhoudingsgewijs veel minder dieselpersonenwagens:
https://de.statista.com/statistik/da...aftstoffarten/

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:23   #63
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
Standaard

2.5% van de doden door hartinfarct zou je kunnen wijten aan diesels
bovendien micele DAALT het getal...

het gaat dus over 300tal mensen die SNELLER doodgaan aan een hartinfarct...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:27   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
2.5% van de doden door hartinfarct zou je kunnen wijten aan diesels
bovendien micele DAALT het getal...

het gaat dus over 300tal mensen die SNELLER doodgaan aan een hartinfarct...
Alles kan, alikan. Er is niet alleen hartinfarct en zijn nog talrijke andere ziektes en doodsoorzaken te wijten aan extra luchtvervuiling.

Kijk Paul in D zijn er pakweg 6000 doden door dieseluitlaatgassen en 3400 verkeersdoden.

Hoeveel zijn er in BE want BE heeft verhoudingsgewijs meer dieselverkeer in hun steden en platteland als Duitsland?

Plak er eens iets op. De stats ken je. In D rijdt pakweg 3,3* op 10 met een dieselwagen, in BE is dat nog 5,8# op 10.

* nagescheckt: https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr..._umwelt_z.html
# https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/vo...agens-neemt-af

De Duitser legt maar 1% meer kms af per wagen dan de Belg:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03238392

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 11:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 13:49   #65
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

De vraag is wat gaat een simpele mens daar aan kunnen doen? Stel dat ik morgen beslis mijn diesel (euro 6) weg te doen. Gaat dit veel verhelpen? Misschien dat mijn geweten even gesust is. Tot er weer de zoveelste vrachtwagen hier passeert en de boel vol roet blaast. Dan denk ik wie is hier nu weer de grootste zot geweest.

Wat ik wil zeggen is of het nu 600, 6000 of 60000 doden zijn, lig je er van wakker? Je doet bepaalde dingen om je leven zo comfortabel te maken. Op zich is iedere mens een egoïst en zit in zijn "ikke" denken. In mijn geval is de dieselwagen of beter gezegd die van mijn vrouw de beste en goedkoopste oplossing.

Vandaag is er geen deftig alternatief dat betaalbaar is en even goede resultaten geeft. Je kan naar een benzinewagen gaan maar dat is ook ongezond. Andere oplossingen zijn er vandaag NIET. Daarbij de vraag : ga je voor iets of wat job zien dan is het eerste wat je hoort salariswagen met tankkaart is standaard. Allemaal diesel en geen enkele benzine of andere soort brandstof. Wat moet je dan zeggen : ik wil de job wel maar wil een benzinewagen hebben? Ze zullen eens lachen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 13:57   #66
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alles kan, alikan. Er is niet alleen hartinfarct en zijn nog talrijke andere ziektes en doodsoorzaken te wijten aan extra luchtvervuiling.

Kijk Paul in D zijn er pakweg 6000 doden door dieseluitlaatgassen en 3400 verkeersdoden.

Hoeveel zijn er in BE want BE heeft verhoudingsgewijs meer dieselverkeer in hun steden en platteland als Duitsland?

Plak er eens iets op. De stats ken je. In D rijdt pakweg 3,3* op 10 met een dieselwagen, in BE is dat nog 5,8# op 10.

* nagescheckt: https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr..._umwelt_z.html
# https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/vo...agens-neemt-af

De Duitser legt maar 1% meer kms af per wagen dan de Belg:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03238392
Je moet de lijst van de ICDC10 codes geven van de ziektes welke de studie aanhaalt als doodsoorzaak. Algemeen alle hartproblemen aanduiden is niet juist. Infarcten bvb 1200 mannen daarvan 5% is 60 Mannen
Het getal kan niet groter zijn dan 2400 omdat er in Belgie niet meer dan 2400 sterven per jaar aan een infarct. Bovendien zakt het cijfer terwijl jij met uwbronnen beweert dat het stijgt..

Dus ergens klopt dat cijfer niet, t'is al wat ik zeg.
6000 is groter dan 2400
en 6000 is het getal van Duitsland = BE land x 8
Dus 6000/8 = max 800
en dan vergelijken met alle ziektes en dan kom je tot een nauwkeurige schatting

nu is het teveel nattevinger
het is zodanig opgeblazen dat het niet geloofwaardig overkomt.

Een mensenleven is bvb 1miljoen euro, dus 200 mensen is 200miljoen euro... Je moet niet altijd veel mensen hebben om iets belangrijks te zeggen... 200miljoen is een getal waar je iets mee kunt doen.. Je kan zeggen wij gaan 200miljoen NOx taks heffen op diesels...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 14:50   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je moet de lijst van de ICDC10 codes geven van de ziektes welke de studie aanhaalt als doodsoorzaak. Algemeen alle hartproblemen aanduiden is niet juist. Infarcten bvb 1200 mannen daarvan 5% is 60 Mannen
Het getal kan niet groter zijn dan 2400 omdat er in Belgie niet meer dan 2400 sterven per jaar aan een infarct. Bovendien zakt het cijfer terwijl jij met uwbronnen beweert dat het stijgt..

Dus ergens klopt dat cijfer niet, t'is al wat ik zeg.
6000 is groter dan 2400
en 6000 is het getal van Duitsland = BE land x 8
Dus 6000/8 = max 800
en dan vergelijken met alle ziektes en dan kom je tot een nauwkeurige schatting

nu is het teveel nattevinger
het is zodanig opgeblazen dat het niet geloofwaardig overkomt.

Een mensenleven is bvb 1miljoen euro, dus 200 mensen is 200miljoen euro... Je moet niet altijd veel mensen hebben om iets belangrijks te zeggen... 200miljoen is een getal waar je iets mee kunt doen.. Je kan zeggen wij gaan 200miljoen NOx taks heffen op diesels...
Het staat allemaal netjes uitgelegd hier:

https://www.umweltbundesamt.de/sites...lasten_no2.pdf

Citaat:
en dan vergelijken met alle ziektes en dan kom je tot een nauwkeurige schatting
EN ALLE ziektes STAAn duidelijk in die PDF. En in die PDF staat de nauwkeurige schatting.

Wat jij ervan maakt en denkt kan me nu echt geen kloten schelen.
(ik begrijp nochtans heel goed Duits , en jij bent te lui iets te willen lezen)

Draadstarter nog maar eens:

Studie van het Federale Milieuagentschap

Elk jaar sterven 6000 mensen: zo gevaarlijk zijn de dieseluitlaatgassen echt

Donderdag 08.03.2018, 12:42

Stikstofoxiden, die voornamelijk uit dieseluitlaten komen, leiden tot aanzienlijke gezondheidsproblemen. Niet alleen 6000 sterfgevallen als gevolg van hart- en vaatziekten per jaar gaan ten koste van vervuilers. Diabetes, hypertensie, astma en COPD nemen ook toe.

De Umweltbundesamt (UBA) heeft dit door een grote studie nagescheckt, hoeveel ziekten en sterfgevallen in Duitsland daadwerkelijk ten koste van stikstofdioxide (NO2) gaan.
Dit gas staat centraal in het debat over dieselauto's, rijverboden en badges. Omdat het schadelijke gas vrij komt, vooral in steden, voornamelijk uit de uitlaten van dieselvoertuigen.

De studie concludeert dat ongeveer 6.000 mensen in Duitsland elk jaar vroegtijdig overlijden aan hart- en vaatziekten veroorzaakt door stikstofdioxide. Volgens de studie kan NO2 ernstige gevolgen hebben over een langere periode, zelfs bij lage concentraties.

Honderdduizenden ziektegevallen door stikstofoxiden

Het onderzoek, dat betrekking had op de NO2-vervuiling in heel Duitsland, dus ook in landelijke gebieden met minder wegverkeer, heeft niet alleen de cardiovasculaire ziekten bepaald.

Blootstelling aan stikstofdioxide wordt ook geassocieerd met ziekten zoals diabetes mellitus, hypertensie, beroerte, chronische obstructieve longziekte (COPD) en astma.

De studie toont aan, onder andere, dat acht procent van de bestaande diabetes mellitus ziekte in Duitsland in 2014 waren te wijten aan stikstofdioxide in de lucht (het laatste jaar van de onderzoeksperiode). Dit komt overeen met ongeveer 437.000 gevallen van ziekte.

Bij bestaande astma is het percentage ziekten als gevolg van blootstelling aan NO2 zelfs nog hoger met ongeveer 14 procent. Dit komt overeen met ongeveer 439.000 gevallen van ziekte.

Dringende behoefte aan actie in steden

UBA-president Maria Krautzberger: "De studie toont aan hoeveel stikstofdioxide de gezondheid in Duitsland schaadt. We moeten alles doen wat we kunnen om onze lucht schoon en gezond te houden. Vooral in de drukke steden is er behoefte aan actie. Dit is bevestigd door de federale administratieve rechtbank. Zelfs rijverboden zijn daarom mogelijk als een laatste redmiddel."

Voor toepassing bij het onderzoek modelberekeningen terwijl behoedzame uitgangspunten: Allereerst waren alleen doeltreffend geacht worden geassocieerd met een hoge mate van zekerheid met betrekking tot stikstofdioxide vervuiling. Aan de andere last van minder dan 10 ug werden / m3 berekend geen gevolgen voor de gezondheid, omdat dit moment is er niet genoeg betrouwbare studies die het verband tussen deze lage concentraties en gezondheidseffecten zonder twijfel voor NO2 te bevestigen.

Dieselauto's erkend als de hoofdschuldige

Over het geheel genomen de rating daalt met stikstof gedurende een aantal jaren een beetje, maar de grenzen zijn veel plaatsen nog steeds niet nageleefd, zoals blijkt uit de meest recente gegevens over het jaar 2017 "Een belangrijke oorzaak van schadelijke stikstofoxiden in de lucht is duidelijk dieselauto's - zelfs buiten de zwaar belaste wegen", zei Maria Krautzberger.

Voor de huidige studie "Kwantificering van de belasting van het milieu op basis van de blootstelling aan stikstofdioxide in Duitsland" is een groot aantal gepubliceerde wetenschappelijke onderzoeken geëvalueerd. Eerst werd onderzocht voor welke gezondheidseffecten betrouwbare statistische correlaties met NO2-verontreiniging werden aangetoond. Hiervoor werden epidemiologische studies onderzocht, waarvan de resultaten overdraagbaar zijn op de Duitse bevolking.

--- n n n -----


Citaat:
Dus ergens klopt dat cijfer niet, t'is al wat ik zeg.
6000 is groter dan 2400
en 6000 is het getal van Duitsland = BE land x 8
Dus 6000/8 = max 800
en dan vergelijken met alle ziektes en dan kom je tot een nauwkeurige schatting
Slechte schatting Paul, heel slecht...
D heeft 15.089.000 dieselwagens, BE heeft 3.339.000 of 22,13 %

22% van 6000 is 1320! , BE had 637 offic. verkeersdoden in 2016.

Dit is gewoon mijn nattevinger adhv van het aantal dieselwagens.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 15:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 15:39   #68
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Umweltbundesamt (UBA) heeft dit door een grote studie nagescheckt, hoeveel ziekten en sterfgevallen in Duitsland daadwerkelijk ten koste van stikstofdioxide (NO2) gaan
Dat doet die studie juist niet... het is gewoon een rekenregel, x ton NOx = y aantal doden per jaar.

Hoe die rekenregels tot stand komen, daar kan men zich vragen stellen - verifieerbaar is het nauwelijks.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 17:07   #69
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat doet die studie juist niet... het is gewoon een rekenregel, x ton NOx = y aantal doden per jaar.

Hoe die rekenregels tot stand komen, daar kan men zich vragen stellen - verifieerbaar is het nauwelijks.
Diesel is een smerig goedje veel meer valt daar niet over te zeggen. Ik begrijp trouwens niet wat het probleem is ? Met een benzine rijden of eventueel op LPG is toch geen straf.
Het is toch niet opdat men morgen Marlboro sigaretten uit de handel zou halen dat je niet meer mag of kan roken. Rook dan een ander merk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 17:14   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Diesel is een smerig goedje veel meer valt daar niet over te zeggen. Ik begrijp trouwens niet wat het probleem is ? Met een benzine rijden of eventueel op LPG is toch geen straf.
Het is toch niet opdat men morgen Marlboro sigaretten uit de handel zou halen dat je niet meer mag of kan roken. Rook dan een ander merk.
Ik begrijp dat geneuzel en gekronkel ook niet. 4/5 van de wereld rijdt meestal decennia met (bescheiden) benzinewagens, en plat en klein België zou dat niet kunnen? We hebben natuurlijk SUV diesels nodig met 600 Nm koppel anders halen we geen 70 kmh op onze Gewestwegen...

Straks gaan ze asbeststof ook nog in twijfel trekken, en gaan ze weer met asbest bouwen. Men kan het namelijk niet precies verifiëren "hoeveel asbestdoden" er nu exakt zijn op langere termijn.

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160218_02135809

Het Asbestfonds (AFA) heeft vorig jaar 292 asbestslachtoffers met mesothelioom, of longvlieskanker, erkend. Dat aantal steeg met ruim 60 procent ten opzichte van 2014.

Het is hoogste aantal erkende mesothelioomslachtoffers ooit sinds de oprichting van het fonds in 2007. De reden voor die sterke stijging is moeilijk aan te duiden.

Een mogelijke verklaring is dat asbest tot de jaren 1980 gebruikt werd in gebouwen. Asbestkanker heeft een incubatieperiode van 30 tot 40 jaar, waardoor we nu misschien met een piek zitten’, zegt Alexander Van de Sande van het AFA. ‘We verwachten dan ook dat het aantal erkende slachtoffers tegen de periode 2025-2030 fors zal dalen.’

Mesothelioom

Behalve slachtoffers met mesothelioom (een tumor aan het long- of buikvlies) erkende het AFA in 2015 in totaal 43 mensen met asbestose en diffuse pleurale verdikking, twee andere asbestgerelateerde aandoeningen. Dat aantal is de laatste vijf jaar stabiel gebleven.

Het AFA keerde in 2014 in totaal net geen 11,8 miljoen euro uit aan erkende slachtoffers, wat iets boven het jaarlijkse gemiddelde van bijna 11,3 miljoen ligt. Hoeveel het fonds in 2015 exact uitgaf, is nog niet gekend. ‘Maar aangezien er vorig jaar meer mensen erkend zijn als mesothelioomslachtoffer door het AFA, is het zeer aannemelijk dat de uitgaven in 2015 hoger lagen dan die van 2014’, zegt Van de Sande.
En NO2 is niet alleen, de diesel is ook mee verantwoordelijk voor extra kankerverwekkend fijnstof, en dit bewezen (WHO/IARC)
http://www.ademloos.be/nieuws/fijn-s...-grootste-kost



NO2 en PM 0.1-1 hangt nu eenmaal aan mekaar en wordt tesamen ingeademd, NOx wordt altijd secundair fijnstof genoemd in de literatuur.

Uiteraard is het maar voor de grap dat het WHO absolute grenswaardes, ttz alarmwaardes vastlegt voor PM 2.5 en NO2 in de omgevingslucht. Dat is maar voor te lachen.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 17:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 17:45   #71
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Diesel is een smerig goedje veel meer valt daar niet over te zeggen. Ik begrijp trouwens niet wat het probleem is ? Met een benzine rijden of eventueel op LPG is toch geen straf.
Het is toch niet opdat men morgen Marlboro sigaretten uit de handel zou halen dat je niet meer mag of kan roken. Rook dan een ander merk.
https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=1&powerunit=2

https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=1&powerunit=2

175 gebruikers met Benzine 6,31 8,70 12,38

452 gebruikers met Diesel 4,91 6,83 9,57

Dus tot bijna 2 Liter minder verbruik voor een Diesel.
Het gemiddelde verbruik van een Diesel ligt net iets hoger dan het laagste verbruik bij een Benzine, het hoogste verbruik van een Benzine ligt bijna dubbel zo hoog als het gemiddeld verbruik van de Diesel.

Mijn wagen:


102 Benzine 7,19 8,63 11,92

97 Diesel 4,98 6,78 8,32

Dus ook bijna 2 Liter minder verbruik met een Diesel
Diesel prijs 1,109€, Benzine prijs 1,359€ in DE waar ik meestal werk en gemakkelijkheidshalve ook ga tanken.

Wekelijks zo rond de 1000Km

Jaarlijks dus zeker zo een 1250-1300 € meer kost met een benzine aan de huidige prijzen of een meerkost van bijna 34% aan brandstof met de huidige brandstofprijzen.

Laatst gewijzigd door dpg : 13 maart 2018 om 18:11.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 18:05   #72
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik begrijp dat geneuzel en gekronkel ook niet. 4/5 van de wereld rijdt meestal decennia met (bescheiden) benzinewagens, en plat en klein België zou dat niet kunnen? We hebben natuurlijk SUV diesels nodig met 600 Nm koppel anders halen we geen 70 kmh op onze Gewestwegen...

Straks gaan ze asbeststof ook nog in twijfel trekken, en gaan ze weer met asbest bouwen. Men kan het namelijk niet precies verifiëren "hoeveel asbestdoden" er nu exakt zijn op langere termijn.
Misschien moet je wat dieper graven in die wetenschappelijke publicaties. Ik heb dat Nature paper eens bekeken, inclusief de 'supplementary materials'.

Na wat omwegen vind ik de door de Nature auteurs gebruikte risico-data voor PM_2.5 in een geciteerd paper van Burnett et al (2014) link.

Burnett's risicomodel is gebaseerd op 215 datapunten uit verschillende PM_2.5 studies. Slecht 24 van de 215 datapunten behandelen omgevingslucht, het merendeel gaan over PM_2.5 in sigarettenrook en binnenskamer steenkool/biomassa-verbranding.

Sorry, maar als scheikundige heb ik vragen over een mortaliteitsmodel voor PM2.5 dat grotendeels is opgesteld op basis van blootstelling aan tabaksrook, in hoeverre dit voor diesel/omgeving PM2.5 van toepassing is ? Tabaksrook heeft ettelijke 1000'en ppm PM2.5, hoe men de geassocieerde risico's kan extrapoleren naar 10'en ppm in omgevingslucht is ook me niet geheel duidelijk, temeer de risicomodellen niet lineair maar exponentieel zijn.

Ik twijfel niet aan de schadelijkheid van PM2.5 of NOx, wel aan "x-aantal-doden" statements omdat bij dergelijke veralgemeningen teveel wetenschappelijke nuance verloren gaat.

En uw voorbeeld van asbest ? Sorry, maar probeer maar opnieuw: van asbest is geweten dat dit mesothelioom veroorzaakt, een type longkanker dat uniek toe te schrijven valt aan asbest (en erioniet). Bewijs maar eens dat een hersenbloeding of hartaanval veroorzaakt was door NOx of PM2.5...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 18:23   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Enkel Volkswagens dieselgesjoemel zorgde voor 1200 extra doden in enkel Europa, en 1,9 miljard € gezondheidsschade, bron :

Citaat:
http://iopscience.iop.org/article/10...48-9326/aa5987

Abstract

In September 2015, the Volkswagen Group (VW) admitted the use of 'defeat devices' designed to lower emissions measured during VW vehicle testing for regulatory purposes. Globally, 11 million cars sold between 2008 and 2015 are affected, including about 2.6 million in Germany. On-road emissions tests have yielded mean on-road NOx emissions for these cars of 0.85 g km?1, over four times the applicable European limit of 0.18 g km?1. This study estimates the human health impacts and costs associated with excess emissions from VW cars driven in Germany. A distribution of on-road emissions factors is derived from existing measurements and combined with sales data and a vehicle fleet model to estimate total excess NOx emissions. These emissions are distributed on a 25 by 28 km grid covering Europe, using the German Federal Environmental Protection Agency's (UBA) estimate of the spatial distribution of NOx emissions from passenger cars in Germany. We use the GEOS-Chem chemistry-transport model to predict the corresponding increase in population exposure to fine particulate matter and ozone in the European Union, Switzerland, and Norway, and a set of concentration-response functions to estimate mortality outcomes in terms of early deaths and of life-years lost. Integrated over the sales period (2008–2015), we estimate median mortality impacts from VW excess emissions in Germany to be 1200 premature deaths in Europe, corresponding to 13?000 life-years lost and 1.9 billion EUR in costs associated with life-years lost. Approximately 60% of mortality costs occur outside Germany. For the current fleet, we estimate that if on-road emissions for all affected VW vehicles in Germany are reduced to the applicable European emission standard by the end of 2017, this would avert 29.000 life-years lost and 4.1 billion 2015 EUR in health costs (median estimates) relative to a counterfactual case with no recall.
Maar dat kan natuurlijk niet waar zijn want de beroemdste kettingroker van de wereld, ex-kanselier Helmut Schmidt, die 80 jaar gerookt heeft, is 97 jaar geworden. 10 dagen nicotine-pleisters heeft hij niet overleefd!


https://www.google.be/search?q=helmu...w=1440&bih=829

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 18:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 18:39   #74
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Misschien moet je wat dieper graven in die wetenschappelijke publicaties. Ik heb dat Nature paper eens bekeken, inclusief de 'supplementary materials'.

Na wat omwegen vind ik de door de Nature auteurs gebruikte risico-data voor PM_2.5 in een geciteerd paper van Burnett et al (2014) link.

Burnett's risicomodel is gebaseerd op 215 datapunten uit verschillende PM_2.5 studies. Slecht 24 van de 215 datapunten behandelen omgevingslucht, het merendeel gaan over PM_2.5 in sigarettenrook en binnenskamer steenkool/biomassa-verbranding.

Sorry, maar als scheikundige heb ik vragen over een mortaliteitsmodel voor PM2.5 dat grotendeels is opgesteld op basis van blootstelling aan tabaksrook, in hoeverre dit voor diesel/omgeving PM2.5 van toepassing is ? Tabaksrook heeft ettelijke 1000'en ppm PM2.5, hoe men de geassocieerde risico's kan extrapoleren naar 10'en ppm in omgevingslucht is ook me niet geheel duidelijk, temeer de risicomodellen niet lineair maar exponentieel zijn.

Ik twijfel niet aan de schadelijkheid van PM2.5 of NOx, wel aan "x-aantal-doden" statements omdat bij dergelijke veralgemeningen teveel wetenschappelijke nuance verloren gaat.

En uw voorbeeld van asbest ? Sorry, maar probeer maar opnieuw: van asbest is geweten dat dit mesothelioom veroorzaakt, een type longkanker dat uniek toe te schrijven valt aan asbest (en erioniet). Bewijs maar eens dat een hersenbloeding of hartaanval veroorzaakt was door NOx of PM2.5...
Daar gaan we geen antwoord op krijgen, gewoon omdat er teveel natte vingerwerk is bij de studie.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 19:03   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En uw voorbeeld van asbest ? Sorry, maar probeer maar opnieuw: van asbest is geweten dat dit mesothelioom veroorzaakt, een type longkanker dat uniek toe te schrijven valt aan asbest (en erioniet).
Geweten is geen bewijs.

Citaat:
Bewijs maar eens dat een hersenbloeding of hartaanval veroorzaakt was door NOx of PM2.5...
Dat is geweten.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._1_carcinogens

Agents

Substances
...
Asbestos
...
Mixtures
...
Engine exhaust, diesel
...
Meer: https://www.cancer.org/cancer/cancer...nd-cancer.html
https://www.asbestos.com/news/2012/0...-cancer-cause/

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 19:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 19:14   #76
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja maar manneke

6000 in duitsland is niet 6000 in belgie
6000 in Duitsland is 0,008%

In België zouden dat er 880 zijn.
Hoeveel sterven er jaarlijks in ongevallen ?

Hoeveel gaan er sterven in elektrische auto's die betrokken zijn in ongevallen door elektrocutie ? (400-600-800 Volt)......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 19:16   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
6000 in Duitsland is 0,008%

In België zouden dat er 880 zijn.
Hoeveel sterven er jaarlijks in ongevallen ?

Hoeveel gaan er sterven in elektrische auto's die betrokken zijn in ongevallen door elektrocutie ? (400-600-800 Volt)......
Hoeveel sterven er door in hun neus te peuteren?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 19:18   #78
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeveel sterven er door in hun neus te peuteren?
U heeft door dat uw stelling niet representatief is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 19:25   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U heeft door dat uw stelling niet representatief is ?
U heeft door dat je onzin vertelt?
Geef eens 1 ongeval waardoor iemand in een E-voertuig of een andere betrokkene sterft door electrocutie. Er rijden al miljoenen E-voertuigen rond.
Dus moeilijk kan dat niet zijn. Stekkerwagens hebben ook hoogspanningsbatterijen, maar het is de stroom die telt.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...battery#Safety

Safety

The safety issues of battery electric vehicles are largely dealt with by the international standard ISO 6469. This document is divided in three parts dealing with specific issues:

On-board electrical energy storage, i.e. the battery
Functional safety means and protection against failures
Protection of persons against electrical hazards.
Firefighters and rescue personnel receive special training to deal with the higher voltages and chemicals encountered in electric and hybrid electric vehicle accidents. While BEV accidents may present unusual problems, such as fires and fumes resulting from rapid battery discharge, many experts agree that BEV batteries are safe in commercially available vehicles and in rear-end collisions, are safer than gasoline-propelled cars with a rear gasoline tanks.[110]

Usually, battery performance testing includes the determination of:

State Of Charge (SOC)
State of Health (SOH)
Energy Efficiency
Performance testing simulates the drive cycles for the drive trains of Battery Electric Vehicles (BEV), Hybrid Electric Vehicles (HEV) and Plug in Hybrid Electric Vehicles (PHEV) as per the required specifications of car manufacturers (OEMs). During these drive cycles, controlled cooling of the battery can be performed, simulating the thermal conditions in the car.

In addition, climatic chambers assure constant environmental conditions during the characterization and allow the simulation to be performed for the full automotive temperature range covering climatic conditions
In de regel - bij minimale impact - schiet de hoofdzekering in werking, simpel als pompwater.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 19:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 19:44   #80
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
U heeft door dat je onzin vertelt?
Geef eens 1 ongeval waardoor iemand in een E-voertuig of een andere betrokkene sterft door electrocutie. Er rijden al miljoenen E-voertuigen rond.
Dus moeilijk kan dat niet zijn.
Miljoenen E-Voertuigen zegt u ?
100% e-voertuigen, dus niet de hybrides ?

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/...Belgie/9932847
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be