Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we de F-35 kiezen?
Yeps 35 13 31,71%
F-35 of Eurofighter 16 39,02%
De Rafale mag er ook bij/ 10 24,39%
F-16 vernieuwen en afwachten. 10 24,39%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2018, 09:55   #101
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
of je haalt om veiligheidsredenen op een moment dat Rusland meer en meer onbetrouwbaar is en China een giga economische macht en onvergelijkbare militaire macht werd de banden tussen EU en US via de Navo net aan.

(zonder schoothondjes terminologie te hoeven bezigen)
Dat wil ik ook, maar dan wel als meer gelijkwaardige partners. En als we binnen de NAVO willen blijven opereren, moeten we ook de gemaakte afspraken honoreren en juist veel méér gaan investeren in defensie.

De VS is en blijft uiteraard onze natuurlijke bondgenoot. Ik zie in China bijvoorbeeld ook een veel grotere bedreiging dan in Rusland.

Ik vraag me af of al die hippies die klagen over het dure leger ook voorstander zijn van het verlaten van de NAVO.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 maart 2018 om 09:56.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 09:58   #102
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat wil ik ook, maar dan wel als meer gelijkwaardige partners. En als we binnen de NAVO willen blijven opereren, moeten we ook de gemaakte afspraken honoreren en juist veel méér gaan investeren in defensie.

De VS is en blijft uiteraard onze natuurlijke bondgenoot. Ik zie in China bijvoorbeeld ook een veel grotere bedreiging dan in Rusland.

Ik vraag me af of al die hippies die klagen over het dure leger ook voorstander zijn van het verlaten van de NAVO.
ik vrees dat die in het communistische China geen bedreiging zien eigenlijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 09:59   #103
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kans is heel groot en dat hoeft voor mij ook niet per se.

Wat ik wel verkies is dat we minder het schoothondje worden van de VS. Dat kan perfect door betere samenwerking tussen de landen, extra investeringen en het zo veel als mogelijk produceren van eigen/Europees legermateriaal.
Voor Frankrijk en Duitsland betekent zo'n "samenwerking" : dat zij de lijnen uitzetten en de visie bepalen. En dan zijn we ook schoothondjes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:04   #104
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Voor Frankrijk en Duitsland betekent zo'n "samenwerking" : dat zij de lijnen uitzetten en de visie bepalen. En dan zijn we ook schoothondjes.
Liever dat de lijnen worden uiteengezet door enkele landen dan door één land.

Uiteraard zal binnen de NAVO een klein land als Luxemburg nooit evenveel te zeggen hebben als de VS, Frankrijk of Duitsland.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:05   #105
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja Zipper. Het budget van defensie is ongeveer 4 miljard waarvan 60 a 70 procent opgaat in lonen, we hebben bijna geen geld meer over om bij wijze van spreken de kerosine te betalen.
Als dat zo blijft zal het inderdaad zo zijn zoals je zegt.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:06   #106
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dus als we geen gevechtsvliegtuigen van doen hebben, wie gaat dan de buitengrenzen bewaken? De anderen?

We kopen ze dan ook niet om enkel het belzieks luchtruim te verdedigen hé.
Ga je de buitengrenzen met F-16's bewaken? Je gaat nogal wat vlieguren hebben om de bewaking vanuit de lucht uit te voeren.

Waarom koop je ze dan wel? Om ergens in het MO bombardementen uit te voeren? In landen waar we, zie de lessen uit de recente geschiedenis, beter zouden wegblijven? Kijk eens hoe fijn het is verworden in Syrië, Afghanistan, Irak....na onze interventies.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:06   #107
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Liever dat de lijnen worden uiteengezet door enkele landen dan door één land.

Uiteraard zal binnen de NAVO een klein land als Luxemburg nooit evenveel te zeggen hebben als de VS, Frankrijk of Duitsland.
binnen Europa echter..........

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03...t--ga-ik-ook-/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 23 maart 2018 om 10:21.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:07   #108
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Wanneer de wind gaat liggen zal alles verlopen zoals gepland en zal het bijkomstige het moeten afleggen tegen de essentie.

Ik raad u aan eens te kijken naar de interventie van Jonathan Holslag in De Afspraak van gisteren: we hebben F-35 nodig nu. Ook op facebook te lezen.
Het kan best zijn dat wij dei F-35 nodig hebben. Maar een land als het onze moet de regering daarover beslissen op basis van objectieve, en duidelijke informatie.
Het feit dat de legerleiding niet alle informatie doorspeelt naar de bevoegde minister/regering, met het doel de keuze zo snel mogelijk op de F-35 te laten vallen, lijkt er op te wijzen dat de keuze voor F-35 niet de beste keuze is.

België is tot nader order een democratie waar een democratisch verkozen volksvertegenwoordiging de bestuursbeslissingen neemt en geen militaire dictatuur.

Het militaire apparaat is ondergeschikt aan de regering. Met deze affaire heeft het leger in één klap de betere naam die ze bij de bevolking langzaam opgebouwd had te grabbel gegooid.

PS indien later zou blijken dat de minister/regering wél op de hoogte was, zal ik mijn woorden terugtrekken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 23 maart 2018 om 10:10.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:08   #109
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ga je de Chinezen, in het onwaarschijnlijke geval dat ze naar hier zouden willen komen, tegenhouden met uw F-16?
Oud 23 maart 2018, 10:08   #110
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan de deur ermee !!!
Oud 23 maart 2018, 10:10   #111
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ga je de Chinezen, in het onwaarschijnlijke geval dat ze naar hier zouden willen komen, tegenhouden met uw F-16?
die Chinezen zullen wel beginnen met in de rest van de wereld de EU en US invloed terug te dringen waar ze kunnen...
Oud 23 maart 2018, 10:11   #112
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

bye bye Junckers!
winwin.
Oud 23 maart 2018, 10:11   #113
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die Chinezen zullen wel beginnen met in de rest van de wereld de EU en US invloed terug te dringen waar ze kunnen...
't Zou me verbazen (Flip heeft dat gevraagd) dat de Chinezen dat met een open oorlog tegen een Westers land zouden doen. Nope, die concurreren u liever de grond in.

Tot hiertoe nog geen enkele valabele en objectieve reden gevonden om jachtvliegtuigen op stal te hebben gevonden, jongens? 'k Heb hier nog geen mogen lezen.
Nu, ik vind die ook best wel indrukwekkend hoor, "boys and toys" weet je wel, maar verder...??

Laatst gewijzigd door Skobelev : 23 maart 2018 om 10:15.
Oud 23 maart 2018, 10:16   #114
Woordenaar
Burgemeester

Woordenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

bye bye Junckers!
winwin.
Hopelijk deelt de voltallige EVP op termijn datzelfde lot.
Woordenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:19   #115
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
moeten we die F16 niet zowiezo houden, of gaan de aan de simulator opgeleide piloten meteen solo in die éénzitter ?
No problemo.

Zelfs zonder simulator.

België heeft nog gevechtsvliegtuigen gehad waarvan geen tweezitters bestonden. Bijvoorbeeld de F84F Thunderstreak die door zijn toen vernieuwende pijlvleugel met andere vliegkarakteristieken als 'gevaarlijk' werd beschouwd. Uw dienaar, net al vele andere honderden heeft dat overleefd.

Nu, eerlijk gezegd, vliegen (er onder verstaan opstijgen en landen) op moderne vliegtuigen zou bij wijze van spreken elke grootmoeder ook kunnen.

Operationeel vliegen, met gebruik van de wapensystemen en taktieken, dat is andere koek. Chapeau voor de jongens die dat doen. Ik sta zelf in bewondering voor het hoge niveau dat die mannen halen. En ik heb geen enkele schroom om toe te geven dat ze véél beter zijn dan wij in 'onze' tijd. Daar kruipt veel tijd en training en studie en energie in.
Oud 23 maart 2018, 10:19   #116
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
't Zou me verbazen (Flip heeft dat gevraagd) dat de Chinezen dat met een open oorlog tegen een Westers land zouden doen. Nope, die concurreren u liever de grond in.

Tot hiertoe nog geen enkele valabele en objectieve reden gevonden om jachtvliegtuigen op stal te hebben gevonden, jongens? 'k Heb hier nog geen mogen lezen.
Nu, ik vind die ook best wel indrukwekkend hoor, "boys and toys" weet je wel, maar verder...??
?
Oud 23 maart 2018, 10:21   #117
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
?
Flip van Brussel heeft in zijn nieuwjaarsspeech toch gevraagd om ons wat meer te verwonderen/verbazen?
Oud 23 maart 2018, 10:29   #118
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
moeten we die F16 niet zowiezo houden, of gaan de aan de simulator opgeleide piloten meteen solo in die éénzitter ?
No problemo.

Zelfs zonder simulator.

België heeft nog gevechtsvliegtuigen gehad waarvan geen tweezitters bestonden. Bijvoorbeeld de F84F Thunderstreak die door zijn toen vernieuwende pijlvleugel met andere vliegkarakteristieken als 'gevaarlijk' werd beschouwd. Uw dienaar, net al vele andere honderden heeft dat overleefd.

Nu, eerlijk gezegd, vliegen (er onder verstaan opstijgen en landen) op moderne vliegtuigen zou bij wijze van spreken elke grootmoeder ook kunnen.

Operationeel vliegen, met gebruik van de wapensystemen en taktieken, dat is andere koek. Chapeau voor de jongens die dat doen. Ik sta zelf in bewondering voor het hoge niveau dat die mannen halen. En ik heb geen enkele schroom om toe te geven dat ze véél beter zijn dan wij in 'onze' tijd. Daar kruipt veel tijd en training en studie en energie in.
Oud 23 maart 2018, 10:29   #119
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik stem nog steeds Saab Gripen, de huidige E versie of als er tegen de tijd dat de beslissing valt iets nieuws in ontwikkeling is die versie.

Het toestel heeft goede vluchteigenschappen (hoge power to weight, lage wing loading), beste vliegbereik (met externe tanks), payload iets kleiner dan de Eurofighter, een opmerkelijk kleine radar cross section (groter dan de F-35, maar daar moest stealth dan ook een geweldig selling point worden) en de kosten liggen een pak lager dan bij de concurrenten. Dit heeft als gevolg dat je geen luchtmacht hoeft proberen draaiende te houden met 18 toestellen waarvan er altijd zes in onderhoud staan, zes op training zijn, twee het luchtruim moeten bewaken, een al is neergeschoten en er dus drie overblijven voor missies. (Belgie mikt nu op 34 JSF toestellen en Nederland op 37, maar dat is meer een kwestie van "met minder heeft het geen zin dus laat het budget voor de rest van de krijgsmacht maar stikken" dan van "dit aantal kunnen we daadwerkelijk betalen".)

(En dat is dan allemaal nog vergeleken met geclaimde specs voor de F-35. Worden die ondertussen al gehaald? Want het laatst dat we gehoord hadden konden ze nog niet vliegen als bij weer. Nee, niet onweer, gewoon weer. Kon dat vliegtuig niet tegen.)

Vergelijking met vijf toestellen.
Gripen vs F-35

Er zijn ongetwijfeld hele goede redenen waarom ik ongelijk heb, ik weet tenslotte geen klap van vliegtuigen, maar voor een relatief kleine defensie met als primaire taak zelfverdediging in geval van oorlog en als secundaire taak optreden tegen dictators en rebellen met verouderd materiaal en geen vliegtuigen (meer tegen de tijd dat de Amerikanen ermee klaar zijn) zou dat mijn keuze zijn, gegeven dat er nog geen investeringen richting een concurrerend vliegtuig gedaan zijn.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 23 maart 2018 om 10:37.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:41   #120
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je de buitengrenzen met F-16's bewaken? Je gaat nogal wat vlieguren hebben om de bewaking vanuit de lucht uit te voeren.
Je hebt nog altijd niet geduid wat jij eigenlijk verstaat onder 'bewaking van de buitengrenzen'?

Een muur en een bewaker in een hokje die een slagboom bedient?

En pssst, de F-16 heeft zijn tijd gehad.
Of had je nog niet door dat er aan een opvolger gedacht wordt?

Citaat:
Waarom koop je ze dan wel? Om ergens in het MO bombardementen uit te voeren? In landen waar we, zie de lessen uit de recente geschiedenis, beter zouden wegblijven? Kijk eens hoe fijn het is verworden in Syrië, Afghanistan, Irak....na onze interventies.
Ja, men had beter Khaddafi in zijn stoel gehouden. Gedane zaken kan men nu eenmaal niet meer veranderen.
Ik noteer dat je geen graten zag in het groeiend kalifaat van IS.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be