![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten we de F-35 kiezen? | |||
Yeps 35 |
![]() ![]() ![]() |
13 | 31,71% |
F-35 of Eurofighter |
![]() ![]() ![]() |
16 | 39,02% |
De Rafale mag er ook bij/ |
![]() ![]() ![]() |
10 | 24,39% |
F-16 vernieuwen en afwachten. |
![]() ![]() ![]() |
10 | 24,39% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De VS is en blijft uiteraard onze natuurlijke bondgenoot. Ik zie in China bijvoorbeeld ook een veel grotere bedreiging dan in Rusland. Ik vraag me af of al die hippies die klagen over het dure leger ook voorstander zijn van het verlaten van de NAVO. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 maart 2018 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard zal binnen de NAVO een klein land als Luxemburg nooit evenveel te zeggen hebben als de VS, Frankrijk of Duitsland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Als dat zo blijft zal het inderdaad zo zijn zoals je zegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom koop je ze dan wel? Om ergens in het MO bombardementen uit te voeren? In landen waar we, zie de lessen uit de recente geschiedenis, beter zouden wegblijven? Kijk eens hoe fijn het is verworden in Syrië, Afghanistan, Irak....na onze interventies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03...t--ga-ik-ook-/
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 23 maart 2018 om 10:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het feit dat de legerleiding niet alle informatie doorspeelt naar de bevoegde minister/regering, met het doel de keuze zo snel mogelijk op de F-35 te laten vallen, lijkt er op te wijzen dat de keuze voor F-35 niet de beste keuze is. België is tot nader order een democratie waar een democratisch verkozen volksvertegenwoordiging de bestuursbeslissingen neemt en geen militaire dictatuur. Het militaire apparaat is ondergeschikt aan de regering. Met deze affaire heeft het leger in één klap de betere naam die ze bij de bevolking langzaam opgebouwd had te grabbel gegooid. PS indien later zou blijken dat de minister/regering wél op de hoogte was, zal ik mijn woorden terugtrekken. Laatst gewijzigd door pajoske : 23 maart 2018 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() bye bye Junckers! winwin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot hiertoe nog geen enkele valabele en objectieve reden gevonden om jachtvliegtuigen op stal te hebben gevonden, jongens? 'k Heb hier nog geen mogen lezen. Nu, ik vind die ook best wel indrukwekkend hoor, "boys and toys" weet je wel, maar verder...?? Laatst gewijzigd door Skobelev : 23 maart 2018 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zelfs zonder simulator. België heeft nog gevechtsvliegtuigen gehad waarvan geen tweezitters bestonden. Bijvoorbeeld de F84F Thunderstreak die door zijn toen vernieuwende pijlvleugel met andere vliegkarakteristieken als 'gevaarlijk' werd beschouwd. Uw dienaar, net al vele andere honderden heeft dat overleefd. Nu, eerlijk gezegd, vliegen (er onder verstaan opstijgen en landen) op moderne vliegtuigen zou bij wijze van spreken elke grootmoeder ook kunnen. Operationeel vliegen, met gebruik van de wapensystemen en taktieken, dat is andere koek. Chapeau voor de jongens die dat doen. Ik sta zelf in bewondering voor het hoge niveau dat die mannen halen. En ik heb geen enkele schroom om toe te geven dat ze véél beter zijn dan wij in 'onze' tijd. Daar kruipt veel tijd en training en studie en energie in.
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zelfs zonder simulator. België heeft nog gevechtsvliegtuigen gehad waarvan geen tweezitters bestonden. Bijvoorbeeld de F84F Thunderstreak die door zijn toen vernieuwende pijlvleugel met andere vliegkarakteristieken als 'gevaarlijk' werd beschouwd. Uw dienaar, net al vele andere honderden heeft dat overleefd. Nu, eerlijk gezegd, vliegen (er onder verstaan opstijgen en landen) op moderne vliegtuigen zou bij wijze van spreken elke grootmoeder ook kunnen. Operationeel vliegen, met gebruik van de wapensystemen en taktieken, dat is andere koek. Chapeau voor de jongens die dat doen. Ik sta zelf in bewondering voor het hoge niveau dat die mannen halen. En ik heb geen enkele schroom om toe te geven dat ze véél beter zijn dan wij in 'onze' tijd. Daar kruipt veel tijd en training en studie en energie in.
![]() |
![]() |
#119 |
|
![]() Ik stem nog steeds Saab Gripen, de huidige E versie of als er tegen de tijd dat de beslissing valt iets nieuws in ontwikkeling is die versie.
Het toestel heeft goede vluchteigenschappen (hoge power to weight, lage wing loading), beste vliegbereik (met externe tanks), payload iets kleiner dan de Eurofighter, een opmerkelijk kleine radar cross section (groter dan de F-35, maar daar moest stealth dan ook een geweldig selling point worden) en de kosten liggen een pak lager dan bij de concurrenten. Dit heeft als gevolg dat je geen luchtmacht hoeft proberen draaiende te houden met 18 toestellen waarvan er altijd zes in onderhoud staan, zes op training zijn, twee het luchtruim moeten bewaken, een al is neergeschoten en er dus drie overblijven voor missies. (Belgie mikt nu op 34 JSF toestellen en Nederland op 37, maar dat is meer een kwestie van "met minder heeft het geen zin dus laat het budget voor de rest van de krijgsmacht maar stikken" dan van "dit aantal kunnen we daadwerkelijk betalen".) (En dat is dan allemaal nog vergeleken met geclaimde specs voor de F-35. Worden die ondertussen al gehaald? Want het laatst dat we gehoord hadden konden ze nog niet vliegen als bij weer. Nee, niet onweer, gewoon weer. Kon dat vliegtuig niet tegen.) Vergelijking met vijf toestellen. Gripen vs F-35 Er zijn ongetwijfeld hele goede redenen waarom ik ongelijk heb, ik weet tenslotte geen klap van vliegtuigen, maar voor een relatief kleine defensie met als primaire taak zelfverdediging in geval van oorlog en als secundaire taak optreden tegen dictators en rebellen met verouderd materiaal en geen vliegtuigen (meer tegen de tijd dat de Amerikanen ermee klaar zijn) zou dat mijn keuze zijn, gegeven dat er nog geen investeringen richting een concurrerend vliegtuig gedaan zijn.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 23 maart 2018 om 10:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
|
![]() Citaat:
Een muur en een bewaker in een hokje die een slagboom bedient? En pssst, de F-16 heeft zijn tijd gehad. ![]() Of had je nog niet door dat er aan een opvolger gedacht wordt? Citaat:
Ik noteer dat je geen graten zag in het groeiend kalifaat van IS.
![]() |