Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2018, 10:08   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

. gemaakt.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2018 om 10:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 10:48   #102
araneus
Gouverneur

Standaard

Voor diegenen die twijfelen dat ik een Model X bezit, geef maar een pb dan spreken we ergens af tussen Brussel - Leuven en Mechelen en dan kan je misschien zelfs een testrit krijgen!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 11:13   #103
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik was juist ook al aan het tellen geweest en dacht hetzelfde. Sterker nog ik twijfel eraan of hij of zij wel echt een Tesla X bezit. Ik zie geen particulier zoveel centen voor een Tesla ophoesten. Of hij of zijn heeft een vennootschap en heeft daarom een E-wagen aangekocht. Dan zou het wel kunnen en is het zelfs geloofwaardig (de aankoop dan toch). Maar het is wel een mooie reclame voor E-wagens en zeker voor Tesla. Enkel de cijfers kloppen niet en daardoor wordt de topic eerder slechte en ongelovige reclame voor Tesla.
Zoals de topicstarter schreef:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Deze berekening hangt van zeer veel factoren af, mijn berekening hier delen heeft dan ook weinig zin. Loop anders eens langs bij Tesla, ze zullen het zeker uitrekenen!
De vergelijking tussen de BMW 5-touring en de Model X is natuurlijk ook niet volledig eerlijk. De Model X moet eerder vergeleken worden met de BMW X5 met de zwaardere motorisaties. De Tesla komt dan gegarandeerd beter uit de berekening.

Een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

- lagere verzekering van de Tesla (slechts 65% van de premie vergeleken met een BMW 5!)
- minder onderhoud
- geen BIV
- zeer lage verkeersbelasting
- 100% aftrekbaarheid (leasing wagen op mijn firma)
- ...
Ze mogen hier reclame maken zoveel ze willen. Die tesla biedt mij bijlange het gebruiksgemak niet welke ik nu met mijn monovolume heb. En als ze dan al beginnen schrijven dat ge maar met 2 auto's moet rijden, tja waar is de financiële winst dan nog?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 11:58   #104
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Ze mogen hier reclame maken zoveel ze willen. Die tesla biedt mij bijlange het gebruiksgemak niet welke ik nu met mijn monovolume heb. En als ze dan al beginnen schrijven dat ge maar met 2 auto's moet rijden, tja waar is de financiële winst dan nog?
e-freaks zijn gewoon liegebeesten.

Blijkt iedere keer opnieuw.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 12:07   #105
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Je zal al een grote monovolume moeten nemen om meer plaats te hebben dan een Model X. Maar als je die ruimte nodig hebt dan moet je nog ff wachten op een geschikte EV.

Ik bezit trouwens geen 2 wagens. De Tesla wordt gebruikt voor alle verplaatsingen, ook de lange verplaatsingen. Ik gebruik ook nog de moto om me te verplaatsen, maar die wordt op korte termijn vervangen door een elektrisch exemplar.
Oud 27 maart 2018, 12:21   #106
Tavek
Banneling

Standaard

Tiens, Tesla heeft zowat de hoogste customer satisfaction van de hele sector.

http://bgr.com/2017/12/22/tesla-vs-p...tion-rankings/

Dus men probeert hier met man en macht uit te leggen waarom dat slechte autos zouden zijn. Dat zijn ze dus duidelijk niet.

De Model X heeft meer dan 9 m3 opbrengruimte, een absoluut record voor luxe SUV's. Dus uw fiets gaat daar met gemak in.

En dat is een constante voor EV's: er is veel meer ruimte in. Het ontbreken van een drivetrain en ICE motor zorgen voor veel ruimte. Heel veel ruimte.

Voor mij is het enigste argument contra EV's, en dan in het bijzonder Teslas, de hoge aankoopprijs. Ze zijn nog peperduur ipv andere wagens. Maar als je een Model X achtige wagen tegen 40 a 50k zou kunnen krijgen (Model Y bvb) dan ga je potten breken, wees daar maar zeker van.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 17:24   #107
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Iedereen mag twijfelen, dat is jouw probleem.
Maar tegenargumenten hebben jullie wel niet.
Dat is ook totaal overbodig wanneer heel de rattematoei rammelt van ongeloofwaardigheden.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 17:30   #108
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
e-freaks zijn gewoon liegebeesten.

Blijkt iedere keer opnieuw.
Of gelovige die met gemak te overtuigen zijn dat water van beneden naar boven loopt.
Oud 27 maart 2018, 17:35   #109
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Dus men probeert hier met man en macht uit te leggen waarom dat slechte autos zouden zijn. Dat zijn ze dus duidelijk niet.

De Model X heeft meer dan 9 m3 opbrengruimte, een absoluut record voor luxe SUV's. Dus uw fiets gaat daar met gemak in.

En dat is een constante voor EV's: er is veel meer ruimte in. Het ontbreken van een drivetrain en ICE motor zorgen voor veel ruimte. Heel veel ruimte.

Voor mij is het enigste argument contra EV's, en dan in het bijzonder Teslas, de hoge aankoopprijs. Ze zijn nog peperduur ipv andere wagens. Maar als je een Model X achtige wagen tegen 40 a 50k zou kunnen krijgen (Model Y bvb) dan ga je potten breken, wees daar maar zeker van.
Hele kleine en bijzonder breekbare potjes dan toch want wanneer ik mijn aanhanger, die leeg meer weegt dan 2 ton, daar achter hang en hij moet daarmee door de Alpen naar Italië, dan ben ik gegarandeerd meer dan een dikke week onderweg, tenminste als hij er al geraakt met die last achteraan.

En nu is't weer aan u.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 maart 2018 om 17:36.
Oud 27 maart 2018, 17:51   #110
araneus
Gouverneur

Standaard

Voor een SUV mag die Model X behoorlijk wat trekken. Zeker met de elektromotoren die een gigantisch koppel bieden en de vierwielaandrijving is het een perfecte auto om zaken te trekken. Als je wil weten wat dat in de praktijk betekent, kijk eens naar de filmpjes van Björn Nyland op youtube. Hij trekt in Noorwegen zware dingen over de bergen, zelfs in putje winter als de wegen helemaal zijn ondergesneeuwd.
Je kan gegarandeerd wagens vinden die meer kunnen trekken. Maar kunnen die ook 7-personen en bagage meekrijgen, 250 km/u rijden op de Autobahn en een deftige sportwagen verslaan in een sprintje? En dat allemaal aan een fractie van de energiekost!
Oud 27 maart 2018, 22:20   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat is ook totaal overbodig wanneer heel de rattematoei rammelt van ongeloofwaardigheden.
Huil jij maar verder jouw onzin.
Oud 27 maart 2018, 22:24   #112
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Diesel-freaks zijn nu eenmaal de ergste leugenaars. Dat is ruim voldoende bewezen in politics.be
Oud 27 maart 2018, 22:40   #113
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een SUV mag die Model X behoorlijk wat trekken. Zeker met de elektromotoren die een gigantisch koppel bieden en de vierwielaandrijving is het een perfecte auto om zaken te trekken. Als je wil weten wat dat in de praktijk betekent, kijk eens naar de filmpjes van Björn Nyland op youtube. Hij trekt in Noorwegen zware dingen over de bergen, zelfs in putje winter als de wegen helemaal zijn ondergesneeuwd.
Je kan gegarandeerd wagens vinden die meer kunnen trekken. Maar kunnen die ook 7-personen en bagage meekrijgen, 250 km/u rijden op de Autobahn en een deftige sportwagen verslaan in een sprintje? En dat allemaal aan een fractie van de energiekost!
250 km/u, daar ben je geen moer mee vooruit, dat gaat u alleen maar heel veel boetes opleveren.

Ik trek 3 ton met een laadvermogen van meer dan 900 kg, is dat genoeg? En daar rijd ik mee op en af naar Rome zonder tijdsverlies van opladen. Overigens is het een automaat en ik beschik ook over 4x4.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 maart 2018 om 22:42.
Oud 27 maart 2018, 23:37   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
250 km/u, daar ben je geen moer mee vooruit, dat gaat u alleen maar heel veel boetes opleveren.

Ik trek 3 ton met een laadvermogen van meer dan 900 kg, is dat genoeg? En daar rijd ik mee op en af naar Rome zonder tijdsverlies van opladen. Overigens is het een automaat en ik beschik ook over 4x4.
Ja, in een ruk door, rij je met een trailer naar Rome.

Geen rust.

Don't buy it.
Oud 28 maart 2018, 07:18   #115
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, in een ruk door, rij je met een trailer naar Rome.

Geen rust.

Don't buy it.
pffff, amper 1600 km, vantijd tanken , wisselel en weg.

Met zo'n eletrike geval zedde zeker minstens een week onderweg en ik zeg het nog eens, als ge er al mee geraakt, 't spel mag zelfs niet eens dergelijke last trekken.

En daar komt nog bij, wat kost dat ding, ik ben er zeker van dat ik voor die prijs er minstens twee koop zoals die van mij. Dus om echt te kunnen vergelijken zou dat elentrike geval zo een kleine 6 ton moeten kunnen trekken, mag ik er eens goed mee lachen?

Laatst gewijzigd door Garry : 28 maart 2018 om 07:31.
Oud 28 maart 2018, 08:44   #116
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
pffff, amper 1600 km, vantijd tanken , wisselel en weg.

Met zo'n eletrike geval zedde zeker minstens een week onderweg en ik zeg het nog eens, als ge er al mee geraakt, 't spel mag zelfs niet eens dergelijke last trekken.

En daar komt nog bij, wat kost dat ding, ik ben er zeker van dat ik voor die prijs er minstens twee koop zoals die van mij. Dus om echt te kunnen vergelijken zou dat elentrike geval zo een kleine 6 ton moeten kunnen trekken, mag ik er eens goed mee lachen?
Je bent een leugenaar Garry.

1600 km rijden zonder deftige rustperiode is bijzonder gevaarlijk. Je doet dat dan ook niet.
Oud 28 maart 2018, 08:50   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En Garry valt weer door de mand met zijn dwaze vooroordelen:

Meer dan 6000 km door Europa, Tesla X met een caravan (1700 kg) door Europa reizen. Zelfs met een 90D is dat perfect doenbaar, bovendien gratis opladen van supercharger tot supercharger is dat geen echt probleem, de tripplanner rekent dat perfect uit.

(een 100D heeft natuurlijk meer rijbereik reserve, maar een 90D is ook voldoende)

Citaat:
https://bensmann.no/towing-caravan-tesla-model-x-europe

POSTED ON 11. AUGUST 201726. FEBRUARY 2018

Towing a caravan with a Tesla Model X

This summer we decided to do a little experiment. Drive through Europe with our Model X while towing a caravan. This journey took us through Norway, Sweden, Denmark, Germany, Austria and back again for a total distance of more than 6.000 km (3700+ miles).

On this trip we got a lot of surprised looks, a ton of questions and met loads of nice people from all kinds of places. At Superchargers, campsites, the local stores, on the street, basically everywhere… many who spotted us by the car wondered what it was like. Since a lot of people asked the same questions, I thought I would answer them below for anyone else wondering.

What the…?

This is how most conversations started, although not really a question. We got a lot of stunned looks of people coming over. So first of, the car did great. You hardly notice that you are lugging around that extra weight. The caravan was lent to us, a Kabe 520 XL, weighs 1700kg (3750lbs) and is 2.5m (about 8’3? imperial) wide. What this means is a lot of extra drag, and with it a big hit on range.

On our way through the Alps in Austria

What is the range like?

The most common question really, was about the range and consumption. For our 90D, I assumed a 200km (about 125 miles) of range to be realistic, and it was. However that does not leave anything to spare, and I surely wasn’t planning on arriving anywhere with any less than 20km of typical range left.

What is the consumption like?

Our consumption averaged at 375wh/km (608wh/mi) for the entire distance of towing on this trip. That being said, it varied a lot. We had stretches below 300wh/km (490wh/mi) and stretches at nearly 500wh/km (810wh/mi). But in the end, every day of the journey had around the same average. The relevant international speed limit was 80km/h (50mi/h).

How much did weather impact consumption?

Rain is usually something I expected to eat up a lot of range, but this wasn’t the case with the trailer. We had below average consumption while driving through a serious rainstorm in Germany (without reducing speed). Wind however is a big factor!

How do you charge?

With only minor exceptions we exclusively charged at Superchargers. The main catch is that you should at least expect that you have to unhitch. On our travel days we averaged around 400km (250 miles) and that meant several charging stops.

How long does it take to charge?

We usually charged between a half hour and an hour. Since the car charges the fastet on a low state of charge, and the last 20% are quite slow, it quickly became a strategic consideration. Charging time was spent eating, shopping, talking to people and relaxing in the caravan itself – so it mostly flew by.

When your next leg of the journey is 180km (112 miles) between superchargers you might just have to stay there for over an hour. Especially if you arrived at the charger with hardly any range left.

Was unhooking the trailer a lot of hassle?

After a day of unhitching and hooking it up again repeatedly you become fairly proficient at it. Next day it wasn’t really an issue anymore, within 5 minutes of arriving at the charger it would be unhitched and plugged in. Certainly learned to scout for places to park the trailer though. But every now and then, you don’t have to unhitch.

Can you charge the car at campsites?
Yes you can. However, charging at campsites was just to slow for it to really make a dent, if you only stay one night at a time. But it did allow me to pre-condition the car, add a tiny bit of range and prevent vampire drain. When you are staying somewhere for several days, it will surely help, just quite slowly.

Did you need a CHAdeMO adapter?

Nope, but it was great to have one along for the trip as a safety net. Tesla Owner Club Norway actually has a program that allows members to loan adapters, and we were lucky enough to get one for our trip. The point however remains that charging at 40-50kw feels so slow when you consider the range you add is only worth half with the trailer. But it surely beats the alternatives when you struggle to reach your next Supercharger.
Met een caravan reist men niet racen, elke verstandige mens weet dat...

De laadpause komt zeker van pas, zeker voor de veiligheid en de rust.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 maart 2018 om 09:06.
Oud 28 maart 2018, 08:57   #118
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zal al een grote monovolume moeten nemen om meer plaats te hebben dan een Model X. Maar als je die ruimte nodig hebt dan moet je nog ff wachten op een geschikte EV.

Ik bezit trouwens geen 2 wagens. De Tesla wordt gebruikt voor alle verplaatsingen, ook de lange verplaatsingen. Ik gebruik ook nog de moto om me te verplaatsen, maar die wordt op korte termijn vervangen door een elektrisch exemplar.
IIdd. Ik rijd met monovolume's grootte VW sharan, renault espace.
In die tesla kan je één koersfiets leggen. Als je een gewone fiets platlegt zijn de slijkplaten krom. Zeker als je er 2 op elkaar legt. In mijn monovolume kan ik 2 gewone stads/trek-fietsen rechtop zetten.

Ik heb ook al gekeken om eventueel in de toekomst een elektrische scooter aan te schaffen. Maar die kunnen ook maar het aantal kilometers aan dat ik ook met mijn gewone fiets aankan (rond 80/100km). Fietsen blijft dan beter (en beterkoop) voor het milieu.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2018, 09:03   #119
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
In die tesla kan je één koersfiets leggen. Als je een gewone fiets platlegt zijn de slijkplaten krom. Zeker als je er 2 op elkaar legt. In mijn monovolume kan ik 2 gewone stads/trek-fietsen rechtop zetten.

Ik heb ook al gekeken om eventueel in de toekomst een elektrische scooter aan te schaffen. Maar die kunnen ook maar het aantal kilometers aan dat ik ook met mijn gewone fiets aankan (rond 80/100km). Fietsen blijft dan beter (en beterkoop) voor het milieu.
Tot uw benen niet meer meekunnen.
Oud 28 maart 2018, 09:07   #120
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

In een Model X kan je zonder problemen een koersfiets kwijt! Je kan de Model X in meerdere configuraties krijgen, als je de volledig neerklapbare 2de zitrij neemt is dat geen probleem. Een gewone fiets kan recht als je het voorwiel eruit halt, snelsluitertje erop en dat is geen probleem.
Je kan bovendien een fietsdrager op de trekhaak plaatsen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be