Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2005, 13:33   #41
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar kunt nu nog altijd niet lezen: het gaat hier dan ook niet zozeer om de godsdienst als een geheel van leerstellingen, maar om de volksaard die door die godsdienst ongemerkt maar toch daadwerkelijk wordt bepaald.

Ongeacht waar men komt in Thailand zijn de mensen er gedreven, ook in de niet toeristische streken. Ook daar zijn ze heel behulpzaam en vriendelijk. Het boeddhisme heeft overduidelijk de volksaard van die mensen bepaald.
En ik beweer dat deze stelling totaal niet meer opgaat, nu ik eraan denk dat het om een zuiver westers-toeristische regio gaat.
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 13:34   #42
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN

Nick_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VTM-nieuws van gisteren. Vraag vanuit de studie aan de correspondent ter plaatse: "Er is wel een verschil tussen Thailand en Indonesië. Ik zie de mensen daar aan de kant zitten en blijkbaar begint men maar niet aan de heropbouw." Antwoord: "Ja, men zit hier aan de kant en wacht de noodhulp af...."
Wat zou jij doen als je niks hebt om op te bouwen? Wachten!
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 13:36   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Zoals uw afkeer van de islam en moslims in het algemeen te ventileren bedoelt u.
U slaat de bal eens te meer VOLLEDIG mis. Als praktizerend christen heb ik meer respect voor de gelovige moslim dan voor menig zeden- en waardenloze westerling.

Als ik trouwens geen respect voor de islam had, dan zat ik niet al die boeken te lezen. Op dit ogenblik heb ik trouwens bij Kitaabun, een verdeler van islamitische boeken in het VK, een volledig tafsirreeks besteld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 13:37   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
Wat zou jij doen als je niks hebt om op te bouwen? Wachten!
Puin ruimen alvast, net als men in Thailand doet. Daar wacht men niet af tot er een of andere helikopter (van de VS dan nog!) een voedselpakket dropt.
Oud 7 januari 2005, 13:37   #45
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet mij geenszins schamen, daar die sociologische werkelijkheid bij iedere anthropoloog die de aard van de volkeren heeft beschreven kan aangetroffen worden.

Met racisme heeft het zeker niets te maken. Dat is eens te meer een gemakkelijk etiket om een inhoudelijke discussie uit de weg te moeten gaan.
Welke antropoloog heeft zich dan uitgesproken over de wijze waarop moslims al dan niet reageren op de volledige verwoesting van hun leefwereld? Ik ben benieuwd.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 13:38   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
En ik beweer dat deze stelling totaal niet meer opgaat, nu ik eraan denk dat het om een zuiver westers-toeristische regio gaat.
Natuurlijk gaat die stelling volledig op, daar een godsdienst nu eenmaal niet gepraktiseerd moet worden om de geest ervan mee te krijgen. Heel velen van ons zijn slechts naamchristenen, maar hebben toch de waarden van het christendom meegekregen. Dat is niet anders in Thailand. Maar daar zijn ze wel nog praktiserend boeddhisten.
Oud 7 januari 2005, 13:40   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Welke antropoloog heeft zich dan uitgesproken over de wijze waarop moslims al dan niet reageren op de volledige verwoesting van hun leefwereld? Ik ben benieuwd.
Ongeveer een vijftal jaar geleden als ik in de Universiteitsbibliotheek van Kortrijk een driedelig werk hierover. Jammer genoeg heb ik de referentie niet bij de hand. Dat werk geeft een heel interessante kijk op de volkeren van de wereld. Ik wil het gerust weer eens opsporen als ik weer eens naar Kortrijk ga.
Oud 7 januari 2005, 13:44   #48
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongeveer een vijftal jaar geleden als ik in de Universiteitsbibliotheek van Kortrijk een driedelig werk hierover. Jammer genoeg heb ik de referentie niet bij de hand. Dat werk geeft een heel interessante kijk op de volkeren van de wereld. Ik wil het gerust weer eens opsporen als ik weer eens naar Kortrijk ga.
In een werk dat u vijf jaar geleden aantrof, maakt een antropoloog een vergelijkende analyse tussen de verslagenheid van Indonesische moslims enerzijds en Thaise boeddhisten en christenen anderzijds.... na de tsoenami van kerstmis 2004. Sterk.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 13:49   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
In een werk dat u vijf jaar geleden aantrof, maakt een antropoloog een vergelijkende analyse tussen de verslagenheid van Indonesische moslims enerzijds en Thaise boeddhisten en christenen anderzijds.... na de tsoenami van kerstmis 2004. Sterk.
Duidelijk niet gelezen wat ik geschreven heb. Net zo min u het boek van Hirsi Ali doornam, alhoewel u dat wel beweert...
Oud 7 januari 2005, 15:24   #50
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U slaat de bal eens te meer VOLLEDIG mis. Als praktizerend christen heb ik meer respect voor de gelovige moslim dan voor menig zeden- en waardenloze westerling.

Ik kan mij dat goed voorstellen: ook de christenen hebben er immers een serieuze hand van weg om te geloven in de fataliteit van hun bestaan, en in het feit dat rampen, ongeluk en lijden slechts testen van hun almachtige God zijn.

Citaat:
Als ik trouwens geen respect voor de islam had, dan zat ik niet al die boeken te lezen.
Aha, dus men leest boeken omdat men respect heeft voor het onderwerp. Dat is nieuw. Ik wist immers niet dat mensen boeken over WOII lazen omdat ze respect zouden hebben voor Hitler. Nu ja, u zal misschien de uitzondering zijn zeker?

Citaat:
Op dit ogenblik heb ik trouwens bij Kitaabun, een verdeler van islamitische boeken in het VK, een volledig tafsirreeks besteld.
Ongetwijfeld omdat uw geloof wankelt bij het aanschouwen van het ongebreidelde goeds dat de islam te bieden heeft...

Oud 7 januari 2005, 15:29   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan mij dat goed voorstellen: ook de christenen hebben er immers een serieuze hand van weg om te geloven in de fataliteit van hun bestaan, en in het feit dat rampen, ongeluk en lijden slechts testen van hun almachtige God zijn.
Dringend naar onze parochie komen voor een lesje godsdienstonderricht. In het christendom is geen sprake van het "lot" ("kadar") zoals de moslims dat kennen. Er is ook geen sprake van het goddelijk raadsbesluit.

In het christendom wordt geleerd dat de menselijke handelingen het resultaat zijn van de vrije wil van de menselijke natuur al dan niet bijgestaan door de kracht van de H. Geest (de genade). Voorts leert het christendom dat bepaalde fenomenen in de natuur de hand van God KUNNEN tonen, maar dat dit niet noodzakelijk zo is. Immers, net als de mens heeft God ook aan de natuur een grote vorm van autonomie gelaten. Er is dus geen sprake van het islamitische begrip "kadar" dat inhoudt dat reeds alles door God voorbestemd is. De alwetendheid van de christelijke God is niet de "kadaa" van Allah.
Oud 7 januari 2005, 15:31   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha, dus men leest boeken omdat men respect heeft voor het onderwerp. Dat is nieuw. Ik wist immers niet dat mensen boeken over WOII lazen omdat ze respect zouden hebben voor Hitler. Nu ja, u zal misschien de uitzondering zijn zeker?
Natuurlijk, maar in deze lees ik boeken omdat de islam mij nu eenmaal interesseert. Daarbij heb ik weldegelijk heel wat respect voor de gelovige moslim. Veel meer dan u denkt: in mijn ogen leidt hij immers een veel eerbaarder leven dan menig naamchristen en losbandig westerling.
Oud 7 januari 2005, 15:33   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld omdat uw geloof wankelt bij het aanschouwen van het ongebreidelde goeds dat de islam te bieden heeft...

Daarom dat ik hier ook de boeken van de Mormonen en die van de Getuigen van Jehova's heb...

Eerlijk gezegd vind ik het christendom nog altijd de evenwichtigste, mooiste en meest tot de verbeelding sprekende godsdienst. Ook een godsdienst die voor heel wat kunst in de meest diverse vormen heeft gezorgd. Een godsdienst die aan de basis ligt van een grootste beschaving die tot op de dag van vandaag een grote invloed heeft over heel de wereld.
Oud 7 januari 2005, 15:40   #54
Kitten
Partijlid

Standaard

Mijn vader is in Aceh, Indonesie op dit eigenste moment met een delegatie en hij vertelde me gisteren dat de situatie in Aceh duizend keer erger is dan wat ze op tv tonen.
De straten en wegen zijn vol met lijken, zegt hij. En de mensen werken dag en nacht nonstop om ze te bergen.

Sommige walgelijke elementen op dit forum zouden beter hun mond houden. Zo van achter jullie computer zitten kakken op de islam omdat ze daar in Indonesie zogezegd niet werken.

Er is gewoon geen greintje menselijkheid meer in de islam-haters hier.
De situatie in Indonesie en vooral in Aceh is verschrikkelijk dus hou gewoon jullie mond.

Laatst gewijzigd door Kitten : 7 januari 2005 om 15:41.
Kitten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 15:45   #55
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dringend naar onze parochie komen voor een lesje godsdienstonderricht. In het christendom is geen sprake van het "lot" ("kadar") zoals de moslims dat kennen. Er is ook geen sprake van het goddelijk raadsbesluit.
Kunt u me effe aanduiden waar ik spreek over "het lot"? Misschien dat u denkt aan het woordje fataliteit, waarbij "fatum" dan verkeerdelijk vertaald wordt door "het lot", maar dat is zeker niet wat ik bedoelde.

Citaat:
In het christendom wordt geleerd dat de menselijke handelingen het resultaat zijn van de vrije wil van de menselijke natuur al dan niet bijgestaan door de kracht van de H. Geest (de genade). Voorts leert het christendom dat bepaalde fenomenen in de natuur de hand van God KUNNEN tonen, maar dat dit niet noodzakelijk zo is. Immers, net als de mens heeft God ook aan de natuur een grote vorm van autonomie gelaten. Er is dus geen sprake van het islamitische begrip "kadar" dat inhoudt dat reeds alles door God voorbestemd is. De alwetendheid van de christelijke God is niet de "kadaa" van Allah.
Menselijke handelingen? We spreken toch nog altijd over dezelfde tsunami hoop ik.

En de autonomie van de natuur? Hebt u dan nooit het boek Job gelezen misschien? Daarin staat duidelijk hoe christenen moeten reageren op lijden, en worden (weliswaar vage en onvolledige) antwoorden besproken die de oorsprong van het menselijke lijden (dat buiten het jargon van de "menselijke handelingen" ligt) kunnen duiden.

http://www.ccel.org/contrib/exec_outlines/job.htm
Citaat:
III. THE FIRST SERIES OF JOB'S MISFORTUNES (1:13-22)

A. JOB'S LOSSES IN ONE DAY...
1. His oxen, donkeys, and their servants to Sabean raiders
2. His sheep and their servants to "fire from God from heaven"
3. His camel and their servants to Chaldean raiders
4. His sons and daughters are killed in a tornado

B. JOB'S REACTION TO THESE LOSSES...
1. He mourns, of course
a. Tears his robe
b. Shaves his head
c. Falls to the ground
2. But then he worships!
a. In grief, he still praises God
b. Even though he considers God as the One who has done all
these things
1) He blesses the name of the Lord
2) He does not charge God with wrong
Ben ik de enige die hier parallellen ontwaardt tussen wat de rechtse goegemeente aanwrijft aan de getroffen Indonesiërs, en de reactie van Job ?

Laatst gewijzigd door Turkje : 7 januari 2005 om 15:46.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be