![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herinner me dat men vroeger China met dezelfde ogen bezag. De bevolking groeide schrikwekkend en de economie stelde niet veel voor. Ondertussen zijn we decennia een kind politiek en een sterke economische ontwikkeling verder en China kent nu dezelfde problemen met veroudering als hier. Van een emigratieland is China een immigratieland geworden. 60% van de Europeanen van Afrikaanse origine? Nee, dank U... Er moet dringend gefocust worden op geboortebeperking in die landen. En de religieuze zeloten die dit verhinderen moeten hard aangepakt worden. Daarvoor is natuurlijk leiderschap met visie nodig in Afrika maar dat ontbreekt nogal eens. Maar ik denk dat de VN en de EU op dat vlak ook een grotere rol zouden moeten spelen. Maar het probleem is urgent, als het zo doorgaat heeft Kinshasa binnen 50 jaar 100 miljoen inwoners, om maar een idee te geven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De nieuwe trein tussen Mombasa en Nairobi, en het nieuwe station. De Chinezen willen die spoorlijn doortrekken tot Kinshasa, dus van de Indische tot de Pacifische oceaan. Dit is tenminste eens een lichtpuntje in Afrika, een positieve ontwikkeling. Dus in plaats van de Chinezen te bekritiseren moeten we met hen samenwerken en hen aanmoedigen.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zo was het vroeger: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1. De standaard Afrikaan kan zich zo een treinreis niet veroorloven. De enigen die van dit aanbod gebruik zullen maken, zijn de hogere middenklasse en de bovenklasse. Voor de onderklasse (waartoe het overgrote deel van de Afrikanen, ongeacht welk land, behoort), verandert er zoals gewoonlijk niets. En laat het juist die onderklasse zijn die in groten getale naar Europa stroomt. 2. Zulk nieuws wordt in de Westerse media nauwelijks tot niet gepubliceerd. Het gros van de bevolking in het Westen heeft dus geen flauw idee van zulke verwezenlijkingen, en blijft het idee aangepraat krijgen over hoe slecht het allemaal wel is in Afrika, en dat we de heilige plicht hebben ze allemaal naar hier te halen. 3. Zulke verwezenlijkingen lossen de lokale problemen van de lokale Afrikanen niet op. Het zal de modale Afrikaan niet erg interesseren dat er een hypermoderne trein van Mombasa naar Nairobi gaat, met plannen tot verlenging naar Kinshasa. Integendeel, de modale Afrikaan staat uiterst wantrouwig tegenover moderne technologische verwezenlijkingen. Conclusie: allemaal heel mooi, maar het lost weinig op onder de tegenwoordige omstandigheden. Zulke verwezenlijkingen kunnen enkel een verschil maken wanneer er fundamenteel en structureel iets gaat veranderen in Afrika. En laat dat nu net de kern van het hele probleem zijn...
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om een voorbeeld te geven in Suriname betaalt China mee aan brandstof en auto-onderdelen van politieauto's. Er was nml een tijdelijke hausse van zware criminaliteit in Par'bo; mede ingegeven omdat politieauto's door deze tekorten niet uit konden uitrijden. Door deze hulp van China is de geweldsgolf gestut. Een Chinees kijkt naar de kern van het probleem. Een Chinees zal denken dat een Afrikaan die over de Sahara en Middenlandse zee kan reizen; ook een treinkaartje kan betalen. Een Europeaan zal denken dat omdat de Afrikaan geen treinkaartje kan kopen de keuze gaat maken om een nog grotere trip met onbetrouwbare gidsen, woekerbedragen, lekke boten, etc naar Europa te wagen. Afrikanen zijn dol op gladde nieuwe wegen; dan kan gij den neger nog niet. Ook smartphones en social media kunnen zij geen genoeg van krijgen. Dat den neger deze technieken of vooruitgang, hoe je het wil noemen, afwijst zijnde een nobele wilde is keiharde bullsjit. Dat den neger geen raketten wil of kan bouwen ligt mede ten grondslag omdat hun prioriteiten elders liggen. Ik zie het dus niet als heilig plicht om Afrikanen naar Europa te halen en ik denk met mij 80% van de Europeanen; wel zie ik het als heilige plicht om liever gisteren dan vandaag de angstaanjagende bevolkingsgroei in dit continent te stoppen. Hierin sta ik ook niet alleen; zelfs de vooraanstaande politici beweren dat; ik meen dat Macron de bevolkingsgroei in Afrika asociaal heeft genoemd. Bill Gates is ook hard in dit oordeel en wijst Europa op dit gevaar. In dat opzichte hebben de Chinezen een voorbeeldfunctie voor de rest van de wereld hoe het wel moet. Niet het Westen met hun NGO's waar ik overigens ook een boterham aan verdien. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 24 april 2018 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | ||
|
![]() Citaat:
Echter: zo enorm heeft zich de situatie in Afrika niet verbeterd, het probleem dat daaraan ten grondslag ligt, is het feit dat de Afrikaan gewoon is vastgeroest in zijn tribale en backstabbing denken. Daar gaan ook tien miljard Chinezen niets aan veranderen. Deze gedachte kan moeiteloos doorgetrokken worden in de Afrikanen die dol zijn op gladde, nieuwe wegen en hebbedingetjes. Dat is allemaal waar. Dat waren ze tijdens de Transatlantische en Arabische slavenhandel ook. Ze waren toen al zo dol op nieuwe snufjes als karabijnen en dergelijke, dat ze hun landgenoten zonder meer ontvoerden en op slaventransporten wereldwijd zetten. Deze mentaliteit is vandaag de dag nog zo in Afrika. Ze zijn in staat hun eigen moeder te verkopen als het ze wat oplevert in de zin van status (of het nu nieuwe wegen of nieuwe smartphones zijn, is volledig onbelangrijk). Daarom dat ik herhaal: zo'n verwezenlijking zoals die nieuwe trein is allemaal goed en wel, maar de modale Afrikaan profiteert er niet van. Daarom dat het enkel een halve druppel op een hete plaat is. Mijn redenering heeft dus helemaal niets met de neger als nobele wilde te zien, maar veeleer als de neger in zijn traditionele backstabbing cultuur.
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Chinezen wisten dat het in Afrika stikt van de corruptie. Ze hadden ook vastgesteld, dat de uitgebreide Westerse geldelijke hulp in de zakken verdween van de potentaten en dat resultaten uitbleven. Daarom betalen de Chinezen liever in natura. Ze leggen wegen aan, spoorweglijnen e.d.m. Ze zorgen her en der ook voor de exploitatie. Er valt uiteraard nog wat smeergeld van tafel maar dat is minimaal vergeleken met wat in het Westerse, vooral Europese traject gebeurde.
![]() |
#447 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch zie ik verschillen tussen gekerstende en animistische dorpen. In animistische dorpen ligt het geboortecijfer hoger dan gekerstende, ook het analfabetisme is in deze dorpen hoger + de diaspora in de stad zijn crimineler dan hun Christelijke neven. Er is 1 stap nog te doen en dat is een volgende fase van kolonialisme. De slimste negers moeten naar Chinese universiteiten worden gestuurd, vervolgens worden gebrainwashed en zij moeten -liefsst zo snel mogelijk - het land gaan besturen. Dit samen met hun voormalige kamergenoten - waar zij alles mee hebben gedeeld in China - die zij door en door kennen en vertrouwen. China zal pientere koppen linksom of rechtsom omkopen en bijsturen; begrijpt u ? Ik denk dat Chinezen meer dan een ander volk de nadelen van een bevolkingsexplosie inzien en hier, indien zij macht hebben, iets aan kunnen veranderen. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 24 april 2018 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Frankenstein : 24 april 2018 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles Laatst gewijzigd door fcal : 24 april 2018 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Bij nader inzien is het mij duidelijk gemaakt dat ik me steeds laat vangen om meer en meer privé-informatie weg te geven op dit forum. Mijn diploma's, mijn relaties, mijn woonplek, … Veel haal ik er zelf ook niet terug uit. Doei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lof der Zotheid
Citaat:
Citaat:
Trouwens de betere klasse en de rijken nemen nog steeds het vliegtuig. Deze trein is voornamelijk bedoeld voor de lagere middenklasse. De lage prijzen tonen aan dat het de Chinezen niet zuiver om geld te doen is. Maar het heeft zeker ook een ideologisch aspect. Elke wagon heeft een Chinese vlag, met spreuken als "Kenyan people, united with the Chinese brotherly people to a better future"... Citaat:
De armoede, honger, corruptie, etc. zijn reëel, men moet dit niet verbergen, zie je overal in Afrika. Maar Afrika heeft ook andere aspecten, zoals ik hier heb proberen te tonen. Citaat:
Mijn ervaring is dat Afrikanen deze technologie bewonderen, en meer van dat willen. Zelfs in de "brousse" hebben ze tegenwoordig een smartphone . Ze leven nog op de traditionele manier, leven in hutten, in traditionele gewaden, rijke, oude, mannen leven met verschillende jonge meisjes waarmee zo officieel getrouwd zijn, er is geen elektriciteit, maar er is een winkeltje waar men voor enkele centiemen z'n GSM kan opladen, internet kost bijna niets in Kenia (doet mij dan weer afvragen waarom men er hier zo veel geld voor durft vragen). Onvoorstelbaar maar waar velen hebben ook facebook. Moderniteit en traditie kunnen samengaan. En niets is wat het lijkt. Wat die trein betreft, heel Kenia spreekt er van, en hotels in Mombasa doen goede zaken. Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 25 april 2018 om 00:47. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het grote probleem is voornamelijk dat een kleine elite alles en iedereen uitbuit. En dat probleem hebben ze geërfd van het kolonialisme, de nieuwe elite heeft gewoon de plaats van de Europeanen (of de Arabieren) ingenomen... Zelfs als er dan communisten aan de macht komen met de beste bedoelingen, zie je dat de nieuwe elite die zich zo vormt zich toch zal verrijken. Hun eigen moeder zullen ze niet verkopen, integendeel ze zullen een paleis voor hun moeder bouwen, of een pompeus graf. Dat fenomeen zie je in Afrika maar ook in andere gekoloniseerde niet-westerse vrij eenvoudige samenlevingen waar de kolonisator plots vertrok. Het meest exuberante en symptomatische voorbeeld is waarschijnlijk "keizer Bokassa Napoleon 4" van Centraal-Afrika... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dankzij Nyerere is Tanzania een vredevol land, met naar Afrikaanse normen redelijke gezondheidszorg en onderwijs. Kenia was iets meer ontwikkeld , omdat de Engelsen er in grote getale waren en er grote investeringen deden. Maar Kenia is ook veel meer onstabiel met een veel groter verschil tussen arm en rijk en meer criminaliteit. In Kenia lijdt een derde van de bevolking honger in Tanzania "slechts" 10%, zelfs al gaat er nominaal gezien meer geld om in Kenia, en heeft Kenia meer luxueuze shoppingcentra (bijna uitsluitend in Nairobi, en zelfs in Nairobi leeft 70% in extreme krottenwijken die je in Tanzania niet ziet) Mengistu wordt in Ethiopië nog steeds gerespecteerd omdat hij, onder meer elektriciteit en algemeen onderwijs heeft gebracht naar de meest afgelegen uithoeken van het land. En dat ondanks het feit dat Ethiopië onder zijn bewind bijna non-stop in oorlog was. Meestal gefinancierd door de Amerikanen zoals ook in veel andere landen. Over Mugabe wordt ook veel gezeverd, maar heb het land nu zelf bezocht en moet zeggen dat het zeker niet het slechtste land van Afrika is. Met vrij goed onderwijs, minder armoede dan in Kenia, etc. Dat gezegd zijnde, natuurlijk hebben ook linkse leiders in Afrika grote fouten gemaakt en sommige hebben zich net als al de rest verrijkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Anyway; onze groot- en betovergrootouders hebben tenminste de moeite gedaan om hen te leren lezen en schrijven en andere basis principes bijgebracht die bij een geciviliseerde samenleving horen. Daarna zijn er bakken met geld naartoe gegaan, maar is niets concreets van de grond gekomen.. Hadden onze voorouders ook niet hoeven te doen en hier mag ook op gewezen worden, zonder koloniaal verleden zou Afrika voorzeker erger dan Haiti of Zuid Soedan zijn. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 25 april 2018 om 02:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | ||
|
![]() Citaat:
Daar zit volgens mijn bescheiden mening het centrale probleem in Afrika. Ik ben niet in Kenia geweest, maar wel in Soedan/Zuid-Soedan. En laat daar dat backstabbing probleem uitgerekend nog tot op de dag van vandaag aanwezig zijn... Van hetzelfde in Mali, Niger en Mauretanië...
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
|
![]() En de neger heeft zijn mede-neger (weliswaar met de Westerling en de Arabier als hoofdreden) ook grondig misbruikt: zie de Transatlantische slavenhandel, evenals de Arabische slavenhandel (die tot op de dag van vandaag doorgaat, zie Soedan en Mauretanië). Backstabbing mentaliteit.
![]() |
![]() |