Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2018, 15:23   #101
Tavek
Banneling

Standaard

We verschillen kwa mening over de betonstop. In mijn ogen is ook limburg reeds veel te vol gebouwd. We moeten onze open ruimte bewaren en in de dorpscentra en stedelijke centra verdichten, ook in dienste van de ouder wordende bevolking (die meer zal kiezen voor service flats, rusthuizen en belang hecht daan facliteiten die dichtbij zijn).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 15:24   #102
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgers zijn geen vendelzwaaiers. Wij willen wel zelf beslissingen nemen over ons leven en onze welvaart.

Ik merk dat in de buurlanden ook meer en meer de wil is om samen te werken o.a. iv.m. openbaar vervoer. Iets waar Limburg altijd stiefmoederlijk behandeld werd. Met de nieuwe Europese wetgeving terzake zal dat mogelijk worden.
Dat is mijn grootste probleem met Vlaanderen.

Men vergeet ons compleet met betrekking tot ontsluiting via openbaar vervoer.
Oud 7 mei 2018, 15:25   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die bewijzen hoeven er niet te zijn.

De meeste limburgers wensen niet dat de zaken waarover men nu zelf bevoegd is (bvb toerisme, daar kan de rest van Vlaanderen nog wat van ons leren) overgaan naar het Vlaams niveau.

Dat is alles wat telt.
Geen bewijzen kunnen geven voor je beweringen doet je geloofwaardigheid geen goed. Maar misschien kan je bewijzen dat de meeste Limburgers geen zaken naar het Vlaamse niveau ( de facto naar Antwerpen) willen laten overhevelen waar ze liever zelf bevoegd voor blijven?

Je slaat vaak nagels met koppen, maar je bent niet de eerste Limburger van wie mij de afkeer voor Antwerpen opvalt. Was dat ook het geval toen de rooien de lakens uitdeelden op het schoon verdiep? Of heeft dat te maken met "de grote leider" die hen na een kleine eeuw rood bestuur van de troon stootte?

Ik betwijfel alleszins dat er veel Limburgers zijn die het interesseert wat er wel of niet door het Vlaamse niveau wordt overgenomen. Limburg ligt namelijk in Vlaanderen.

Over de invloed van de N-VA in Limburg hoef jij je niet echt zorgen te maken, denk ik. De rooien hebben zich jarenlang overal kunnen innestelen en delen tot op vandaag zowat op alle niveaus de lakens uit. Tot in de diepste en donkerste lagen van de samenleving. Stevaert is wel de pijp uit, zijn geest zit nog steeds diep in de Limburgse fles.
Oud 7 mei 2018, 15:38   #104
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Gaan ze de onafhankelijkheid van het Limburgse volk uitroepen?

Limburg heeft nog veel bossen die omgewisseld zijn tot mijnbouw-beplantingen als vazal-provincie van de Waalse steenkoolbekkens en ook de Limburgse. Maar als je het aandurft van te spreken over natuurbehoud en economische ontwikkeling dan gebeurt er in Limburg niet wat er moet gebeuren. En stellen we vast dat ook daar alle nefaste beslissingen reeds vanuit Brussel gebeuren door gediplomeerden die destijds de juiste partijkaart hadden maar niet het verstand.
En evenzeer als gans België is Limburg verkaveld geweest door neanderthalers.
En mocht het jullie een fluit interesseren hoe ik er over denk dan zit er reeds stof genoeg in deze topic waar kan over gedebatteerd worden.
Over Limburg zelf dus. Wat Beke of de politiek over Limburg denkt geniet mijn belangstelling niet. Ik zie en ik denk en geef mijn eigen mening.
En daarvoor zou dit forum moeten dienen. Eigen zienswijzen kenbaar maken.
Dan wisten ze tenminste in Brussel hoe het volk denkt en waar ze verkeerd zitten. Over wat Beke denkt staan de dagbladen alle dagen reeds vol genoeg.
Trouwens het is zeer gevaarlijk besluiten te trekken en te redetwisten over wat politiekers denken.
En graag natuurlijk wel een vermelding als er één politieker een goede beslissing nam of voorstelde. Maar er ook bij zeggen waarom je het goed vindt.
En eigen denken mag ook natuurlijk. Mits aan te tonen waarom uw denken de goede richting uitgaat. Maar.......dat zal te moeilijk zijn zeker?
En ik die dacht dat een forum een debatplaats voor eigen denken is.
Men copieert hier gewoon gazettenpraat en fake-nieuws.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 15:42   #105
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Geen bewijzen kunnen geven voor je beweringen doet je geloofwaardigheid geen goed. Maar misschien kan je bewijzen dat de meeste Limburgers geen zaken naar het Vlaamse niveau ( de facto naar Antwerpen) willen laten overhevelen waar ze liever zelf bevoegd voor blijven?

Je slaat vaak nagels met koppen, maar je bent niet de eerste Limburger van wie mij de afkeer voor Antwerpen opvalt. Was dat ook het geval toen de rooien de lakens uitdeelden op het schoon verdiep? Of heeft dat te maken met "de grote leider" die hen na een kleine eeuw rood bestuur van de troon stootte?

Ik betwijfel alleszins dat er veel Limburgers zijn die het interesseert wat er wel of niet door het Vlaamse niveau wordt overgenomen. Limburg ligt namelijk in Vlaanderen.

Over de invloed van de N-VA in Limburg hoef jij je niet echt zorgen te maken, denk ik. De rooien hebben zich jarenlang overal kunnen innestelen en delen tot op vandaag zowat op alle niveaus de lakens uit. Tot in de diepste en donkerste lagen van de samenleving. Stevaert is wel de pijp uit, zijn geest zit nog steeds diep in de Limburgse fles.
Waarom heb jij geen zin in bestuurd te worden door een Waal ? Zelfde reden.

Nu ik ben niet naief: Limburg stelt geen kloten voor, en zal dus deel moeten uitmaken van een groter geheel (Belgie, Vlaanderen) maar we hebben tot nu toe op veel gebieden beperkte autonomie. Die autonomie gebruiken we ook veel actiever dan de andere provincies (de provincie is veel zichtbaarder).

Ik geef die dus niet graag af. Waar ik wel akkoord ben is dat er zeker besparingen kunnen gebeuren op provinciaal niveau. Misschien kunnen zelfs Vlaamse ambtenaren de administratie doen. Maar de beslissingsvorming zou ik graag nog zien gebeuren in Limburg door Limburgers.
Oud 7 mei 2018, 16:01   #106
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburgers zijn geen vendelzwaaiers. Wij willen wel zelf beslissingen nemen over ons leven en onze welvaart.

Ik merk dat in de buurlanden ook meer en meer de wil is om samen te werken o.a. iv.m. openbaar vervoer. Iets waar Limburg altijd stiefmoederlijk behandeld werd. Met de nieuwe Europese wetgeving terzake zal dat mogelijk worden.
Je wil een Limburg dat onafhankelijk beslissingen kan nemen over de eigen toekomst.

Maar, er mag nooit een Limburgse vlag wapperen, want dat is du caca?
Oud 7 mei 2018, 16:08   #107
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom heb jij geen zin in bestuurd te worden door een Waal ? Zelfde reden.
Zelfde reden? Nu maak je het toch wel erg bont, Tavek.
Limburg mag dan lange tijd als een achtergestelde provincie behandeld zijn, Limburg is uit het dal gekropen. Dat kan je moeilijk zeggen van Wallonië. Zonder de miljardentransfers vanuit Vlaanderen verhongeren de Walen. En dat wéten ze. Of waarom denk je dat de Walen zo vasthouden aan de sociale zekerheid en aan het in stand houden van "Belgique"? Uit liefde voor Vlaanderen? Of voor de Limburgers?

Ik geef grif toe dat ik mijn ziel en zaligheid niet in handen geef van een Waal die niet eens in staat is om op eigen benen te staan, maar heb er genoeg vertrouwen in dat ik niet bedrogen zal uitkomen door mijn lot in handen te geven van Vlaamse provincies die het economisch beter doen dan Limburg.

Ik snap dat je liever zo weinig mogelijk aan de beperkte autonomie van Limburg laat knabbelen. Ik leefde de eerste 60 jaar van mijn leven in Limburg en sta ook liever op eigen benen wat betreft beslissingsmacht.
Wat denk je van een confederatie van Vlaanderen met Nederland? Of heb je even weinig vertrouwen in de Limburgers aan de andere kant van de Maas als in de Vlaamse provincies?
Oud 7 mei 2018, 16:30   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburgers zijn geen vendelzwaaiers.
Je bedoelt allicht dat Limburgers zoals jij geen vendelzwaaiers zijn. Ik ben nochtans Limburgers op de IJzerbedevaart én op de IJzerwake tegen het lijf gelopen.

Dit is de verkiezingsuitslag van 2014 in Limburg:

2014 2010 verschil
Partij Lijsten Zetels stemmen % Zetels % Zetels
N-VA lijsten 5 174.030 31,39 4 28,8 +1
CD&V lijsten 3 125.962 22,72 3 18,8 =
sp.a lijsten 2 98.194 17,71 2 18,1 =
Open Vld lijsten 2 68.713 12,39 1 12,1 +1
VB lijsten 0 34.020 6,14 2 12,8 -2
Groen lijsten 0 33.244 6,00 0 4,8 =
PVDA lijsten 0 14.253 2,57 0 1,6 =

Zoals je ziet behaalden de Vlaams-nationalisten een pak meer stemmen dan de SP.A, Groen en de PVDA samen.

Ze behaalden bijna dubbel zoveel stemmen als de CD&V, en bijna het driedubbele van de VLD.
Het zou mij bijgevolg verwonderen dat Limburg geen vendelzwaaiers heeft.
Oud 7 mei 2018, 16:55   #109
Tavek
Banneling

Standaard

Als de NVA in Limburg campagne voert tegen de provincie, halen ze de kiesdrempel niet meer.

Ik daag alle Limburgse NVa'ers dus uit om openlijk stelling te nemen tegen de provincie.

Kijken hoe hun dat afgaat.
Oud 7 mei 2018, 17:06   #110
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de NVA in Limburg campagne voert tegen de provincie, halen ze de kiesdrempel niet meer.

Ik daag alle Limburgse NVa'ers dus uit om openlijk stelling te nemen tegen de provincie.

Bron?
Oud 7 mei 2018, 18:01   #111
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bron?

Zijn duim! En zuigen maar.
Voor mij moet Limburg denken aan zijn volk en niet aan de nieuwe elite die met speed-boten over kanalen en plassen vliegen.
Dat is geen zachte recreatie!
Zelfs Duitsers komen naar hier om hun hart op te halen met dingen die in Duitsland niet kunnen.
Maar goed. Ik sluit af. Als Limburg er niet is voor de zachte recreant moet die er ook niet zijn voor Limburg.
Dan gaan we maar naar het buitenland waar ons geld wel welkom is.

Laatst gewijzigd door werkman : 7 mei 2018 om 18:21.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 19:09   #112
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Zijn duim! En zuigen maar.
Voor mij moet Limburg denken aan zijn volk en niet aan de nieuwe elite die met speed-boten over kanalen en plassen vliegen.
Dat is geen zachte recreatie!
Zelfs Duitsers komen naar hier om hun hart op te halen met dingen die in Duitsland niet kunnen.
Maar goed. Ik sluit af. Als Limburg er niet is voor de zachte recreant moet die er ook niet zijn voor Limburg.
Dan gaan we maar naar het buitenland waar ons geld wel welkom is.
Doei !
Oud 7 mei 2018, 20:23   #113
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zie niet in waarom de N-VA in Limburg campagne zou moeten voeren tegen de provincie.
Of waarom alle Limburgse N-VA-ers stelling zouden moeten nemen tegen de provincie.
Je bent toch niet onder invloed?
Oud 7 mei 2018, 20:30   #114
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We verschillen kwa mening over de betonstop. In mijn ogen is ook limburg reeds veel te vol gebouwd. We moeten onze open ruimte bewaren en in de dorpscentra en stedelijke centra verdichten, ook in dienste van de ouder wordende bevolking (die meer zal kiezen voor service flats, rusthuizen en belang hecht daan facliteiten die dichtbij zijn).

Dat is juist het punt van kritiek. Omdat de Vlaamse overheid heel veel belang hecht aan bv de aanwezigheid van openbaar vervoer gaat Limburg dikwijls beknot worden in haar ontwikkeling. Die afwezigheid, een gevolg van Vlaams wanbeleid, wordt nu een nadeel voor Limburg.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 20:35   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die bewijzen hoeven er niet te zijn.
Dan moet men niet afkomen met de bewering dat de Vlaamse overheid staat voor Antwerpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 20:37   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is juist het punt van kritiek. Omdat de Vlaamse overheid heel veel belang hecht aan bv de aanwezigheid van openbaar vervoer gaat Limburg dikwijls beknot worden in haar ontwikkeling. Die afwezigheid, een gevolg van Vlaams wanbeleid, wordt nu een nadeel voor Limburg.
Van welk "Vlaams wanbeleid" is de afwezigheid van een uitgebreid spoorwegnet in Limburg dan wel het gevolg?

Is het busnetwerk van De Lijn minder uitgebouwd in Limburg? Hoe kan dat dan eigenlijk, want, als ik mij goed herinner, hadden Limburgers toch een zekere Steve Stevaert die aan de touwtjes trok...
Oud 7 mei 2018, 20:37   #117
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had me nooit kunnen voorstellen dat ik ooit op de CD&V zou kunnen gaan stemmen. Maar gezien hun degelijk standpunt ten aanzien van mijn geliefde provincie Limburg, ga ik dat toch maar eens doen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 mei 2018 om 20:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 20:39   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is mijn grootste probleem met Vlaanderen.

Men vergeet ons compleet met betrekking tot ontsluiting via openbaar vervoer.
Ooit gehoord van Steve Stevaert? Ooit Vlaams minister van Mobiliteit en grote promotor van De Lijn. En als ik me het goed herinner, was deze Stevaert een... Limburger.
Oud 7 mei 2018, 20:41   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef die dus niet graag af. Waar ik wel akkoord ben is dat er zeker besparingen kunnen gebeuren op provinciaal niveau. Misschien kunnen zelfs Vlaamse ambtenaren de administratie doen. Maar de beslissingsvorming zou ik graag nog zien gebeuren in Limburg door Limburgers.
Als Limburgers hun eigen beslissingen willen nemen, zijn ze dan ook bereid zelf voor de financiële implicaties van hun beleid te zorgen? Geen Vlaams geld meer voor Limburg...
Oud 7 mei 2018, 20:43   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Onzin, want het standpunt om de provincies grondig te hervormen en zelfs af te schaffen, dateert al van vele jaren terug.

Meer bepaald in... 2004.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be