![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus vraag ik u: op welk moment plaatst u de bovengrens waarbij u onmiskenbaar kan stellen: "Kijk, dit is een mens". En daar weet u blijkbaar geen antwoord op. Net als in vorige discussies rond dit thema moet ik vaststellen dat voorstanders van abortus het onder elkaar totaal niet eens zijn. De ene plaatst de bovengrens ergens anders dan een ander. Hier begint het ook al: Piero laat dit moment samenvallen met de geboorte. Eerder kwam een ander moment voor: de aanwezigheid van hersenactiviteit. Dat is dus voor de geboorte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U gelooft uw bijbel niet. Daarin staat dat God de levensadem in de neusgaten van mens blies en toen werd de mens een levende ziel. Het mensenleven begint dus met het ademen. Gelooft u dat of niet? De foetus is dus geen levend mens. Voor de wet is het geen natuurlijk persoon. Laatst gewijzigd door Piero : 11 mei 2018 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat mag u denken. Ik denk er het mijne over.
Vaststelbaar is evenwel dat u tot een groep behoort die het onder elkaar totaal niet eens is over wat een mens is en wat niet. Jullie weten het niet en verzinken in meningen die ervoor zorgen dat de objectieve grond totaal verloren gaat. U meent dat een mens pas een mens is na de geboorte. Iemand plaatst dat moment bij het ontstaan van hersenactiviteit. In het verleden zag ik nog andere meningen de revue passeren bij de abortusvoorstanders. Iemand goochelde met de notie "bewustzijn". Enzovoort. Je krijgt een kluwen van meningen waaruit niemand nog geraakt. Dat is pas een teken dat jullie het niet snappen. Indien wel, dan was er eenduidigheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar net zoals bij het deeg/brood kan ik vaststellen dat iets geen mens is, een embryo dus en dat iets wel een mens is, na de geboorte bijvoorbeeld. Ik hoef dus de onder/bovengrens niet te kennen om dit onderscheid te maken. Maar ik kan, net zoals bij het brood wel een vork bepalen. ik kan bijvoorbeeld zeggen dat het brood de eerste 5 minuten in de oven nog deeg is en de laatse 5 minuten reeds een brood is. Niet perfect gebakken, maar het is wel al een brood en geen deeg meer. Dus zoals u reeds aangaf, u kent de onder/bovengrens niet maar u kunt wel bepalen, ah, dit is een brood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Nee, het is bepalend voor de categorie mens. Evenzo,, als u ophoudt met ademen bent u geen mens meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessant is uw insteek trouwens wel: dit was trouwens een element in de hele discussie rond de zaak van Alfie Evans. Hij werd hersendood verklaard (en dus officieel dood), maar hij bleef ademen. Voor de ouders leefde hun zoon nog. De katholieke insteek. U volgt dus de opvatting van de katholieke Kerk op dat vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U geeft aan dat u geen bovengrens kan bepalen. Hoe komt dat? En nogmaals: ik vraag naar uw bovengrens, naar uw inzichten, naar uw opvatting. Het lijkt er sterk op dat u uw eigen zienswijze totaal niet kunt duiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over uw bijbelbenadering moet u zich de vraag stellen waarom u die zienswijze vindt bij christenen noch joden. Mocht u op de hoogte te zijn van enkele basiselementen uit de Schrift, dan wist u misschien dat het OT hetzelfde woord gebruikt voor een ongeboren én voor een geboren kind. De heiligheid van het menselijk leven wordt hierdoor onmiskenbaar neergezet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw uitleg spoort trouwens niet met "rechtspraak". Die verschilt immers naar tijd en ruimte. Indien uw redenering enige grond heeft, is het niet logisch van de wetgever om abortus in de tijd te beperken. Dan hoort abortus de volle negen maanden mogelijk te zijn. Tot zelfs aan de vooravond van de geboorte, want voor dat moment is er volgens u geen sprake van een mens. Blijkbaar, naar uw begrippen, slechts van een hoop cellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 11 mei 2018 om 10:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die argumentatie is er nooit geweest. De katholieke opvatting over het menselijk leven geef ik nu eenmaal geen onderbouw vanuit de seculiere wetgeving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik huldig hier trouwens niet "mijn" opvattingen. Wel de benadering die bijna unisono klinkt aan christelijke zijde: het leven is vanaf de conceptie heilig en onvervreemdbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het wijst op een gemis aan objectieve grond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik confronteer u wel met de ongerijmdheid van heel uw redenering. Als uw redenering enige grond heeft dat een mens pas mens wordt na de geboorte (we hebben het hier over een ontologische en geen juridische), dan moet u consequent zijn en de huidige abortuswetgeving afwijzen. De wetgever beperkt abortus immers in de tijd. Volgens uw redenering is daar dan geen grond voor. Zelfs tot op vooravond van de geboorte is er volgens u geen sprake van een mens. Het "ding" in de moederschoot kan dus opgeruimd worden tot dat moment. Bent u dus voorstander van een algemene uitbreiding van de abortuswetgeving? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |