![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand zegt dat jij het eens moet zijn met de legalisering van abortus. En niemand zegt dat de voorstanders van een meer liberale status van abortus de tegenstanders niet mogen verwijten van moeials te zijn. Kaloten zijn moeials. Ze willen zich niet alleen moeien met de regeltjes van hun kerk op henzelf, maar ook op de levenswijzen van anderen. (even scherp stellen: als iemand zegt dat tabaksrook ongezond is, op basis van wetenschap, en dus dat roken gereglementeerd moeten worden in zekere mate, dan is dat niet 'moeien' in de onaangename zin van het worden. Maar als het op basis is van "mijn godsdienst", dan is het dat wel.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Echter JvdB kent waarde toe aan elke vrucht, onafhankelijk van de situatie. Het punt is dat het toekennen van waarde één zaak is maar het dragen van de lasten een andere en hier wringt het schoentje. Aanvankelijk draagt de moeder de meeste lasten. Dus is het logisch zoals de Schoof het stelt, dat de waarde die de moeder hecht aan de vrucht bepalend is in begin van de zwangerschap. En deze waarde heeft niets te maken met het maatschappelijk nut van de vrucht maar is gebaseerd op de situatie en de emoties van het moment. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Een menselijke vrucht is een onschuldig mens. 2. Een onschuldig mens mag men niet doden. => een vrucht mag men niet doden. Als beide premissen waar zouden zijn, dan is de conclusie ook waar. De vraag is welke premisse is fout. Jij concentreert je op de 2de. Echter de 2de is maatschappelijk aanvaard en is niet bilateraal af te dwingen. Ik weet dat vanuit jouw perspectief je de maatschappij niet als entiteit ziet maar dit is ze feitelijk wel. Ik concentreer me op de eerste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als zwangerschap een maatschappelijk nut heeft dan is het afbreken van zwangerschap maatschappelijk gezien ongewenst. Maar een ongewenste zwangerschap / kind geeft ook een maatschappelijk probleem. Laatst gewijzigd door Piero : 1 juni 2018 om 10:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de eerste regel zou je kunnen afleiden dat EIGEN kinderen en, in mindere mate, kinderen van naasten dienen beschermd te worden, maar evengoed dat kinderen van vreemden in de eerste plaats dienen afgemaakt te worden, want concurrentie voor de mijn. Uit de tweede regel volgt eenvoudig weg dat in de mate dat ik kinderen leuk vind, ik ervoor wil zorgen, en in de mate dat kinderen mij storen, ik ze wil afmaken. De twee bronnen van "goed" (eigen overleven en voortplanten, en termineren van anderen en ten tweede: eigen plezier) maken dat ik eigenlijk kinderen van anderen zou dienen af te maken, zeker als ik daar zin in heb, en zelfs ook als ik daar niet teveel plezier aan heb. Er is dus totaal geen reden voor mij om mij te moeien met iemand die zijn eigen kinderen wil afmaken: dat is toch al dat voor mij gewonnen. Je kan wel een reden vinden waarom ik mijn eigen kinderen wil verdedigen: het is immers mijn "biologische goede": overleven en voortplanten, ten koste van anderen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2018 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat natuurlijk WEL zo is, is dat "de maatschappij", ttz, dat levende ding dat ons als zijn vee gebruikt, wel wil dat wij braaf zijn, en goed kweken. Een boer wil niet dat zijn koe abortus pleegt, omdat die koe tot zijn vee behoort. De heersers van de maatschappij, voor wie individuele mensen hun vee zijn, hebben er inderdaad geen voordeel bij dat wij ons als individuele vrije wezens zouden gedragen. De godsdienst die Jan aanhangt, heeft ook tot doel van mensen te beknotten in hun eigen individuele voordelen, omdat het zelf een levend systeem is waar wij het vee van zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is helemaal niet waar. In Rome was de Pater Familias heer en meester over het leven en dood van zijn kinderen, zijn slaven en zijn vrouw. (patria potestas).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |||
|
![]() Citaat:
Het eerste deel van uw basisregel herken ik, het tweede deel geldt alleen indien ander leven een bedreiging vormt voor het eigen bestaan. Vanuit economisch oogpunt is het slimmer om met "ander leven" samen te werken of het uit te baten. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 1 juni 2018 om 15:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien, de romeinse maatschappij veroordeelde willekeurig en hardvochtig optreden van de pater familias. Dat ging ten koste van zijn goede reputatie. De censor kon hem daarvoor bestraffen. Verder liep een onrechtvaardige vader kans een dolk in zijn rug te krijgen. Deze regel kwam voort uit een vereenvoudiging van de wet die goed werkte. Want misstappen van de zonen werden de vader aangerekend. Hij was ook aansprakelijk voor schulden die zij maakten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niemand controleert die, er zijn wel mensen die meer impact hebben dan anderen maar dit is ook alles. Let op, impact kan op verschillend manieren. Mawda heeft ook een grote impact, ongewild weliswaar. In onze huidige maatschappij is er naast massahysterie ook plaats voor rationele discussies. We zien dit met abortus en euthanasie. Voor mijn part bepaalt de manier waarop de maatschappij met die thema's omgaat de volwassenheid van de maatschappij. Kijk naar landen zoals Polen en Spanje, deze maatschappijen moeten nog een ernstige evolutie doormaken. In een volwassen maatschappij worden de belangen van het individu optimaal gebalanceerd tov de belangen van de maatschappij, de maatschappij is er voor de individuen en niet omgekeerd. Vandaar dat het belang van het in stand houden van de demografie niet aan de orde komt in een discussie zoals deze over abortus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad wel zo dat een maatschappij maatregelen kan nemen om de mensen te motiveren om kinderen groot te brengen. Dit kan op verschillende manieren (een financiële ondersteuning, goede kinderopvang, goede scholen, ...) Deze maatregelen zijn veel doeltreffender dan abortus te verbieden want zoals je correct stelt, een ongewenst kind is een potentieel probleem voor de maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die vrucht zit in de buik van de moeder. En de moeder beslist daar over. Niemand anders dan de moeder. Overigens is het verwijderen van die vrucht, niet doden. Enkel maar verwijderen. Een spontane onderbreking, door een foutje in de natuur, van de zwangerschap is ook geen 'doding'. Het is enkel een verlies. Maar eigenlijk moet ik van al die theoretische zever niet weten. Laat die vrouw die ongelukkig is over haar zwangerschap, en ook ongelukkig is over de eventuele ondersteunende opvang van een ongewenste bevalling, toch met rust. Behandel haar niet als een crimineel. En laat artsen haar helpen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Aangezien het belang van de ene in conflict kan zijn met het belang van het andere dient de maatschappij daarbij te modereren. En inderdaad, er is ook zoiets als het algemeen belang dat moet behartigd worden en ook dit is de taak van de maatschappij. Uw voorbeeld van China is niet zo slecht, hierbij laat men het algemeen belang primeren op de individuele belangen. De één kind politiek had echter een aantal perverse effecten, zoals het aborteren of te vondeling leggen van meisjes, die een negatieve impact had op het algemeen belang. In elk geval, mijn punt was dat men dergelijk discussie niet bileteraal kan voeren en dat de rol van de maatschappij hierin belangrijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maw, uit in slavernij herleiden was een bijzonder kortzichtige berekening, die gebaseerd was op het misverstand dat de veroveraars eeuwig superieur zouden zijn en de slaven onder de knoet houden. De mogelijkheid dat zij, mens zijnde, en dus potentieel even intelligent en gevaarlijk als wij, ons nageslacht ooit zouden bedreigen, was reeel, en zou moeten hebben laten besluiten van hen onmiddellijk totaal uit te roeien. Dat is niet gebeurd, en nu zitten wij ermee. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, vanuit het oogpunt van een individu is een maatschappij een bijzonder gevaarlijke entiteit, maar tegen dewelke er niet veel te beginnen valt. Het is een logische stap in het leven. Mijn idee is trouwens dat op wat langere termijn, de "maatschappij" mensen zal kunnen vervangen door machines voor al haar functies, en dan mensen zal uitschakelen - een beetje op de manier waarop een multicellulair organisme zichzelf zou kunnen ombouwen tot een "borg", door een voor een, zijn biologische weefsels te vervangen door stukken mecaniek en electronica. De twee evoluties kunnen trouwens best parallel verlopen. Een multicellulair organisme draagt enkel maar zorg voor zijn celletjes in de mate dat die celletjes nuttig zijn voor het organisme. Een maatschappij draagt enkel maar zorg voor een mens in de mate dat die mens nuttig is voor die maatschappij, maar die maatschappij zelf is geen mens, of geen "groep mensen", maar een levend systeem an sich. De maatschappij zal dus tegenover het reproduceren van mensen staan, zoals de boer staat tegenover het reproduceren van zijn vee ; of nog beter, zoals een multicellulair organisme staat tegenover de reproductie van zijn celletjes. Kankercellen zullen afgemaakt worden, nutteloze cellen zullen vernietigd worden. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 juni 2018 om 15:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 4 juni 2018 om 17:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Echter, de staat is een soort maatschappij. Er zijn echter veel maatschappijen, een gemeente of stad is ook een maatschappij, een biljartclub ook. De maatschappijen zijn verweven, sommige werken samen, sommige werken elkaar tegen. Wanneer we over de maatschappij spreken dan spreken we over de verzameling van maatschappijen. Wat betreft de rol van de mens hierin, je hebt zeker gelijk. Maar het opgeven van de maatschappij is geen oplossing, het zal sowieso gebeuren. Just sit back, relax en laat het over je komen. |
|
![]() |
![]() |