Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2018, 20:24   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Een huis kopen

Als je er jaren later op terugkijkt, had je dan het zelfde huis gekocht of had je het anders aangepakt?

Zouden jullie anno 2018 als jonge mensen een huis kopen dat afbetaalbaar is op 1 inkomen of zouden jullie een rianter huis aanschaffen op basis van 2 lonen? Want met meer dan 50% van de huwelijken die uitdraaien op een scheiding, gok je bij het kopen van een huis op 2 lonen eigenlijk dat het goed blijft gaan. Je wordt eigenlijk afhankelijk van elkaar bij kopen op 2 lonen. Dat heeft verregaande gevolgen en verklaart waarom veel mensen ongelukkig blijven in een relatie.

En wat ik me verder ook afvraag..
Stel dat je anno 2018 een huis koopt, en 10 jaar later wordt België getroffen door een crisis a la España waar Belgen massaal vakantieverblijven kopen. Een huis dat 10 jaar geleden 250 000 euro waard was, wordt daar nu voor iets meer dan de helft verkocht. Als je huis door dergelijke omstandigheden in waarde vermindert, komt er dan een vermindering in je afbetalingsplan of betaal je nog steeds het bedrag waarvoor je het gekocht hebt?

Want met die immense grondprijzen in BE moet je behoorlijk idioot zijn om te speculeren dat de waarde nog zal toenemen (vergrijzing die toeneemt, import van heel het Midden Oosten naar Europa etc etc) Mijn ouders zagen de waarde van hun huis quasi verdubbelen vooral door een explosie van grondprijzen, en ikzelf kan ondanks een goeie opleiding nooit zo'n perceel betalen.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 10 juni 2018 om 20:25.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2018, 20:43   #2
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Als je er jaren later op terugkijkt, had je dan het zelfde huis gekocht of had je het anders aangepakt?

Zouden jullie anno 2018 als jonge mensen een huis kopen dat afbetaalbaar is op 1 inkomen of zouden jullie een rianter huis aanschaffen op basis van 2 lonen? Want met meer dan 50% van de huwelijken die uitdraaien op een scheiding, gok je bij het kopen van een huis op 2 lonen eigenlijk dat het goed blijft gaan. Je wordt eigenlijk afhankelijk van elkaar bij kopen op 2 lonen. Dat heeft verregaande gevolgen en verklaart waarom veel mensen ongelukkig blijven in een relatie.

Stel dat je anno 2018 een huis koopt, en 10 jaar later wordt België getroffen door een crisis a la España waar Belgen massaal vakantieverblijven kopen. Een huis dat 10 jaar geleden 250 000 euro waard was, wordt daar nu voor iets meer dan de helft verkocht. Als je huis door dergelijke omstandigheden in waarde vermindert, komt er dan een vermindering in je afbetalingsplan of betaal je nog steeds het bedrag waarvoor je het gekocht hebt?

Want met die immense grondprijzen in BE moet je behoorlijk idioot zijn om te speculeren dat de waarde nog zal toenemen (vergrijzing die toeneemt, import van heel het Midden Oosten naar Europa etc etc) Mijn ouders zagen de waarde van hun huis quasi verdubbelen vooral door een explosie van grondprijzen, en ikzelf kan ondanks een goeie opleiding nooit zo'n perceel betalen.
Als er een waardevermindering optreed kijkt de bank gewoon of de gedevalueerde waarde haar risico nog dekt. Zo niet slaat ze gewoon het huis of appartement aan. Als het huis binnen 10 jaar nog 125.000 waard is en je moet nog meer terugbetalen moogt ge uw huis vaarwel zeggen.
Bovendien hanteert de bank een positie van verplichte verkoop. Als ze dat huis vlug willen verkopen gaan ze het op de markt moeten smijten voor 100.000€ of minder. Zij gaan dat huis geen maanden op de markt zetten maar zo vlug mogelijk realiseren.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2018, 21:01   #3
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht

Dat is het ! Vooral geen import rommel binnen doen, geen mocro of zuid amerikaanse prostituee, of boliviaanse zuignap en vergelijkbare rampen.
Neuk dat lokaal, maar hou het hier aub buiten want er is geen vraag naar mensen met het oudste beroep ter wereld.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 juni 2018 om 21:02.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2018, 22:13   #4
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is het ! Vooral geen import rommel binnen doen, geen mocro of zuid amerikaanse prostituee, of boliviaanse zuignap en vergelijkbare rampen.
Neuk dat lokaal, maar hou het hier aub buiten want er is geen vraag naar mensen met het oudste beroep ter wereld.
Schoenpoetsers, prostituees.. Het feit dat geen enkele beschaafde man interesse in je heeft raakt je blijkbaar diep.
Of misschien kocht je een huis op 2 lonen en is je man bij je weggegaan omdat er met jou niet samen te leven valt. Dat kan ik me eigenlijk heel goed voorstellen.

In die zin ben ik heel gelukkig met mijn vriendin, en voel ik me comfortabel om er een huis mee te kopen. Jij die op middelbare leeftijd nog single bent doet me denken aan de solden. Aan fikse korting aangeboden, maar in de winkel blijven liggen omdat geen mens het wil hebben.
Oud 10 juni 2018, 22:58   #5
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als er een waardevermindering optreed kijkt de bank gewoon of de gedevalueerde waarde haar risico nog dekt. Zo niet slaat ze gewoon het huis of appartement aan. Als het huis binnen 10 jaar nog 125.000 waard is en je moet nog meer terugbetalen moogt ge uw huis vaarwel zeggen.
Bovendien hanteert de bank een positie van verplichte verkoop. Als ze dat huis vlug willen verkopen gaan ze het op de markt moeten smijten voor 100.000€ of minder. Zij gaan dat huis geen maanden op de markt zetten maar zo vlug mogelijk realiseren.
Waar heb je dat ergens uitgehaald ?
Zo lang je je lening kan blijven afbetalen zal de bank je huis zeker niet verkopen, wees gerust !
Een vermindering in je afbetalingsplan zal er ook niet komen.
Dat kan alleen maar als je je lening laat herzien:
- bij een dalende rentevoet
- als je een deel vooraf wenst af te betalen
En ze zullen er ook alles aan doen dat je je lening kan blijven afbetalen.
Moesten ze het verkopen aan een lagere prijs zijn zij immers het eerste slachtoffer.

Maar dat de huizen fors in prijs zouden dalen, die kans is klein.
Je hebt vraag & aanbod.

Laatst gewijzigd door kojak : 10 juni 2018 om 23:10.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 06:28   #6
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik dus niet en vind ik weerzinwekkend he. Zolang je kan blijven afbetalen zou de bank er met haar fikken moeten afblijven. Dat had in de VS bvb voor heel wat minder leed gezorgd. De staat had zich gewoon kunnen borg stellen ipv schrootpremies te betalen en weet ik wat nog allemaal is aangevangen met de miljarden dollars noodpakketten.

Laatst gewijzigd door Vlad : 11 juni 2018 om 06:34.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 06:32   #7
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Zo lang je je lening kan blijven afbetalen zal de bank je huis zeker niet verkopen, wees gerust !
Moesten ze het verkopen aan een lagere prijs zijn zij immers het eerste slachtoffer.

Je hebt vraag & aanbod.
In de VS is nochtans dat gebeurd na de kredietcrisis. Mensen waren hun huizen gewoon aan het afbetalen maar werden op straat gezet omdat de waarde van hun huis teveel onder het bedrag was gezakt van het bedrag dat ze nog moesten afbetalen en waarvoor het huis borg stond. Tenzij ze een gedeelte van de schuld zo konden aflossen om terug 'boven water' te geraken nam de bank beslag. De banken moesten dat doen omdat de regels zo zijn. Op de boeken van de bank zou anders teveel risico verschijnen. Onwettelijk. En dus ging de bal aan het rollen.
Oud 11 juni 2018, 06:35   #8
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je hebt vraag & aanbod.
Ik heb dat nergens uitgehaald, dat is zo. Euroseptic is met die hypothese afgekomen. Het is wat op grote schaal in Amerika gebeurd is. De prijs van sommige huizen en appartementen kelderden zo laag dat ze onder de waarde kwamen van het nog af te betalen bedrag. Als je niet kan betalen wordt je huis in lagere waarde van verplichte verkoop verkocht. De bank raisonneert in termen dat de waarde nog verder kan dalen.

Ik had trouwens Vlad zijn reactie niet gezien die hetzelfde zegt.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 11 juni 2018 om 06:37.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 07:05   #9
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

In Nederland heeft dat mechanisme ook een kleine huizencrisis veroorzaakt trouwens. In Zeeland kon je voor geen geld koopjes doen enkele jaren terug.
Oud 11 juni 2018, 07:06   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gelukkig dat we dan in België wonen nietwaar.
Oud 11 juni 2018, 09:58   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tijdens de crisis zijn er veel gestopt met afbetalen.
Waarom zou je immers 200000 afbetalen als het maar 80000 of zelfs soms maar nog 30000 waard Is?

Men liet het in beslag nemen.

Hoe zou je zelf zijn?
Oud 11 juni 2018, 10:11   #12
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

On topic. Ik had vroeger een rijhuisje in een groene gemeente maar door het stijgend autoverkeer in de buurt heb ik dat verkocht en dan wat te lang gewacht met opnieuw kopen waardoor ik nu geen ander huisje meer kan betalen, enkel nog rotte tweedehandse appartementen. Ik was daar beter blijven wonen en had mijn woning moeten aanpassen dmv aan soort voorkamer ofzo maar daar heb ik toen niet aan gedacht. Het was trouwens ook niet de enige reden waarom ik het verkocht heb, ik wilde emigreren uit dit rotland. Nu heb ik zowel spijt van het te verkopen als van ooit te zijn terug gekeerd en niet de moed te hebben gehad de kansen te grijpen die ik misschien kreeg.

Bart 'gratis' De Wever geeft in Antwerpen gratis grond weg waardoor de woningen nog 'maar' 300.000 euro kosten maar met twee modale inkomens van 1500 euro netto krijg je dat niet geleend. Zelfs als je eerst 10 jaar keihard spaart, kom je er niet. Tenzij je goed erft of met twee beide dubbel het gemiddelde inkomen van 1500 euro verdient.
Oud 11 juni 2018, 10:30   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waarom zou je immers 200000 afbetalen als het maar 80000 of zelfs soms maar nog 30000 waard Is?

Hoe zou je zelf zijn?
En je denkt dat die restschuld dan weg is ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:06   #14
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Hoe zou je zelf zijn?
Stel je hebt een lening lopen van 200.000
De waarde daald naar 100.000
Je laat het in beslag nemen door de bank.

Wat is het resultaat ?

Je bent je huis kwijt én je moet nog die andere 100.000 blijven verder afbetalen.

Djeezes toch, ik heb hier wel al het een en het ander mogen lezen zenne.
Mss eens de vraag stellen aan je bank.
Oud 11 juni 2018, 11:07   #15
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat nergens uitgehaald, dat is zo.
Bron ?

Simpel. Herlees mijn vorige posting en je zal zien dat je redenering totaal niet klopt.
Oud 11 juni 2018, 11:11   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel je hebt een lening lopen van 200.000
De waarde daald naar 100.000
Je laat het in beslag nemen door de bank.

Wat is het resultaat ?

Je bent je huis kwijt én je moet nog die andere 100.000 blijven verder afbetalen.

Djeezes toch, ik heb hier wel al het een en het ander mogen lezen zenne.
Mss eens de vraag stellen aan je bank.
Je bekijkt het wrong.
In bijna alle gevallen was er al een flink stuk betaald.
Wat nog open stond was bv 100000 van de 200000 en het huis was maar bv 100000 nog waard bij verkoop.

Hoe dan ook als je verder betaalde verloor je 100000.

Beetje nutteloos niet waar?
Oud 11 juni 2018, 11:13   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En je denkt dat die restschuld dan weg is ?
Staat uw huis niet als waarborg?

De huizen werden verkocht voor het openstaande bedrag.
Daarom dat er echt supergoedkope tussen zaten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 juni 2018 om 11:15.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:18   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ken iemand die in die tijd een flat in Miami heeft gekocht voor 16000 $.
Oud 11 juni 2018, 11:21   #19
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb dat nergens uitgehaald, dat is zo. Eurosceptic is met die hypothese afgekomen
Niet dat banken je huis verkopen maar ik vraag me af wat er gebeurt tijdens een crisis.

Je koopt bvb op 1 december 2018 een huis ter waarde van 350 000 euro.
Na tien jaar is er 180 000 euro afbetaald. Maar door crisis is het huis dan nog slechts 250 000 euro waard. Dat betekent blijkbaar niet dat je dan ineens nog maar 70 000 euro af te betalen hebt.

Als je beslist het huis te verkopen voor bvb 250 000 euro, geeft de bank dan die 180 000 die je erin gestoken hebt terug of ben je hier veel geld van kwijt?

Met de komende vergrijzing, de pensioenen waarvan we allemaal weten dat we ernaar kunnen fluiten, de influx van kansarme migranten uit het MO die wegen op het sociale zekerheidsstelsel etc etc is het heel goed mogelijk dat huizen in de toekomst (ergens tussen de 20 en 50 jaar) in waarde zullen kelderen omdat mensen het niet meer kunnen betalen. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en merk dat er elk jaar meer bespaard wordt.

In een eerlijk financieel stelsel vind ik dat een huis afbetaald dient te worden naargelang de waarde die het op dat moment van het afbetalingsplan heeft. Anders is het pure speculatie. Prijzen zijn tegenwoordig zo hoog dat het (volgens mij) niet ver meer kan oplopen. Grond in BE is sinds de jaren 80 ongeveer x10 gegaan. Leuk voor mijn ouders die in die tijd 30 aren bouwgrond kochten. Ikzelf moet iets veel kleiners kopen

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 11 juni 2018 om 11:31.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:21   #20
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

75% van de Belgen is kapitalist (bezit eigen woning)

Dan vraag ik me toch af wie er allemaal in brussel staat te staken.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be