Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juni 2018, 15:15   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard Best Betaalde Sector

Een salarisenquete!!

Mijn (luxe)-probleem: ik werk in de grafische sector (drukkerij) maar het gaat niet zo goed met het bedrijf dus was ik even rond aan't kijken naar alternatieven met een vergelijkbaar loon.
Omdat ik een A1 Chemie heb en er altijd geroepen wordt dat de chemie de best betaalde sector is dacht ik dat eens in die richting kijken geen kwaad kon.

Valt dat tegen!
Dagdienst laborant: (heel) blij zijn als ik 2000 euro netto overhoud
Operator volcontinu: (heel) blij zijn als ik 2400 euro netto overhoud
Operator 2/3 ploegen: idem met 1900 euro

Geef mij dan maar de grafische sector. Ik werk in de vaste nachtploeg en heb een uurloon van 18 euro en nachtpremie van 13 euro. Eat that chemie!
Netto resulteert dat in minstens 2500 euro.

Wat jullie: waar valt het meeste geld te rapen?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 15:26   #2
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Niet de chemie, maar de petrochemie natuurlijk !
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 15:53   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Een salarisenquete!!

Mijn (luxe)-probleem: ik werk in de grafische sector (drukkerij) maar het gaat niet zo goed met het bedrijf dus was ik even rond aan't kijken naar alternatieven met een vergelijkbaar loon.
Omdat ik een A1 Chemie heb en er altijd geroepen wordt dat de chemie de best betaalde sector is dacht ik dat eens in die richting kijken geen kwaad kon.

Valt dat tegen!
Dagdienst laborant: (heel) blij zijn als ik 2000 euro netto overhoud
Operator volcontinu: (heel) blij zijn als ik 2400 euro netto overhoud
Operator 2/3 ploegen: idem met 1900 euro

Geef mij dan maar de grafische sector. Ik werk in de vaste nachtploeg en heb een uurloon van 18 euro en nachtpremie van 13 euro. Eat that chemie!
Netto resulteert dat in minstens 2500 euro.

Wat jullie: waar valt het meeste geld te rapen?
Is die 13€ premie per nacht of per uur?

Binnen de industrie zijn er veel grote verschillen.
Met een A1 is het moeilijk om binnen bepaalde sectors zelfs boven de 2000€ netto over te houden met een 9to5 job.
En hoewel veel bedienden neerkijken op arbeiders, zijn er veel arbeiders die zonder problemen boven de 2500€ netto hebben, ook al voeren ze een job van een ongeschoolde uit.
Havenarbeiders hebben +130€ per dag & premies en shiftvergoedingen.Wie met de nacht werkt, gaat gemakkelijk over de 250€ bruto per dag en is daarvoor 7u 15 minuten aanwezig op de job.
Techniekers met een A2 gaan daar nog eens over. Sommige van hen hebben netto zelfs meer dan hun leidinggevende bedienden binnen het bedrijf.
Daar spreekt men over +20€ per uur en een toeslag van 50% per uur voor de nachtshiften plus een dagpremie van +/-6€ en wakingtime van +/-4€ en maaltijdcheque van 4 €.
In beide gevallen krig je ook nog eens een extra betaalde verlofdag per 25 gewerkte dagen.
Binnen de pertrochemie worden ook hogere lonen betaald, maar die werken in full continu met deftige shiftvergoedingen en weekendvergoedingen.

Maar als je kijkt naar de uurlonen, zijn die vergelijkbaar met de bouw, de haven en de Farma.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 17:09   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Is die 13€ premie per nacht of per uur?
Per uur. Het complete uurloon ligt op ongeveer 31 euro/u.
Vandaar dat ik het raar vind dat de grafische sector nooit vernoemd als beter betalende...

Citaat:
Binnen de industrie zijn er veel grote verschillen.
Met een A1 is het moeilijk om binnen bepaalde sectors zelfs boven de 2000€ netto over te houden met een 9to5 job.
Dat merkte ik inderdaad ook. Het is waarschijnlijk omdat ik al jaren niet meer rondgekeken heb voor een job maar mij viel dat een beetje tegen.
Het zijn natuurlijk wel daguren, dat is ook veel waard.

Citaat:
En hoewel veel bedienden neerkijken op arbeiders, zijn er veel arbeiders die zonder problemen boven de 2500€ netto hebben, ook al voeren ze een job van een ongeschoolde uit.
Ook zo'n feit waar vaak overheen gezien wordt denk ik. Als je een beetje een deftig uurloon hebt en je krijgt daar nog wat ploegenpremie bovenop zit je al snel een stuk hoger (of even hoog) als veel bediendes.

Citaat:
Havenarbeiders hebben +130€ per dag & premies en shiftvergoedingen.Wie met de nacht werkt, gaat gemakkelijk over de 250€ bruto per dag en is daarvoor 7u 15 minuten aanwezig op de job.
Het fysiek zware werk zou ik wel aankunnen maar de haven is me een beetje te ver uit de richting.
Citaat:
Techniekers met een A2 gaan daar nog eens over. Sommige van hen hebben netto zelfs meer dan hun leidinggevende bedienden binnen het bedrijf.
Inderdaad; techniekers zijn tegenwoordig zeer gewild blijkbaar, met zeer goede verloningen als gevolg.

Citaat:
Daar spreekt men over +20€ per uur en een toeslag van 50% per uur voor de nachtshiften plus een dagpremie van +/-6€ en wakingtime van +/-4€ en maaltijdcheque van 4 €.
20euro + 50% zit je ook al snel aan 30 euro per uur. Vergelijkbaar met wat ik nu verdien maar jammer genoeg ben ik niet echt een technieker...

Citaat:
Binnen de pertrochemie worden ook hogere lonen betaald, maar die werken in full continu met deftige shiftvergoedingen en weekendvergoedingen.
Ja, dat had ik ook al gemerkt. Geen probleem voor mij (ervaring en diploma) om daar aan de slag te gaan maar dat volcontinu-systeem is echt niet voor mij weggelegd.
Ik deed het ooit op intrimbasis tussen twee jobs in en na 5 weken wist ik niet eens meer van welke parochie ik was...
Een vriend van mij doet het momenteel al een aantal jaren en hij verdiend goed geld. Maar telkens als je bij hem thuis komt is-ie ofwel werken, ofwel ligt-ie op de zetel te slapen.


Citaat:
Maar als je kijkt naar de uurlonen, zijn die vergelijkbaar met de bouw, de haven en de Farma.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat er niet echt sectoren zijn die er hoog bovenuit springen. Je kan je loon goedmaken door ploegenpremies maar dan moet je natuurlijk wel met zo'n systeem overweg kunnen.

Wat zijn overigens de gemiddelde ploegenpremies?

Waar ik werk is het 15% vroege-late en ongeveer 75% nacht.
Ik hoorde al van mensen dat op sommige plaatsen de nachtpremie nog maar iets van 30% is...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 17:52   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.808
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bij de vorige werkgever was de nachtpremie 16%, nu is dat dik over de 30. Nog nooit gehoord van meer dan 50% ten andere.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 18:22   #6
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bij de vorige werkgever was de nachtpremie 16%, nu is dat dik over de 30.
Hopelijk is dat genoeg om te compenseren voor de aan nachtwerk gerelateerde gezondheidsrisico's.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 18:31   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bij de vorige werkgever was de nachtpremie 16%, nu is dat dik over de 30. Nog nooit gehoord van meer dan 50% ten andere.
Grafische PC 130

Daar werkt men niet met een vast percentage maar met een vast bedrag naargelang de looncategorie.
B.v.

Looncat I: uurloon 12,34 nachtpremie 8,64 (laagste, helper, inpakker) (70%)
Looncat V: uurloon 14,49 nachtpremie 10,61
Looncat X: uurloon 15,64 nachtpremie 11,67 (74%)
Looncat XV: uurloon 17,18 nachtpremie 13,09
Looncat XX: uurloon 19,88 nachtpremie 15,56 (hoogste, volwaardig 4-kleuren offset-drukker) (78%)

Ik weet ook geen enkele sector waar de nachtpremie zo hoog ligt. Toen ik er begon te werken was overigens de nachtpremie pas verlaagd van 90% (ja, negentig) naar de huidige premies.

Blijkbaar zijn die hoge nachtpremies nog een erfenis uit het verleden toen er nog veel kranten gedrukt werden. Die werden 's nachts gedrukt en wat er ook gebeurde; de drukker moest zorgen dat die kranten 's ochtends geleverd konden worden. Men moest dus mensen hebben die enerzijds konden drukken maar die anderzijds ook technisch sterk genoeg moesten zijn om de drukpers onder alle omstandigheden draaiende te houden.

Soit; toch raar vind ik dat de grafische sector nooit vernoemd wordt als het over goed betaald gaat.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 13 juni 2018 om 18:33.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 18:40   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Hopelijk is dat genoeg om te compenseren voor de aan nachtwerk gerelateerde gezondheidsrisico's.
Ik heb minder problemen met vaste nacht dan met een wisselend regime (3 of meer ploegen).

Nu zit ik gewoon in dat vaste ritme, iedere week hetzelfde.
Het enige waar ik wat rekening mee moet houden is dat ik in het weekend een beetje in dat ritme blijf, anders wordt de omschakeling 's maandags weer moeilijk.

Door de week slaap ik dagelijks tot 13u30 a 14u.
Wij werken tot zaterdagochtend en dan probeer ik rond de middag op te staan.
Zaterdagnacht ga ik rond 3 a 4 uur slapen en sta ik rond 10u op.
Zondagnacht ga ik rond 4 a 5 uur slapen en sta ik maandag rond 11 u op.

Eten doe ik als ik opsta, 's avonds met de rest van het gezin (18u) en 's nachts rond een uur of 3. Dat ritme hou ik ook in't weekend aan.

Op die manier is dat prima vol te houden, ik heb er geen enkel probleem mee.

En als we zondags al eens iets gaan doen met het hele gezin ga ik eens wat vroeger slapen en sta ik ook wat vroeger op. Geen last mee. Het is ook niet elke week dat ik zondags om 8u uit mijn bed moet.

Ik deed ooit drie ploegen waar ik vrijdagsochtends om 6u moest beginnen en de dinsdagochtend erna om 6u moest gaan slapen. Kortom; in 1 weekend heel je ritme 24u doordraaien. (van vroege naar nacht)
Daar werd ik compleet gek van. Vandaar mijn voorkeur voor de vaste nachtploeg (beter voor je bioritme en beter voor je loon).
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 19:13   #9
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Hopelijk is dat genoeg om te compenseren voor de aan nachtwerk gerelateerde gezondheidsrisico's.
Het strafste is dat BigF met zo een loon nog altijd in de supermarkt moet jagen op charcuterie die op het punt staat te vervallen.

Dat is het soort van volk dat 5 dagen op 7 chocopasta smeert en op zaterdag met grote sterallures op restaurant zit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 19:15   #10
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Het strafste is dat BigF met zo een loon nog altijd in de supermarkt moet jagen op charcuterie die op het punt staat te vervallen.

Dat is het soort van volk dat 5 dagen op 7 chocopasta smeert en op zaterdag met grote sterallures op restaurant zit.
Blowt al zijn geld op wellicht
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 19:33   #11
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Grafische PC 130

Daar werkt men niet met een vast percentage maar met een vast bedrag naargelang de looncategorie.
B.v.

Looncat I: uurloon 12,34 nachtpremie 8,64 (laagste, helper, inpakker) (70%)
Looncat V: uurloon 14,49 nachtpremie 10,61
Looncat X: uurloon 15,64 nachtpremie 11,67 (74%)
Looncat XV: uurloon 17,18 nachtpremie 13,09
Looncat XX: uurloon 19,88 nachtpremie 15,56 (hoogste, volwaardig 4-kleuren offset-drukker) (78%)

Ik weet ook geen enkele sector waar de nachtpremie zo hoog ligt. Toen ik er begon te werken was overigens de nachtpremie pas verlaagd van 90% (ja, negentig) naar de huidige premies.

Blijkbaar zijn die hoge nachtpremies nog een erfenis uit het verleden toen er nog veel kranten gedrukt werden. Die werden 's nachts gedrukt en wat er ook gebeurde; de drukker moest zorgen dat die kranten 's ochtends geleverd konden worden. Men moest dus mensen hebben die enerzijds konden drukken maar die anderzijds ook technisch sterk genoeg moesten zijn om de drukpers onder alle omstandigheden draaiende te houden.

Soit; toch raar vind ik dat de grafische sector nooit vernoemd wordt als het over goed betaald gaat.
Dat zijn lonen die je bij ons krijgt als je half-time werkt
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 14:32   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Grafische PC 130

Daar werkt men niet met een vast percentage maar met een vast bedrag naargelang de looncategorie.
B.v.

Looncat I: uurloon 12,34 nachtpremie 8,64 (laagste, helper, inpakker) (70%)
Looncat V: uurloon 14,49 nachtpremie 10,61
Looncat X: uurloon 15,64 nachtpremie 11,67 (74%)
Looncat XV: uurloon 17,18 nachtpremie 13,09
Looncat XX: uurloon 19,88 nachtpremie 15,56 (hoogste, volwaardig 4-kleuren offset-drukker) (78%)

Ik weet ook geen enkele sector waar de nachtpremie zo hoog ligt. Toen ik er begon te werken was overigens de nachtpremie pas verlaagd van 90% (ja, negentig) naar de huidige premies.

Blijkbaar zijn die hoge nachtpremies nog een erfenis uit het verleden toen er nog veel kranten gedrukt werden. Die werden 's nachts gedrukt en wat er ook gebeurde; de drukker moest zorgen dat die kranten 's ochtends geleverd konden worden. Men moest dus mensen hebben die enerzijds konden drukken maar die anderzijds ook technisch sterk genoeg moesten zijn om de drukpers onder alle omstandigheden draaiende te houden.

Soit; toch raar vind ik dat de grafische sector nooit vernoemd wordt als het over goed betaald gaat.
Dat komt omdat de lonen van de grafische sector door de media worden betaald.
En laat die media nu net een sector zijn waar veel bedienden werken.
Bedienden zitten gemiddeld rond de 2500€ bruto/maand en moeten via hun contract bij aanwerving vergoeden bepaald hebben of hebben nergens recht op.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 15:03   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Per uur. Het complete uurloon ligt op ongeveer 31 euro/u.
Vandaar dat ik het raar vind dat de grafische sector nooit vernoemd als beter betalende...
Omdat je met een begin loon van slechts 12€ zit en de hogere lonen pas na jaren ervaring worden betaald


Citaat:

Dat merkte ik inderdaad ook. Het is waarschijnlijk omdat ik al jaren niet meer rondgekeken heb voor een job maar mij viel dat een beetje tegen.
Het zijn natuurlijk wel daguren, dat is ook veel waard.


Ook zo'n feit waar vaak overheen gezien wordt denk ik. Als je een beetje een deftig uurloon hebt en je krijgt daar nog wat ploegenpremie bovenop zit je al snel een stuk hoger (of even hoog) als veel bediendes.
Denk je nu echt dat bedienden zo veel verdienen?
Als je geen hoger diploma hebt en/of een leidinggevende functie, dan kom je als bediende ook niet boven de 2000€ netto.
Er zijn veel bedienden die zelfs amper 1600€ netto per maand hebben


Citaat:

Het fysiek zware werk zou ik wel aankunnen maar de haven is me een beetje te ver uit de richting.


He, de havens in België zijn moderne bedrijven hoor. Fysiek zware arbeid is daar even beperkt geworden als in moderne drukkerij.

Citaat:


Inderdaad; techniekers zijn tegenwoordig zeer gewild blijkbaar, met zeer goede verloningen als gevolg.



20euro + 50% zit je ook al snel aan 30 euro per uur. Vergelijkbaar met wat ik nu verdien maar jammer genoeg ben ik niet echt een technieker...

Citaat:

Ja maar, ondanks het zeer gezochte profiel van technieker, zijn de lonen afhankelijk van de sector en de regio.

Er zijn sectoren en regio's waar men slechts 13€ per uur betaald voor een technieker met meer dan 20 jaar ervaring


Ja, dat had ik ook al gemerkt. Geen probleem voor mij (ervaring en diploma) om daar aan de slag te gaan maar dat volcontinu-systeem is echt niet voor mij weggelegd.
Ik deed het ooit op intrimbasis tussen twee jobs in en na 5 weken wist ik niet eens meer van welke parochie ik was...
Een vriend van mij doet het momenteel al een aantal jaren en hij verdiend goed geld. Maar telkens als je bij hem thuis komt is-ie ofwel werken, ofwel ligt-ie op de zetel te slapen.




Ik heb inderdaad ook de indruk dat er niet echt sectoren zijn die er hoog bovenuit springen. Je kan je loon goedmaken door ploegenpremies maar dan moet je natuurlijk wel met zo'n systeem overweg kunnen.

Wat zijn overigens de gemiddelde ploegenpremies?



Waar ik werk is het 15% vroege-late en ongeveer 75% nacht.
Ik hoorde al van mensen dat op sommige plaatsen de nachtpremie nog maar iets van 30% is...

Nu, voor ploegenvergoedingen en overuren toeslag, zijn er geen wettelijke bepalingen.
Die worden dus vaak per sector of per bedrijf vastgelegd in de CAO.
Maar bedienden zitten vaak niet in dezelfde CAO als arbeiders binnen dezelfde sector of binnen hetzelfde bedrijf.
Hierdoor hebben arbeiders vaak wel recht op premies en toeslagen, terwijl bedienden er achter kunnen fluiten.
De reden waarom men binnen veel bedrijven vaak ook arbeiders een bediendenstatuut geeft.
Ook voor het ploegensysteem is er geen wettelijke bepaling, waardoor men in sommige bedrijven met afwisselende ploegen werkt, in andere met vaste ploegen.

Er zijn dus bedrijven waar je zelfs geen toeslag krijgt voor nachtwerk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 17:04   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Omdat je met een begin loon van slechts 12€ zit en de hogere lonen pas na jaren ervaring worden betaald
Nee, toch niet.
De loonkwalificaties zijn op basis van functie, niet op basis van jaren dienst.
Begin je in een drukkerij als inpakker start je inderdaad aan ong. 12 euro en als je 10 jaar later nog steeds inpakker bent heb je naast eventuele indexaanpassingen nog steeds 12 euro.

Als je daarnaast als volwaardige drukker start kom je onmiddellijk in looncategorie XVIII ofzo.

Anciënniteit wordt beloond met extra vrije dagen (1 dag na 10 jaar, 2 na 15 jaar ofzo...)




Citaat:
Denk je nu echt dat bedienden zo veel verdienen?
Als je geen hoger diploma hebt en/of een leidinggevende functie, dan kom je als bediende ook niet boven de 2000€ netto.
Er zijn veel bedienden die zelfs amper 1600€ netto per maand hebben
Nee, maar ik had verwacht dat dat toch wat hoger lag. Ik kreeg een aanbod voor een job (combinatie ploegleider/kwaliteitscontroleur/laborant) in een kleine KMO en daar zou ik netto 1600euro verdienen.
Voor een job met studievereisten (A1) en toch enige verantwoordelijkheid (ploegleider, kwaliteit) had ik toch iets meer verwacht.
Maar zoals eerder gezegd; ik heb al meer dan 10 jaar niet meer gesolliciteerd dus ik ben niet echt meer op de hoogte van de huidige lonen...




Citaat:
He, de havens in België zijn moderne bedrijven hoor. Fysiek zware arbeid is daar even beperkt geworden als in moderne drukkerij.
Dat kan wel ja, maar de afstand blijft me een breekpunt.




Citaat:
Nu, voor ploegenvergoedingen en overuren toeslag, zijn er geen wettelijke bepalingen.
Die worden dus vaak per sector of per bedrijf vastgelegd in de CAO.
Maar bedienden zitten vaak niet in dezelfde CAO als arbeiders binnen dezelfde sector of binnen hetzelfde bedrijf.
Hierdoor hebben arbeiders vaak wel recht op premies en toeslagen, terwijl bedienden er achter kunnen fluiten.
De reden waarom men binnen veel bedrijven vaak ook arbeiders een bediendenstatuut geeft.
Ook voor het ploegensysteem is er geen wettelijke bepaling, waardoor men in sommige bedrijven met afwisselende ploegen werkt, in andere met vaste ploegen.
Ploegvergoedingen worden altijd in de CAO vastgelegd ja. Wettelijk zijn daar geen bepalingen voor.

Citaat:
Er zijn dus bedrijven waar je zelfs geen toeslag krijgt voor nachtwerk.
Dat lijkt me sterk. Je vind als werkgever toch nooit nachtwerkers als er geen nachtpremie aan vast hangt?
Tenzij die nachtwerker in een 3 (of meer) ploegensysteem zitten maar dan krijg je in veel gevallen een vaste vergoeding die dezelfde is voor de dagen dat je vroege/late of nacht werkt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 17:07   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat komt omdat de lonen van de grafische sector door de media worden betaald.
En laat die media nu net een sector zijn waar veel bedienden werken.
Bedienden zitten gemiddeld rond de 2500€ bruto/maand en moeten via hun contract bij aanwerving vergoeden bepaald hebben of hebben nergens recht op.
Deze uitleg snap ik niet.
De grafische sector wordt door de media betaald??
Wij drukken behoorlijk wat huis-aan-huis-folders en die worden volgens mij betaald door de respectievelijke winkels of ketens.

En zelfs dan nog zie ik niet in wat het bediendecontract van iemand in een mediabedrijf invloed heeft op de arbeiderslonen in de grafische...
Ik mis vast iets.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 17:51   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Een salarisenquete

Wat jullie: waar valt het meeste geld te rapen?
In de “privé sector” Privé ontvangst in het bijzonder.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 18:06   #17
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

drugshandel
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 18:15   #18
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

mensenhandel
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 18:15   #19
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

vrouwenhandel
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 18:15   #20
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

wapenhandel
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be