![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Komaan Gwylan. Laat die valse bescheidenheid wat je kennis van het Nederlands betreft maar achterwege. Jouw Nederlands haalt het met glans op dat van een pak forummers.
Wat reizen betreft, ik ben ook vaak met het vliegtuig naar MAlaga gevlogen. Maar dan waren we maar met zijn twee. Als je met vijf bent plus een huisdier wordt dat een dure bedoening. Niet iedereen is een Gwylan, hé?
![]() |
#482 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
On topic : conclusies in verband met de al dan niet bestuurbaarheid van uw land, kennelijk gebaseerd op enkele procentsverschillen in een politieke peiling, lijken mij niet erg zinnig. Maar ook zonder peilingen zijn een aantal zaken duidelijk : als men bij de vorming van een volgende federale bestuurscoalitie vooral maar niet enkel vanuit Franstalige kant de N-VA kan uitsluiten, gaat men dat gegarandeerd doen. Erg veel hangt daarbij af van de mate waarin MR en PS overeen kunnen komen, bijvoorbeeld voor andere bestuursniveaus. Evenwel, ook aan Nederlandstalige kant zal men voortaan minder geneigd zijn om de N-VA er absoluut bij te willen. De andere partijen hebben inmiddels de ervaring dat zij in een coalitie met de N-VA kiezers verliezen….. Als ik zou verplicht worden om een weddenschap aan te gaan zou ik momenteel en behoudens onverwachte ontwikkelingen stellen dat de kans zeer groot is dat de N-VA er een volgende keer niet bij zal zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
nu nodig ik je wel uit om eens heel kort en bondig, maar wel juist en zonder omwegen, te zeggen wat je bedoelt met die verkeerde inschatting van afstanden edm.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat ik dat gedaan heb, mijnheer. Evenwel dit : ik heb niet gesteld dat het om een verkeerde inschatting van afstanden gaat, maar wel om een verschillende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rarara, wat zou die reden kunnen zijn?
![]() |
![]() |
#487 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Anathema had een leuk liedje dat 'Kingdom' naamde.
Misschien past het wel tijdens het lezen van de teksten in deze rubriek? Anathema - Kingdom Ok, weer te ver gezocht van mijnentwege waarschijnlijk? ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over de vraag of het democratisch is kunnen we qua België kort zijn : de democratisch verkozen politieke vertegenwoordigers van de grootste bevolkingsgroep hebben destijds constitutioneel de politieke macht van die meerderheid ingeperkt. Einde verhaal, tot de grondwet desbetreffend gewijzigd wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 |
Minister-President
|
![]() Hoe erg er destijds al dan niet getrappeld werd weet ik niet : ik was er (gelukkig) niet bij. Maar ik meen mij te herinneren dat er toch erg weinig weerstand was tegen de deelname van de N-VA aan de coalitie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"alles geprobeerd, en enkel deze bleef over". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() CD&V wou hen er absoluut bij. Anders had n-va hen 5 jaar lang kunnen matrakkeren in de kamer en in de pers dat zij 'de grootste partij v/h land' erbuiten wilden houden en liever met de PS meeheulden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat dit politiek moeilijk ligt is natuurlijk evident. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij bent niet de enige die een vreemde mening heeft over wat, volgens jou, "democratie" zou zijn. Ik denk daar anders over. De partij uitsluiten die dubbel zoveel kiezers heeft als de eerstvolgende andere partij, heeft nog weinig met "demos" te maken. Niets eigenlijk. Dergelijke handelswijze is democratieverkrachtend, maar die praktijk is idd niet ongewoon in een land zoals Belgique. Wat mij wél, altijd weer, verwondert is dat er mensen zijn die volhouden dat dit "democratie" is. Een verzameling van verliezers die de macht grijpen door aan elkaar te klitten. Hoezeer hun standpunten ook verschillen.
![]() |
#495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Democratie is niet de pop-poll van Humo wie de sympathiekste en de grootste is. Er is geen automatisch toegangsrecht tot de regering voor de partij die individueel de grootste is, maar niet in staat is een meerderheid met hen op de been te brengen. En binnen dezelfde logica is ook de claim van sommigen dat er een democratisch deficit is in franstalig belgië omdat enkel MR mee regeert dikke zever. Er is een parlementaire meerderheid. Net zoals EDR 1 een parlementaire meerderheid had zonder formele meerderheid enkel gemeten aan nederlandstalige kant. Wij zitten niet in het retardataire winner takes all systeem van de britten of de fransen. Onze democratie gaat per definitie veel meer naar een mix van de meningen gaan kijken van de diverse coalitiepartners. En niet naar 1 partij die gewoon zijn wil oplegt en uiteindelijk slechts 30% van de burgers kan vertegenwoordigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat indien geen enkele partij een meerderheid wenst te vormen met de grootste partij, zijn ze dan toch verplicht om deel uit te maken van de meerderheid? En welke partij onder alle 'verliezers' wordt dan verplicht om in de meerderheid te stappen? De tweede grootste? De kleinsten?
![]() |
![]() |
#497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar toch wringt het, in de specifieke toestand van dit tweeland. De grondwet dateert dan ook van een tijd dat de partijen nog nationaal waren. Anders gezegd: de grondwet is niet mee geëvolueerd met de sociologische realiteit die ook aan de basis lag van het splitsen van de nationale partijen (en andere splitsingen, zoals het ontstaan van cultuurgemeenschappen - later Vlaamse en andere parlementen ... bla bla ..) Dat is de essentie van b. : het wringt. Een constructiefout. Maggie heeft het nog gezegd: stommiteiten moeten rechtgezet worden. Ik zeg: ook de grootste. Deze van 1830.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
‘Didier Reynders heeft voor de verkiezingen gezegd dat hij nooit met de N-VA zou regeren. Charles Michel deed hetzelfde. https://www.tijd.be/politiek-economi...n/9515083.html April 2014 "Als de MR het initiatief heeft, dan wordt de volgende regering er een zonder N-VA", zegt Charles Michel, de voorzitter van de MR dinsdag in een interview in De Standaard. "Zowel de Brusselse als de federale." https://www.gva.be/cnt/aid1576647/ch...rouwen-in-n-va Januari 2011 Charles Michel (MR): 'Mogelijkheden zonder de N-VA bekijken' https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20110127_029 Mei 2014 MR-voorzitter Charles Michel ziet "racistische ondertonen" bij de N-VA. Dat zegt hij in een interview met de RTBF-radio. "De N-VA staat al sinds lang voor een project van discriminatie, misprijzen en karikaturen ten opzichte van Wallonië." http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK...atie/1.1974405 April 2014 Michel doet de deur dicht voor N-VA Michel zegt dat hij met zijn standpunten de Vlaamse kiezer niet negeert. “Ik heb enorm veel respect voor de keuze van de Vlamingen. Het is dan ook niet aan ons om te zeggen op wie zij moeten stemmen. Het enige wat we nu doen is hen duidelijkheid verschaffen.” https://www.hln.be/nieuws/binnenland...n-va~a83708cc/ Tot zover het respect van Michel voor de keuze van de Vlamingen. Eender hoeveel stemmen de grootste Vlaamse partij zou behalen, Michel maakte duidelijk wat hij, uit respect voor de keuze van de Vlamingen, met die stemmen wilde doen: NEGEREN. Luttele maanden later draaide Michel zijn jas. Niet uit liefde voor de N-VA of uit respect voor haar kiezers, maar omdat er geen anderen mogelijkheid was.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 juni 2018 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U kunt uiteraard niet ontkennen dat de democratisch verkozen politieke vertegenwoordigers van de grootste bevolkingsgroep destijds constitutioneel de politieke macht van die meerderheid hebben ingeperkt : immers, zonder hun goedkeuring zou de inperking vanzelfsprekend niet mogelijk geweest zijn. Nu stelt u dat ze daar eigenlijk niet voor verantwoordelijk waren, want ze leden al anderhalve eeuw aan het Stockholmsyndroom….. Nou moe. Bij dergelijk «argument» kan ik slechts ludiek reageren : het heeft echt geen zin om voor hun ziekte nog een doktersbriefje binnen te brengen, want tegen 150 jaar Stockholmsyndroom bestaan er geen pilletjes. En het feit dat die niet bestaan belooft niet veel genezing voor de toekomst….. |
|
![]() |
![]() |