Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2018, 12:35   #101
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het zou zeer zeker geen 'natuurlijke' coalitie zijn, dat is zo. Maar als het aankomt tussen kiezen voor de macht met PS of voor het groot gelijk & de zuiverheid in de oppositie dan zal BDW rap voor het eerste kiezen.
De franstalige sossen trouwens even rap hoor.

Ik denk dat je BDW een klein beetje fout inschat.
BDW ziet zichzelf niet zitten als minister, al helemaal niet als eerste minister.
BDW zal dus liever met een regering van lopende zaken werken, dan toegeven te doen aan de PS of de SP.a.
BDW weet dat als de andere een coaltie vormen met de PS en Ecolo/Groen!, de N-VA bij de daarop volgende verkiezingen in Vlaanderen niet ver van de 50% aan zetels gaan zitten.

Citaat:

Denk ik ook. Met die gasten is geen zinvol regeerakkoord onderhandelbaar.
Dat zijn dan ook zuivere communisten die naar de pijpen van Moskou dansen, alleen durven ze dat niet openlijk zeggen tegen de kiezers

Citaat:

En Ecolo zal niet regeren zonder dat Groen! mag meespelen. Dus : zetten ze zichzelf aan de kant.

Als het er echt op aan komt, zullen BDW en Magnette wel een modus vivendi vinden hoor. Dat is veel aanlokkelijker dan 5 jaar in de oppositie gaan zitten hun tijd verspelen.
Als ze geen extra zetels halen tegenover de laatste peilingen, zal het moeilijk worden zonder Ecolo.
Maar denk dat BDW eerder met Benoît Lutgen tot een akkoord zal komen dan met Magnette en Di Rupo.
Ook al halen ze dan slechts 77 zetels in de kamer volgens de laatste peilingen.
Hoewel een foutmarge van 3%, geen onbelangrijk gegeven is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 13:52   #102
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

't Is allemaal moeilijk om een deftige hypothese op poten te stellen.

De uitslag van de verkiezingen zal hoe dan ook een caleidoscoop zijn van ongeveer 14 partijen, plus de Brusselse verhoudingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 14:02   #103
No Apologies
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Geen probleem met een democratische meerderheid toch ?

Hoe meer partijen in een regering hoe meer democratie.
En hoe vlotter de besluitvorming
Oud 26 juni 2018, 14:31   #104
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Is allemaal moeilijk om een deftige hypothese op poten te stellen.

De uitslag van de verkiezingen zal hoe dan ook een caleidoscoop zijn van ongeveer 14 partijen, plus de Brusselse verhoudingen.
En de standpunten van de grote partijen in de federale kamer liggen ver uit elkaar, wat het er niet gemakkelijker op maakt.
N-VA; 30 zetels, MR;17 zetels; PS, 15 zetels: CD&V, 14 zetels, volgens de peiling van sept 2017, zou een meerderheid van 76 zetels in de kamer geven.
Met de peiling van maart 2018 zouden zijn op 79 zetels komen.
Maar denk dat BDW liever O-VLD en CDH in de meerderheid opneemt, dan de PS en dat Di Rupo eerder met Ecolo en Groen! in een meerderheid zal stappen dan met de N-VA.
Oud 26 juni 2018, 14:51   #105
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uiteraard heeft de ene liever ditg en de andere liever dat. Dat is nooit anders geweest, maar ik denk dat de tijd dat er lieverkoekjes werden gebakken in de politiek voorbij is. Het zal van "moeten" en "niet anders kunnen" worden.
Oud 26 juni 2018, 15:46   #106
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er zou inderdaad sprake zijn van een alliantie van zo maar eventjes negen partijen om N-VA buiten de federale regering te houden...

MR zou nogal verveeld zitten met de situatie want enerzijds willen zij deze coalitie wel verder zetten maar anderzijds staan ze in Wallonië met hun rug tegen de muur omwille van hun samenwerking met N-VA. De PS is anderzijds aan een retour naar de top bezig, de Walen tonen zichzelf als echte keikoppen door hardnekkig op deze misdadige partij te blijven stemmen.

Er zal ook zeer veel afhangen van de score van N-VA. Als die 35% halen en het VB haalt ook een hoge score dan is het over en uit voor de traditionele partijen ook al vormen ze dan toch een regering met een minderheid aan Vlaamse kant.
Ik zou u gelijk geven als NVA bereid was een coalitie met het VB aan te gaan. Daar dit tot nog toe niet het geval is, vrees ik dat de traditionele partijen hun laatste woord nog niet gestotterd hebben.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 15:48   #107
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent jezus nog vergeten beste Max ! Moet het geen katholieke partij zijn ?
jij verkiest uiteraard een islamitische partij zoals de Sp.a en PS.

Respectievelijke Fractie-voorzitters in de Kamer zijn islamieten, en Louis Tobback pusht een islamiet om burgemeester van Leuven te worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 26 juni 2018 om 15:56.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 16:16   #108
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik denk dat je BDW een klein beetje fout inschat.
BDW ziet zichzelf niet zitten als minister, al helemaal niet als eerste minister.
BDW zal dus liever met een regering van lopende zaken werken, dan toegeven te doen aan de PS of de SP.a.
BDW weet dat als de andere een coaltie vormen met de PS en Ecolo/Groen!, de N-VA bij de daarop volgende verkiezingen in Vlaanderen niet ver van de 50% aan zetels gaan zitten.
Voor alle duidelijkheid : ik maak een hypothese waarbij n-va als partij ervoor kiest om liever deel uit te maken van een federale regering met desnoods PS erbij dan van in de oppositie de bloemen te gaan water geven. Maar niet met de persoon van BDW als minister en al zeker niet als premier.
Het is duidelijk dat hij dat niet ambieert, zijn rol als burgemeester + partijvoorzitter ligt hem trouwens veel beter.

Citaat:
Dat zijn dan ook zuivere communisten die naar de pijpen van Moskou dansen, alleen durven ze dat niet openlijk zeggen tegen de kiezers
Mee eens.

Citaat:
Als ze geen extra zetels halen tegenover de laatste peilingen, zal het moeilijk worden zonder Ecolo.
Maar denk dat BDW eerder met Benoît Lutgen tot een akkoord zal komen dan met Magnette en Di Rupo.
Ook al halen ze dan slechts 77 zetels in de kamer volgens de laatste peilingen.
Hoewel een foutmarge van 3%, geen onbelangrijk gegeven is.
Het is net die samentelling van 2 vervelende zaken die maakt dat ik begin rekening te houden met het scenario waar ik hierboven naar verwijs. Er is het resultaat van de peiling, de noodzaak om de huidige coalitie uit te breiden. En dan de moeilijkheden : Lutgen is onbetrouwbaar, en zijn partij dreigt trouwens kopje onder te gaan. En Ecolo ? Die kunnen niet besturen, durven geen maatregelen nemen. Luchtfietsers hebben het niet in zich om macht uit te oefenen en een beleid te voeren. De vorige passage van groen/ecolo draaide overigens uit als een ramp voor hen.

Ik zeg gewoon : als er rekenkundig een probleem zou zijn in aantal zetels, en het lukt niet om een Michel II op te zetten met enkel uitbreiding met CDH dat we dan verrassingen kunnen krijgen. En in tegenstelling tot bv Anna List of Knuppel zie ik die niet op vlak van blokkages, maar wel van een coalitie van de grootsten. Dus : N-VA + de tsjeven + blauw, MR + PS.

Elk van die partijen weet wat macht is, dat voor een beleid altijd compromissen moeten gesloten worden.

Velen dachten dat de coalitie EDR onmogelijk ging kunnen werken.
Daarna dachten velen hetzelfde met de coalitie van Michel samen met n-va.
Ik zie geen reden waarom we niet voor een derde keer zouden kunnen verrast worden.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 16:20   #109
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de standpunten van de grote partijen in de federale kamer liggen ver uit elkaar, wat het er niet gemakkelijker op maakt.
N-VA; 30 zetels, MR;17 zetels; PS, 15 zetels: CD&V, 14 zetels, volgens de peiling van sept 2017, zou een meerderheid van 76 zetels in de kamer geven.
Met de peiling van maart 2018 zouden zijn op 79 zetels komen.
Maar denk dat BDW liever O-VLD en CDH in de meerderheid opneemt, dan de PS en dat Di Rupo eerder met Ecolo en Groen! in een meerderheid zal stappen dan met de N-VA.
In die constellatie kan PS nooit de kingmaker spelen omdat ze gewoon te licht wegen met hun 15 zetels. Die gaan nooit kunnen verkrijgen van MR en o-vld dat die n-va eruit knikkeren ten voordele van 2 volkomen onfunctionele partijen (groen en ecolo).
Oud 26 juni 2018, 16:34   #110
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die constellatie kan PS nooit de kingmaker spelen omdat ze gewoon te licht wegen met hun 15 zetels. Die gaan nooit kunnen verkrijgen van MR en o-vld dat die n-va eruit knikkeren ten voordele van 2 volkomen onfunctionele partijen (groen en ecolo).
MR zal inderdaad niet snel geneigd zijn om een liberale partij aan de zijkant te zetten om 2 vuurrode partijen in de coalitie op te nemen.
En de PS weegt inderdaad te licht om enige doorbraak te kunnen afdwingen.
Oud 26 juni 2018, 16:38   #111
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans lukte het de PS wél om de N-VA, die toen ook al een pak meer stemmen haalde dan de PS, eruit te knikkeren. Het leverde gelukkig ook iets positiefs op: het wereldrecord regeringsvormen werd gebroken.
Oud 26 juni 2018, 16:52   #112
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid : ik maak een hypothese waarbij n-va als partij ervoor kiest om liever deel uit te maken van een federale regering met desnoods PS erbij dan van in de oppositie de bloemen te gaan water geven. Maar niet met de persoon van BDW als minister en al zeker niet als premier.
Het is duidelijk dat hij dat niet ambieert, zijn rol als burgemeester + partijvoorzitter ligt hem trouwens veel beter.
Mogelijk, maar ik sluit ook niet uit dat ze de onderhandelingen laten aanslepen om met een regering van lopende zaken te kunnen werken.
Die kan dan rustig alle genomen maatregelen en besluiten in werking laten treden en het heeft dan geen nut voor de vakbonden om er tegen te staken, omdat een regering van lopende zaken geen besluiten en maatregelen mag veranderen zonder dat ze daarvoor de toestemming heeft van de kamer.

Citaat:

Mee eens.

Citaat:

Het is net die samentelling van 2 vervelende zaken die maakt dat ik begin rekening te houden met het scenario waar ik hierboven naar verwijs. Er is het resultaat van de peiling, de noodzaak om de huidige coalitie uit te breiden. En dan de moeilijkheden : Lutgen is onbetrouwbaar, en zijn partij dreigt trouwens kopje onder te gaan. En Ecolo ? Die kunnen niet besturen, durven geen maatregelen nemen. Luchtfietsers hebben het niet in zich om macht uit te oefenen en een beleid te voeren. De vorige passage van groen/ecolo draaide overigens uit als een ramp voor hen.

Ik zeg gewoon : als er rekenkundig een probleem zou zijn in aantal zetels, en het lukt niet om een Michel II op te zetten met enkel uitbreiding met CDH dat we dan verrassingen kunnen krijgen. En in tegenstelling tot bv Anna List of Knuppel zie ik die niet op vlak van blokkages, maar wel van een coalitie van de grootsten. Dus : N-VA + de tsjeven + blauw, MR + PS.

Elk van die partijen weet wat macht is, dat voor een beleid altijd compromissen moeten gesloten worden.

Velen dachten dat de coalitie EDR onmogelijk ging kunnen werken.
Daarna dachten velen hetzelfde met de coalitie van Michel samen met n-va.
Ik zie geen reden waarom we niet voor een derde keer zouden kunnen verrast worden.
Ik denk dat we na de verkiezingen van 2019 inderdaad rare dingen gaan zien.
Het zou mij zelfs niet verbazen als ze een coalitie samenstellen waarin enkele onafhankelijke gaan zetelen.
Maar ik ben er bijna zeker van dat met een uitslag zoals die van de laatste peilingen, we lang op een nieuwe regering zullen moeten wachten.
En laten we hopen dat er tegen dan niets gebeurd van aanslagen in Europa fo het word een rechtse regering waarbij zelfs CD&V niet meer in de coalitie zit.
Oud 26 juni 2018, 17:08   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nochtans lukte het de PS wél om de N-VA, die toen ook al een pak meer stemmen haalde dan de PS, eruit te knikkeren. Het leverde gelukkig ook iets positiefs op: het wereldrecord regeringsvormen werd gebroken.
Denk dat de tradie's in Vlaanderen nog niet vergeten zijn wat die stunt hen heeft gekost.
Die regeerperiode heeft trouwens ook de PS sterk verzwakt.
Vergeet niet dat de meest gewaarderde politici in Wallonië, 2 N-VA'ers zijn.
Oud 26 juni 2018, 17:10   #114
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
jij verkiest uiteraard een islamitische partij zoals de Sp.a en PS.

Respectievelijke Fractie-voorzitters in de Kamer zijn islamieten, en Louis Tobback pusht een islamiet om burgemeester van Leuven te worden.
Die nederige houding ten opzichte van moslims zal hen eerder vroeg dan laat duur te staan komen.

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 26 juni 2018 om 17:10.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 17:10   #115
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
In VL gaan de CVP, VLD en SP het misschien nog net kunnen halen met Groen erbij.
Heel goed,... dan drijven ze het N-VA naar het BV. Ik heb er geen probleem mee maar dat er dan een boel andere zullen staan te janken is wel duidelijk.

Laatst gewijzigd door Garry : 26 juni 2018 om 17:12.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 17:12   #116
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk dat de tradie's in Vlaanderen nog niet vergeten zijn wat die stunt hen heeft gekost.
Die regeerperiode heeft trouwens ook de PS sterk verzwakt.
Vergeet niet dat de meest gewaarderde politici in Wallonië, 2 N-VA'ers zijn.
De PS werd de laatste jaren vooral verzwakt door de niet aflatende stroom schandalen die naar buiten komen. Maar rarara, Di Rupo zijn populariteit zou alweer serieus in de lift zitten in Walbanië, ongelofelijk toch? Feit is ook dat er in Wallonië geen deftig alternatief is voor de PS. Je hebt het PTB maar dat is een bende roeptoeters zonder ruggengraat.
Oud 26 juni 2018, 17:14   #117
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze op federaal vlak aan Vlaamse kant een traditionele tripartite vormen met CD&V, spa en open VLD met eventueel groen daar nog bij dan tekenen die partijen hun electorale doodvonnis en het zal geen twee jaar duren alvorens ze dat zeer goed beseffen. Laat ze maar doen.

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 26 juni 2018 om 17:15.
Oud 26 juni 2018, 17:27   #118
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Die nederige houding ten opzichte van moslims zal hen eerder vroeg dan laat duur te staan komen.
als zowel de SPa als de PS islamieten aanduiden als hun respectievelijke Fractie-voorzitters in de Kamer, is dat imo al geen nederigheid meer, maar een doorgedreven toewijding en pure devotie tav de islam.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 26 juni 2018 om 17:31.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 17:30   #119
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
MR zal inderdaad niet snel geneigd zijn om een liberale partij aan de zijkant te zetten om 2 vuurrode partijen in de coalitie op te nemen.
En de PS weegt inderdaad te licht om enige doorbraak te kunnen afdwingen.
Vooral niet omdat in de socio economische dossiers blauw + N-VA een tandem vormt met weinig problemen. Met de kaloten hebben ze al hun handen vol, die willen zich altijd afzetten tegen iedereen en beletten dat iemand anders dan zijzelf kan scoren. Stel je even voor dat daar dan nog een bende kabouter Plop's bij komen van groen en ecolo...
Oud 26 juni 2018, 17:33   #120
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat je hier schrijft is gewoon een feitelijke onwaarheid. N-VA koos er zelf voor om 'neen' te zeggen tegen de informateur. En ging dus zelf aan de kant staan. Hun omvang en stemmenaantal maakte hen in de benodigde optelsom voor een coalitie niet onmisbaar, iets wat hun partijbestuur blijkbaar niet had begrepen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be