Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2018, 08:20   #1
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard Fruit&groenten, sinds vorig jaar sterk duurder.

Enig idee waarom?
Eerste vaststelling was eind 2016 (fruit oogst).
In 2016 zijn er enkele vriesnachten geweest op moment van bloesemtijd van de appelvarieteit goudrenet/boskoop. Een kweker gaf me dat als reden op voor de plotse (voorgaande jaren wel) totale afwezigheid van deze varieteit in het aanbod. Andere appeloogsten waren ook veel kleiner.
Maar in 2017 zijn er geen zulke weer-fruitbloesem situaties geweest, en toch blijft de prijs van appels hoog.
En algemener, eigenlijk quasi alle fruit/groenten.
Zelfs een kilo wortelen kost in supermarkten al > 1 euro, terwijl die zo ongeveer de goedkoopste groente zijn.
De fruit & groenten prijzen zijn terug gestegen naar die piekperiode van kort na de invoering van de euro (2001-2002).
Toen verdubbelden ook de prijzen zo "plots" om enkele jaren zo duur te blijven.
Vorig jaar was de laagste perzikenprijs die ik zag (Aldi doet typerend 1 of 2 weekends van laagste, nabij het begin van de aanbodperiode, de week later is het al de helft terug hoger en nog een week verder weer "normaal", dat dan zo blijft) 0.99 euro. Dit jaar was die "promoweekend" prijs 1.50.
Nochtans zijn perziken/nectarinen invoerproducten van ver, en heeft het lokale weer geen invloed op de oogst zoals bij bvb appels.
De prijsstijgingen hebben een algemeen karakter, de oorzaak of oorzaken moeten dus de hele sector hebben beinvloed. Vraag is welke die kunnen geweest zijn.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2018, 12:14   #2
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Tot vorig jaar zaten in Aldi druiven verpakt in 1 kilo verpakkingen. Onlangs bekeek ik de prijzen eens en dacht tiens die zijn nog niet zoveel duurder dan vorig jaar. Totdat ik eens van nabij keek naar een verpakking, en ik de indruk kreeg dat ze kleiner was. En inderdaad: 750 gram. Zo moffelen ze prijsverhogingen wat weg, denk ik. Het kan nut hebben voor diegenen die een vast bedrag willen uitgeven en dus de hogere prijs willen compenseren door er minder te eten. Maar dat gaat eigenlijk met 1 kilo verpakkingen ook.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 10:42   #3
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

https://www.boerenbond.be/kenniscent...rkten/groenten

opmerking; er worden alleen de maximum prijzen weergegeven. de reële gemiddelde prijzen zijn dus 3/4 tot 1/2 van de max prijzen.

Laatst gewijzigd door kreydt : 27 juli 2018 om 10:53.
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 10:45   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Enig idee waarom?
Eerste vaststelling was eind 2016 (fruit oogst).
In 2016 zijn er enkele vriesnachten geweest op moment van bloesemtijd van de appelvarieteit goudrenet/boskoop. Een kweker gaf me dat als reden op voor de plotse (voorgaande jaren wel) totale afwezigheid van deze varieteit in het aanbod. Andere appeloogsten waren ook veel kleiner.
Maar in 2017 zijn er geen zulke weer-fruitbloesem situaties geweest, en toch blijft de prijs van appels hoog.
En algemener, eigenlijk quasi alle fruit/groenten.
Zelfs een kilo wortelen kost in supermarkten al > 1 euro, terwijl die zo ongeveer de goedkoopste groente zijn.
De fruit & groenten prijzen zijn terug gestegen naar die piekperiode van kort na de invoering van de euro (2001-2002).
Toen verdubbelden ook de prijzen zo "plots" om enkele jaren zo duur te blijven.
Vorig jaar was de laagste perzikenprijs die ik zag (Aldi doet typerend 1 of 2 weekends van laagste, nabij het begin van de aanbodperiode, de week later is het al de helft terug hoger en nog een week verder weer "normaal", dat dan zo blijft) 0.99 euro. Dit jaar was die "promoweekend" prijs 1.50.
Nochtans zijn perziken/nectarinen invoerproducten van ver, en heeft het lokale weer geen invloed op de oogst zoals bij bvb appels.
De prijsstijgingen hebben een algemeen karakter, de oorzaak of oorzaken moeten dus de hele sector hebben beinvloed. Vraag is welke die kunnen geweest zijn.
Heeft het niets te maken met de subsidies?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 11:01   #5
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Heeft het niets te maken met de subsidies?
ja, om de prijzen kunstmatig hoog te houden worden er tonnen groenten en fruit vernietigd. de landbouwer krijgt maar een schijntje voor de kwaliteitsgroenten en -fruit, van die enorme EU subsidies (meestal niet genoeg om de oogstkosten te dekken)
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 11:21   #6
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Tot vorig jaar zaten in Aldi druiven verpakt in 1 kilo verpakkingen. Onlangs bekeek ik de prijzen eens en dacht tiens die zijn nog niet zoveel duurder dan vorig jaar. Totdat ik eens van nabij keek naar een verpakking, en ik de indruk kreeg dat ze kleiner was. En inderdaad: 750 gram. Zo moffelen ze prijsverhogingen wat weg, denk ik. Het kan nut hebben voor diegenen die een vast bedrag willen uitgeven en dus de hogere prijs willen compenseren door er minder te eten. Maar dat gaat eigenlijk met 1 kilo verpakkingen ook.
In zo'n bedrog is de Aldi kampioen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 16:37   #7
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
In zo'n bedrog is de Aldi kampioen.
Albert Hein nog veel meer. Wat ze daar al niet allemaal per stuk verkopen. Net zoals vroeger in de derde wereld.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 17:28   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Albert Hein nog veel meer. Wat ze daar al niet allemaal per stuk verkopen. Net zoals vroeger in de derde wereld.
Wat is daar mis mee ?
In Spanje verkopen ze zelfs selder per stengel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 20:54   #9
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat is daar mis mee ?
In Spanje verkopen ze zelfs selder per stengel.
Straks gaan ze de mosselen per stuk verkopen. Vroeger was dat het goedkoopste eten dat er was. Als ik klein was kwam er een huifkar met paarden door de straat en mijn moeder kocht een kilo voor een paar frankskes. Nog daarvoor voer een boot de Schelde af en meerde aan in dorpjes en steden en je had een hele emmer voor die prijs. Toen bestond de mafia van de Ooster of Westerschelde nog niet. Ze kunnen goed lullen hoe goed ze dit jaar zijn en vooral hoe weinig er zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 21:02   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Straks gaan ze de mosselen per stuk verkopen. Vroeger was dat het goedkoopste eten dat er was. Als ik klein was kwam er een huifkar met paarden door de straat en mijn moeder kocht een kilo voor een paar frankskes. Nog daarvoor voer een boot de Schelde af en meerde aan in dorpjes en steden en je had een hele emmer voor die prijs. Toen bestond de mafia van de Ooster of Westerschelde nog niet. Ze kunnen goed lullen hoe goed ze dit jaar zijn en vooral hoe weinig er zijn.
Alle vis is inderdaad duur, vooral de garnalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 21:06   #11
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Alle vis is inderdaad duur, vooral de garnalen.
In Spanje valt het nog mee. De massa toeristen hebben het niet zo op vis en eten liever brol in hun toeristische kazernes.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2018, 21:21   #12
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Heeft het niets te maken met de subsidies?
Waar doelt uw "het" op?
Vorig jaar stegen de fruit, met name appel prijzen (althans de lokale hier) sterk door enkele slecht getimede vriesnachten. Bvb de goudrenet productie was nagenoeg nihil, de kwekers waar ik ze normaal kocht hadden er geen dat najaar, met als opgegeven reden deze.
Alleen zou je dan verwachten dat de prijzen de volgende oogst normaliseren.
Dat gaat straks al dan niet blijken, maar quasi alle fruit en groenten zijn intussen sterk in prijs gestegen.
De subsidies (althans deze specifieke) waren bedoeld als lokale compensatie voor de EU regime sancties tegen het Russische regime (als motief neergeschoten vliegtuig), en de tegensancties. De export naar Rusland viel weg, en de kwekers hadden hier grote overschotten, in een vrije markt zouden de prijzen dan navenant dalen, maar dat wilden de kwekers niet, het regime subsidieerde hen, en ze vernietigden hele oogsten (ik heb bvb eens gezien dat alle peren aan de bomen bruin werden, en vroegtijdig afvielen om dan weg te rotten, dat bleek dus door een product dat ze erop hadden gespoten).
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 09:03   #13
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Boeren willen steeds het onderste uit de kan halen. De boerenstiel is afhankelijk van het weer, nu wel veel minder dan vroeger. Dat is inherent aan die stiel. Waarom moeten ze dan steeds compensaties eisen als het weer tegenvalt: te warm, te koud, te nat of te droog?

Waarom maken andere beroepen daar geen aanspraak op'? Is dit nog steeds de macht van de. Boerenbond?
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 19:46   #14
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Het zijn niet de boeren die weglopen met het verschil prijs productie en prijs winkel, maar de resem doorverkopers ertussen.
Onlangs op de regimepropaganda: teveel appels enz geoogst, meer dan vraag. Hoe rijmt dat met bvb die 2 euro per kilo Jona bij Spar reklame deze week?
Intussen heb ik een maandje geleden in een stad een paar kruidenier-achtige winkels gevonden, uitgebaat door vreemdelingen in een vreemdelingencoté. In de ene staan die Jona's aan 0.69 de kilo, in de andere aan 0.49 de kilo. Kleinschalige winkels die minder dan de helft, ja zelfs een kwart, van de prijs hanteren van deze die supermarkten hanteren. Rijmt ook niet. Welke verklaringen?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 20:59   #15
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.487
Standaard

Voor voeding is de inflatie hoger dan de officiële inflatie.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 10:04   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Boeren willen steeds het onderste uit de kan halen. De boerenstiel is afhankelijk van het weer, nu wel veel minder dan vroeger. Dat is inherent aan die stiel. Waarom moeten ze dan steeds compensaties eisen als het weer tegenvalt: te warm, te koud, te nat of te droog?

Waarom maken andere beroepen daar geen aanspraak op'? Is dit nog steeds de macht van de. Boerenbond?
Omdat boeren in een goed jaar bijzonder weinig krijgen voor hun producten (omdat er overvloed is) en in een slecht jaar niks krijgen (omdat de oogst mislukt is).

Het is een aparte stiel met aparte economische realiteit. Als we boeren niet helpen door tijden van droogte, zijn ze er straks niet meer en hebben wij ofwel veel duurder voedsel ofwel geen voedsel. Het is dus interessanter om ze te helpen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 10:09   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Alle vis is inderdaad duur, vooral de garnalen.
een paar weken geleden nochtans in de media geweest als laagste prijs in jaren ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 06:19   #18
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Voor voeding is de inflatie hoger dan de officiële inflatie.
Nou, de goedkoopste versies van voedingsproducten die ik koop bij keten Aldi hebben hetzelfde prijskaartje als 5+ jaar geleden. Bvb brood, gouda belegen en margarine zijn nog steeds 0.72/800gram, 1.99/300gram en 0.75/500gram.
Gouda belegen is dit jaar korte tijd met 2.09 duurder geweest.
Af en toe zijn er perioden met minder gedroogde kaas dus meer water dus duurder. Maar dat was 3-4 jaar geleden in Colruyt veel "erger".

Ben om praktische reden een tijdje bij Colruyt weest kopen, maar toen de praktische reden wegviel keerde ik terug naar Aldi, wegens de kassa-rottigheid van Colruyt en vooral hun almaar terug verhogen van prijzen, zogezegd reden "actie concurrent", realiteit zijnde dat er helemaal geen "actie concurrent" was, bij Aldi bvb bleef en blijft de prijs gewoon wat ze was, er zijn geen reklame perioden, dus waarom verhoogt Colruyt na een melding dan na enkele dagen / 1 week terug de prijs? In Aldi kan ik elke dag elke week elke maand heel het jaar door kopen aan die prijs, in Colruyt is dat enkel gedurende een handvol dagen/weken op een jaar, en daar hun trigger zogezegd een melding van klant is, onvoorspelbaar, je weet niet op voorhand hoeveel het gaat kosten. Dat is ook klote.

Intussen heb ik na veel rondkijken toch nog enkele bronnen van goedkope appels (jona's) gevonden, zelfs figuurlijk onder mijn neus: een paar kruideniersachtige/kleinschaliger winkels in een vreemdelingencoté in stad. De ene vraagt 0.69 euro per kilo, de wat later ontdekte andere 0.49. Te zot voor woorden. En zeggen dat ik de laatste 2 jaar 15 km omweg gemaakt heb met fiets om ergens bij een kweker te kunnen kopen, die tot vorig jaar 0.55 vroeg voor "2de keus", dan 0.60 en uiteindelijk sinds eind vorig jaar 0.80, waarbij ik soms de helft afval had en ze dus 1.60 waren + het werk wegens het afval.
Hoe ze in die vreemdelingencoté zulke lage prijzen kunnen hanteren is naar te raden. 6 kilo voor 3 euro. In supermarkten is het 3-4 euro voor 2 kilo.
En zeggen dat ik er quasi elke dag passeerde zonder het te weten, om 15 km verder te kopen.
Dat is iets wat ik heb geleerd de voorbije jaren: je moet rondkijken anders heb je geen benul van of een prijs okee is of niet.
Ik heb 10-15 jaar lang sportschoenen (om te fietsen) gekocht in een sportwinkeltje langs mijn baan. Die kostten eerst 70 dan 85 tot uiteindelijk 125 euro, en hadden na 1 jaar scheuren en liepen in.
Ik moest toen om werkreden eens werkschoenen kopen in een bedrijfskledingwinkel, en de beste/duurste (ook bewezen) waren dezelfde 125 euro van die brolsportschoenen. Toen is het me beginnen dagen...
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be