Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2018, 21:34   #101
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik ken zelfstandigen die elk weekend naar Luxemburg reden om hun couponnekes te verzilveren die ze uit zwart geld verkregen hadden. Officieel hadden die mensen bij de ziekenkas recht op 'verhoogde tegemoetkoming' voor kleine inkomens (mag je maar max. iets van een 18000 euro bruto per jaar verdienen), maar ondertussen reden ze wel met luxewagens rond en verbleven ze op vakantie in decadente suites en penthouses. En aan de zee kochten ze drie appartementen.

Ben zelf ambtenaar en ons loon is ook effectief ons loon. Ik kan het me niet permitteren er vanalles nog in het zwart bij te doen.

Uiteraard hebben wij profiteurs in de rangen die hun ziektedagen onterecht opsparen en misbruiken, maar het leeuwendeel doet dat niet. Wij worden weer gestraft voor de misbruikende minderheid. Niet dat ik die ziektedagen een heilige koe vind, maar ze gaan weer maar eens aan ons statuut morrelen. Dat was echter een voorwaarde voor indiensttreding. Ik ben tevreden met een - in mijn ogen - te laag loon, ontbreken van een salariswagen, het niet krijgen van maaltijdcheques en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dan heb ik als compensatie wel graag een beter pensioen, bescherming van mijn betrekking en dus ook die ziektedagen wanneer het echt nodig is.

Als ze aan onze voordelen willen morrelen, zullen ze dit moeten compenseren. Dat de vakbond het maar eens hard speelt en voor ons 10 % loonsopslag of maaltijdcheques vraagt. Een vervuilende salariswagen hoef ik niet. Als dat lukt, zal ik niet meer zagen over het afbouwen van onze voordelen

Ik kan je stelling als federaal ambtenaar volledig onderschrijven, als 16 jarige begonnen, loontje van 19000Bfr, mensen uit de privé productie ploegensysteem toonden mij loonbriefjes van 40 000 Bfr netto. Maar ik bleef voor de overheid werken, ik zou een goed pensioen krijgen als uitgesteld loon omdat ik mijn ganse loopbaan minder verdien als de privé, met het toekomstig puntensysteem komt dit zogezegd goed pensioen nu ook in het gedrang. Ondertussen had ik geen salariswagen met tankkaart onbeperkt tanken, geen maaltijd eco en cultuurcheque's, geen groepsverzekering en geen volwaardige 13 de maand, maar ik aanvaardde dit in ruil voor hetgeen werd voorgehouden. Nu ze ons alles dreigen af te nemen zonder enige compensatie zou ik volgens de fameuze privémensen nog niet eens boos mogen zijn, nog niett eens mogen spreken van contractbreuk. Ze moeten maar verder doen, mijn kinderen zullen alvast niet voor de overheid gaan werken, ze zouden wel gek zijn, zijn gaan hun volle kansen in de privé...en met een aantrekkende economie zullen ze bij de overheid er wel vlug achterkomen, wie nu nog bij de staat gaat werken is het omdat die niet weet van welk hout pijlen maken, al de rest gaat naar de privé
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 21:41   #102
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Die 'ziektedagen' zijn gewoon een verzekering, die ieder jaar vervalt. Ik krijg ook geen bonus van mijn brandverzekering als mijn huis tijdens het betrokken jaar niet afbrandt.

Binnen het raam van deze ziekteverzekering is de ambtenaar beschermd. Valt men daar buiten door minder gunstige omstandigheden, dan komt men in een ander stelsel terecht, dat ook voor anderen geldt. In ieder geval is van cumul van voordelen geen sprake. Als u het geluk hebt om gedurende lange tijd gezond te blijven, dankt dan de natuur, zieke anderen zouden dat ook liever hebben.

Als u andere salaris-eisen hebt, houdt u dan aan de daarvoor geëigende wegen. Er zijn er genoeg. U hebt er trouwens enkele aangehaald.
U weet ook dat wij als ambtenaar geen eigen salariseisen kunnen stellen. Ons loon ligt vast volgens statuut en barema's. Zelfs mijn overste of directeur - die tevreden is over mij - kan dat niet sturen.

Als u pleit voor een deel variabel loon voor ambtenaren (die goed presteren en hard werken), dan ben ik daar volledig voorstander van. En de minderheid potverteerders onder mijn collega's mogen gerust een stukje minder krijgen. Maar ik vrees dat zulks nog wel een tijd op zich laat wachten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 21:49   #103
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Ik kan je stelling als federaal ambtenaar volledig onderschrijven, als 16 jarige begonnen, loontje van 19000Bfr, mensen uit de privé productie ploegensysteem toonden mij loonbriefjes van 40 000 Bfr netto. Maar ik bleef voor de overheid werken, ik zou een goed pensioen krijgen als uitgesteld loon omdat ik mijn ganse loopbaan minder verdien als de privé, met het toekomstig puntensysteem komt dit zogezegd goed pensioen nu ook in het gedrang. Ondertussen had ik geen salariswagen met tankkaart onbeperkt tanken, geen maaltijd eco en cultuurcheque's, geen groepsverzekering en geen volwaardige 13 de maand, maar ik aanvaardde dit in ruil voor hetgeen werd voorgehouden. Nu ze ons alles dreigen af te nemen zonder enige compensatie zou ik volgens de fameuze privémensen nog niet eens boos mogen zijn, nog niett eens mogen spreken van contractbreuk. Ze moeten maar verder doen, mijn kinderen zullen alvast niet voor de overheid gaan werken, ze zouden wel gek zijn, zijn gaan hun volle kansen in de privé...en met een aantrekkende economie zullen ze bij de overheid er wel vlug achterkomen, wie nu nog bij de staat gaat werken is het omdat die niet weet van welk hout pijlen maken, al de rest gaat naar de privé
Volledig waar, if you pay peanuts, you get monkey's !

Ik doe mijn job graag als ambtenaar en het is die arbeidsvreugde die mij doet besluiten momenteel te blijven waar ik ben. Ook al zal ik door de nieuwe maatregelen van de afgelopen jaren, allicht 250 tot 300 euro netto pensioen minder krijgen. En als ik de pech heb kanker te krijgen waardoor je bijvoorbeeld een jaar buiten strijd bent, val ik terug op ziekenkas zonder bijpassing van (al dan niet zwart) van het privé-bedrijf of de groepsverzekering.

En zo worden nog een heel deel voordelen van ons afgenomen ...

Als ik het voor het geld had willen doen, had ik enkele van mijn oud-collega's (assistenten en doctorandi aan de universiteit) naar het bankwezen moeten volgen, die werken nu bij de KBC of BNP Paribas Fortis en verdienen 20 tot 30 % meer dan ik + nog alle voordelen. Bovendien moeten die nooit werk mee naar huis nemen, enkel hun 36 of 38 uur per week kloppen. Ik heb zelden een vrij weekend, moet 's avonds nog vanalles doen en overuren kennen wij niet. Wel veel vakantie, dat wil ik wel toegeven.

Laatst gewijzigd door freespirit : 27 juli 2018 om 21:50.
Oud 27 juli 2018, 21:50   #104
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Trouwens het nieuwe ziektesysteem voor de ambtenaren zal erger zijn dan het privé systeem. In de privé kan men 30 dagen ziek zijn in januari, betaald aan 100 % , in maart kan men weer al ziek zijn 30 dagen betaald aan 100%, enkele weken later nog eens indien nodig, er moet gewoon 14 dagen tussen zitten tussen elke ziekteperiode om het recht ter heropenen om 30 betaald te krijgen aan 100%, een ambtenaar kan per jaar maar 1 keer 30 dagen tijdens ziekte aan 100% uitbetaald worden, heeft diezelfde ambtenaar pech om later in het jaar nog enkele keren enkele dagen uit te vallen dan valt die onmiddellijk aan 60% loon, wie gaat daar nog op afkomen op dergelijk statuut, laag loon, negatieve evaluatie is ook ontslag, privépensioen in de toekomst, geen auto , tankkaart, groepsverzekering, deelname in de winst bonus enz enz ezn.....wie gaat daar nog op af komen....
Oud 27 juli 2018, 21:53   #105
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Trouwens het nieuwe ziektesysteem voor de ambtenaren zal erger zijn dan het privé systeem. In de privé kan men 30 dagen ziek zijn in januari, betaald aan 100 % , in maart kan men weer al ziek zijn 30 dagen betaald aan 100%, enkele weken later nog eens indien nodig, er moet gewoon 14 dagen tussen zitten tussen elke ziekteperiode om het recht ter heropenen om 30 betaald te krijgen aan 100%, een ambtenaar kan per jaar maar 1 keer 30 dagen tijdens ziekte aan 100% uitbetaald worden, heeft diezelfde ambtenaar pech om later in het jaar nog enkele keren enkele dagen uit te vallen dan valt die onmiddellijk aan 60% loon, wie gaat daar nog op afkomen op dergelijk statuut, laag loon, negatieve evaluatie is ook ontslag, privépensioen in de toekomst, geen auto , tankkaart, groepsverzekering, deelname in de winst bonus enz enz ezn.....wie gaat daar nog op af komen....
Oeps, dat wist ik zelfs nog niet, zeker dat dit er komt of is dat nog maar een voorstel ? Op die manier worden we zelfs benadeeld tov de gewone werknemers. Onze vakbonden moeten dan geen 10 % opslag vragen, maar 20 % !!!
Oud 27 juli 2018, 21:56   #106
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma Bekijk bericht
beter gewoon afschaffen en zoals bedienden de eerste 2weken of 1maand uitbetalen erna op de ziekenkas zoals iedereen,
Dan zal de staat toch eerst moeten afdragen aan de kas van de sociale zekerheid.

Daar gaat het nu juist om.

De staat verzekert zich zelf en vandaar dat ziektedagensysteem, een ambtenaar komt niet op de ziekenkas te staan.

Na langdurige ziekte of totale werkonbekwaamheid komt de ambtenaar bij gevolg ook niet onder het stelsel van invalide te vallen maar wordt in dat geval met pensioen gestuurd.

Zij trekken dus als invalide geen invaliditeit maar al naar gelang hun aantal jaren loopbaan een pensioenuitkering.

Zo gebeurt het dat ambtenaren die bv. een gemengde loopbaan hebben , "eerst privé en daarna overheid", reeds jaren afgedragen hebben aan de sociale zekerheid en als ze het ongeluk hebben van medische werkonbekwaam te worden, op pensioen gestuurd worden met een maandelijks aalmoes van niemendallen terwijl er aangespoelde hier van overal ter wereld soms 1500 euro in de maand ontvangen zonder ooit een cent afgedragen te hebben aan de maatschappij.

Geen ziekte dagen meer,... direct mee akkoord, maar dan wel zoals iedere andere werkgever sociale bijdragen afdokken en zelfde ziekenkasregeling voor haar personeel zoals in de privé!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laatst gewijzigd door Garry : 27 juli 2018 om 22:04.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 21:58   #107
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Het gaat in voege vanaf januari 2019. En wat betreft éénmalig 30 dagen per jaar, 100% zeker, onze politici hebben te veel naar de oude tv-reeks "de collega's " gekeken en denken dat de ambtenarij nu nog zo in elkaar zit. Minister van ambtenaren zaken wist tijdje geleden te zeggen dat wij boven op ons jaarlijkse verlofdagen nog 18 dagen extra hebben wegens afschaffen prikklok, ze zouden dat RC dagen noemen. Ik ben op mijn 16de in dienst getreden, nooit een prikklok gekend maar ook nooit RC dagen gekend, laat staan gekregen. De vorige minister van ambtenarenzaken Decroo hadden ze in zijn oren geblazen dat ambtenaren een begrafenisvergoeding krijgen bij overlijden. Hij schafte het onmiddellijk af met 1 pennetrek. Zijn kabinetsmedewerkers waren bewust vergeten zeggen dat een ambtenaar hiervoor op zijn pensioen bijdraagt. De vakbonden dienden onmiddellijk claims in om duizenden gepensioneerde ambtenaren hun reeds gestort geld te doen terugkrijgen, die centen waren er niet, idioot Decroo was heel snel om zijn ministriele kak terug in te trekken......
Oud 27 juli 2018, 22:15   #108
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie dat er weer een bos van mogelijkheden zijn en voor ieder wat wils blijkbaar.

Onlangs ben ik bij dringendheid geopereerd geweest. Als zelfstandige kreeg ik 900€ in de maand.
En mijn sociale bijdragen mocht ik verder wel betalen...van die 900€.
Daar schiet niet veel meer aan over.

Dus ieder die de zelfstandige werk geeft...wie anders trouwens? Krijgt goed geld. Maar de baas zelf...steek die maar in de put meteen moeten ze gedacht hebben.

En ps ...ik was na enkele weken weer aan het werk.
Een van mijn klanten had een knie operatie van niemendal als ambtenaar en zat anderhalf jaar thuis. En meteen daarna had hij iets "geestelijks" . Nu 2 jaar later zit hij nog thuis.

Toch iets speciaal die ambtenaren.

Ze werken echt niet graag. Maar echt niet.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 juli 2018 om 22:18.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 22:16   #109
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken zelfstandigen die elk weekend naar Luxemburg reden om hun couponnekes te verzilveren die ze uit zwart geld verkregen hadden. Officieel hadden die mensen bij de ziekenkas recht op 'verhoogde tegemoetkoming' voor kleine inkomens (mag je maar max. iets van een 18000 euro bruto per jaar verdienen), maar ondertussen reden ze wel met luxewagens rond en verbleven ze op vakantie in decadente suites en penthouses. En aan de zee kochten ze drie appartementen.

Ben zelf ambtenaar en ons loon is ook effectief ons loon. Ik kan het me niet permitteren er vanalles nog in het zwart bij te doen.

Uiteraard hebben wij profiteurs in de rangen die hun ziektedagen onterecht opsparen en misbruiken, maar het leeuwendeel doet dat niet. Wij worden weer gestraft voor de misbruikende minderheid. Niet dat ik die ziektedagen een heilige koe vind, maar ze gaan weer maar eens aan ons statuut morrelen. Dat was echter een voorwaarde voor indiensttreding. Ik ben tevreden met een - in mijn ogen - te laag loon, ontbreken van een salariswagen, het niet krijgen van maaltijdcheques en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dan heb ik als compensatie wel graag een beter pensioen, bescherming van mijn betrekking en dus ook die ziektedagen wanneer het echt nodig is.

Als ze aan onze voordelen willen morrelen, zullen ze dit moeten compenseren. Dat de vakbond het maar eens hard speelt en voor ons 10 % loonsopslag of maaltijdcheques vraagt. Een vervuilende salariswagen hoef ik niet. Als dat lukt, zal ik niet meer zagen over het afbouwen van onze voordelen
Je hebt groot gelijk. Wie zevert over de voordelen van een ander moet er ook maar de nadelen van die andere bij nemen.

Overigens, zo heiligmakend is heel dat overheidssysteem niet. Zolang je gezond en wel bent klinkt dat allemaal heel plezant maar voor wie wat meer tegenslag met zijn gezondheid krijgt zit er een flinke adder in het gras van dat overheidssysteem.

Ik zou uw vakbond aansporen tot het eisen van een volledige gelijk systeem van de privé, ge gaat daar veel beter mee af zijn. Uw overheidswerkgever zit flink in uw zakken en wiegt zijn werknemers in 't slaap met die ogenschijnlijke voordelen.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 juli 2018 om 22:18.
Oud 27 juli 2018, 22:17   #110
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het gaat in voege vanaf januari 2019. En wat betreft éénmalig 30 dagen per jaar, 100% zeker, onze politici hebben te veel naar de oude tv-reeks "de collega's " gekeken en denken dat de ambtenarij nu nog zo in elkaar zit. Minister van ambtenaren zaken wist tijdje geleden te zeggen dat wij boven op ons jaarlijkse verlofdagen nog 18 dagen extra hebben wegens afschaffen prikklok, ze zouden dat RC dagen noemen. Ik ben op mijn 16de in dienst getreden, nooit een prikklok gekend maar ook nooit RC dagen gekend, laat staan gekregen. De vorige minister van ambtenarenzaken Decroo hadden ze in zijn oren geblazen dat ambtenaren een begrafenisvergoeding krijgen bij overlijden. Hij schafte het onmiddellijk af met 1 pennetrek. Zijn kabinetsmedewerkers waren bewust vergeten zeggen dat een ambtenaar hiervoor op zijn pensioen bijdraagt. De vakbonden dienden onmiddellijk claims in om duizenden gepensioneerde ambtenaren hun reeds gestort geld te doen terugkrijgen, die centen waren er niet, idioot Decroo was heel snel om zijn ministriele kak terug in te trekken......
Daarom dat wij FOP en VGZ betalen ipv de gewone RSZ. Vroeger zat daar inderdaad begrafenisverzekering in.

Tja, als ik vergelijk met mijn oom die vastbenoemd leerkracht was in betere tijden: met pensioen op 55 jaar, 75 % bruto loonsbehoud voor pensioen van de laatste brutowedde, kreeg uren op school om zijn administratie in orde te brengen, oneindig veel ziektedagen, ... ik gun het die mens enorm, maar het is wel een beetje wrang als je dit allemaal weet.

Laatst gewijzigd door freespirit : 27 juli 2018 om 22:29.
Oud 27 juli 2018, 22:22   #111
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Je hebt groot gelijk. Wie zevert over de voordelen van een ander moet er ook maar de nadelen van die andere bij nemen.

Overigens, zo heiligmakend is heel dat overheidssysteem niet. Zolang je gezond en wel bent klinkt dat allemaal heel plezant maar voor wie wat meer tegenslag met zijn gezondheid krijgt zit er een flinke adder in het gras van dat overheidssysteem.

Ik zou uw vakbond aansporen tot het eisen van een volledige gelijk systeem van de privé, ge gaat daar veel beter mee af zijn. Uw overheidswerkgever zit flink in uw zakken en wiegt zijn werknemers in 't slaap met die ogenschijnlijke voordelen.
Voor 20 % meer bruto-loon, een volwaardige eindejaarspremie, een groepsverzekering, maaltijdcheques, volledig betaalde hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, aanvullend pensioen en bij voorkeur ook nog een mobiliteitsbudget wil ik gerust mij gelijkstellen met een werknemer uit de privé en heb ik al die speciallekes niet nodig.

En o ja, ze vinden dat wij als voorbeeld allemaal met de fiets naar het werk moeten gaan, maar wij krijgen nog steeds niet geïndexeerd 0,15 euro per kilometer. In sommige bedrijven geven ze al 0,25 euro per kilometer of zelfs meer. Bedrijven die andere werknemers dan vaak een salariswagen onder hun gat schuiven. Van cynisme gesproken.
Oud 27 juli 2018, 22:28   #112
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zie dat er weer een bos van mogelijkheden zijn en voor ieder wat wils blijkbaar.

Onlangs ben ik bij dringendheid geopereerd geweest. Als zelfstandige kreeg ik 900€ in de maand.
En mijn sociale bijdragen mocht ik verder wel betalen...van die 900€.
Daar schiet niet veel meer aan over.

Dus ieder die de zelfstandige werk geeft...wie anders trouwens? Krijgt goed geld. Maar de baas zelf...steek die maar in de put meteen moeten ze gedacht hebben.

En ps ...ik was na enkele weken weer aan het werk.
Een van mijn klanten had een knie operatie van niemendal als ambtenaar en zat anderhalf jaar thuis. En meteen daarna had hij iets "geestelijks" . Nu 2 jaar later zit hij nog thuis.

Toch iets speciaal die ambtenaren.

Ze werken echt niet graag. Maar echt niet.
De zelfstandigen die ik ken, die leven nochtans niet echt arm. Tenzij je rijden met een BMW X5 en wonen in een villa met zwembad armzalig noemt ? Zijn uiteraard wel goed in klagen. Ik raad die mensen dan meestal aan om in loondienst te gaan werken of om in de ambtenarij te gaan. Maar dan blijft het meestal enorm stil aan de overkant ...

Het is al beter dan enige tijd geleden, maar vele van de dikke bakken die je ziet rondrijden worden in feite door de overheid - dus ons allemaal - gefinancierd. En dan vlak voor hun pensioen nog snel een dure luxewagen aanschaffen, zodat ze die nog volledig kunnen afschrijven. Pas op, ik zou in hun plaats waarschijnlijk hetzelfde doen, het systeem laat dit nu eenmaal nog altijd toe, maar ze zouden minstens het fatsoen mogen hebben niet altijd op de kap van de ambtenaren of werknemers te zeiken.
Oud 27 juli 2018, 22:33   #113
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat wij FOP en VGZ betalen ipv de gewone RSZ. Vroeger zat daar inderdaad begrafenisverzekering in.

Tja, als ik vergelijk met mijn oom die vastbenoemd leerkracht was in betere tijdzn: met pensioen op 55 jaar, 75 % bruto loonsbehoud voor pensioen van de laatste brutowedde, kreeg uren op school om zijn administratie in orde te brengen, oneindig veel ziektedagen, ... ik gun het die mens enorm, maar het is wel een beetje wrang als je dit allemaal weet.
Mag je je ook weer niet op blind staren.

Niet in alle leergangen maar daar waar nodig heeft een leerkracht een voltijds vanaf 20 uur om dat er voor elk uur les ook een uur lesvoorbereiding gerekend wordt. Niet dat elke leerkracht slechts 20 u werkt voor die voltijdse. Heel dikwijls komt het zo uit met zijn uurrooster dat het een pak meer uren zijn.

Dan hebben we het niet eens over oudercontacten en allerlei andere bijkomstigheden.

Dat veel leerkrachten zelf om de haverklap door veranderingen in de leerstof en/of leerplan, hun vakantiedagen mogen opofferen aan het maken van nieuw cursusmateriaal staat niemand bij stil, ze kankeren lieven als een blinde en onwetende kip over het verlof van de leerkrachten. Dat dat betaalde verlof door de leerkracht zelf betaald wordt met uitgeteld loon, daar heeft de meerderheid van de klagers nog nooit van gehoord.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 juli 2018 om 22:41.
Oud 27 juli 2018, 22:39   #114
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor 20 % meer bruto-loon, een volwaardige eindejaarspremie, een groepsverzekering, maaltijdcheques, volledig betaalde hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, aanvullend pensioen en bij voorkeur ook nog een mobiliteitsbudget wil ik gerust mij gelijkstellen met een werknemer uit de privé en heb ik al die speciallekes niet nodig.

En o ja, ze vinden dat wij als voorbeeld allemaal met de fiets naar het werk moeten gaan, maar wij krijgen nog steeds niet geïndexeerd 0,15 euro per kilometer. In sommige bedrijven geven ze al 0,25 euro per kilometer of zelfs meer. Bedrijven die andere werknemers dan vaak een salariswagen onder hun gat schuiven. Van cynisme gesproken.
Bij inleveren van ziektedagen hoop ik dat alle ambtenaren eens eenstemmig een flinke staking gaan afdwingen bij de vakbonden.
Oud 27 juli 2018, 22:46   #115
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mag je je ook weer niet op blind staren.

Niet in alle leergangen maar daar waar nodig heeft een leerkracht een voltijds vanaf 20 uur om dat er voor elk uur les ook een uur lesvoorbereiding gerekend wordt. Niet dat elke leerkracht slechts 20 u werkt voor die voltijdse. Heel dikwijls komt het zo uit met zijn uurrooster dat het een pak meer uren zijn.

Dan hebben we het niet eens over oudercontacten en allerlei andere bijkomstigheden.

Dat veel leerkrachten zelf om de haverklap door veranderingen in de leerstof en/of leerplan, hun vakantiedagen mogen opofferen aan het maken van nieuw cursusmateriaal staat niemand bij stil, ze kankeren lieven als een blinde en onwetende kip over het verlof van de leerkrachten. Dat dat betaalde verlof door de leerkracht zelf betaald wordt met uitgeteld loon, daar heeft de meerderheid van de klagers nog nooit van gehoord.
Dat klopt allemaal als een bus !
Oud 27 juli 2018, 22:48   #116
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bij inleveren van ziektedagen hoop ik dat alle ambtenaren eens eenstemmig een flinke staking gaan afdwingen bij de vakbonden.
Wij zijn zeer braaf in het onderwijs, hebben enkele maanden geleden nog eens gestaakt voor iets, maar daarvoor was het jaren geleden. En toen deden de meeste collega's niet eens mee.

Als wij evenveel zouden staken als de buschauffeurs en treinbestuurders, zouden de leerlingen geen les meer krijgen.

Als men in een privé-bedrijf zo zou morrelen aan het statuut en de 'extra legale' voordelen, zou het kot te klein zijn en zouden ze de fabriek of het bedrijf volledig plat leggen en de straat opkomen.
Oud 27 juli 2018, 22:54   #117
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De zelfstandigen die ik ken, die leven nochtans niet echt arm. Tenzij je rijden met een BMW X5 en wonen in een villa met zwembad armzalig noemt ? Zijn uiteraard wel goed in klagen. Ik raad die mensen dan meestal aan om in loondienst te gaan werken of om in de ambtenarij te gaan. Maar dan blijft het meestal enorm stil aan de overkant ...

Het is al beter dan enige tijd geleden, maar vele van de dikke bakken die je ziet rondrijden worden in feite door de overheid - dus ons allemaal - gefinancierd. En dan vlak voor hun pensioen nog snel een dure luxewagen aanschaffen, zodat ze die nog volledig kunnen afschrijven. Pas op, ik zou in hun plaats waarschijnlijk hetzelfde doen, het systeem laat dit nu eenmaal nog altijd toe, maar ze zouden minstens het fatsoen mogen hebben niet altijd op de kap van de ambtenaren of werknemers te zeiken.
Van ziektedagen opnemen en van uurroosters van leraars ken je precies veel meer dan van fiscaliteit en afschrijvingen.

Geef jij echt les?

Ik beklaag de studentjes.
Oud 27 juli 2018, 22:58   #118
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie zelfstandige wordt doet dit niet uit noodzaak maar omdat hij kiest voor het grote gewin. Hij weet bij voorbaat wat er aan verbonden zit, de mogelijke meer opbrengst maar ook het bestaan van het risico. Hij kiest duidelijk voor het nemen van dat risico, dan moet hij ook niet staan zeiken wanneer het verkeerd uitvalt.

Ik las hier daarnet ergens van iemand die klaagde dat hij als zelfstandige ziek viel en wat hij maar als ziekte uitkering trok ten overstaan van zijn personeel. Dat hij misschien het drievoudige aan inkomen had van één van zijn personeelsleden, daar zal hij wel niet over hebben zitten klagen.

Niet alle zelfstandige worden rijk maar van de werknemers is er geen enkele die er van rijk wordt. De regel, "Van werken wordt je niet rijk, van doen werken wel", blijft een realiteit.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 juli 2018 om 22:59.
Oud 27 juli 2018, 23:06   #119
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij zijn zeer braaf in het onderwijs, hebben enkele maanden geleden nog eens gestaakt voor iets, maar daarvoor was het jaren geleden. En toen deden de meeste collega's niet eens mee.

Als wij evenveel zouden staken als de buschauffeurs en treinbestuurders, zouden de leerlingen geen les meer krijgen.

Als men in een privé-bedrijf zo zou morrelen aan het statuut en de 'extra legale' voordelen, zou het kot te klein zijn en zouden ze de fabriek of het bedrijf volledig plat leggen en de straat opkomen.
Ik weet het, het verantwoordelijkheidsgevoel van de leerkracht. Ze cijferen zich dikwijls weg wegens het tijdstekort en het nog af te werken leerplan. Dat is ook dikwijls zo het geval met ziekteverzuim. Ondanks het ziek worden gaat menige leerkracht TOCH verder met lesgeven omdat de leerlingen op schema zouden blijven.

Ik hoop dat deze keer al die leerkrachten zich eens geen moer aantrekken van hun leerlingen en er eens voltallig met zijn allen de blok op leggen.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 juli 2018 om 23:09.
Oud 27 juli 2018, 23:12   #120
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De functie is tegenwoordig veel belangrijker dan het statuut. In de ambtenarij heb je diensten waar het tempo inderdaad aan de lage kant zal liggen, maar dat heb je bij sommige diensten (HR, klantendienst, personeelsadministratie, ...) in de privé ook wel.
HR klantendienst en personeelsadministratie rijden doorgaans niet rond met A6 firmawagens, hebben geen dikke bonusregelingen of allerhande perks.

De fout die menig ambtenaar maakt: kwa loon zich vergelijken met kaders en knelpuntprofielen in de prive.

Mijn vraag is: wat kan je dat geld oplevert ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be