![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Baseload... den eerste keer dat er hier iemand dat woordje gebruikt, en het is dat wat vooral belangrijk is voor de netbeheerders. ![]()
![]() |
![]() |
#362 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Dat jij en ik niet dezelfde ideologische overtuiging hebben, dat hebben we al een tijdje vastgesteld, he Patrick... ![]() (Ik vraag me nu wel af, welk boek hebt ge gelezen? want dit argument heb ik precies bijna woord voor woord in andere discussies ook al gelezen - ge zijt tot een zeker nieuw inzicht gekomen hebt ik de indruk - Hebt ge ondertussen trouwens al iets van Rothbard gelezen?, ge gaat dat wel goed vinden denk ik)
![]() |
![]() |
#363 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echter, de kritiek op de LF was terecht als men dat wilde opschalen. Spanje had destijds het probleem dat op sommige dagen de windmolens 100% van de vraag produceerden (dat duurde niet lang maar het is een paar keer gebeurd). Met een LF van 25% moet je "over-capaciteit" installeren als je meer dan 25% van uw voorziening met windmolens wilt doen ; dan heb je het probleem dat er dagen zullen zijn dat je 130% produceert, en je dus 30% in de vuilbak moet gooien. Op zich is dat niet erg, maar het maakt de daadwerkelijke prijs van de windenergie natuurlijk hoger. Als je 3 keer het totale nodige vermogen installeert, dan kan je GEMIDDELD 75% leveren bij een LF van 25% op 't eerste gezicht, maar dat is niet waar, want je zal een zeker deel van de tijd overproductie hebben, en die kan je niet mee-rekenen. Als je 75% wil leveren, zal je misschien 4 of 5 keer het nodige vermogen moeten installeren. En die factor wordt erger als je dichter en dichter bij de 100% wil komen. Dat kan opgelost worden met buffering. Buffering is een manier om artificieel zonder verlies de LF tot 100% te brengen, op voorwaarde dat je de overproductie aankan en opslaat. De vroegere LF wordt dan gewoon een over-ontwerp factor die je in de electrische installatie moet bouwen (dikte van de draden, VA van de transformatoren etc...). Maar nu moet je de prijs van de buffering en het overontwerp meerekenen in de prijs. Buffering is onontbeerlijk om met variabele bronnen een baseload te kunnen garanderen. Het probleem met wind en zon is niet het OVER-aanbod op sommige momenten, maar de quasi-afwezigheid op andere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 9 augustus 2018 om 16:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#366 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geen zorg, niets schaamtelijk aan ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Beleidsmakers die knopen doorhakken op basis van partijlijn of ideologie, negeren niet zelden de objectieve input van exporten ter zake. Gewoon kwestie van of de uitkomst in lijn ligt let wat ze zelf willen. Alleen al daarom is die vorm van besturen niet te verkiezen. Combineer dat met een politieke laste die niet beloond of afgerekend wordt via het particratisch proces, en je hebt een recept voor inefficiënt bestuur. Beleidswerkbvalt wel degelijk terug te brengen tot objectieve maatstaven. Je kan voor mijn part er een democratisch moralistisch sausje over gieten die je door het volk laat bepalen, maar in essentie is dat gewoon en andere weging aan de parameters meegeven. Kost is kost, opbrengst is opbrengst. Sommen en verschillen zijn wat ze zijn en zelfs een mensenleven valt te waarderen. Maar bon, zolang de massa ideologie en kortzichtigheid verkiest, moeten ze dat maar blijven doen eh ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Maar toch liever zo dan China hoor...
![]() |
![]() |
#369 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() En nee, daarmee geef ik niet aan dat LF niet belangrijk is, je krijgt enkel een antwoord waarom Hoover vandaag maar op 22% draait. Zolang jij de oorzaken van lagere LF’s bij verschillende technologieën niet begrijpt, ze naar waarde kan inschatten en hun impact op energievoorziening mee in rekening kan brengen, kan je blijven leuteren wat je wil, je maakt er weinig indruk mee. Maar bon, hintje van de dag: Hoover heeft een gestuurde lage LF, je windmolens hebben geen gestuurde lage LF; de oorzaak van je lage LF ligt buiten je influence en is daardoor de facto problematisch voor je netwerkstabilieit. Maar doe er verder mee wat je wil ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar een planbureau dat 10 jaar bindend vooruit plant op essentiële topics, daar valt wel wat voor te zeggen. Vandaag heb je zelfs geen idee hoe de komende 10 jaar de enrgievraagstukken op te lossen, buiten goede hoop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nee, planeconomie, hoe aanlokkelijk het ook kan lijken als ze toevallig op het juiste paard hebben gewed, komt niet goed. Merk trouwens op dat China maar is beginnen groeien nadat ze marktprincipes omarmden. Ge kunt dus argumenteren dat het niet de ogenschijnlijke planeconomie maar wel de omarming van kapitalisme is die voor welvaart hebben gezorgd. Ik huiver van “industrieel beleid”, laat de markt het maar uitzoeken. Geen betere test dan de markt. Overheid moet gewoon stabiel kader scheppen en handhaven. En ja, dat lukt hier niet zo goed nu, zeker niet op vlak van elektriciteit. Die inefficienties zijn toch Nog altijd minder erg dan die van een planeconomie
![]() |
![]() |
#372 |
Banneling
|
![]() Hoeveel van jullie hebben effectief energieprojecten gedaan ?
Ik heb WKK's, zonnepanelen (duizenden) en windturbineprojecten geleid. Want ik lees hier toch wat onzin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#375 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Definieer “energieprojecten” Is da nu echt nodig Tavek? ![]()
![]() |
![]() |
#376 | |
Minister
|
![]() Citaat:
But point taken op vlak van planeconomie hoor. De enige echte reden dat ik er echt voor te vinden ben is de stabiliteit die het geeft voor echt beleid uit te werken. Op dat vlak zie ik de experts ook eerder het kader scheppen voor de komende x jaar, dan effectief de tactische uitwerking ervan. Die laatste kan je idd perfect aan de markt overlaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Wel zonnepanelen gedesignd en gemaakt (big fun, scary materials though). En de langstroom daar gecompenseerd met wat sterkstroom bij Belmans, Van Dommelen en d’Haeseleer (en ook dat wist je al dacht ik). Genoeg voor de basics en zoals je zegt, zin van onzin te kunnen onderscheiden ![]() Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 9 augustus 2018 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je hebt een windmolen met een capaciteit van X MWp (mega-Watt-piek) en je meet de totale hoeveelheid energie productie in MWh die die windmolen heeft geproduceerd in een jaar en je noemt deze waarde Y. De effectieve loadfactor voor dat jaar van die windmolen is dan Y/(X*(365 dagen/jaar*24 h/dag)). Akkoord? Zo ja, dan kunnen we verder praten, zo neen, dan gaat U zelf maar ergens anders gaan zeveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De formule van de LF die ken ik ook wel. Wees gerust. Leg me dan eens het verschil uit tussen de geplande of vooropgestelde LF uit en de werkelijke LF want het is daar dat het hem om te doen is, maar dat snap je precies nog altijd niet. Citaat:
Capito ? ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 9 augustus 2018 om 20:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |