Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2018, 21:35   #661
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Pfff... for real ?

Een maisverhakselaar verbruikt zo'n 30 L diesel per hectare - dat is rekening houdende met de exergie-efficiëntie van diesel tov. elektrisch (van 30%) omgerekend 100 kWh/ha...

Een moderne maisverhakselaar kan 2 tot 3 hectaren per uur afwerken (= 200 - 300 kWh/h), het is dan ook niet vreemd dat sommige modellen een brandstoftank van >1000 L hebben... zullen elektrische varianten dan een 3000 kWh of zwaarder batterij aan boord hebben als loonwerkers een volledige shift willen draaien ??

Laden (zelfs snelladen) is geen oplossing: tijdens het oogstseizoen werken loonwerkers tot 15 u/dag, de tijd beschikbaar om te oogsten is immers in hun nadeel. Dure machines op dat moment aan de kant zetten is economisch niet rendabel.

Ploegen: idem - de energiekost kan schommelen tussen 10 en 50 kWh/ha, afhankelijk van ploegtype en bodemtype. Sorry, maar met de huidige elektrische traktoren gaat men echt geen zware kleibodems gaan omploegen.

Enkel lichtere (en kleinschalige) bewerkingen liggen binnen handbereik van elektrische traktoren.
Ik had het over een tractor. Geen oogstmachine.

Een tractor trekt bvb bij het ploegen 70-80 kW (bron: de John Deere Electric Tractor review). Met zijn 130 kWh batterij kan die dat op dit moment dus anderhalf uur doen.

Maargoed, zij werken met suboptimale batterijtechnologie. De ruimte die ze hebben voor batterijen in die tractor is massief ivg met een passagiersvoertuig. Tesla of LG Chem cellen zouden daar gemakkelijk enkele 100'en KWh's in kwijt kunnen.

Hupla, ipv 1.5h ploegen, 5 a 6h ploegen. En tijdens de middagpauze superchargen (ja, dat kunnen tractors ook).

En uiteraard doen tractoren ook veel lichter werk: ladingen trekken, besproeien, bemesten, enz....

ik zie geen technologische hindernis voor landbouwwerk voor EV's.

Ja, maisverhakselaars verbruiken massaal veel energie. Maar dat is een soort rijdend fabriekje. De tractor die er langs rijdt met de bak kan perfect electrisch.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 21:37   #662
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De allerzwaarste machines hebben electromotoren, de dieselmotoren zijn er alleen maar om de batterijen bij te laden. Blijkbaar ben je niet op de hoogte.

Die John Deere traktor heeft meer dan 400 PK electrisch voor zijn prototype.
En nee die constructeur weet echt waarmee hij bezig is.

pffff for real geeft hier dus helemaal geen indruk.
Diesel elektrisch is "de manier" voor real heavy duty. Al sinds de jaren 20.

Maar het is pas de laatste jaren dat er accu's in't spel komen die misschien wat kunnen bijdragen.

Maar tot nader order is een accu veel duurder zwaarder en lomper dan een brandstoftank.

En het argument een boer zonnepanelen kan gebruiken om zijn traktor te laden, awel, de Ford T was oorspronkelijk gebouwd om op alcohol te rijden, want een boer kan dat zelf maken.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 21:37   #663
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik vrees dat je jezelf vergist in het soort werk van een deftige tractor. Daarbij zijn de verplaatsingen tussen de velden door wel de laagste belasting. Zelfs met een volle aanhanger.

Ploegen is een energievreter, en dat doe je niet in "korte sprintjes". da's langzaam aan zo breed mogelijk (hangt van de soort ploeg, soort grond en motorvermogen/koppel af) om zoveel mogelijk m² per tijd te doen.

Diesel Elektrisch is hier ideaal. Maar je kan jezelf afvragen, is het dan wel de sop van de kool waard er een dikke accu in te hangen. Net zoals de voorbeeld tractor aangeeft. Een 30KWu packje om de toppen van het verbruik wat af te pikken.
Maar ik vermoed dat er een manier is om de 160Kw van de motor direkt af te takken is, want de 4*22/44Kw van de aandrijving gaat geen hulp leveren aan de hulpstukken. Of zit er nog een 160Kw elektromotor voor die job bij in? Er is wel iets voor te zeggen. maar hoeveel extra kosten/gewicht zijn er dan in vergelijking tot de "old school" machines?

Eneuh, er wordt hier aangehaald dat de boer de accu's kan laden met zonnepanelen. 30KWu opwekken aan 300Wp per m², en dan laden op 30 minuten... Da's 220m² zonnepaneel voor 1 traktor, en dan moet het een piekmoment van zonneschijn zijn. Oftewel een deftig schuurdak vol.
Blijkbaar zijn dat allemaal zotten die constructeurs die electrische traktoren tegen 2020 op de markt gaan brengen, de beste stuurlui staan aan wal... tjonge toch.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 21:38   #664
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zijn dat allemaal zotten die constructeurs die electrische traktoren tegen 2020 op de markt gaan brengen, de beste stuurlui staan aan wal... tjonge toch.
Diesel Elektrische tractoren....

Niet puur op accupower.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
Oud 12 augustus 2018, 21:45   #665
Tavek
Banneling

Standaard

Trouwens.

30 liter per uur is ook zowat het cijfer dat ik tegenkom bij gewone tractoren.

Een boer die zijn stal vol panelen heeft liggen ziet daar 30 euro per uur uitgespaard in....business case voor de lichtere tractoren is gemaakt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 21:46   #666
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Diesel Elektrische tractoren....

Niet puur op accupower.
Puur op accupower ook. Als jij het beter als de boeren zelf weet?

Citaat:
February 2017

Electric tractors by 2020? – a review of advanced
vehicle technology in the agricultural sector

A research / position paper for the NFU

Compiled by Jonathan Scurlock, Tom Price, Richard Wordsworth and others
National Farmers Union headquarters, Stoneleigh Park, Warwicks. CV8 2TZ

NFU comment and conclusions

This brief review of a wide range of advanced agricultural machinery technologies shows that they have considerable potential to contribute to ‘sustainable intensification’ in our industry, enabling farmers to “produce more with less”.

However, technological advances alone may not be enough: there will also be
need for agronomists, farmers and workers to understand how to use data and advanced control systems to enable improved agricultural production.

So, of all the options described above, which are the most likely to be powering agricultural and farmyard machinery in the 2020s and 2030s?

The NFU anticipates that both diesel-electric hybrid and battery electric tractors will be widely available from 2020 onwards, while bio-based low-carbon fuelling of agricultural vehicles may remain more of a niche opportunity. Autonomous aerial and ground vehicles are expected to make a growing contribution to farm management.

https://www.nfuonline.com/assets/93644

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 21:46.
Oud 12 augustus 2018, 21:58   #667
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Puur op accupower ook. Als jij het beter als de boeren zelf weet?
Ik weet alleen dat ik tot nu toe nog geen enkele elektrische tractor heb gezien, noch diesel elektrische apparaten op't veld kan vinden.

Langs de andere kant, de doorsnee Blegische boeren zijn maar kleine amateurs in vergelijking tot de enorme Bio-industrie boerderijen.

Oud 12 augustus 2018, 22:02   #668
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar tot nader order is een accu veel duurder zwaarder en lomper dan een brandstoftank.
Maar je moogt de rest niet vergeten ...

In North Dakota, USA, the Autonomous Tractor Corporation already offers
replacement diesel-electric hybrid drivetrains for refurbished tractors:
https://www.farmindustrynews.com/tra...iesel-tractors

Their ‘eDrive’ transmission, involving an electric motor in each driven wheel hub, is available in 200-hp or 400-hp packages – and is claimed to be lighter than a conventional powertrain, offering improved fuel consumption and reduced soil compaction. Similar fuel-saving diesel-electric transmissions have been available from Caterpillar, Komatsu and John Deere in their ranges of earthmoving, mining and construction equipment for around the past five years.

Citaat:
https://www.farmindustrynews.com/tra...iesel-tractors

Autonomous Tractor Corp., the company that designeda driverless tractor named Spirit, has just released a drivetrainpackage that lets you turn your current tractor into a diesel electrichybrid, capable of autonomous control.

The product is called eDrive, a diesel-electric powertrain that replaces the traditional setup of a transmission, differential and axles. Kraig Schulz, ATC’s president and CEO, sayseDrive is the only aftermarket diesel-electric powertrain replacement package designed specifically for tractors.

So, why would you want a diesel-electric hybrid? A bigreason is savings, says ATC’s founder, Terry Anderson.

“The farm economy is down, so new, expensive tractors are often not in the budget,” Anderson says. “Conventional cabs and frames have a long life. They are sitting in fields, yards and junkyards all over the place. They can be retrofitted.”

He says farmers can overhaul their tractors with eDrive for half the price of what they’d spend on a new tractor. The kit weighs less than a traditional powertrain, which can reduce soil compaction and increase fuel economy by 15% to 20%. ATC can do the retrofit. Servicing or repairs can be done by the farmer in about 45 minutes, Schulz says.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 22:03.
Oud 12 augustus 2018, 22:04   #669
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet alleen dat ik tot nu toe nog geen enkele elektrische tractor heb gezien, noch diesel elektrische apparaten op't veld kan vinden.
Die komen vanaf 2020 staat er toch.

Nog gene gezien? Wil je er een 20 tal tegelijk zien?

ff google kung fu:

https://www.youtube.com/watch?v=v50WJ-sCLrs

heb je ze geteld? Zouden al dit jaar geleverd worden. Die link gaf ik al.

Zijn natuurlijk de kleintjes maar het zijn pure BET

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 22:10.
Oud 12 augustus 2018, 22:10   #670
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De allerzwaarste machines hebben electromotoren, de dieselmotoren zijn er alleen maar om de batterijen bij te laden. Blijkbaar ben je niet op de hoogte.
Dat is diesel-elektrische aandrijving en bestaat al een kleine eeuw (op treinen en schepen). Uiteindelijk is het nut van de elektrische aandrijving vooral dat die optreedt als koppelomvormer, de feitelijke energiebron blijft de dieselmotor (wat nodig is aan energie heb ik al gegeven). Men kan in een diesel-elektrische aandrijving een batterij tussen plaatsen, maar uiteindelijk is dit in het voorbeeld maar een kleine buffer, net zoals bij milde hybride-auto's...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 22:13   #671
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Eneuh, er wordt hier aangehaald dat de boer de accu's kan laden met zonnepanelen. 30KWu opwekken aan 300Wp per m², en dan laden op 30 minuten... Da's 220m² zonnepaneel voor 1 traktor, en dan moet het een piekmoment van zonneschijn zijn. Oftewel een deftig schuurdak vol.
Je bent me voor...
Maar om goed te zijn, zou een tractor toch een batterij van 300KWu nodig hebben. (autonomie van 4,3 uur @70KW)
Dit maakt het nog 10 x groter.
Let wel op met het snelladen. Ik heb al gegevens gezien waar men spreekt van snelladen maar waar de batterij nu wel niet voor de volle 100% wordt geladen.
Veilig tellen blijft wat mij betreft: 1 uur + de tijd die je nog nodig hebt om alles aan te sluiten, toe te komen, weer te vertrekken.

Ik zie maar 2 oplossingen voor het snelladen.
- of een powerpack
- of een héél sterke elektrische aansluiting aan het net, maar dan zal je al naar (midden)hoogspanning moeten gaan vrees ik. Een kleine 800 ampère (gedeeld door wortel 3), dat zie ik niet dadelijk zitten op het gewone laagspanningsnet.. (380Volt)
Oud 12 augustus 2018, 22:14   #672
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat is diesel-elektrische aandrijving en bestaat al een kleine eeuw (op treinen en schepen). Uiteindelijk is het nut van de elektrische aandrijving vooral dat die optreedt als koppelomvormer, de feitelijke energiebron blijft de dieselmotor (wat nodig is aan energie heb ik al gegeven). Men kan in een diesel-elektrische aandrijving een batterij tussen plaatsen, maar uiteindelijk is dit in het voorbeeld maar een kleine buffer, net zoals bij milde hybride-auto's...
Mij eender, als er maar veel minder diesel verbruikt wordt.
Oud 12 augustus 2018, 22:26   #673
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je bent me voor...
Maar om goed te zijn, zou een tractor toch een batterij van 300KWu nodig hebben. (autonomie van 4,3 uur @70KW)
Dit maakt het nog 10 x groter.
Let wel op met het snelladen. Ik heb al gegevens gezien waar men spreekt van snelladen maar waar de batterij nu wel niet voor de volle 100% wordt geladen.
Veilig tellen blijft wat mij betreft: 1 uur + de tijd die je nog nodig hebt om alles aan te sluiten, toe te komen, weer te vertrekken.

Ik zie maar 2 oplossingen voor het snelladen.
- of een powerpack
- of een héél sterke elektrische aansluiting aan het net, maar dan zal je al naar (midden)hoogspanning moeten gaan vrees ik. Een kleine 800 ampère (gedeeld door wortel 3), dat zie ik niet dadelijk zitten op het gewone laagspanningsnet.. (380Volt)
Laadplug Tesla Semi:

https://www.teslarati.com/tesla-semi...close-up-look/

Dus laden maal 4.

Neem nu aan je hebt 4 batterijpacks van 50 kWh.

Laden aan 22 kW maar dan 4 maal = 88 kW laden. Is maar een vb.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 22:43.
Oud 12 augustus 2018, 22:41   #674
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Of een systeem wat een snelle & eenvoudige Battery-swap toelaat.
Dan kan je het ene pack op een tragere, betaalbaardere manier opladen.
Nadeel is dan wel dat je 2 batterijen zal nodig hebben.
Oud 12 augustus 2018, 22:44   #675
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Maar nu ff zonder te zeveren...

Zouden we ons niet beter concentreren op gewone wagens eerst ipv 'met de speciale gevallen' bezig te zijn ?
Oud 12 augustus 2018, 22:45   #676
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of een systeem wat een snelle & eenvoudige Battery-swap toelaat.
Dan kan je het ene pack op een tragere, betaalbaardere manier opladen.
Nadeel is dan wel dat je 2 batterijen zal nodig hebben.
Ik heb geen idee wat 1 DC oplaadpunt van pakweg 120 kW kost.

Er staan er nochtans vele duizenden.

Ergens moeten die toch ook hun stroom vandaan halen.
Oud 12 augustus 2018, 23:12   #677
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Laadplug Tesla Semi:

https://www.teslarati.com/tesla-semi...close-up-look/

Dus laden maal 4.

Neem nu aan je hebt 4 batterijpacks van 50 kWh.

Laden aan 22 kW maar dan 4 maal = 88 kW laden. Is maar een vb.
Wat mij opvalt bij al dat groene denkwerk is dat men het nooit heeft over investerings kost. Is 1 batterijpack van 50 kWh niet genoeg, dan koop je er vier. Of dat betaalbaar is, neen. Windenergie kan kerncentrales vervangen: dat is zijn dan zoveel duizenden windmolens. Je kan 1 windmolen maken, dus je kan er 1000 maken ook. Ah opslag nodig, geen probleem, batterijen. Je kan 1 batterij maken, dus je kan er 100 miljoen maken ook. Uiteraard is het zo allemaal mogelijk, maar is het ook nog maar enigszins economisch te verantwoorden. Als de boer zijn tractor 2 keer zo duur wordt en de helft zo handig is het dan nog rendabel?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 23:13   #678
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen idee wat 1 DC oplaadpunt van pakweg 120 kW kost.

Er staan er nochtans vele duizenden.

Ergens moeten die toch ook hun stroom vandaan halen.
Hoe ze het juist doen, dat weet ik nu ook niet.
Via een midden-hoogspanningsaansluiting lijkt mij de evidentste manier.
Ik dacht eerst, eigenlijk zonder eens die piekstromen eens te berekenen, dat het via het gewone 220/380 netwerk zou kunnen, maar dat lijkt me praktisch onmogelijk.
Tot 85 KW mss nog net, maar veel hoger zal problemen geven.

In alle geval thuis (gezinswoning) zal je snelladen wel mogen vergeten denk ik.
Ik denk dat je standaard zelf maar 10KW binnenkrijgt, alhoewel ik dacht dat het meer was, maar soit.
Ik krijg 3 fasen 230 Volt (driehoek, geen ster !) binnen en ik dacht toch dat mijn hoofdzekeringen er waren van 32 en niet van 25.
Wat info van Eandis:
https://www.eandis.be/sites/eandis/f..._2018_pdf_.pdf
Oud 12 augustus 2018, 23:17   #679
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Wat mij opvalt bij al dat groene denkwerk is dat men het nooit heeft over investerings kost. ....
Héhé... hoeveel maal heb ik de term 'kosten-baten analyse' hier al laten vallen ?
Oud 12 augustus 2018, 23:24   #680
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ze het juist doen, dat weet ik nu ook niet.
Via een midden-hoogspanningsaansluiting lijkt mij de evidentste manier.
Ik dacht eerst, eigenlijk zonder eens die piekstromen eens te berekenen, dat het via het gewone 220/380 netwerk zou kunnen, maar dat lijkt me praktisch onmogelijk.
Tot 85 KW mss nog net, maar veel hoger zal problemen geven.

In alle geval thuis (gezinswoning) zal je snelladen wel mogen vergeten denk ik.
Ik denk dat je standaard zelf maar 10KW binnenkrijgt, alhoewel ik dacht dat het meer was, maar soit.
Ik krijg 3 fasen 230 Volt (driehoek, geen ster !) binnen en ik dacht toch dat mijn hoofdzekeringen er waren van 32 en niet van 25.
Wat info van Eandis:
https://www.eandis.be/sites/eandis/f..._2018_pdf_.pdf
Voor AC laden is het toch de interne omvormer-lader die de max wattage bepaald, zelfs een zware Tesla is nu tot 16,5 kW beperkt (vroeger ooit 22 kWh als optie)

Dus 3f 400 V 25 A is eigenlijk het max.
De meeste nemen zelfs minder 7,3 kW tot 11 kW.

Bron: https://www.tesla.com/nl_BE/support/...g-installation

Bij DC-snelladen wordt die interne omvormer overbrugd dan is het tot 120 kWDC in het begin en dan steeds afnemend.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 23:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be