Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2018, 12:41   #19841
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ja, en de flaminganten kunnen op meerdere vlakken veel leren van hun Catalaanse vrienden.
Bvb. een taal is geen vijand, het Frans is historisch ingeburgerd in Vlaanderen, net als het Spaans in Catalonië. Zelfs in de onafhankelijke republiek zal een belangrijk percentage die taal blijven spreken.
Vlamingen beletten om Frans te leren zal er enkel voor zorgen dat ze geen goede job zullen krijgen, en dat Vlaanderen economisch achteruit gaat. De talenkennis van de Vlaming is net een grote troef. De Catalanen kunnen hun positie tussen Frankrijk en Spanje goed gebruiken. Ik denk dat veel Catalanen een woordje Frans kennen, uiteindelijk niet zo verschillend van hun taal.

De Catalanen zijn trouwens historisch al slimmer. Catalanen zagen direct het gevaar van het fascisme in en streden ertegen, soms op heroïsche wijze. Flaminganten daarentegen collaboreerden massaal met de nazi's.
Het zijn wel steeds de grote meerderheid van de Walen geweest die sinds 1830 geweigerd hebben om Nederlands te leren ,
terwijl de grote meerderheid van de Vlamingen wel degelijke Frans leerden en spreken.

En kijk waar onze "burgerzin" om de andere landstaal te leren ons gebracht heeft;
gans onze hoofdstad is volledig verfranst.

Dus diegene die de andere zijn taal leert ,raakt zijn taalgebied kwijt aan diegene die weigert de andere zijn taal te leren.

Is het dan te verwonderen dat de Vlamingen Engels verkiezen boven Frans als tweede taal.
Engels is een belangrijkere taal dan het Frans ,je geraakt er veel verder mee en er is nog nooit een Vlaamse gemeente verengelst terwijl er al tientallen Vlaamse gemeenten verfranst zijn .

De Belgicisten die een volledig Franstalig België willen ,zullen natuurlijk nog blijven ijveren voor het Frans als tweede taal in Vlaanderen omdat dat de beste garantie is voor een verdere verfransing.

De Franstalige die zich in Vlaanderen komt vestigen moet dan immers geen Nederlands leren "want alle Vlamingen spreken toch Frans tegen mij"

Wel die vlieger zal niet meer opgaan van zodra de Vlamingen Engels leren ipv Frans als tweede taal.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 18 augustus 2018 om 13:00.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 14:27   #19842
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Amaai, applaus.
Noodlanding van de Heilige Geest gehad (?) want zeer logisch en coherent geschrijf deze keer!
Zijn gezever trekt op geen kloten: hij gaat uit van een verkeerde premisse.

De flaminganten die de talenkennis van de Vlaming willen beperken, zijn maar een zeer klein percentage van het geheel.
Of hebt gij nog veel gehoord van die oude Antwerpse advocaat?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 14:29   #19843
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog iets dat ik eens zou moeten opzoeken: elke Spanjaard heeft de grondwettelijke plicht om Spaans te kennen en dit te gebruiken vb. voor de rechtbanken edm.

Stel je eens voor dat wij Vlamingen zo een verplichting hadden. En dus enkel Franstalige rechtbanken.

Maar ik herhaal: ik zou het eens moeten opzoeken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 augustus 2018, 14:55   #19844
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijn gezever trekt op geen kloten: hij gaat uit van een verkeerde premisse.

De flaminganten die de talenkennis van de Vlaming willen beperken, zijn maar een zeer klein percentage van het geheel.
Of hebt gij nog veel gehoord van die oude Antwerpse advocaat?
Waar is de tijd dat je hem zat te bewieroken : "de viking" !

En nu is het : "die oude antwerpse advocaat".
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 14:58   #19845
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog iets dat ik eens zou moeten opzoeken: elke Spanjaard heeft de grondwettelijke plicht om Spaans te kennen en dit te gebruiken vb. voor de rechtbanken edm.

Stel je eens voor dat wij Vlamingen zo een verplichting hadden. En dus enkel Franstalige rechtbanken.

Maar ik herhaal: ik zou het eens moeten opzoeken.
je gaat dat inderdaad eens moeten opzoeken. En dan ga je zien dat je verhaal fout is.
Oud 18 augustus 2018, 17:23   #19846
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Waar is de tijd dat je hem zat te bewieroken : "de viking" !

En nu is het : "die oude antwerpse advocaat".
Hij was dan ook een koene strijder.
Maar op dat ene puntje had hij beter wat afgeklopt met partijleden.

Oud 18 augustus 2018, 20:34   #19847
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was duidelijk niet de mening van de extreem-rechtse bekladders van het consulaat in Barcelona.

En als me goed voorstaat, heeft de echte premier van het land eens iets gezegd over 'hij is een vriend, en ik laat vrienden nooit vallen. Nooit."

Ge bedoelt die Antwerpse burgemeester die al zijn beloften aan zijn kiezers heeft ingeslikt in ruil voor ministerpostjes?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 14:04   #19848
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik woon midden in Wallonië en op het platteland en jij vergeet dat er hier maar een mantra voortdurend gezongen wordt, Nl. de Vlamingen hebben niet het recht om ons te vragen dat wij Nederlands zouden leren. Ze stellen dat voor als een regelrechte schending van hun elementaire mensenrechten en heel hun geest is erop gebouwd om dat onrecht de Vlamingen aangedaan als redelijk te onderschrijven, want zij spreken, in tegenstelling met de Vlamingen een wereldtaal en zogezegd buiten la Belgique staan ze nergens met hun Nederlands; dus Nederlands leren is zuiver tijdverlies en dus dwaas voor hen.
Bij de meeste franstaligen wordt zo een diepe intrinsieke haat tegen de Nederlandse taal en de Vlamingen in het algemeen, gekweekt en weet maar dat voor vele van hen gewoon het woord Nederlands of nog meer Vlaams te horen hen onmiddelijk in defensieve stelling brengt...

Heel die communautaire kwestie wordt van bovenuit, vanuit de franstalige elite naar beneden toe georkestreerd...
Het klopt dat Walen al generaties moeite hebben met het leren van Nederlands. Maar er is ook een reden waarom Vlamingen over het algemeen meer kans maken op een goede job, namelijk hun talenkennis. Ja, Brussel werd verfranst in lang vervlogen tijden, maar daar is nu geen gevaar meer voor.
Er is geen enkele reden meer om geen Frans te spreken. Ik ben tweetalig maar met franstaligen spreek ik altijd Frans, en met nederlandstaligen Nederlands (of het West-Vlaamse dialect met West-Vlamingen).
Overigens, ik ken veel Walen die echt hun best doen om Nederlands te leren, en deze kwestie leeft daar echt. Ik was eergisteren in Namen. Niet alleen heeft de helft van de mensen daar een Vlaamse familienaam, Nederlands leren is er een hot topic, vooral ook omdat dit voor ons bedrijf een voorwaarde is om promotie te kunnen maken. Overal zie je "cours de néerlandais".
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 14:11   #19849
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ondertussen was er ook een toespraak in het Nederlands bij de herdenking van de aanslag op de Ramblas in Barcelona ,van vorig jaar.

De Catalanen hebben respect voor onze taal,wees daar maar zeker van.

De Spaanse Koning werd met behulp van een spandoek in het Engels duidelijk gemaakt dat hij niet welkom was in Catalonië .

De Catalanen wijzen ons de weg.

Bijlage 109240
Zoals al gezegd kunnen flaminganten veel leren van de Catalanen.
Maar de omstandigheden zijn anders. NVA zit in de federale regering, de koning heeft Dewever ontmoet, er is maar een kleine minderheid in Vlaanderen voor onafhankelijkheid, etc.
In Catalonië worden de separatisten vervolgd en riskeren ze jaren in de gevangenis te belanden, de koning trekt openlijk partij tegen hen, etc.

Daarenboven, zoals ik hierboven al zei, lijken de Catalaanse nationalisten intelligenter dan de flaminganten, en is dat al generaties zo.
Oud 19 augustus 2018, 14:14   #19850
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Puig zich zelfs niet te beroerd voelt om de vlag van het buurland Spanje te zoenen, op verzoek van een onbeleefderik die hem ongevraagd stoorde aan tafel, dan weet je toch het antwoord op je vraag.

En jij weet toch ook van die boekenverbranding op bevel van Franco.
Dat is toch duidelijk het bewijs van de onderliggende bedoeling: taal en cultuur vernietigen.
De geest van Franco leeft nog in Spanje, en dat is net de reden waarom Catalanen er uit willen.
Oud 19 augustus 2018, 14:15   #19851
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amaai, applaus.
Noodlanding van de Heilige Geest gehad (?) want zeer logisch en coherent geschrijf deze keer!
Omdat het een andere kwestie betreft.
Oud 19 augustus 2018, 14:20   #19852
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn wel steeds de grote meerderheid van de Walen geweest die sinds 1830 geweigerd hebben om Nederlands te leren ,
terwijl de grote meerderheid van de Vlamingen wel degelijke Frans leerden en spreken.

En kijk waar onze "burgerzin" om de andere landstaal te leren ons gebracht heeft;
gans onze hoofdstad is volledig verfranst.

Dus diegene die de andere zijn taal leert ,raakt zijn taalgebied kwijt aan diegene die weigert de andere zijn taal te leren.

Is het dan te verwonderen dat de Vlamingen Engels verkiezen boven Frans als tweede taal.
Engels is een belangrijkere taal dan het Frans ,je geraakt er veel verder mee en er is nog nooit een Vlaamse gemeente verengelst terwijl er al tientallen Vlaamse gemeenten verfranst zijn .

De Belgicisten die een volledig Franstalig België willen ,zullen natuurlijk nog blijven ijveren voor het Frans als tweede taal in Vlaanderen omdat dat de beste garantie is voor een verdere verfransing.

De Franstalige die zich in Vlaanderen komt vestigen moet dan immers geen Nederlands leren "want alle Vlamingen spreken toch Frans tegen mij"

Wel die vlieger zal niet meer opgaan van zodra de Vlamingen Engels leren ipv Frans als tweede taal.
Kortzichtige visie. Het gevaar van verfransing is geweken. Die verfransing kwam er omdat Frans de taal was van de kapitalistische elite in Vlaanderen, dat is niet langer het geval. En je ziet dat er in Wallonië meer bereidheid is om Nederlands te leren. Onze premier is ten andere een Waal die vrij goed Nederlands spreekt.
Frans blijft belangrijker dan Engels in onze contreien. Niet alleen omdat de Belgische en Vlaamse hoofdstad franstalig is, of omdat we buren zijn met Frankrijk, of omdat enkele belangrijke Vlaamse kunstenaars, politici, etc. doorheen de geschiedenis franstalig waren, gewoon economisch gezien.

Vind maar eens een goede job als je niet tweetalig bent. Engels is uiteraard ook zeer belangrijk, maar Frans hier nog meer.

wat betreft Koksijde, etc. als die mensen hun geld willen uitgeven, mogen van mijn part spreken wat ze willen. Zouden ze er voordeel mee doen om Nederlands te leren? Natuurlijk, maar dat niet doen schaadt alleen henzelf.

als ik in Amsterdam kom, spreek ik meer Engels dan Nederlands. Ten eerste herkennen ze m'n accent niet onmiddellijk als Nederlands, en schakelen ze dus automatisch over naar het Engels, maar er zijn ook veel buitenlanders die geen Nederlands spreken, ook in winkels, restaurants, cafés, etc.

Zoals gezegd in Catalonië sprak ik Spaans en niemand heeft ooit geweigerd om Spaans met me te spreken. In Antwerpen al meermaals meegemaakt met franstalige vrienden dat mensen doen alsof ze geen Frans spreken.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 augustus 2018 om 14:27.
Oud 19 augustus 2018, 14:30   #19853
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het een andere kwestie betreft.
Ge bedoelt: een kwestie waar men niet de geIndoctrineerde hypocriet moet uithangen? Ge ziet wel dat ge kunt als ge wilt.
Oud 19 augustus 2018, 17:07   #19854
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het klopt dat Walen al generaties moeite hebben met het leren van Nederlands. Maar er is ook een reden waarom Vlamingen over het algemeen meer kans maken op een goede job, namelijk hun talenkennis. Ja, Brussel werd verfranst in lang vervlogen tijden, maar daar is nu geen gevaar meer voor.
Er is geen enkele reden meer om geen Frans te spreken. Ik ben tweetalig maar met franstaligen spreek ik altijd Frans, en met nederlandstaligen Nederlands (of het West-Vlaamse dialect met West-Vlamingen).
Overigens, ik ken veel Walen die echt hun best doen om Nederlands te leren, en deze kwestie leeft daar echt. Ik was eergisteren in Namen. Niet alleen heeft de helft van de mensen daar een Vlaamse familienaam, Nederlands leren is er een hot topic, vooral ook omdat dit voor ons bedrijf een voorwaarde is om promotie te kunnen maken. Overal zie je "cours de néerlandais".
Is er bij de spoorweg een actieve politiek om aan te zetten tot het volgen van cursussen nederlands voor franstalige medewerkers ? Dat wist ik niet. Mooie zaak, en zeer verstandig vanwege de directie !
Oud 19 augustus 2018, 17:19   #19855
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortzichtige visie. Het gevaar van verfransing is geweken. Die verfransing kwam er omdat Frans de taal was van de kapitalistische elite in Vlaanderen, dat is niet langer het geval. En je ziet dat er in Wallonië meer bereidheid is om Nederlands te leren. Onze premier is ten andere een Waal die vrij goed Nederlands spreekt.
Frans blijft belangrijker dan Engels in onze contreien. Niet alleen omdat de Belgische en Vlaamse hoofdstad franstalig is, of omdat we buren zijn met Frankrijk, of omdat enkele belangrijke Vlaamse kunstenaars, politici, etc. doorheen de geschiedenis franstalig waren, gewoon economisch gezien.

Vind maar eens een goede job als je niet tweetalig bent. Engels is uiteraard ook zeer belangrijk, maar Frans hier nog meer.

wat betreft Koksijde, etc. als die mensen hun geld willen uitgeven, mogen van mijn part spreken wat ze willen. Zouden ze er voordeel mee doen om Nederlands te leren? Natuurlijk, maar dat niet doen schaadt alleen henzelf.

als ik in Amsterdam kom, spreek ik meer Engels dan Nederlands. Ten eerste herkennen ze m'n accent niet onmiddellijk als Nederlands, en schakelen ze dus automatisch over naar het Engels, maar er zijn ook veel buitenlanders die geen Nederlands spreken, ook in winkels, restaurants, cafés, etc.

Zoals gezegd in Catalonië sprak ik Spaans en niemand heeft ooit geweigerd om Spaans met me te spreken. In Antwerpen al meermaals meegemaakt met franstalige vrienden dat mensen doen alsof ze geen Frans spreken.

"Het gevaar van de verfransing is geweken"

op welke planeet leeft U?

Bent u de laatste tijd nog in de Vlaamse Rand geweest?
Ga maar eens wandelen in Vilvoorde , Strombeek, Dilbeek,Kraainem enz.

Dan zal je zien dat de verfransing daar hand over hand toeneemt.

"In Wallonië is er meer bereidheid om Nederlands te leren"

Daarom dat er elk jaar minder en minder Walen kiezen voor het Nederlands als tweede taal ten voordele van het Engels.

Van U had ik toch meer objectiviteit verwacht Tomm.

.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 19 augustus 2018 om 17:21.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 17:55   #19856
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daarom dat er elk jaar minder en minder Walen kiezen voor het Nederlands als tweede taal ten voordele van het Engels.

.
Het is niet omdat u veel Frans in die gemeenten hoort spreken dat die streek "verfranst" is.
Het is bekend dat veel Franstaligen in de Vlaamse Rand wonen en het lijkt me totaal logisch dat ze er ONDER ELKAAR in hun eigen taal spreken. De Vlaamse Rand blijft Nederlandstalig net als de Kust Nederlandstalig blijft.

Als u naar de Kust gaat, zal u er ook veel Frans horen spreken en dit is logisch : zomervakantie, prachtig weer dat Franstaligen aantrekt om van de zeelucht te genieten. Het is dus puur toerisme.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 18:03   #19857
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge bedoelt: een kwestie waar men niet de geIndoctrineerde hypocriet moet uithangen? Ge ziet wel dat ge kunt als ge wilt.
Ik ben geen hypocriet, althans niet op dit anoniem forum, ik meen wat ik schrijf. En ieder heeft zijn standpunten, als ge dat geïndoctrineerd wil noemen so be it.
Oud 19 augustus 2018, 18:06   #19858
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Is er bij de spoorweg een actieve politiek om aan te zetten tot het volgen van cursussen nederlands voor franstalige medewerkers ? Dat wist ik niet. Mooie zaak, en zeer verstandig vanwege de directie !
Is toch noodzakelijk in een tweetalig bedrijf en tweetalig land. Omgekeerd trouwens ook, er worden lessen Frans ingericht voor Vlamingen.
Voor de meeste beroepen bij de NMBS en infrabel is wel al een zekere kennis van de tweede landstaal noodzakelijk om aangeworven te worden. Tijdens het sollicitatiegesprek volgt steevast een conversatie in de tweede landstaal.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 augustus 2018 om 18:08.
Oud 19 augustus 2018, 18:15   #19859
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Heb je daar cijfers van? Mijn indruk is dat de kennis van het Nederlands in Wallonië en zeker Brussel toegenomen is. Natuurlijk moet Nederlands verplicht worden in Wallonië, dat dit nog niet het geval is (dacht ik?) is inderdaad een schande. Leerlingen moeten EN Nederlands EN Engels leren, dat kiezen is zever. En trouwens de uren Frans in Vlaamse scholen zou gerust omhoog mogen, en veel meer uitwisselingsprojecten, immersiescholen, etc. specialisten pleiten daar al jaren voor maar de politieke wil ontbreekt.

Wat die verfransing betreft, er komen inderdaad steeds meer franstaligen wonen in de rand en daarbuiten. Maar de meerderheid stuurt hun kinderen naar nederlandstalige scholen, dus de volgende generatie zal vloeiend Nederlands spreken als eerste, tweede of derde taal.

Onze staatsstructuren zijn ook niet meer van deze tijd, die strikte opdeling wordt door de realiteit overtroefd en wordt absurd en kafkaiaans.

Kijk naar Luxemburg, mensen spreken daar Letsenburgs, Duits en Frans door elkaar.

Hoe zit het trouwens in Catalonië? Een flinke minderheid spreekt enkel Spaans geen Catalaans dacht ik. Dit zijn de mensen die tegen onafhankelijkheid zijn, maar er zijn ook Spaanstaligen die voor zijn, en Catalaanstaligen die tegen zijn.

En in Valencia en Alicante wordt ook een soort Catalaans gesproken, toch hoor je daar zelden van en ze willen zich blijkbaar niet bij Catalonië aansluiten, dacht ik.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 augustus 2018 om 18:20.
Oud 19 augustus 2018, 18:16   #19860
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is niet omdat u veel Frans in die gemeenten hoort spreken dat die streek "verfranst" is.
Het is bekend dat veel Franstaligen in de Vlaamse Rand wonen en het lijkt me totaal logisch dat ze er ONDER ELKAAR in hun eigen taal spreken. De Vlaamse Rand blijft Nederlandstalig net als de Kust Nederlandstalig blijft.

Als u naar de Kust gaat, zal u er ook veel Frans horen spreken en dit is logisch : zomervakantie, prachtig weer dat Franstaligen aantrekt om van de zeelucht te genieten. Het is dus puur toerisme.
Natuurlijk is dat zo. Ik woon op 2 straten van de taalgrens. In de kleine waalse gemeentes net voorbij Ronse is er al 20 jaar een grote influx van vlamingen die daar naartoe trekken om de goedkope bouwgrond en het vele landelijke groen dat daar nog is. In Dergneau bv is praktisch alle nieuwbouw van de laatste decennia van vlamingen die soms zelfs van Gent daar naartoe trekken. Toch blijft dat een waalse gemeente. Dat die vlamingen onder elkaar blijven nederlands praten maakt daar geen verschil in.

Enkel taalzeloten begrijpen zoiets niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be