Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2018, 08:27   #19921
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan ben jij nog niet al te vaak in Amsterdam geweest, denk ik, Witte.

dat doen Amsterdammers standaard (ook als ik AN praat) ... ze blijven zelfs Engels brabbelen terwijl ik er verder op doorga in het Nederlands, t is dus niet dat ze t niet verstaan hoor ...

t is gewoon hun automatisme, denk ik, je zit in t vakje van de toeristen, dus automatisch Engels...
De keren dat ik in Amsterdam geweest ben, ben ik steeds keurig in het NL aangesproken. Slechts éénmaal in het Engels door een Engelstalige dame die er pas werkte en het NL niet machtig was.
Dus ik begrijp niet dat jij het net anders ervaren zou.
Misschien is het AN dat jij denkt te spreken toch geen AN, maar het oh zo verheerlijkte Vlaamse Tussentaaltje : 'Mak 'k u 's wa vragen ('vrahen' voor de Vlaanderaars) ?'

Dat doet me denken aan de Vlaanderaar die aan de balie van het UZ Gasthuisberg vraagt naar 'Tuur Van den Bussche'. De secretaresses pluizen hun computers uit naar deze Van den Bussche. Ze vinden hem niet terug. De bezoeker herhaalt de vraag 'Tuur van den Bussche' ? Maar men vindt niks terug over deze Tuur van den Bussche. De bezoeker druipt af. Bij een volgende koffieklets met collega's wordt over dit voorval gesproken. Eén van de collega's van een andere dienst is afkomstig uit de Vlaanders en vertelt hen dat deze man niets anders wilde weten dan wanneer de bus aan Gasthuisberg vertrok (naar het station). Heb je hem : 't uur van den busse ? Hilarisch toch.

Laatst gewijzigd door job : 22 augustus 2018 om 08:30.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:27   #19922
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De keren dat ik in Amsterdam geweest ben, ben ik steeds keurig in het NL aangesproken. Slechts éénmaal in het Engels door een Engelstalige dame die er pas werkte en het NL niet machtig was.
Een vriendin die al jaren in Amsterdam woont en werkt vertelde mij dat ze tegenwoordig in de handelszaken in het centrum bijna altijd in het Engels aangesproken werd. Erger: als ze in Nederlands antwoordde bleef men nog dikwijls in het Engels praten.

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 augustus 2018 om 09:27.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 09:52   #19923
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een vriendin die al jaren in Amsterdam woont en werkt vertelde mij dat ze tegenwoordig in de handelszaken in het centrum bijna altijd in het Engels aangesproken werd. Erger: als ze in Nederlands antwoordde bleef men nog dikwijls in het Engels praten.
Dan moet je zelf eens naar een handelszaak gaan in Amsterdam en zal je zien dat dit niet waar is .

Men spreekt je aan in het Nederlands als je zelf Nederlands spreekt.

Wat er in de talloze "coffeeshops" gesproken wordt door mensen die al wat

"Higher"zijn ,dat weet ik echter niet.

Daar kom ik niet binnen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 10:05   #19924
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dan moet je zelf eens naar een handelszaak gaan in Amsterdam en zal je zien dat dit niet waar is .

Men spreekt je aan in het Nederlands als je zelf Nederlands spreekt.

Wat er in de talloze "coffeeshops" gesproken wordt door mensen die al wat

"Higher"zijn ,dat weet ik echter niet.

Daar kom ik niet binnen.

Mijn dochter woonde en werkte tot voor kort in amsterdam, en zij zegt dat het in de horeca schering en inslag is dat men je in het engels aanspreekt.
Niks te zien met coffeeshops.
Maar ik geloof je als jouw ervaring in het Augustijnenklooster in Amsterdam enkel in het AN was.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 10:21   #19925
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb je als je enkel nachtwinkels frequenteert .
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 11:34   #19926
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dat heb je als je enkel nachtwinkels frequenteert .
Of Irish Pubs
Oud 22 augustus 2018, 11:37   #19927
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Franco staat op het niveau van Hitler, een vuile fascist en massamoordenaar.
Blijkbaar sta jij ook aan die kant.
Ik zou apprécieren dat u niet persoonlijk wordt, ik heb geen lessen van democratie te krijgen. U blijkbaar wel lessen in geschiedenis. Bovendien bent u intellectueel oneerlijk door moedwillig mijn explicatieve zin niet aan te halen. De Republikeinen moesten niet onderdoen op gebied van moorden tegenover de Nationalisten.

In de geschiedenis is geen enkele burgeroorlog "proper" geweest. In de Spaanse burgeroorlog was dat net zo. Langs beide zijden waren er gruwelheden. Selectieve blindheid tast uw geloofwaardigheid aan.

Op gebied van de nazi uitroeiingskampen, systematisch vergassen en executeren heeft in de geschiedenis geen gelijkenis en zeker zo niet op bijna industriële en grondige methodische schaal als de nazi's het deden. Vergelijken met Hitler is Hitler verexcuseren en minimaliseren.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 22 augustus 2018 om 11:38.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 12:54   #19928
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 16:22   #19929
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Mijn dochter woonde en werkte tot voor kort in amsterdam, en zij zegt dat het in de horeca schering en inslag is dat men je in het engels aanspreekt.
Niks te zien met coffeeshops.
Maar ik geloof je als jouw ervaring in het Augustijnenklooster in Amsterdam enkel in het AN was.
Wat is toch Uw obsessie met kloosters,

denk je daar de Catalaanse en Vlaamse onafhankelijkheid

mee tegen te houden
Oud 22 augustus 2018, 16:26   #19930
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om een idee te geven dat er tijdens de Spaanse burgeroorlog gruwelheden zowel langs de kant van de Nationalisten als de Republikeinen gebeurden. Niet zoals sommige geschiedenis herschrijvers van het forum beweren die alles exclusief in de schoenen van Franco willen duwen. Een extract uit Wikipedia.

In totaal zijn er gedurende de gehele burgeroorlog 13 bisschoppen, 4184 priesters, 2365 monniken en 283 nonnen vermoord in de republikeinse zone.[18] Het platbranden van kerken, kloosters en religieuze instellingen werd beleid en de totale vernietiging van de Katholieke kerk in Spanje werd openlijk in de Catalaanse kranten aangekondigd.[19] Overigens vermoordden Franco's nationalisten op hun beurt 16 Baskische priesters die de separatistische Baskische Nationale Partij steunden. Ook werden 20 protestantse dominees in 1936 vermoord door Franco's troepen.[20]

In de nationalistische zone werden vele vakbondsleden en “liberale” mensen vermoord. In het stadje Huesca werden ongeveer honderd bewoners doodgeschoten. In Teruel werden 1005 mensen vermoord en in de 84 meter diepe bronnen van Caudé gegooid. In de provincie Sevilla werd door nationalistische repressie ongeveer 8.000 mensen vermoord. In de nacht van 22-23 augustus werden 1200 republikeinen in de arena van Badajoz doodgeschoten door de nationalisten.[21]

Het gebeurde voortdurend dat de republikeinen, voordat ze een plaats ontruimden, nogal wat leden van rechtse partijen en geestelijken al dan niet met hun gezin, terechtstelden. In Madrid werden er bijvoorbeeld duizenden burgers, inclusief vrouwen en kinderen, in een grote ronde betonnen put gepositioneerd en langs verschillende zijden genadeloos neergemitrailleerd. Daarna werden de lichamen, sommigen nog in leven, overgoten met petroleum en in brand gestoken.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 16:31   #19931
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

En maar zwammen over Franco terwijl de verre politieke nazaten in de oppositie zitten.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 16:31   #19932
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

mee tegen te houden
Neen, maar dat blijkt ook niet nodig.
Oud 22 augustus 2018, 16:38   #19933
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

mee tegen te houden
Dat zouden we aan u moeten vragen. Je had het al meermaals over Montserrat en over paters aan het ontbijt. Mijn berekende gok is dat je een vlaamsnationale pater uit de abdij van Grimbergen bent.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 22 augustus 2018 om 16:38.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 17:09   #19934
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat zouden we aan u moeten vragen. Je had het al meermaals over Montserrat en over paters aan het ontbijt. Mijn berekende gok is dat je een vlaamsnationale pater uit de abdij van Grimbergen bent.
Dat zullen ze graag horen daar in de abdij, een nieuwe Pater er bij

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 22 augustus 2018 om 17:10.
Oud 22 augustus 2018, 17:15   #19935
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Montserrat is een Catalaanse klooster en de enige plaats waar Franco,nog de Guardia Cuvil ooit een voet durfden binnen zetten.

In uiterste nood zal de Catalaanse regering daar altijd welkom en veilig zijn .

Dat weet iedereen die Catalonië kent, daarvoor moet je nog geen Pater zijn.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 22 augustus 2018 om 17:15.
Oud 22 augustus 2018, 18:54   #19936
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

mee tegen te houden
denkt kaproen dan als hij hier de heele dag tegen franstaligen en spaanjaarden zijn zever schrijft dat hij zo de Vlamingen en de catalanen gaat helpen
Oud 22 augustus 2018, 20:10   #19937
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
denkt kaproen dan als hij hier de heele dag tegen franstaligen en spaanjaarden zijn zever schrijft dat hij zo de Vlamingen en de catalanen gaat helpen
Wees daar maar zeker van
Oud 22 augustus 2018, 20:18   #19938
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik zou apprécieren dat u niet persoonlijk wordt, ik heb geen lessen van democratie te krijgen.
Blijkbaar wel, want u vergoelijkt die dictator en fascist, door op de "historische context" te wijzen.
Je kunt bij een oorlog altijd op wreedheden aan beide kanten wijzen, maar Franco was de dictator, en het was die onmens die wel degelijk van hetzelfde niveau is als Hitler die toestemming gaf om eventjes de ongewapende burgers van Guernica te bombarderen.

Uw repliek is ook een valstrik.
U heeft mij nog nooit horen dwepen met de andere kant van de burgeroorlog, u heeft mij ook nooit horen zeggen dat hun ingrepen "goed" waren, dat we het allemaal moesten zien in de historische context.

Dus neen, ik blijf bij mijn kritiek.
Laaghartige fascisten als Franco of Hitler verdienen 100% minachting.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 22 augustus 2018 om 20:20.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 20:21   #19939
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Amsterdam is inderdaad zo. In de pub doet men de moeite niet meer om Nederlands te proberen.

Zitten en werken ook veel buitenlanders, ook in de horeca.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 21:11   #19940
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Er zijn er ook die voortdurend beweren dat er niet meer gedweept wordt in Spanje met die smerige dictator van een Franco.
De waarheid is anders.
Ik ben nog maar net in Madrid geweest, en dit zag ik op een straathoek van een van de belangrijkste straten van Madrid.
De ene kant van de straathoek heeft de "Leve de eenheid van Spanje", en de andere de "Dank u, Franco, om Spanje te bevrijden van het communisme."
Augustus 2018 dus, in een van de grootste straten van Madrid.
En toch zijn er van die mensen die beweren dat het allemaal geen thema meer is, of dat er geen duidelijke link is tussen de neofranquisten en de Spaanse unitaire nationalisten.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg unidad.JPG‎ (443,0 KB, 382x gelezen)
Bestandstype: jpg franco.JPG‎ (379,5 KB, 404x gelezen)

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 22 augustus 2018 om 21:12.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be