![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1021 |
Staatssecretaris
|
![]() Zal aan mij liggen als ik dit redeneer ,maar nu word er veel stroom nutteloos verbruikt door DNB . Doordat draden (fases) naast elkaar liggen ontstaat er magnetische flux onderling van draden. (massa's stroom verlies) Gemiddeld 1KWH op 1000 kwh verbruik.Begin maar te rekenen.
En dan heb ik het nog niet over magnetische flux bij hoogspanningskabels. Laatst gewijzigd door Deo : 22 augustus 2018 om 13:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1022 |
Staatssecretaris
|
![]() Oubollige techniek die in leven word gehouden voor quota groenstroom en dividenden van investeerders. Laat dit systeem overgaan voor industrie en huishoudelijk moet naar Off grid of semi-off grid met aardgas/gasvarianten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1023 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Centrales die nu stroom maken, zijn waard wat die stroom waard is (min de nodige lopende kosten zoals brandstof en personeelskost). Of men die nu betaald heeft of niet, speelt daarbij geen rol. Stel dat men destijds voor een heel dure prijs een niet-werkende centrale zou gekocht hebben. Dan was die centrale niks waard, ook al was ze splinternieuw, en had men er 50 miljard voor neergeteld die nog niet afbetaald waren. Ze was niks waard, omdat ze niks maakte van waarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1024 |
Minister
|
![]() Het is cute dat je reageert hoor, maar wat juist van D'Haeseleer uit (het hoofdstuk van) dat boek dacht je te weerleggen of in twijfel te trekken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1025 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb dat boek niet in mijn bezit, en ga het nu ook niet speciaal daarvoor gaan kopen ook. Artikels genoeg toch op het internet om ergens iets uit te kiezen hé. Of anders, als jij dat boek toch in je bezit hebt, kan jij hier mss een samenvatting van geven ? Mij ook goed.
![]() |
![]() |
#1026 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu is elektriciteit uit kernenergie idd goedkoop, maar eigenlijk is dit een vals beeld. Een deel van de kost per KWu zit er immers niet meer in. Bij andere energiebronnen wél hé. Anders, als ik de lijn zou doortrekken, dan kost zonne energie, zoals jij het nu bekijkt, 0,00000001 cent per KWu. ![]() Dat de centrale nu op zich geen waarde meer heeft, dat is nu een ander verhaal. Het is eigenlijk een onvoorzien voordeel wat we er nu nog uithalen. Op zich mss een goede zaak, maar daar blijft het dan ook bij. Kortom, het maakt de kernenrgie 'tijdelijk' een stuk goedkoper.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 22 augustus 2018 om 15:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1027 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het addertje zit ergens anders Citaat:
Met zoveel geld kan men al heel wat alternatieve stroomcentrales bouwen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1028 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zijn niet alleen de kosten van de opslag, ook van de afbraak.
Momenteel hebben ze: '..De onderneming Synatom is ook wettelijk bevoegd voor het aanleggen van de financiële reserves die nodig zullen zijn voor het ontmantelen van de centrales en voor het finale beheer van de gebruikte splijtstof. Eind 2017 bedroeg de waarde van de financiële reserve 10,1 miljard euro, waarvan 4,5 miljard euro voorzien is voor de ontmanteling...' Mijn vermoeden dat dit niet voldoende ging zijn, dat had ik al gepost dacht ik. Wat het juist zal zijn, is wel nog wat koffiedik kijken hé. Zo'n zaken zijn immers nog nooit gebeurd, toch niet met deze grootte van centrale. Verder staat er ook dit nog te lezen: '...En wat als, ondanks alles, deze reserves niet voldoende zouden zijn? De wet voorziet dat uitbaters van de kerncentrales het verschil bijpassen. De Belgische Staat draagt dus helemaal niet bij tot de financiering van de ontmanteling van de kerncentrales....' In 'theorie', dus een probleem voor Frankrijk. -bron- Enne, dat geld dat in dat fonds zit voor iets anders gaan gebruiken, vergeet dat maar. ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 22 augustus 2018 om 22:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1029 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus again: wat dacht je juist te weerleggen of in twijfel te trekken door te verwijzen naar link in OP, of welke link dan ook die je hier al gepost hebt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1030 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De enige boekhoudkundige truck die er in zit, is de afschrijving zelf, maar die is verder irrelevant voor de opbrengstwaarde van die centrale. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1031 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke zou nu de geloofwaardigste zijn denk je ? Bovendien heb jij niet op mijn vraag geantwoord. Nice try. ![]() ps: in het geval van je boek moet ik hem zelfs gelijk geven. Ik wist dat je op mijn vraag niet ging antwoorden, dus ben ik zelf maar wat verder gaan neuzen. Maar daar ging het over gas en kernenergie en kwam hernieuwbare energie amper aan bod. Deze thread gaat over hernieuwbare energie. Nice try, again. ![]() Hernieuwbare enrgie is een goed alternatief en dat is in deze thread al meermaals bewezen geweest. Alleen kan jij dat moeilijk aanvaarden hé. Heb je die link nu al eens gelezen over 'de LF of CF' ? En als je dan wat verder gaat kijken, naar de laatste evoluties in het design van windmolens, ga je zien dat dit ook perfect klopt. Had je ook wat verder gaan kijken dan dat je neus lang is, dan had je er trouwens een paar mooie artikels van teruggevonden op het net ook. Maar tja... ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 23 augustus 2018 om 10:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1032 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weer iets bijgeleerd. ![]()
![]() |
![]() |
#1033 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je een nieuwe kerncentrale bouwd, moet je bij de kostprijs om ze te plaatsen en uit te baten, dus ook de kosten voor de afvalverwerking en de afbraak in rekening brengen. Die kerncentrale moet dat geld immers ook opbrengen. Bij de bouwkosten van 4500€ per kw, moet je dus ook nog eens 5000€ per kw bij tellen voor de afbraak en de beveiliging van het radioactieve afval. En ja. je moet de afbraak kosten van windmolens en watermolens ook in rekening brengen. Alleen zijn er op dit ogenblik wel wind en watermolens die al meer dan 500 jaar ingebruik zijn. Denk niet dat er ook maar 1 kerncentrale is die dat gaan halen. Je kan dus gewoon stellen dat wind en water energiewinning nog geen 1/10 van de kostprijs heeft van kerncentrales, enkel in bouw en afbraakkosten. En dan hebben we het nog niet over uitbatingskosten, want ook daar ligt de kostprijs 1e voor wind en water /100 € voor kernenergie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1034 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Je eerdere referentie naar commissie ampère is trouwens 18 jaar geleden. Je zit er daar maar een kleine factor twee naast. Zowel boek als commissie werden gemakt/bevolkt door mensen waarvan een aantal referentie-spelers op wereldvlak zijn. Maar uiteraard zijn wat andere google-links beter. Maar belangrijker nog: je weerlegt nog steeds niets, of je stipt nog steeds niet aan waar het probleem zit in hetgeen in dat hoofdstuk staat. Leuk dat je de content uit de weg gaat door suggesties te gaan doen over tijd & persoon, maar als je me dan de vraag stelt wie het meest geloofwaardig is, dan is het antwoord doodeenvoudig: jij overduidelijk niet ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ietwat beter zoeken dus, en ietwat minder assumpties maken. Ook dat zal je geloofwaardigheid ten goede komen ![]() Citaat:
Genoeg ir's hier die perfect wisten waarover het gaat en die vreemd genoeg niet jou maar mij gelijk geven. Denk je dan echt dat jouw links een toegevoegde waarde zijn in een debat waar je de klok hebt horen luiden, maar de klepel niet weet hangen? Volg anders eens wat basis-cursussen; het gaat je goed doen. Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1035 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1036 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1037 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Kijk gewoon eens wat er in heel de wereld aan het gebeuren is. Nu ja wat cursussen betreft. Er lopen hier ook mensen rond die nog eens de moeite niet nemen om ergens een link te gaan lezen, want zij weten het beter. Wat cursussen betreft.... hoe zit dat nu met het verlagen van de LF of CF factor in het design ? Ben je daar nu al uit gekomen ? Oei.... das waar ook. Dat was allemaal bullshit.... ![]() Sorry ...
![]() |
![]() |
#1038 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 23 augustus 2018 om 15:10. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1039 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Terug ff on-topic.
Wat hernieuwbare energie betreft, en de opslag daarvan. http://www.standaard.be/cnt/dmf20180822_03677236 In Zwitserland hebben ze er iets op gevonden. Eigenlijk te dom om dood te doen. Energie opslaan in .... beton. Voorlopig 2 x goedkoper dan Li-ion batterijen. Voorlopig, want de prijzen van die batterijen die blijven ook maar dalen. Stond vandaag in de Standaard.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 23 augustus 2018 om 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1040 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat we nu een nieuwe kerncentrale zouden hebben, aan dezelfde voorwaarden & kostprijs (maar dan wel geherwaardeerd naar 2018). Zelfs zonder die nieuwe strengere voorwaarden. Wat zouden morgen de prijzen zijn per energiebron per KWu, alles inbegrepen ? Ik zeg wel uitdrukkelijk morgen, om on-topic te blijven. Nu zijn de prijzen van alternatieve energie al competitief met die van kernenergie, en wat morgen betreft, hebben we nog wat troeven in onze handen, maar dat heb ik hier al eens uitgelegd.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 23 augustus 2018 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |