![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1181 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#1182 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Aangevuld met eventueel gas als extra back-up. We gaan nog op dezelfde golflengte geraken.
|
|
|
|
#1183 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
't stond er als 'tussendoortje' hé.
|
|
|
|
#1184 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
thorium...
Ik had het hier al vermeld als een mogelijk alternatief. Maar zeker is dit nog helemaal niet. Is het echt zo veelbelovend als dat men beweert ? Zo ja, waarom is men er indertijd dan mee gestopt. Verder dan een proefopstelling is men niet gekomen. Daar stel ik me toch vragen bij. Ze maken gebruik van gesmolten zout, en als dat zou stollen zitten ze dik in de problemen. Bovendien is het nogal corrosief. Zou dat de reden gewest zijn ? China zou nu opnieuw beginnen met een proefproject. Benieuwd hoe dit gaat aflopen.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 26 augustus 2018 om 21:18. |
|
|
|
|
|
#1185 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben nog niet van mijn oorspronkelijk standpunt afgeweken. Zonder opslag is hernieuwbaar spelen in de marge.
|
|
|
#1186 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er moet opslag zijn. Dat heb ik al van in het begin gezegd. Niet alleen als marge, maar het geheel wordt er ook efficienter door. Beetje vergelijkbaar met mijn voorbeeldje van de hybride auto, of de functie van die condensator in mijn voorbeeldje van die voeding enkele dagen geleden.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 26 augustus 2018 om 21:47. |
|
|
|
|
|
|
#1187 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar die heb je ook als je ze niet gebruikt, gewassen en mest stoten namelijk methaan uit bij hun verrottingsproces. Daarnaast stoten biobrandstoffen geen natuurlijk opgesloten broeikastgassen uit, zoals fossiele brandstoffen. En binnen de biobrandstoffen is het enkel de biogas die word tegengewerkt, biodiesel en biobenzine worden zelf vermengd in fossiele brandstoffen. 10% van de brandstof die je in een tankstation koopt, is biobrandstof. Het is dus werkelijk enkel binnen de elektriciteitsopwekking dat men biobrandstoffen tegenwerkt. En dan hoofdzakelijk biogaswinning, terwijl men staat te roepen dat gascentrales en CNG-voertuigen miliuevriendelijk zijn. Biogas = aardgas. Dus terug naar af met je hoofdreden. |
|
|
|
|
|
|
#1188 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
6.100.000 varkens, 2.450.000 runderen, 200.000 paardachtigen, 32.000.000 pluimveeachtigen. Er zit dus nog wel wat energie in de Belgische veestapel. En dan moeten we de hoeveelheid biologisch afval daar nog bij tellen. Citaat:
7.500 gezinnen *4 personen per gezin zijn 30.000 personen. Slechts 79 van 589 gemeentes in België hebben meer inwoners dan het aantal burgers die door deze kleine biogasinstallatie van elektriciteit voorzien worden. Maar men werkt dit tegen in België http://febiga.be/wp-content/uploads/...ieu-direct.pdf |
||
|
|
|
|
|
#1189 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Er is dus, rationeel gezien, geen reden om veiliger centrales te maken dan destijds. Welnu, mijn stelling is dat, mochten we nu IDENTIEKE centrales, of zelfs lichtjes verbeterde centrales bouwen ZOALS TOEN, dat vrij goeiekoop zou moeten zijn - goeiekoper dan destijds, want ondertussen hebben we toch technisch gezien vooruitgang geboekt. Er is geen reden dat het nu veel en veel duurder zou moeten zijn om identiek dezelfde centrale neer te poten dan het ons gekost heeft destijds met 40 jaar minder technologische vooruitgang. Het feit dat huidige centrales bouwen ordes van grootte meer kost dan destijds, terwijl we met 40 jaar ervaring weten dat de oude modellen goed werkten, wil zeggen dat we dom bezig zijn. |
||
|
|
|
|
|
#1190 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
jaarlijks een paar %GDP Belarus. Mja, valt mee. Of wacht, da's misschien ook owv veel te strenge eisen mbt blootstelling aan straling? mja... Ik denk niet dat ge kunt stellen dat de kernrampen relatief "goedkoop" zijn... Citaat:
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 27 augustus 2018 om 10:40. |
||
|
|
|
|
|
#1191 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hierin is X de "opgelegde" fluctuatie, natuurlijk, niet de fluctuerende vraag. |
|
|
|
|
|
|
#1192 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In feite is een kernramp niet zo duur. Mijn idee was dat een tiental chernobyls per eeuw een "goeie affaire" zijn. Een tiental zones van straal 30 km omgevormd in natuurgebied per eeuw, da's niet echt het einde, he. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#1193 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik begrijp het principe hoor, en het zal ook wel zo zijn. Vraag me gewoon af hoeveel je kan besparen als je wat minder strenge eisen stelt. Kan je dat? Er een € op plakken? Kan er 30% van de prijs af? 70%. en kan je dat staven?
|
|
|
|
#1194 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Auto's zijn vandaag niet duurder omdat de onderdelen ze niet meer in Europa gemaakt worden. Moesten ze zoals in de jaren 60 en 70 van vorige eeuw, nog in Europa gemaakt worden, dan zouden ze 10keer meer kosten dan vandaag. Veiligheidsregels worden opgelegd na dat men ongelukken heeft onderzocht. Ook kleine ongelukjes worden onderzocht en ook daarvan worden de gevolgen ingebracht om veiligheidsmaatregelen te bepalen. Veiligheidsregels zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen veronderstellingen. |
|
|
|
|
|
|
#1195 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is een gezegde dat zegt: 'Uit gemaakte fouten, kan je beter iets leren'.
Het zou dom zijn om daar geen rekening mee te houden. Fouten, zowel in het design, technisch als menselijke fouten. Natuurlijk mag je of moet je daar nu ook niet in gaan overdrijven. De gulden middenweg is meer dan voldoende. Maar ons landje heeft wel één bijkomend groot probleem. Elke ongeluk kan catastrofale gevolgen hebben. Mocht er iets gebeuren in Doel, dan mag je heel de provincie Antwerpen evacueren. Bijna onmogelijk, en de gevolgen zijn idem. De haven, die mag je dan ook vergeten. Economisch een ramp. Je zou ook de centrale ergens in de Noorzee kunnen neerpoten zoals iemand hier al voorstelde. Idem dito. Visvangst, mag je vergeten voor een paar jaar of langer. Idem met heel de kuststreek.
|
|
|
#1196 |
|
Minister
|
Zo heel moeilijk kan dat niet zijn. Kwestie van de kostprijs van Doel 3/4 te indexeren naar actuele prijzen, en waar nodig aan te vullen met obvious changes die de geschiedenis hen geleerd heeft (aanpassing van kleppen op basis van TMI-happening bijvoorbeeld).
|
|
|
|
|
|
#1197 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#1198 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je de prijs ziet van de huidige EPR (rond de 10 miljard Euro alles bij elkaar, initieel gepland voor 3.7 miljard Euro) dan is dat dus een orde van grootte erbij. Ik kan mij niet meer herinneren of die 1 miljard nog met inflatie moest gecorrigeerd worden of niet. Mijn idee was gewoon dat er toch geen enkele reden is waarom een technisch bouwwerk dat X kostte 40 jaar geleden, nu economisch meer zou moeten kosten om hetzelfde neer te poten ; er was geen uitzonderlijke "uniciteitsfactor" destijds die maakte dat het toen gemakkelijker en goeiekoper was dan nu, nee ? Tenzij we er zwaar technisch op achteruit gegaan zijn, en dat wat toen een fluitje van een cent was, tegenwoordig een onmenselijke prestatie zou zijn. Als je de Eiffel toren opnieuw zou moeten maken, zou dat nu toch gemakkelijker moeten zijn dan vorige eeuw, nee ? |
|
|
|
|
|
|
#1199 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 27 augustus 2018 om 14:28. |
||
|
|
|
|
|
#1200 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals een condensator in een electronische voeding doet. Hoe meer onafhankelijke bronnen je hebt, hoe kleiner die condensator dan ook maar hoeft te zijn, zoals ik in mijn voorbeeldje van die voeding een paar pagina's terug had aangehaald.
|
|