![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Iemand zin om Kants categorische imperatief op homoseksualiteit toe te passen?
Kort gezegd: Act only according to that maxim whereby you can, at the same time, will that it should become a universal law. Wat zijn de consequenties indien iedereen homosexueel zou zijn? Geen kinderen. Geen mensheid meer. Ik weet. Adopties, kunstmatige inseminatie....whatever. maar wat met het etische aspect van de zaak vroeg ik me af. Puur theoretisch. Is voortplanting geen 'universal law' in zekere zin? Tussen haakjes. Ik heb goede vrienden die homosexueel zijn. Best leuk eigenlijk trouwens dat ik daar geen schroom bij voel hen een kus op de wang te geven. Ik doe dat minder vlug bij de hetero vrienden. Ze zijn dat niet zo gewend en ik pas me aan. Laatst gewijzigd door Bach : 5 september 2018 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rest _ meestal iets van zeer lange adem : 10-tallen jaren _ daar komt die psycholoog dan weer voor op de proppen en vooral jezelf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige vraag blijft natuurlijk 1) Is er een maatschappelijk gewenste keuze en waarom 2) Dienen er best maatregelen genomen te worden om die eventuele gewenste keuze nat te streven |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk je dat ? Ik denk dat de meeste hetero koppels daar niet om geven, maar dat de meeste homo koppels liever homo kinderen zouden hebben, denk je niet ? Ik heb de indruk dat hetero's helemaal geen speciaal belang hechten aan "hetero zijn", maar dat voor homo's het een heel belangrijk onderdeel van hun leven is. Ik heb nooit een "hetero-pride" gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkele van de pistes zijn: 1) het is een wat nadelige nevenwerking van een ander voordeel. Een typische illustratie hiervan is de sikkelziekte. De sikkelziekte is een ziekte die men vooral bij sub-sahara Afrikanen vindt, een misvorming van de rode bloedcellen die het zuurstoftransport moeilijk maken. Maar het gen dat verantwoordelijk is voor de sikkelziekte, is ook het gen dat een bescherming tegen malaria geeft. In sub-sahara afrika is het blijkbaar dus voordelig om een risico op sikkelziekte op te lopen, als jij of je familie beter tegen malaria beschermd bent. Het is een "negatieve externality" die toch een netto winst toelaat. Misschien is homoseksualiteit een ongewenst neveneffect van een of ander genetisch voordeel op ander vlak. 2) het "homosexual uncle" effect. Een fractie homo's in uw familie maakt dat er mensen ter beschikking zijn die geen eigen kinderen hebben, en die kunnen helpen bij het opvoeden van de uwe. Je zou kunnen denken dat in een stam, het handig kan zijn om wat volk te hebben dat voor zijn familie zorgt zonder zelf lastige mormels te hebben. Aangezien hij zijn familie helpt, gaat hij indirect toch zijn genetisch materiaal, via zijn familie, doorgeven, en is de stam sterker dan als iedereen bezig moet zijn met zijn eigen mormels. Een zekere fractie homoseksualiteit in een groep is dus "extra mankracht". Het kunnen bestaan van dinges zoals homoseksualiteit is redelijk vergelijkbaar met het kunnen bestaan van schijnbaar altruistisch gedrag. Het is een gedrag dat schijnbaar geen eigen voordeel oplevert, maar *uiteindelijk* wel op lange termijn een genetisch voordeel inhoudt, hoewel misschien niet in directe lijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 5 september 2018 om 22:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
|
![]() Citaat:
Het is simpel, het is een secundaire eigenschap, net zoals tepels bij mannen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor vrouwen is tepels hebben een groot voortplantingsvoordeel: zonder die tepels kan ze haar kleine geen melk geven. Als de nevenwerking daarvan is dat, vermits mannen en vrouwen heel wat genetisch materiaal delen, mannen ook (nutteloze) tepels hebben, dan is dat maar zo. Maar IETS moet dus wel degelijk een voordeel geven zodat het geselecteerd wordt, en zodat de nevenwerking dus mee geselecteerd blijft. Bij tepels is dat evident, bij homoseksualiteit iets minder. Welke is het ANDERE positieve effect van wat dan ook genetisch zou voorbestemmen een *kans* op homoseksualiteit te ontwikkelen ? Of is het gewoon dat de machine die, vanuit gemeenschappelijk genetisch materiaal, het a priori eigenaardige effect heeft dat mannen vrouwen opzoeken, en vrouwen, mannen opzoeken, niet altijd "de juiste kant op flipt", maar dat het "goed genoeg" werkt in de meeste gevallen, om die paar percenten dat het verkeerd gaat, niet als voldoende nadelig te beschouwen om weggeselecteerd te worden ? Maw, a priori is het eigenaardig dat nogal vergelijkbare breinen in de hoofden van mannen en vrouwen toch bijna systematisch zo zijn dat mannen vrouwen lusten, en vrouwen, mannen lusten. Iets moet dus die differentiatie inschakelen. In sommige gevallen "vergist" dat mechanisme zich, en laat, in een brein in een mannenhoofd, die persoon mannen lusten (alsof het in een vrouwenhoofd zat) en omgekeerd, maar het mechanisme is "goed genoeg" om de soort goed doen te overleven en voorlopig heeft de natuur nog geen beter mechanisme gevonden. Zonder zo een mechanisme zouden alle mensen, of het nu mannen of vrouwen zijn, voor 50% graag mannen lusten, en voor 50% graag vrouwen. Het "universeel brein" zou gewoon willekeurig, via een of andere externe trigger, omslaan naar "hijg, mannen" of "hijg, vrouwen". Maw, ongeveer de helft van de bevolking zou homoseksueel zijn zonder een differentiatie mechanisme, en identiek gebouwde breinen. Het feit dat dat mechanisme de differentiatie naar 95% brengt, en niet naar 100%, is misschien "goed genoeg". Laatst gewijzigd door patrickve : 6 september 2018 om 08:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | ||
|
![]() Citaat:
Als die theorie empirisch niet vast te stellen is, tja .... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een logisch mogelijke piste. Of ze waar is of niet, moet nagegaan worden ; zolang dat niet nagegaan is, noch in tegenstelling met waarnemingen, kan men onmogelijk zeggen of ze aangenomen of verworpen is. Als "verklaring" in een evolutief fenomeen is het even gangbaar als vele andere darwinistische verklaringen die nooit hard aangetoond zijn, maar plausiebel zijn, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heeft geen lor te maken met een later opgelopen bacterie of hamer die je tegenkomt. Evenmin is het " een keuze van ouders" omdat , en nog maar eens, pas jaren later blijkt dat er iets is fout gelopen in de baarmoeder. U kraamt onzin uit hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah ? Mijn punt was gewoon dat mijn indruk is dat "homo-zijn" voor veel homo's een heel centraal en belangrijk punt in hun leven is (de paar die ik ken, zijn toch zo), terwijl de meeste hetero's niet speciaal veel belang hechten aan hun seksuele geaardheid en veel andere dingen in hun leven centraal hebben. Mijn idee (misschien vervormd vanwege de enkele homo's die ik ken en een te klein staal vormen) is dat het gros van het bestaan van een homo rond zijn "homo-zijn" draait, terwijl de hetero andere dingen aan zijn hoofd heeft dan "zijn hetero-zijn", maar bijvoorbeeld zijn job, zijn bezigheden in de weekend of weet ik veel. Daarbij wil ik niet zeggen dat een hetero niet aan seks denkt (in tegendeel), maar daarbij gewoon denkt aan "vrouwen neuken", en niet zozeer aan zijn "hetero-zijn" als dusdanig. Hij zal eerder denken "wow, een lekker wijf", en niet zozeer "ik ben een hetero, en dat is wat mij speciaal maakt", terwijl de paar homo's die ik ken, heel veel kas maken van hun homo-zijn (en niet zozeer "wow, een lekkere vent").
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik stel juist dat wat aangeboren is, niet automatisch genetisch moet zijn, maar ook zoals in het geval van homo's een tekort aan bepaalde hormonen tijdens de foetale ontwikkeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Nu zijt ge ermee aan't rammelen, hé gast! nergens, maar dan ook NERGENS schrijf ik dat de 'homo uncle' thesis fout is. wat schrijft gij nu?? Ge schrijft zelf dat ze niet nagegaan kan worden empirisch! Hoe dan wel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
|
![]() Citaat:
Komt dat er nog van of denkt u dat uw duim de bron is van alle wetenschap? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uw argument is van deze aard: "ge kunt geen kanker behandelen voor ge ziet dat de patiënt eraan gestorven is" en dus is er niks aan te doen, want ge moet eerst wachten tot hij dood is. Nee, ge kunt vaststellen, voor hij dood is, dat als ge niks doet, hij binnen 6 maand dood zal zijn. En die vaststelling zelf laat U toe van een behandeling voor te schrijven, VOOR hij dood is. Wat gij zegt is: "een afwijkende hormonensituatie tijdens de zwangerschap zal later aanleiding geven tot een homo kind ; er is dus niks aan te doen, want tegen dat ge vaststelt dat het een homo kind is, is dat allang voorbij". Welnee, als ge weet (en dat is UW bewering) dat het een afwijkende hormonensituatie is tijdens de zwangerschap, kunt ge daarop inspelen ALVORENS ge vaststelt, jaren later, dat het een homo kind zou zijn, he. |
||
![]() |
![]() |