Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2018, 15:38   #1381
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik wist wel dat ik de nagel op de kop sloeg.
Hoezo? Het is toch eerder iets voor Unia dan voor de staatsveiligheid. Ik had eerder gedacht dat u kritiek zou hebben op de late reactie van Unia? Francken kon anders ook niet lachen met de "plezante memes" onder het schild van de vrienden.

Citaat:
Aanzetten tot haat of discriminatie is geen klachtmisdrijf. Er moet dus niet eerst een klacht ingediend worden, opdat het parket een onderzoek kan opstarten. "Maar ze zullen allicht wel sneller iets ondernemen als er bijvoorbeeld een klacht zou zijn van gelijkekansencentrum Unia," zegt Vrielink.
En er is nog iets. “Heel radicale groepen laat de politie en de staatsveiligheid vaak liever ongemoeid. Dan hebben ze er beter toezicht op. Want als je begint te vervolgen, gaan ze helemaal ondergronds. En dan is een vinger aan de pols houden nog veel moeilijker.”
Grof, racistisch, seksistisch, maar zijn de berichten van Schild & Vrienden ook strafbaar?

Laatst gewijzigd door Jakko : 9 september 2018 om 15:47.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 15:46   #1382
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De discussie in de zevende dag.

Over alles behalve het feit dat tegen het einde van de eeuw de oorspronkelijke bevolking van Europa is weggevaagd. België waarschijnlijk zelfs 2050.
Je kan toch moeilijk verwachten dat de rode VRT haar kaarten op tafel gooit?

De VRT huldigt het principe dat de mensen zo weinig mogelijk aan hun neus moet worden gehangen wil men ze in de hand kunnen houden.
Oud 9 september 2018, 15:48   #1383
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan toch moeilijk verwachten dat de rode VRT haar kaarten op tafel gooit?

De VRT huldigt het principe dat de mensen zo weinig mogelijk aan hun neus moet worden gehangen wil men ze in de hand kunnen houden.

Ik heb m'n post een beetje aangepast terwijl je me quote sorry. Dat we in België tegen 2050 al zijn weg gevaagd klopt natuurlijk niet. In de minderheid is de oorspronkelijke bevolking tegen dan waarschijnlijk wel.

Boycot BYD, MG, RAM, Dodge!

Breng het kolenwoud terug.

Laatst gewijzigd door Vlad : 9 september 2018 om 15:49.
Vlad is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 15:51   #1384
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Hoezo? Het is toch eerder iets voor Unia dan voor de staatsveiligheid.
Is dat zo? Waarom?

Unia beweert van wel. Daar ben je het toch mee eens?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 september 2018 om 15:53.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 15:58   #1385
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb m'n post een beetje aangepast terwijl je me quote sorry. Dat we in België tegen 2050 al zijn weg gevaagd klopt natuurlijk niet. In de minderheid is de oorspronkelijke bevolking tegen dan waarschijnlijk wel.
Geen probleem.
Met 70% kinderen van allochtone afkomst in de Antwerpse en Brusselse scholen zal het geen 30 jaar meer duren voor de allochtone bevolking het voor het zeggen heeft in Belgique.

Belcacem en Ahrough doen de rest.
Oud 9 september 2018, 16:35   #1386
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Waarom?

Unia beweert van wel. Daar ben je het toch mee eens?
Heeft u het bericht van Unia gelezen? Ze hebben blijkbaar wat meer achter de hand dan die pano reportage. Het was misschien het uitgelezen moment om er nu, met dit nieuwe bezwarend materiaal, mee verder te gaan?

Citaat:
‘De nieuwe berichten hebben alle kenmerken van hatespeech die aanzet tot haat, discriminatie, geweld. Om daar meer duidelijkheid over te krijgen, gaan we er ons nu met een juridisch oog over buigen. In het kader daarvan zal Unia de ploeg van Pano zelf contacteren en vragen of ze de screenshots van de berichten die zij vonden in de gesloten chatgroepen kunnen bezorgen.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 16:54   #1387
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft u het bericht van Unia gelezen? Ze hebben blijkbaar wat meer achter de hand dan die pano reportage. Het was misschien het uitgelezen moment om er nu, met dit nieuwe bezwarend materiaal, mee verder te gaan?
Is dat zo? Buiten dat Unia een tiental klachten kreeg, en S&V daardoor al eerder op de radar van Unia lag zie ik geen aanwijzingen dat Unia meer achter de hand heeft. Als dat wél zo was had ze de reportage van Pano niet nodig gehad om eerder actie te ondernemen.

Unia vindt het wel vaker niet, of juist wél nodig om actie te ondernemen, maar de tien klachten die binnen kwamen over S&V volstonden blijkbaar niet.

We zullen zien wat de samenwerking tussen de VRT, Unia en de staatsveiligheid oplevert, maar als ik lees wat die hoe de staatsveiligheid hier over denkt is het lang niet zeker dat Unia genoeg in huis heeft om te kunnen scoren.

Wie er ook wint of verliest, die studenten hebben ook zonder vorm van proces al verloren.
Oud 9 september 2018, 16:54   #1388
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.knack.be/nieuws/belgie/un...a-1193869.html
Oud 9 september 2018, 17:00   #1389
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou het artikel waar je eigen link naar verwijst zélf eens wagt beter moeten lezen en hérlezen.

Hoe verder het artikel gaat, hoe meer het duidelijk wordt dat Unia nog niet aan de nieuwe patatjes zit met deze zaak.
Oud 9 september 2018, 18:09   #1390
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De discussie in de zevende dag.

Over alles behalve het feit dat tegen het einde van de eeuw de oorspronkelijke bevolking van Europa is weggevaagd. Zelfs Van Grieken durft daar niet op te wijzen.
Tijdens die discussie zag en hoorde ik vooral een Bart Somers, nog wolliger dan de duurste bollen Phildar of Anny Blatt.
In tegenstelling tot vroeger vond ik Van Grieken in vrij goede doen (hij debateert alsmaar beter), en zegden Zuhal Demir en Jonathan Holslag de meest zinvolle dingen. Die imam trachtte gewoon zijne winkel open te houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 9 september 2018 om 18:12.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 18:12   #1391
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Tijdens die discussie zag en hoorde ik vooral een Bart Somers, nog wolliger dan de duurste bollen Phildar of Anny Blatt.
In tegenstelling tot vroeger vond ik Van Grieken in vrij goede doen (hij debateert alsmaar beter), en zegden Zuhal Demir en Jonathan Holslag de meest zinvolle zaken. Die imam trachtte gewoon zijne winkel open te houden.
Opvallend ook hoe er geen linkse politici aan tafel zaten ...
schrik om stemmen te verliezen ? schrik om een boomerang in het gezicht te krijgen van namen van politici op linkse lijsten die ooit in extremistische soms gewelddadige groepen zaten en waar nooit een haan naar kraait ?

Boycot BYD, MG, RAM, Dodge!

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 18:16   #1392
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
In tegenstelling tot vroeger vond ik Van Grieken in vrij goede doen (hij debateert alsmaar beter), en zegden Zuhal Demir en Jonathan Holslag de meest zinvolle dingen. Die imam trachtte gewoon zijne winkel open te houden.
Somers, Holslag, Demir en de imam zaten allemaal op dezelfde golflengte. Van Grieken zat de gebruikelijke internetpapegaaierij (linkse media enzo) uit te kramen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 9 september 2018 om 18:23.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 18:22   #1393
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Heel ranzig zelf, ze stikt erin...
2 !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 18:27   #1394
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De belangrijkste fout is dat justitie te weinig middelen krijgt .
Maar toch hadden ze het er voor over een dag te verspillen met twee man voor een banaliteit.
Oud 9 september 2018, 18:29   #1395
orfeus5412
Gouverneur

Standaard

Citaat:
...In het kader daarvan zal Unia de ploeg van Pano zelf contacteren en vragen of ze de screenshots van de berichten die zij vonden in de gesloten chatgroepen kunnen bezorgen...
Ik zit niet op FB; ken er dus niks van maar vraag me enkel af "gesloten chatgroepen" zijn dus privé ?? Indien ja heeft men hier de privacy dan niet geschonden ??

Voorts vind ik het opiniestuk van Leo Neels ook lezenswaardig : men bestrijd niet de verkeerde mening maar de persoon. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...dige-uitingen/
Oud 9 september 2018, 18:29   #1396
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, helemaal niet. Unia heeft ook gereageerd.
Juist, die hypocrieten reageerden alhoewel de zaak reeds in de handen is van het gerecht.
Oud 9 september 2018, 18:31   #1397
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een geluk dat "hatespeach" zwaarder weegt voor Unia dan effectief gepleegd geweld door het volkske waarvan hetzelfde Unia de bescherming op zich neemt.
Inderdaad.
Over de moslim terroristen zal je hen nooit een kwaad woord horen over zeggen.
Oud 9 september 2018, 18:35   #1398
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opvallend ook hoe er geen linkse politici aan tafel zaten ...
Het is al wel geweest zeker.
Crombez heeft deze week al drie keer zijn ding mogen komen doen op de rode VRT.
Oud 9 september 2018, 18:47   #1399
Deo
Staatssecretaris

Standaard

Inderdaad VRT heb ik al menige keren betrapt op SPA vriendschap.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 18:57   #1400
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht

Ik zit niet op FB; ken er dus niks van maar vraag me enkel af "gesloten chatgroepen" zijn dus privé ?? Indien ja heeft men hier de privacy dan niet geschonden ??

Voorts vind ik het opiniestuk van Leo Neels ook lezenswaardig : men bestrijd niet de verkeerde mening maar de persoon. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...dige-uitingen/
Citaat:

Grof, racistisch, seksistisch, maar zijn de berichten van Schild & Vrienden ook strafbaar?

Om strafbaar te zijn - in de drie gevallen - moet er sprake zijn van een zekere openbaarheid. Maar wat is dat precies? “De openbaarheid is beperkter dan mensen denken”, vertelt professor Jogchum Vrielink, die verbonden is aan de Université Saint-Louis in Brussel. “Tien mensen is al voldoende, laat staan dat het gaat om groepen met tientallen of honderden leden.” Of die groepen nu besloten zijn of niet, dat doet er niet toe.

En daarnaast moet ook de inhoud beoordeeld worden. Het sleutelwoord is daar “Hate speech”, zet de boodschap aan tot haat, discriminatie, geweld? “De praktijk leert ons dat het Grondwettelijk Hof daar veel ruimte laat voor de vrijheid van meningsuiting. De boodschap moet echt actief aansporen, aanzetten tot haat of geweld”, legt Vrielink uit.

Aanzetten tot haat of discriminatie is geen klachtmisdrijf. Er moet dus niet eerst een klacht ingediend worden, opdat het parket een onderzoek kan opstarten. "Maar ze zullen allicht wel sneller iets ondernemen als er bijvoorbeeld een klacht zou zijn van gelijkekansencentrum Unia," zegt Vrielink

Wat riskeren daders?

Wie zich schuldig maakt aan discriminatie, seksisme of racisme, riskeert een geldboete. “In theorie kan een gevangenisstraf ook, maar dat gebeurt zeer zelden. Wat wel kan, is een alternatieve straf, zoals een bezoek aan de Dossinkazerne.”

De grote vraag is natuurlijk hoe je achter dit soort boodschappen komt. “Zulke groepen worden niet continu opgevolgd door het parket, vaak hebben ze er ook geen toegang toe. En negen van de tien keer zullen de leden die erachter zitten ook geen klacht indienen tegen elkaar.”

En er is nog iets. “Heel radicale groepen laat de politie en de staatsveiligheid vaak liever ongemoeid. Dan hebben ze er beter toezicht op. Want als je begint te vervolgen, gaan ze helemaal ondergronds. En dan is een vinger aan de pols houden nog veel moeilijker.”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...en-van-schild/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be