Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wil jij een centraal examen voor scholieren? | |||
Ja | 4 | 33,33% | |
Neen | 8 | 66,67% | |
Ik ga bij mijn papa als CEO werken | 0 | 0% | |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
9 september 2018, 07:07 | #21 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Kennis opdoen heeft, zoals het verschaffen van elk product, twee motiveringen: - consumptie - investering Kennis opdoen voor consumptie is zoiets als "U cultiveren voor uw genot". Het nut daarvan is dus puur afgeleid van het genot dat ge erdoor beleeft. Typisch voorbeeld: leren piano spelen als amateur. De enige reden om leren piano te spelen als amateur (niet als professioneel) is om daar plezier aan te beleven - aan de lessen zelf, OF aan de kennis en kunde die ge daardoor opdoet. Het spreekt vanzelf dat dat puur te beoordelen is door de persoon die ernaar zou vragen. Het kan wel zijn dat ge als ouder kunt denken dat uwe kleine LATER plezier zal beleven aan de (vervelende) lessen die hij NU moet volgen. Misschien wel, misschien niet. De moeilijke keuzen van het ouder-zijn. Kennis opdoen als investering is meestal bedoeld voor professioneel gebruik. Is de kennis die ge opdoet nuttig in het U competitief maken op professioneel vlak ? Laat het U toe uw concurrenten te verslaan, betere diensten of producten te bedenken/aan te bieden ? Maw, alles waar een investering voor dient. Maar, let wel, kennis kan een indirecte investering zijn ook. Het kan een investering zijn, die nodig is om een andere kennis investering rendabel te maken. Bijvoorbeeld, wiskunde leren is op zich misschien niet direct nuttig in uw uiteindelijk idee van business doen, maar het kan zijn dat wiskunde nodig is om andere vakken die wel nuttig zijn in uw business idee, rendabel op te doen als kennis (maw, snel en goed te begrijpen, assimileren en gebruiken). WELKE kennis nu tot leuke consumptie, of tot efficiente investering leidt, is nooit a priori te bepalen: de enige manier die wij kennen hiervoor heet "de vrije markt". Vandaar dat "van hogerhand" uniform bepaalde "kennis pakketten" het onderwijs equivalent zijn van Soviet 10 jaren plannen, en dat een centraal examen, dat op indirecte wijze het onderwijs totaal uniformiseert naar zo een 10-jaren-plan-commissie ideetje, altijd hetzelfde effect zal hebben als de 10-jaren plannen op de Soviet economie hadden, of Mao op de Chinese landbouw. Puur communisme en pure apparatchikerij. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2018 om 07:15. |
|
9 september 2018, 07:24 | #22 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Als de scores op dat Koeterwaals een belangrijk gewicht vormen, zullen alle scholen gedwongen zijn om hun leerlingen veel Koeterwaals aan te leren. De onderwijs instellingen van het hoger onderwijs zullen hun programma's moeten aanpassen om goed die leerlingen te ontvangen die experten zijn in Koeterwaals: zoniet zal men vaststellen dat het een slecht functionerende onderwijs instelling is die goede leerlingen slechte resultaten laat bekomen en teveel buist. En op den duur worden wij dus allemaal experten in Koeterwaals, investeren we miljarden Euro's in het verbeteren van het onderwijzen van Koeterwaals, en gaan human resources de beste Koeterwaalse kenners aanwerven. Onze spectaculaire scores zullen internationaal bekend geraken, en vergelijkbare commissies van andere landen zullen komen bestuderen hoe wij zulke hoge performanties in Koeterwaals halen, om dat eventueel in hun land ook toe te passen. En moeten wij Polen, Portugezen en Indiers invoeren om alle nuttige intellectuele werk laten te doen. Want de "metingen" geven aan dat wij goed bezig zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2018 om 07:28. |
|
9 september 2018, 12:09 | #23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
|
Citaat:
Zoals ook Francken al aanhaalde een onderdeel van het probleem is de instroom. Klassen zitten vol leerlingen van laag opgeleide ouders die thuis geen Nederlands spreken, zet die kinderen apart en laat ze maar doorstromen naar andere klassen wanneer de gigantische achterstand is weg gewerkt. Maar doe daar ook zoveel mogelijk inspanningen voor, en pas nadat een centraal examen aan het begin van basisonderwijs laat zien of een kind mee kan in het reguliere onderwijs waar de lat op normale hoogte ligt, laat je kinderen toe. Dan neem je de noodzaak weg bij scholen om de lat steeds maar lager te leggen, je vermindert druk in klassen ( kinderen die niet mee zijn worden snel stoorzendertjes, ook voor andere leerlingen) en je biest maatwerk om iets te leren op scholen. Kinderen uit gezinnen die amper kansen kunnen of willen bieden moet je veel sneller op internaat plaatsen, en ja, dat ouders dan het kindergeld en studiebeurs missen, is geen ramp. Dat wordt bedoeld om aan je kinderen uit te geven en niet om leningen af te betalen of op te sturen naar thuislanden. Vele ouders strijken alle mogelijke vormen van steun wel op maar besteden dat niet aan hun kroost. |
|
10 september 2018, 09:57 | #24 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Zoals ik al zegde, als je zo een centraal examen invoert, dwing je indirect van alle scholen om zich daaraan aan te passen. Een school die een zekere individualiteit heeft omdat ze kinderen dingen bijbrengt die volgens de ouders, of later volgens die kinderen, waardevol zijn, zal zich moeten conformeren naar de uniforme eenheidsworst van de centrale test, want wat zij speciaal bijbracht, zal geen enkele appreciatie meer hebben. Als men nu (en men zal dat doen) vaststelt dat die kinderen waar jij van spreekt, systematisch ondermaats scoren op die centrale test, dan zal men die test aanpassen om de "discriminatie die hij teweeg brengt" en de "ongelijkheid van kansen van migrantenkinderen" teniet te doen. Het zou zelfs kunnen zijn dat de wettelijke machinerie dat zelfs oplegt, om "systematische discriminatie" uit het "leerprogramma" te schrappen. En zo krijg je dat de overheid de inhoud van die centrale tests zal verlagen, aanpassen, verkrachten en zo voort, tot het gezochte effect, namelijk statistische gelijkwaardigheid tussen migrantenkinderen en Aboriginals, bereikt zal zijn, wat enkel het geval zal zijn wanneer die dus een totale loterij wordt waar geen enkele kennis nog een rol speelt. En scholen zullen moeten volgen. Citaat:
Citaat:
|
|||
10 september 2018, 09:59 | #25 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
(zoals het geval is in Frankrijk waar ik in zo een commissie zit voor het hoger onderwijs: ik spreek dus uit ervaring: ik kan in die commissie niks doen, maar zie wel wat er gebeurt en het is erger dan wat men in zijn grootste nachtmerries zou dromen) Laatst gewijzigd door patrickve : 10 september 2018 om 10:00. |
|
10 september 2018, 10:19 | #26 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
De instroom is al jaren achteruit aan het boeren. Op de universiteit merkten we dat studenten basisvaardigheden en -kennis ontbraken. Ik spreek over burg. ir. studenten. Integreren, differentieren, ruimtelijk inzicht...allemaal zaken die standaard waren in de jaren 90 bij een wiskunde opleiding in het middelbaar, zijn nu ofwel afgezwakt, ofwel onbestaande, waardoor wij opeens terug basisbegrippen moesten beginnen aan te leren. Sommige universiteiten omarmen dat en verlagen hun eigen niveau in het eerste jaar, anderen geven liever crash courses geintegreerd in hun lessen en projecten. Hangt ook veel af van departement tot departement. |
|
10 september 2018, 10:22 | #27 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
maar die kan je in jaren niet vergelijken zoals met een examen, want ook de kwaliteit in het hoger onderwijs evolueert (zeker sinds VDB invoerde dat ze gefinancierd worden op basis van het aantal geslaagde studenten) ...
Laatst gewijzigd door Anna List : 10 september 2018 om 10:31. |
10 september 2018, 10:22 | #28 | |
Minister
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
|
Citaat:
|
|
10 september 2018, 10:30 | #29 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Een historische fout die mee bijdraagt aan de devaluatie van het diploma.
|
10 september 2018, 10:32 | #30 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
|
10 september 2018, 10:38 | #31 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
De eerste minister die terug naar financiering op basis van aantal studenten durft te gaan krijgt mijn stem. |
|
10 september 2018, 11:03 | #32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
|
Citaat:
Zie niet in waar dit mis zou kunnen gaan, kansen bieden als maatwerk lijkt me geen discriminatie. |
|
10 september 2018, 11:05 | #33 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
|
Citaat:
|
|
10 september 2018, 11:28 | #34 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
|
Citaat:
Wat een walgelijke schijnheiligheid. Mijn moeder zaliger zou gezegd hebben "Ons Heer zal hem straffen" |
|
10 september 2018, 12:55 | #35 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
|
10 september 2018, 12:57 | #36 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Omdat het een pluri-institutionele commissie is waar mijn instituut een onnozelaar moest naar delegeren. Ik had dat wat laat door (dacht dat het interessant kon zijn). Mijn collega's zijn mij dankbaar voor mijn zelf opoffering
Laatst gewijzigd door patrickve : 10 september 2018 om 12:59. |
10 september 2018, 13:01 | #37 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Ik doe dat juist wel.
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 10 september 2018 om 13:06. |
|
10 september 2018, 13:04 | #38 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
die cijfers en de kennis is noodzakelijk om zelfs nog maar tot een beleid te kunnen komen, gelijk welk beleid. eigenlijk kan niemand tegen het verwerven van die data zijn ... |
|
10 september 2018, 13:09 | #39 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Dat is wat ik wilde illustreren met mijn Koeterwaals. Welk nut hebben cijfers die aangeven hoe goed of slecht scholen kinderen Koeterwaals kunnen aanleren, als het kennen van Koeterwaals een totaal nutteloze kennis is ? Laatst gewijzigd door patrickve : 10 september 2018 om 13:10. |
|
10 september 2018, 13:16 | #40 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|