Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wil jij een centraal examen voor scholieren? | |||
Ja | 4 | 33,33% | |
Neen | 8 | 66,67% | |
Ik ga bij mijn papa als CEO werken | 0 | 0% | |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
10 september 2018, 13:38 | #41 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Je zou, vrijwillig, examens kunnen gaan afleggen bij certificatie bedrijf X (en Y en Z). Bedrijf X certifieert dan zekere kunde, en zij die vertrouwen hebben in wat bedrijf X certifieert, kunnen zich daarop baseren. Anderen, die geen vertrouwen daarin hebben, zullen U misschien vragen van een certificatie bij bedrijf Y te laten doen (examen gaan af te leggen). Bij voldoende diversiteit in certificatie bedrijven zal er wel voor elk wat wils zijn, aan verschillende prijzen, voor verschillende criteria. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bedrijf X gekend is om streng te zijn op taalfouten. Als je een certificatie van X hebt, beheers je goed je schrijftaal. Het kan zijn dat ze daar bij Y totaal niet om geven. Het zal van uw latere levensloop afhangen of het voor u nuttige kennis is van goed kunnen te lezen en schrijven, of enkel maar via videootjes kunnen te communiceren, en totaal geen letter kunnen te schrijven. Maar misschien wel goed een muziek instrument kunnen te spelen, en met de hand vierkantswortels uit te rekenen. Nog een derde certificatie zal de nadruk leggen op goed kunnen liegen zonder dat het opvalt. Alles zal afhangen welke kennis nuttig is voor U. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 september 2018 om 13:42. |
|
10 september 2018, 13:41 | #42 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|
10 september 2018, 13:43 | #43 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Dat moet ook ophouden he. Onderwijs is een product zoals een ander, dat op de vrije markt verkocht moet worden.
|
10 september 2018, 20:52 | #44 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
|
Citaat:
Evengoed kun je kinderen met achterstand apart zetten, tot ze wel kunnen instromen in reguliere klassen. Enkel een onnozelaar focust op afkomst en niet op resultaten van de test. Het zou in ieder geval zorgen dat basisonderwijs meer leerlingen aflevert, die " mee" kunnen in het middelbaar onderwijs en niet al school moe er aan beginnen. |
|
12 september 2018, 14:45 | #45 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Dat kon en mocht zo niet blijven duren, en die arme dutskes moeten en zouden het recht hebben op integratie in een blonde-hoofd-kindjes-van-blanke-smeerlappen klas. En die nazi-testen die enkel maar de walgelijke culturele vooringenomenheid van blanke-smeerlappen-jongeren vaststelde, zo ging het, moesten zo rap mogelijk de vuilbak in. Dus hebben ze hier in frankrijk dat bijzonder onderwijs afgeschaft omdat "iedereen het recht heeft om naar dezelfde school te gaan", waardoor het normale onderwijs dus eigenlijk bijzonder onderwijs is geworden voor iedereen. En men zag dat het goed was: blonde-hoofd-kindjes-van-blanke-smeerlappen worden nu bijna even dom als hun migranten kameraadjes die ook niet kunnen lezen en schrijven. Er is nog altijd een probleem met die blanke-smeerlappen-van-ouders die hun eigen kinderen leren lezen en schrijven, en zo het gelijke-kansen-systeem trachten te saboteren, maar men werkt eraan. Citaat:
|
||
16 september 2018, 16:25 | #46 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Ik heb niet heel de discussie doorlezen (en heb daar ook geen zin in / tijd voor), maar werkzaam zijnde in het onderwijs wil ik hier zeker op reageren.
Zelf ben ik gematigd voorstander van een centraal eindexamen, dit om meerdere redenen: - er kan 'objectief' gemeten worden of de leerlingen van je school wel het gewenste eindniveau halen en je kan gaan vergelijken. - elke notie van 'subjectiviteit' wordt uitgeschakeld. - voor elke leerling van een specifieke richting in gans Vlaanderen gelden dezelfde vereisten. - Deze toetsing is net- en locatieoverschrijdend. - de leerkrachten en scholen hebben een concreet einddoel waar ze naartoe moeten werken. Er zijn uiteraard ook een paar nadelen aan verbonden. Wel is het een beetje absurd dat wij als enige land/regio in West-Europa niet zulke centrale toetsingen hebben. De reden is echter heel simpel, maar niet makkelijke op te lossen: de onwil van het katholieke net om dit in te voeren. Zij beschouwen centrale examens als teveel bemoeienis van de overheid en willen koste wat het kost hun autonomie behouden. Als het aan de andere netten lag, was dit systeem al lang ingevoerd. Maar vermits de katholieke tentakels meer dan 70% van het leerplichtonderwijs omvatten, is hun wil meer dan een beetje wet. Deze gevoeligheid gaat al terug op de Tweede Schoolstrijd van de jaren 1950 en misschien nog veel verder terug. We kunnen besluiten dat het vooral de katholieke koepel is die uniforme maatregelen en onderwijshervormingen koste wat het kost wil tegenhouden, want zij zijn allergisch voor het afbrokkelen van hun mogelijke invloed. Behalve natuurlijk om de lonen en pensioenen van hun onderwijspersoneel te betalen, want dan mag vadertje staat plots wel dokken ! Het is bijzonder surrealistisch te beseffen dat wij in Vlaanderen bijna volledig ontkerkelijkt zijn en kerkgangers bijna even zeldzaam als een hond met een hoge hoed op geworden zijn, maar dat de katholieke tentakels in zowel zorg, onderwijs als maatschappelijk bestel nog steeds het leeuwendeel van de bevolking onder hun vleugels hebben. Als de katholieke zuil niet meewil, zullen er nooit centrale examens voor scholieren komen. Ik zie dit de eerstkomende jaren dus echt nog niet gebeuren. |
16 september 2018, 21:52 | #47 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
|
|
17 september 2018, 08:04 | #48 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
De dag dat die centrale test erin bestaat om een mickey-mouse te kleuren en binnen de lijntjes te blijven, zal het enige dat zal KUNNEN onderwezen worden, prentjes kleuren zijn, nee ? Ben je niet bang van zo een nivellerende eenheidsworst door incompetente en duistere commissietjes bepaald ? |
|
17 september 2018, 21:53 | #49 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Citaat:
Ik zie niet in waarom een objectieve centrale test dat zou bestendigen. Trouwens, goed onthouden dat de opgelegde eindtermen door het Vlaams Parlement, waarop die centrale testen dan ook gebaseerd zouden zijn, minimumvereisten zijn. Individuele scholen of scholengroepen hebben nog altijd recht om meer aan te bieden aan hun leerlingen. Invoer van centrale testen zou juist controleren dat bepaalde scholen hun niveau niet verder laten zakken, want nu wordt dit niet op leerlingniveau gecontroleerd. Er bestaan momenteel uiteraard wel doorlichtingen, maar dit is vooral op vakniveau. |
|
17 september 2018, 22:12 | #50 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Dat klopt, het katholiek onderwijs schermt met 'die vrijheid', maar ze willen wel hun personeel en middelen door de overheid laten betalen. Onderwijs aanbieden in alle vrijheid, mij niet gelaten, maar dat ze dan ook zelf hun eigen leerkrachten, directeurs en ander mensen betalen. En dat ze zelf hun gebouwen onderhouden.
|
18 september 2018, 06:23 | #51 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Citaat:
Aangezien je nu een humaniora diploma hebt VAN SCHOOL X of Y, weet iedereen nadien dat die van X, ook al kleuren ze een beetje minder goed mickeys, ze ook integraalrekening kennen, terwijl die van Y daar geen fluit van weten. Maar als je dat humaniora diploma vervangt door een geuniformiseerde test "mickeys kleuren", dan zijn die van school X vet met hun integraal rekenen: ze kleuren slechter mickeys dan die van school Y. Ze hebben een slechtere "uniforme score". Ze zullen minder gemakkelijk iets prestigieus kunnen doen omdat ze niet binnen geraken met zo een middelmatig uniform humaniora diploma. School X heeft dus geen keuze meer: al de tijd, "verloren" met integraalrekenen, zal nu gebruikt worden om excellente mickey kleurders te maken. |
||
18 september 2018, 06:26 | #52 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
|
|
18 september 2018, 06:44 | #53 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
tenzij uw mickeys inkleuren staat voor het politiek indoctrineren en 'maatschappelijk bewustmaken' van jongeren, dan kunt ge gelijk hebben. Laatst gewijzigd door Anna List : 18 september 2018 om 06:45. |
|
18 september 2018, 10:09 | #54 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Dat komt er eigenlijk op neer dat de wetenschappelijke vakken grotendeels "practica" zijn, en de wiskunde sterk verminderd is in aantal uren. Maar bovendien moest wiskunde "praktisch" zijn en ging men het "probleem-oplossend vermogen" voorrang geven ten aanzien van "droge wiskunde kennis". De wiskunde cursus bestaat er nu hoofdzakelijk in leren vraagstukken op te lossen, met een absoluut minimum aan echte wiskunde kennis. Niks wordt nog echt bewezen, systemen worden niet opgebouwd, je krijgt gewoon wat "praktische definities" en vooral, veel rekentrukken. Zo min mogelijk abstractie, maar wel zogezegd "probleem-oplossend vermogen". Dat komt er *in de praktijk* op neer dat je je, als leerling, moet trainen en trainen op TYPE PROBLEMEN. Want *in werkelijkheid* is er niet veel probleem-oplossend vermogen. Er is er misschien 1 of 2 in de klas die dat een beetje kan. De anderen moeten gewoon oefenen en oefenen op type problemen. Als dusdanig is er geen tijd om echt wiskunde te leren, ttz, systemen op te bouwen, stellingen te bewijzen en zo verder. Wiskunde wordt aangeleerd als trukkendoos om type-problemen mee op te lossen. In Frankrijk moeten alle scholen dat doen, want het enige resultaat dat "telt" is uw score op de baccalaureat, en dus op uw capaciteit om type-problemen op te lossen. Een school die zou beslissen van een meer wiskundig programma aan te leren, en wat minder "type problemen" georienteerde dingen te doen, meer uren wiskunde te geven, en minder practica en zo, valt hier gewoon uit de boot. |
|
18 september 2018, 10:12 | #55 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|
18 september 2018, 10:43 | #56 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Gelijkaardige systemen evolueren op gelijkaardige wijze. Een nationale eenheidstest maakt eenheidsworst, die zich aanpast aan de test. Mocht de test van kwaliteit zijn, valt er nog iets voor te zeggen. Maar kwaliteit wordt meestal niet uitgevonden in staatscommissies. Kwaliteit is iets dat je bekomt uit competitie. Eenheidsworst, bepaald door een commissie, zal nooit kwaliteit opleveren. Competitie verlangt juist verschillen en eigen initiatief. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2018 om 10:45. |
|
18 september 2018, 22:56 | #57 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Citaat:
|
|
18 september 2018, 22:58 | #58 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Citaat:
Met goede testen zouden we niet de onderpresterende scholen kunnen 'corrigeren'. Dus het algemene onderwijsniveau gaat vooruit. Geloof me vrij, meeste instanties die tegen centrale testen zijn, zijn niet zozeer bekommerd om het niveau van zulke testen, wel het feit dat ze dan vrezen een stuk autonomie te verliezen. |
|
18 september 2018, 22:59 | #59 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Citaat:
|
|
18 september 2018, 23:53 | #60 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
|
Ik heb het altijd eigenaardig gevonden dat men in het Belgische systeem de opsplitsing ASO/TSO/BSO reeds sinds het 1ste middelbaar hanteert; in het Franse systeem bvb zit iedereen bij elkaar tot & met le brevet des collèges/het vierde middelbaar (wat op zich vind ik beter is want zo heeft iedereen een degelijke basis). Ik preciseer er even bij dat hun middelbaar in totaal 7 jaar telt en 5 voor de lagere school.
Laatst gewijzigd door bembem : 18 september 2018 om 23:57. |