Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2018, 15:14   #381
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik wil Vlaanderen NIET bij Nederland. Hoegenaamd niet! Het enige stuk van Nederland dat ik wel bij Vlaanderen zou willen is Zeeuws-Vlaanderen. De volksaard van de mensen daar sluit nog nauw aan bij die van Vlaanderen en misschien geldt dat ook voor de grensstreek van Limburg.
Voor één ding wil ik de Vlamingen waarschuwen: als Vlaanderen ooit een eenheid wordt met Nederland dan zal dit het einde betekenen van onze nationale haven: Antwerpen. Want dan gaan de Nederlanders gewoon stoppen met het uitbaggeren van de vaargeulen in de Schelde. Dan geraakt geen enkel zeeschip nog tot in Antwerpen en dan kunnen we het daar vergeten. We moeten namelijk in acht nemen dat Antwerpen de rechtstreekse concurrent is van Rotterdam en geef de Nederlanders de kans en ze gaan Antwerpen kapot maken. Ik kan zoiets niet bewijzen maar als grensbewoner die regelmatig over de grens gaat is het gewoon mijn intuïtie die me dat zegt. Ik zou maar voorzichtig zijn met Nederlanders. We praten wel dezelfde taal maar we doen en denken echt niet op dezelfde manier, hoor! Ik weet bovendien dat ze het al eens gedaan hebben: een havengebied laten verloederen (lees: verzanden), in hun eigen land zelfs maar ik weet niet meer waar juist.

Norbert
Je hebt last van paranoia, dat is overduidelijk.

Als de Nederlanders werkelijk de intentie zouden hebben om dergelijke stoten uit te halen dan zou dat van hunnentwege niet erg snugger zijn.

Wat ik nog het ergste in jouw science-fiction spookverhaal vind is dat jij er klaarblijkelijk van uitgaat dat de Vlamingen een soort amorphe willoze massa zijn. Dank je wel voor het "compliment"...

Ondertussen stel ik toch maar vast dat de enquête in deze draad een samengaan met Nederland (ongeacht de vorm) met zowat 2/3 meerderheid goedkeurt. Tot spijt van wie het benijdt.

Laatst gewijzigd door quercus : 14 september 2018 om 15:17.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 19:15   #382
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Denk je nu echt dat de Brabanders en Limburgers in Nederland daarop zitten te wachten?
Jazeker! Ik heb lang gewerkt met Nederlandse Brabanders en Limburgers, de boodschap is simpel. De overgrote meerderheid is ervoor.
Oud 14 september 2018, 19:23   #383
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zou het u verwonderen? Mij niet. De mensen in het zuiden van Nederland zijn nog veelal overwegend katholiek, net als in Vlaanderen. Ze zijn in de geschiedenis altijd achtergesteld geweest door de meer noordelijke protestanten (en andere godsdiensten). Als de Vlamingen bij Nederland komen dan komen de katholieken in Nederland in de meerderheid en daar komt gedonder van, daar ben ik zeker van. In Nederland bestaat geen taalkundige scheiding, zoals bij ons in België, behalve een beetje in Friesland. Maar de morele godsdienstige scheiding tussen katholieken en protestanten is in Nederland nog altijd waarneembaar, zelfs in de 21ste eeuw en zelfs al beweren veel Nederlanders zelf niet meer godsdienstig te zijn. Probeer in Nederland op zondag maar eens een carnavalstoet te organiseren in de Bible Belt of 's zondags een rit van de Ronde van Frankrijk te laten passeren in sommige gemeenten. Het hoeft daarom nog niet altijd in de Bible Belt te zijn. Wij beseffen dat in België nauwelijks maar er zit waarheid in het gezegde dat de ergste vijand van een Nederlander zijn naaste buurman is. Vlaanderen is Nederland niet, hoor! Wij zouden nog raar opkijken moesten Nederlanders hier mee beslissen over de gang van zaken. Ooit nog gehoord van een Nederlander zelf:"Wat in België allemaal niet mag, buiten bij ons!" Kijk, daar heb je het al! Laat ons maar braafjes bij Wallonië blijven. Daar kunnen we nog eens ruzie mee maken zonder dat het pijn doet en daar zijn we mee vertrouwd. In Nederland komt de Staat op de eerste plaats en niet de burgers. Bij ons is dat omgekeerd. Wij hebben niets met de Nederlanders gemeen behalve de taal; met Wallonië hebben we alles gemeen behalve de taal.

Norbert
Nederland is al grotendeels katholiek. Onze koning is getrouwd met katholieke vrouw uit Argentinië die goede relatie heeft met de Paus, die ook uit Argentinië komt. Nog voor ze een relatie had met onze koning kon ze de Paus al van liefdadigheidsecties toen hij nog geen Paus was. Er bestaat geen grote orthodoxe protestantse partij of invloed meer. Tijden zijn verandert.
Oud 14 september 2018, 20:04   #384
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nederland is al grotendeels katholiek. Onze koning is getrouwd met katholieke vrouw uit Argentinië die goede relatie heeft met de Paus, die ook uit Argentinië komt. Nog voor ze een relatie had met onze koning kon ze de Paus al van liefdadigheidsecties toen hij nog geen Paus was. Er bestaat geen grote orthodoxe protestantse partij of invloed meer. Tijden zijn verandert.
Mag de koning van Nederland ook al katholiek zijn, Edwin? Zijn vrouw misschien wel. Maar hijzelf en zijn kinderen ook?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 20:13   #385
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mag de koning van Nederland ook al katholiek zijn, Edwin? Zijn vrouw misschien wel. Maar hijzelf en zijn kinderen ook?

Norbert
Geloof is een persoonlijke keuze in ons land, dus ook voor de koning. Er of de traditie doorbroken zal worden geloof ik niet. Prinses Christina is trouwens vroeger katholiek geworden vanwege haar huwlijk. Maar net zo min als dat de Belgische koning protestant zou worden eigenlijk. Ik denk dat niemand nog daarover inzit mocht het wel gebeuren, hier niet en in het zuiden niet.

Link https://www.rd.nl/oud/vp/010402vp05.html

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 september 2018 om 20:19.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 20:26   #386
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je hebt last van paranoia, dat is overduidelijk.

Als de Nederlanders werkelijk de intentie zouden hebben om dergelijke stoten uit te halen dan zou dat van hunnentwege niet erg snugger zijn.

Wat ik nog het ergste in jouw science-fiction spookverhaal vind is dat jij er klaarblijkelijk van uitgaat dat de Vlamingen een soort amorphe willoze massa zijn. Dank je wel voor het "compliment"...

Ondertussen stel ik toch maar vast dat de enquête in deze draad een samengaan met Nederland (ongeacht de vorm) met zowat 2/3 meerderheid goedkeurt. Tot spijt van wie het benijdt.

I
k, last van paranoia? Och, dat is nog 't minste waar ik last van heb!
En de Nederlanders zouden niet erg snugger zijn? Waarom verbood Lodewijk XIV van Frankrijk dan de druiventeelt in Vlaanderen? Dat is iets gelijkaardigs.
De Vlamingen: een willoze, amorfe massa? Kijk, dat is weer iets dat uit uw mond komt, hé? Niet uit de mijne.
En 2/3de van de respondenten, hier, zijn voor een samengaan van Vlaanderen en Nederland? Och, ik hoop voor u dat die uitslag blijft duren! Ge kunt er maar gelukkig mee zijn!

Norbert
Oud 14 september 2018, 20:37   #387
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

We kunnen alvast beginnen met een symbool dat gemeenschappelijk is voor Vlaanderen en Nederland. Bijvoorbeeld een bepaalde datum uitroepen tot "Dag van de Nederlanden". Ik zou graag zien dat daarvoor 26 juli wordt gekozen. Dat is immers de dag dat herdacht wordt hoe in 1581 het "Plakkaat van Verlaetinghe" werd ondertekend zowel door afgevaardigden uit de Zuidelijke als uit de Noordelijke Nederlanden. Dat document behoort tot de vier historische verklaringen die telkens een stap in de richting van onze huidige Europese democratie betekenden: de Magna Charta uit 1215, het Plakkaat van Verlaetinghe uit 1581, de Bill of Rights uit 1689 en de Declaration of Independence uit 1776.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=332
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 20:41   #388
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil Vlaanderen NIET bij Nederland. Hoegenaamd niet! Het enige stuk van Nederland dat ik wel bij Vlaanderen zou willen is Zeeuws-Vlaanderen. De volksaard van de mensen daar sluit nog nauw aan bij die van Vlaanderen en misschien geldt dat ook voor de grensstreek van Limburg.
Alleen: Zeeuws-Vlamingen willen hoegenaamd niet bij België of aansluiten bij een Vlaamse deelstaat. Nederlanders zijn ze en Nederlanders willen ze blijven. Is er een reden om de volkswil hier te negeren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 20:41   #389
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor één ding wil ik de Vlamingen waarschuwen: als Vlaanderen ooit een eenheid wordt met Nederland dan zal dit het einde betekenen van onze nationale haven: Antwerpen. Want dan gaan de Nederlanders gewoon stoppen met het uitbaggeren van de vaargeulen in de Schelde. Dan geraakt geen enkel zeeschip nog tot in Antwerpen en dan kunnen we het daar vergeten. We moeten namelijk in acht nemen dat Antwerpen de rechtstreekse concurrent is van Rotterdam en geef de Nederlanders de kans en ze gaan Antwerpen kapot maken. Ik kan zoiets niet bewijzen maar als grensbewoner die regelmatig over de grens gaat is het gewoon mijn intuïtie die me dat zegt. Ik zou maar voorzichtig zijn met Nederlanders. We praten wel dezelfde taal maar we doen en denken echt niet op dezelfde manier, hoor! Ik weet bovendien dat ze het al eens gedaan hebben: een havengebied laten verloederen (lees: verzanden), in hun eigen land zelfs maar ik weet niet meer waar juist.

Norbert
De feiten tonen net het tegendeel aan. Tijdens de regering van Willem I groeide Antwerpen uit de de belangrijkste haver der Nederlanden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 september 2018 om 20:41.
Oud 14 september 2018, 20:46   #390
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou het u verwonderen? Mij niet. De mensen in het zuiden van Nederland zijn nog veelal overwegend katholiek, net als in Vlaanderen. Ze zijn in de geschiedenis altijd achtergesteld geweest door de meer noordelijke protestanten (en andere godsdiensten). Als de Vlamingen bij Nederland komen dan komen de katholieken in Nederland in de meerderheid en daar komt gedonder van, daar ben ik zeker van. In Nederland bestaat geen taalkundige scheiding, zoals bij ons in België, behalve een beetje in Friesland. Maar de morele godsdienstige scheiding tussen katholieken en protestanten is in Nederland nog altijd waarneembaar, zelfs in de 21ste eeuw en zelfs al beweren veel Nederlanders zelf niet meer godsdienstig te zijn. Probeer in Nederland op zondag maar eens een carnavalstoet te organiseren in de Bible Belt of 's zondags een rit van de Ronde van Frankrijk te laten passeren in sommige gemeenten. Het hoeft daarom nog niet altijd in de Bible Belt te zijn. Wij beseffen dat in België nauwelijks maar er zit waarheid in het gezegde dat de ergste vijand van een Nederlander zijn naaste buurman is. Vlaanderen is Nederland niet, hoor! Wij zouden nog raar opkijken moesten Nederlanders hier mee beslissen over de gang van zaken. Ooit nog gehoord van een Nederlander zelf:"Wat in België allemaal niet mag, buiten bij ons!" Kijk, daar heb je het al! Laat ons maar braafjes bij Wallonië blijven. Daar kunnen we nog eens ruzie mee maken zonder dat het pijn doet en daar zijn we mee vertrouwd. In Nederland komt de Staat op de eerste plaats en niet de burgers. Bij ons is dat omgekeerd. Wij hebben niets met de Nederlanders gemeen behalve de taal; met Wallonië hebben we alles gemeen behalve de taal.

Norbert
De vergelijking die u schetst, gaat niet op. De zogenaamde Bijbelgordel in Nederland kan niet uitvergroot worden naar de rest van de (ooit) protestantse gebieden in Nederland.

En laten we eens eerlijk zijn: hoeveel katholieken die naam waardig zijn er eigenlijk nog? Mijn ervaring leert me trouwens dat dit segment katholieken in Nederland procentueel hoger ligt dan in Vlaanderen.

Fiets eens in Nederland rond en erna in Vlaanderen/België, dan weet je: in Nederland komt de burger en diens veiligheid eerst.

En als we volgens u "alles gemeen hebben met de Welen behalve de taal", dan is het mij een raadsel waar dat verschillend stemgedrag vandaan komt.
Oud 14 september 2018, 20:46   #391
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen: Zeeuws-Vlamingen willen hoegenaamd niet bij België of aansluiten bij een Vlaamse deelstaat. Nederlanders zijn ze en Nederlanders willen ze blijven. Is er een reden om de volkswil hier te negeren?
Ik denk dat gij u deerlijk vergist. Ik heb in mijn leven al meermalen gehoord van Zeeuws-Vlamingen dat ze beter bij België gebleven waren!

Norbert
Oud 14 september 2018, 20:47   #392
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De feiten tonen net het tegendeel aan. Tijdens de regering van Willem I groeide Antwerpen uit de de belangrijkste haver der Nederlanden.
Norbert vergeet trouwens dat koning Willem veel sterker in het zuidelijk deel van zijn rijk investeerde dan in het noorden, iets wat hem trouwens door de elite aldaar werd verweten.
Oud 14 september 2018, 20:50   #393
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat gij u deerlijk vergist. Ik heb in mijn leven al meermalen gehoord van Zeeuws-Vlamingen dat ze beter bij België gebleven waren!
Neen, ik vergis me niet. Totaal niet. Zeeuws-Vlamingen willen helemaal niet bij België, wel integendeel. Het enorme contrast tussen het ordelijke Nederland en het rommelige België komt maar al te duidelijk naar voor als je bijvoorbeeld van Eede naar Maldegem rijdt. Zeeuws-Vlamingen zijn heus niet blind en zien daar heel concreet hoe positief het is bij Nederland te horen.
Oud 14 september 2018, 20:50   #394
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Ja! En toen hij uit België verwijderd werd sloot hij de Schelde!

Norbert
Oud 14 september 2018, 20:53   #395
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door wie werd hij dan wel "verwijderd"?
Oud 14 september 2018, 20:57   #396
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Norbert
Tja, dat was een soort van oorlogssituatie hé. En hoelang heeft dat geduurd ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 september 2018 om 20:57.
Oud 14 september 2018, 20:58   #397
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Neen, ik vergis me niet. Totaal niet. Zeeuws-Vlamingen willen helemaal niet bij België, wel integendeel. Het enorme contrast tussen het ordelijke Nederland en het rommelige België komt maar al te duidelijk naar voor als je bijvoorbeeld van Eede naar Maldegem rijdt. Zeeuws-Vlamingen zijn heus niet blind en zien daar heel concreet hoe positief het is bij Nederland te horen.
Ge moet dat eens vertellen aan Nederlanders die in Vlaanderen een levensreddende operatie hebben mogen ondergaan in één van onze hospitalen. In Nederland stonden ze te lang op de wachtlijsten en dreigden daardoor het hoekje om te gaan. Wist gij dat er jaarlijks tussen de 20 tot 30.000 Nederlanders naar België komen om hier in 't ziekenhuis verzorgd te worden? Of: hoe positief het is om bij Nederland te horen!

Norbert
Oud 14 september 2018, 21:03   #398
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Tja, dat was een soort van oorlogssituatie hé. En hoelang heeft dat geduurd ?
Veel te lang! Bovendien heeft die 'situatie' in de streek waar ik woon meer dan 2000 slachtoffers gekost. Want de Nederlanders sloten in die tijd ook de waterafvoer naar de zee in het noorden van Oost-Vlaanderen af. Daardoor onstonden hier overstromingen in de polders met een dito cholera-epidemie. Zoals ik al zei: meer dan 2000 mensen zijn er hier aan ten onder gegaan.

Norbert
Oud 14 september 2018, 21:06   #399
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Norbert vergeet trouwens dat koning Willem veel sterker in het zuidelijk deel van zijn rijk investeerde dan in het noorden, iets wat hem trouwens door de elite aldaar werd verweten.
Inderdaad, zo lang Antwerpen, Gent en het Waalse industriebekken nog van hem waren wist hij wat hij deed.

Norbert
Oud 14 september 2018, 21:11   #400
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Door wie werd hij dan wel "verwijderd"?
Door diegenen die er nadien spijt van kregen...

Om er twee te noemen: Louis De Potter, de zg. volksheld van de Belgische kutrevolutie.
En de hard-liner Charels Rogier die in 1830, bij de eerste rellen naar Brussel trok met een bende van 300 gewapende Luikenaars.
Dezelfde Charles Rogier die echter in 1860 de Brabançonne liet aanpassen waarbij de uitvallen naar Nederland werden afgezwakt en die bovendien ook ideeën uitte over een nieuwe vorming van een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in konfederale vorm....
Een geopolitieke wijsheid om het hoofd te kunnen bieden aan de eeuwenoude Franse aartsvijand en imperialist die in de figuur van Napoleon III wéér eens op onze deuren dreigde te bonken.
Geopolitiek inzicht, Norbert, daar gaat het om in deze. En niet om de toogpraat dat Vlamingen zus en Nederlander zo zijn.

Als ze eerlijk waren zagen ze allemaal de vergissing wel in maar ze hadden van de macht geproefd en de meerderheid wilde rustig verder in de parlementszetels zitten met de rode fluweel onder hun opportunistisch gat.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 september 2018 om 21:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be