![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen? | |||
| Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen |
|
46 | 52,87% |
| Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland |
|
14 | 16,09% |
| Nee, Vlaanderen blijft bij België |
|
16 | 18,39% |
| Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland |
|
11 | 12,64% |
| Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#381 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als de Nederlanders werkelijk de intentie zouden hebben om dergelijke stoten uit te halen dan zou dat van hunnentwege niet erg snugger zijn. Wat ik nog het ergste in jouw science-fiction spookverhaal vind is dat jij er klaarblijkelijk van uitgaat dat de Vlamingen een soort amorphe willoze massa zijn. Dank je wel voor het "compliment"... Ondertussen stel ik toch maar vast dat de enquête in deze draad een samengaan met Nederland (ongeacht de vorm) met zowat 2/3 meerderheid goedkeurt. Tot spijt van wie het benijdt. Laatst gewijzigd door quercus : 14 september 2018 om 15:17. |
|
|
|
|
|
|
#382 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Jazeker! Ik heb lang gewerkt met Nederlandse Brabanders en Limburgers, de boodschap is simpel. De overgrote meerderheid is ervoor.
|
|
|
#383 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#384 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Norbert |
|
|
|
|
|
|
#385 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Link https://www.rd.nl/oud/vp/010402vp05.html
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 september 2018 om 20:19. |
|
|
|
|
|
|
#386 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Ik, last van paranoia? Och, dat is nog 't minste waar ik last van heb! En de Nederlanders zouden niet erg snugger zijn? Waarom verbood Lodewijk XIV van Frankrijk dan de druiventeelt in Vlaanderen? Dat is iets gelijkaardigs. De Vlamingen: een willoze, amorfe massa? Kijk, dat is weer iets dat uit uw mond komt, hé? Niet uit de mijne. En 2/3de van de respondenten, hier, zijn voor een samengaan van Vlaanderen en Nederland? Och, ik hoop voor u dat die uitslag blijft duren! Ge kunt er maar gelukkig mee zijn! Norbert |
|
|
|
|
|
|
#387 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#388 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#389 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 september 2018 om 20:41. |
|
|
|
|
|
|
#390 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En laten we eens eerlijk zijn: hoeveel katholieken die naam waardig zijn er eigenlijk nog? Mijn ervaring leert me trouwens dat dit segment katholieken in Nederland procentueel hoger ligt dan in Vlaanderen. Fiets eens in Nederland rond en erna in Vlaanderen/België, dan weet je: in Nederland komt de burger en diens veiligheid eerst. En als we volgens u "alles gemeen hebben met de Welen behalve de taal", dan is het mij een raadsel waar dat verschillend stemgedrag vandaan komt. |
|
|
|
|
|
|
#391 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Norbert |
|
|
|
|
|
|
#392 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Norbert vergeet trouwens dat koning Willem veel sterker in het zuidelijk deel van zijn rijk investeerde dan in het noorden, iets wat hem trouwens door de elite aldaar werd verweten.
|
|
|
|
|
|
#393 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, ik vergis me niet. Totaal niet. Zeeuws-Vlamingen willen helemaal niet bij België, wel integendeel. Het enorme contrast tussen het ordelijke Nederland en het rommelige België komt maar al te duidelijk naar voor als je bijvoorbeeld van Eede naar Maldegem rijdt. Zeeuws-Vlamingen zijn heus niet blind en zien daar heel concreet hoe positief het is bij Nederland te horen.
|
|
|
|
|
|
#394 |
|
Schepen
|
|
|
|
|
|
|
#395 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#396 |
|
Europees Commissaris
|
Tja, dat was een soort van oorlogssituatie hé. En hoelang heeft dat geduurd ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 september 2018 om 20:57. |
|
|
|
|
|
#397 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Norbert |
|
|
|
|
|
|
#398 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Norbert |
|
|
|
|
|
|
#399 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Norbert |
|
|
|
|
|
|
#400 |
|
Europees Commissaris
|
Door diegenen die er nadien spijt van kregen...
Om er twee te noemen: Louis De Potter, de zg. volksheld van de Belgische kutrevolutie. En de hard-liner Charels Rogier die in 1830, bij de eerste rellen naar Brussel trok met een bende van 300 gewapende Luikenaars. Dezelfde Charles Rogier die echter in 1860 de Brabançonne liet aanpassen waarbij de uitvallen naar Nederland werden afgezwakt en die bovendien ook ideeën uitte over een nieuwe vorming van een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in konfederale vorm.... Een geopolitieke wijsheid om het hoofd te kunnen bieden aan de eeuwenoude Franse aartsvijand en imperialist die in de figuur van Napoleon III wéér eens op onze deuren dreigde te bonken. Geopolitiek inzicht, Norbert, daar gaat het om in deze. En niet om de toogpraat dat Vlamingen zus en Nederlander zo zijn. Als ze eerlijk waren zagen ze allemaal de vergissing wel in maar ze hadden van de macht geproefd en de meerderheid wilde rustig verder in de parlementszetels zitten met de rode fluweel onder hun opportunistisch gat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 september 2018 om 21:24. |
|
|
|