Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2018, 11:42   #461
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het ging hem in mijn geval niet over de toelating. Ik weet al heel mijn leven dat het toegelaten was voor Nederlanders. Het ging hem om hun manier van zaken doen, maar ik vermoed dat gij daar nog nooit kennis mee gemaakt hebt. In mijn streek is het een veelvoorkomende uitdrukking:"Als ge door 'n Ollander niet opgelicht zijt geworden dan is dat een teken dat hij het vergeten is!"

Norbert
Wanneer men met u oneerlijke handel drijft gaat u dit dan melden bij de politie? Veel mensen praten, maar doen zelf niets. Het feit dat er bij u colportage is zegt veel over de slappe houding van de plaatselijke bevolking daar, anders zouden de bedriegers gewoon in het cachot zitten.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 september 2018 om 12:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:45   #462
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indianenverhaal? Rijdt eens naar Biervliet en vraag het ginder eens aan de mensen. Ze zullen 't ginder nog wel weten.
Raar, hoor. Biervliet, dat ligt toch in Nederland?! Welnu, volgens u zijn alle Nederlanders bedriegers. Hoe weten we dat ze de waarheid spreken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:47   #463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wanneer men met u oneerlijke handel drijft gaat u dit dan melden bij de politie? Veel mensen praten, maar doen zelf niets. Het feit dat er bij u colportage is zegt meer over de plaatselijke bevolking daar dan de vermeende Nederlanders, anders zouden ze in het cachot zitten.
Hier breng je een opvallend verschil aan tussen Belgen en Nederlanders: wordt een Nederlander met iets geconfronteerd waarmee hij niet akkoord is of dat hij niet wenst, dan zegt hij dat ook. De doorsnee Belgisch-Vlaming gaat meestal die confrontatie niet aan. Typerend is de wijze waarop er omgegaan wordt met bijvoorbeeld de Getuigen van Jehova: ofwel blijft de deur op slot ("we zijn niet thuis"), ofwel neemt men het boekje aan met "we zullen het wel eens lezen".

Juist dat is iets wat de doorsnee Vlaming van de Nederlander kan leren: leer je mening zeggen. Wees niet bang van je eigen schaduw.
Oud 15 september 2018, 12:14   #464
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier breng je een opvallend verschil aan tussen Belgen en Nederlanders: wordt een Nederlander met iets geconfronteerd waarmee hij niet akkoord is of dat hij niet wenst, dan zegt hij dat ook. De doorsnee Belgisch-Vlaming gaat meestal die confrontatie niet aan. Typerend is de wijze waarop er omgegaan wordt met bijvoorbeeld de Getuigen van Jehova: ofwel blijft de deur op slot ("we zijn niet thuis"), ofwel neemt men het boekje aan met "we zullen het wel eens lezen".

Juist dat is iets wat de doorsnee Vlaming van de Nederlander kan leren: leer je mening zeggen. Wees niet bang van je eigen schaduw.
In sommige opzichten lijken wij heel veel op onze oosterburen in Nordrhein Westfalen en Nedersaksen. Alleen de strikte hiërarchie kennen wij niet, zoals in Duitsland en in België.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 september 2018 om 12:17.
Oud 15 september 2018, 12:37   #465
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Raar, hoor. Biervliet, dat ligt toch in Nederland?! Welnu, volgens u zijn alle Nederlanders bedriegers. Hoe weten we dat ze de waarheid spreken?
De Hollanders/Zeeuwen zijn zeker blij dat ze geen zijn.
Zeeland heeft lang genoeg gestreden tegen de Spanjaarden.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/...h-afgelopen-is
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 12:44   #466
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
De reactie van Strandkruier gaat trouwens niet verder dan de uiterlijkheden. Net zoals mensen hier bij ons soms verontwaardigd reageren op het uitdunnen van een bos en het verwijderen van exoten. Dat gebeurt vanuit een bepaalde visie en met een bepaald doel. En met toelating van de overheid. Alleen: mensen vinden dat het bos er plotseling lelijk uitziet en dan grijpen ze naar de pen. Emotioneel. Meer niet.
Waar ik over schreef was geen 'uitdunning." Neen, wat ik beschreef was een echte verwoesting. Gelijk de bom op Hiroshima.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 12:51   #467
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:

In een bedrijf waar ik vroeger nog gewerkt heb was er ook eens een Nederlander, een bediende van hogere klasse dan nog, die ook eens zijn mening zei tegen de directeur van het bedrijf. De Vlaamse directeur echter was van mening dat de man een "attitudeprobleem" had en hij gooide hem aan de deur!

Norbert
Oud 15 september 2018, 13:02   #468
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
De kans, dat ze de waarheid spreken, is groter als ge er zeker van kunt zijn dat ze geen geld van u nodig hebben.

Norbert
Oud 15 september 2018, 13:08   #469
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Strandkruier, waarom blijft u deze vraag negeren?

Citaat:
Uw discours vertoont trouwens een heel opvallend element: eerder beweerde u dat de Zeeuws-Vlamingen dezelfde mentaliteit hebben als de Belgisch-Vlamingen, maar nu zwaait u met "ik woon in Assenede, dus weet ik dat Nederlanders gierig en vraatzuchtig zijn".

Hoezo? Daar in de grensstreek hebben ze toch aan beide kanten van de grens dezelfde mentaliteit?
Oud 15 september 2018, 13:12   #470
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een bedrijf waar ik vroeger nog gewerkt heb was er ook eens een Nederlander, een bediende van hogere klasse dan nog, die ook eens zijn mening zei tegen de directeur van het bedrijf. De Vlaamse directeur echter was van mening dat de man een "attitudeprobleem" had en hij gooide hem aan de deur!
De tijd van toen... Nu zijn er ook in België ook allerlei inspraakorganen. En beetje bij beetje leren we dat interactie tussen werkgever en werknemer een waardevol goed kan zijn, dat het bedrijf alleen maar ten goede kan komen. Op vlak leren wij, Vlamingen, wel iets bij van de Nederlanders.
Oud 15 september 2018, 13:17   #471
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
De tijd van toen... Nu zijn er ook in België ook allerlei inspraakorganen. En beetje bij beetje leren we dat interactie tussen werkgever en werknemer een waardevol goed kan zijn, dat het bedrijf alleen maar ten goede kan komen. Op vlak leren wij, Vlamingen, wel iets bij van de Nederlanders.
Zolang de kritiek en/of de interactie in het voordeel van het bedrijf is en de aandeelhouders, is het goed, anders moeten de werknemers het maar afbollen.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 15 september 2018 om 13:19.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 13:18   #472
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het was wijlen Lode Claes die zich ooit eens in een interview liet ontvallen: "Was het maar mogelijk geweest dat na de val van Antwerpen in 1585 enkele tienduizenden Vlaamse protestanten hier hadden kunnen blijven dan was het Vlaamse volk een heel stuk weerbaarder geworden".
Daar ben ik evenzeer heilig van overtuigd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 13:19   #473
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Zolang de kritiek en/of de interactie in het voordeel van het bedrijf is en de aandeelhouders, is het goed, anders moeten ze het maar afbollen.
Gelezen wat ik schreef?

Citaat:
... dat het bedrijf alleen maar ten goede kan komen.
Oud 15 september 2018, 13:21   #474
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Norbert
Terecht ook denk ik, je moet je aanpassen aan het bedrijf en het en de locale cultuur. Verder kijk ik zelf ook bij een sollicitatie naar de cultuur van het bedrijf. Grappig, reden dat veel mensen weggaan bij een bedrijf is vanwege een slechte chemie met de leidinggevende of patroon.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 september 2018 om 13:32.
Oud 15 september 2018, 13:21   #475
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Gelezen wat ik schreef?
Dat is niet wat ik schrijf. Jij schrijft kan het bedrijf ten goede komen, ik schrijf moet het bedrijf ten goede komen. Een heel groot verschil.
Oud 15 september 2018, 13:21   #476
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wanneer men met u oneerlijke handel drijft gaat u dit dan melden bij de politie? Veel mensen praten, maar doen zelf niets. Het feit dat er bij u colportage is zegt veel over de slappe houding van de plaatselijke bevolking daar, anders zouden de bedriegers gewoon in het cachot zitten.
Ik krijg zo de indruk dat gij zelf ook 'n Ollander zijt die van ondervinding spreekt!

Norbert
Oud 15 september 2018, 13:23   #477
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De kans, dat ze de waarheid spreken, is groter als ge er zeker van kunt zijn dat ze geen geld van u nodig hebben.

Norbert
Mooi voorbeeld van een vooroordeel.
Natuurlijk kunnen Nederlanders hetzelfde zeggen over alle niet Nederlanders.
Oud 15 september 2018, 13:24   #478
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Zolang de kritiek en/of de interactie in het voordeel van het bedrijf is en de aandeelhouders, is het goed, anders moeten de werknemers het maar afbollen.
Sorry, ik ben weliswaar een enthousiaste aandelenbelegger, maar in een bedrijf zijn de aandeelhouders niet de enige stakeholders. Een bedrijf is uiteindelijk altijd een synthese van ondernemersinitiatief, arbeid en kapitaal.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 13:25   #479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het was wijlen Lode Claes die zich ooit eens in een interview liet ontvallen: "Was het maar mogelijk geweest dat na de val van Antwerpen in 1585 enkele tienduizenden Vlaamse protestanten hier hadden kunnen blijven dan was het Vlaamse volk een heel stuk weerbaarder geworden".
Daar ben ik evenzeer heilig van overtuigd.
Op dat vlak heeft de Spaanse bezetting en de daarop volgende heksenjacht naar andersdenkenden erg wel diepe wonden geslagen in het zelfbewustzijn van de inwoners van de zuidelijke Nederlanden. Het heeft een mentaliteit van knechtschap gecreëerd die nu nog steeds naar boven komt in de wijze waarop mensen met elkaar omgaan. Iedereen weet bijvoorbeeld wat een Vlaming bedoelt als hij een showroom staat van een garage en besluit met "we gaan er eens over denken". De Nederlander zou dan gewoon recht voor de raap zeggen: "Neen, dat is geen auto voor mij." Punt. Duidelijk, maar voor veel Vlamingen heel confronterend daar we niet gewoon zijn om rechtuit te spreken. Hier hebben we immers eeuwen niet mogen rechtuit spreken.
Oud 15 september 2018, 13:25   #480
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sorry, ik ben weliswaar een enthousiaste aandelenbelegger, maar in een bedrijf zijn de aandeelhouders niet de enige stakeholders. Een bedrijf is uiteindelijk altijd een synthese van ondernemersinitiatief, arbeid en kapitaal.
Dat staat altijd mooi op een Powerpoint slide...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be