Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2018, 15:02   #521
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Mogen we dan hopen dat jouw schuimbekkend en dom anti-Ollander gedaas hiermee beëindigd is?
Grappig al dit soort berichten. Probeer mee te denken en inlevend te zijn, maar kan er weinig mee...
Oud 16 september 2018, 15:13   #522
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De overheid knijpt inderdaad geen oogje toe, men gedoogt dit openlijk en zegt dit ook. Dat staat ook in uw stuk. Dus ik begrijp niet wat u hiermee wilt.
Daarmee bedoel ik, Edwin, dat ze in Nederland hun eigen hypocrisie institutionaliseren!! En als dat gebeurd is denken ze van zichzelf dat ze niet langer hypocriet zijn!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 15:32   #523
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Daarmee bedoel ik, Edwin, dat ze in Nederland hun eigen hypocrisie institutionaliseren!! En als dat gebeurd is denken ze van zichzelf dat ze niet langer hypocriet zijn!

Norbert
Leuk hè! Dat is Nederland!
Oud 16 september 2018, 16:00   #524
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Mogen we dan hopen dat jouw schuimbekkend en dom anti-Ollander gedaas hiermee beëindigd is?
Neen, want het is nogal gebeurd dat mensen mij een domme vent noemden terwijl ze mij achteraf, na enige consideratie en/of nieuwe ervaringen, toch gelijk moesten geven. Galilei is ook eerst bij de paus moeten gaan om af te zweren dat de aarde rond was, hé? En hij stond nog maar pas buiten het Vaticaan toen hij al zei:"En toch is ze rond!"
Bovendien heb ik nog niet alles verteld over de dommigheden van de Ollanders.

Norbert
Oud 16 september 2018, 18:24   #525
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Over Nederlanders denk ik niet dat jij van 'meer ervaring' spreekt hoor en ik doe het allemaal inderdaad af als onzin. Het is ook een typisch voorbeeld van bevestiging van een vooraf gemaakte conclusie. Ergo, ons ga je niet overtuigen en vice versa evenmin.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 september 2018 om 18:24.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 18:33   #526
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, want het is nogal gebeurd dat mensen mij een domme vent noemden terwijl ze mij achteraf, na enige consideratie en/of nieuwe ervaringen, toch gelijk moesten geven. Galilei is ook eerst bij de paus moeten gaan om af te zweren dat de aarde rond was, hé? En hij stond nog maar pas buiten het Vaticaan toen hij al zei:"En toch is ze rond!"

Norbert
Ten eerste, u noemt Nederlanders "Ollanders", op zich heeft dit al een negatieve connotatie.

Verder hebben uw berichten de indruk van een verborgen hoog arrogantiegehalte, dit is ook reden dat de samenwerking met onze zuiderburen soms stroef verloopt. Het is typisch voor sommige van onze zuiderburen dat men een vals bescheiden houding heeft en tegelijkertijd anderen afkraakt. Ik noemt dit nogmaals verborgen arrogantie.

Belgen rekenen mensen vooral af op wat ze niet weten. Ik heb met plezier met Duitsers gewerkt , die je niet tot in de bodem afkraakten maar je hielpen, echt super collegiaal.

In Nederland is een gezegde: bij iedere hond past een stok. U zult nog vele stokken vinden. Uw berichten wekken de indruk van haatzaaierij. Ik zou zeggen: wees eerlijk en zeg gewoon: ik wil jullie niet zien, horen of ruiken. Dat verdient meer respect van onze kant.

Verder blijf ik voorstander van verregaande samenwerking met Vlaanderen, ook tegen de stroom in.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 september 2018 om 18:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 19:35   #527
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Ten eerste, u noemt Nederlanders "Ollanders", op zich heeft dit al een negatieve connotatie.

Verder geven uw berichten de indruk van een verborgen hoog arrogantiegehalte, dit is ook reden dat de samenwerking met onze zuiderburen soms stroef verloopt. Het is typisch voor sommige van onze zuiderburen dat men een vals bescheiden houding heeft en tegelijkertijd anderen afkraakt. Ik noemt dit nogmaals verborgen arrogantie.

Belgen rekenen mensen vooral af op wat ze niet weten. Ik heb met plezier met Duitsers gewerkt , die je niet tot in de bodem afkraakten maar je hielpen, echt super collegiaal.

In Nederland is een gezegde: bij iedere hond past een stok. U zult nog vele stokken vinden. Uw berichten wekken de indruk van haatzaaierij. Ik zou zeggen: wees eerlijk en zeg gewoon: ik wil jullie niet zien, horen of ruiken. Dat verdient meer respect van onze kant.

Verder blijf ik voorstander van verregaande samenwerking met Vlaanderen.
Beste Edwin, gij zijt zelf een Nederlander, dacht ik? Welnu, bij ons heeft het woord "Ollander" geen negatieve connotatie. Dit woord gebruiken ze in mijn streek dagelijks, terwijl "Nederlander" bedoeld wordt. Er is daar niets denigrerend aan.
Ben ik arrogant? Neen, hoor! Maar ik heb wel al heel mijn leven de indruk dat het vooral de "Ollanders" zijn die ons, Belgen, voortdurend de les willen lezen en dat waarderen wij, Belgen, niet, uiteraard.
Met Duitsers kan ik doorgaans ook goed opschieten.
Ik zou een haatzaaier zijn? Neen, hoor! Maar wat ik weet is dat, als ik tegen een Nederlander zeg dat ik hem niet wil zien, horen of ruiken, hij zich daar geen zier van aantrekt en hij zich blijft bemoeien met onze zaken. O.k., er zijn uitzonderingen en er zijn zelfs Nederlanders die ik zelf ga uitnodigen om er mee te discussiëren. Ik vertoef ook nog op een ander Belgisch politiek forum waar ook Nederlanders komen. Welnu, het is een uitzondering daar een Nederlander aan te treffen die verstand heeft van de Belgische zaken en die op een zinnige manier over de dingen van 't leven kan vertellen. De meeste andere Nederlanders daar beseffen zelfs niet dat ze op een buitenlands forum zitten. Ik heb ooit nog jarenlang deelgenomen aan een Zuid-Afrikaans forum (ja, ik spreek zelf ook Afrikaans) en ja, ook daar ergerden ze zich stront aan de Nederlanders. Waarom? Omdat ze zich ook daar niet aan de thema's van de dag konden houden. Ook daar wisten ze alles beter dan de Afrikaners zelf. Alsof heel de wereld van de Ollanders alleen is maar dat is niet zo!
De samenwerking tussen de Vlamingen en de Nederlanders bestaat al en ze gaat al heel ver. Ik ben echter tegen een politieke unie die verder zou gaan dan de huidige Benelux en dat durf ik tegen mijn eigen landgenoten ook te zeggen. De Vlamingen moeten voorzichtig zijn met Nederland. De Nederlanders bekijken ons, Belgen, nog altijd als een opstandige kolonie. Als Vlaanderen (of zelfs geheel België) terug bij Nederland komt dan worden wij, Belgen, daar beslist de dupe van. Ik steek het onder geen stoelen of banken: ik hou niet van die liefdesbrieven, hier, in de richting van Nederland. Ik weet dat er in de Nederlanders nog iets anders schuilt dan wat wij daar op het eerste zicht van merken. Ik zeg tegen mijn landgenoten:"Doe normaal maar wees niet naïef!" Er is al een Nederlander geweest die tegen mij gezegd heeft dat zijn land graag België gewoon militair wil heroveren en hij meende wat hij zei.

Norbert
Oud 16 september 2018, 20:00   #528
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beste Edwin, gij zijt zelf een Nederlander, dacht ik? Welnu, bij ons heeft het woord "Ollander" geen negatieve connotatie. Dit woord gebruiken ze in mijn streek dagelijks, terwijl "Nederlander" bedoeld wordt. Er is daar niets denigrerend aan.
Ben ik arrogant? Neen, hoor! Maar ik heb wel al heel mijn leven de indruk dat het vooral de "Ollanders" zijn die ons, Belgen, voortdurend de les willen lezen en dat waarderen wij, Belgen, niet, uiteraard.
Ik zou een haatzaaier zijn? Neen, hoor! Maar wat ik weet is dat, als ik tegen een Nederlander zeg dat ik hem niet wil zien, horen of ruiken, hij zich daar geen zier van aantrekt en hij zich blijft bemoeien met onze zaken. O.k., er zijn uitzonderingen en er zijn zelfs Nederlanders die ik zelf ga uitnodigen om er mee te discussiëren. Ik vertoef ook nog op een ander Belgisch politiek forum waar ook Nederlanders komen. Welnu, het is een uitzondering daar een Nederlander aan te treffen die verstand heeft van de Belgische zaken en die op een zinnige manier over de dingen van 't leven kan vertellen. De meeste andere Nederlanders daar beseffen zelfs niet dat ze op een buitenlands forum zitten. Ik heb ooit nog jarenlang deelgenomen aan een Zuid-Afrikaans forum (ja, ik spreek zelf ook Afrikaans) en ja, ook daar ergerden ze zich stront aan de Nederlanders. Waarom? Omdat ze zich ook daar niet aan de thema's van de dag konden houden. Ook daar wisten ze alles beter dan de Afrikaners zelf. Alsof heel de wereld van de Ollanders alleen is maar dat is niet zo!
De samenwerking tussen de Vlamingen en de Nederlanders bestaat al en ze gaat al heel ver. Ik ben echter tegen een politieke unie die verder zou gaan dan de huidige Benelux en dat durf ik tegen mijn eigen landgenoten ook te zeggen. De Vlamingen moeten voorzichtig zijn met Nederland. De Nederlanders bekijken ons, Belgen, nog altijd als een opstandige kolonie. Als Vlaanderen (of zelfs geheel België) terug bij Nederland komt dan worden wij, Belgen, daar beslist de dupe van. Ik steek het onder geen stoelen of banken: ik hou niet van die liefdesbrieven, hier, in de richting van Nederland. Ik weet dat er in de Nederlanders nog iets anders schuilt dan wat wij daar op het eerste zicht van merken. Ik zeg tegen mijn landgenoten:"Doe normaal maar wees niet naïef!" Er is al een Nederlander geweest die tegen mij gezegd heeft dat zijn land graag België gewoon militair wil heroveren en hij meende wat hij zei.

Norbert
Beste Norbert, uw bedoeling is kennelijk goed? De mijne ook. Voor mij is het bierglas altijd halfvol (geen Heineken trouwens ), dus positief vooruitkijken is mijn uitgangspunt.

Ik maak deel uit van een groep van Vlamingen en Nederlanders die streven naar hereniging van Vlaanderen en Nederland waarbij rekening wordt gehouden met het eigen karakter van Vlaanderen en Nederland.

Doelstelling is van velen een confederatie. Dit gaat iets verder dan een unie, maar geeft veel eigen ruimte voor beiden. Natuurlijk zijn er ook die een federatie willen of unitair. Dat is een brug te ver wat mij betreft.

De honderden jaren die tussen ons liggen hebben een politiek, juridisch en sociologisch gat geslagen.

De Benelux is uiteraard een samenwerkingsorgaan dat ik zeer ondersteun. Dikwijls is de Benelux voortvarender met samenwerking dan de EU. En dat is héél mooi.

Denk verder ook dat Vlamingen en Nederlanders veel van elkaar kunnen leren. De problemen die we hebben zijn vaak hetzelfde. Denk maar aan drugs, milieu, waterhuishouding en energie.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 september 2018 om 20:04.
Oud 16 september 2018, 20:35   #529
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zoveelste woordenbrij die samengevat kan worden als "Nederlanders zijn slecht. Nederlanders deugen niet. Ik, Norbert, haat ze."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 20:37   #530
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verder blijf ik voorstander van verregaande samenwerking met Vlaanderen, ook tegen de stroom in.
En dat kan ik, als Vlaming, alleen maar beamen. De Norberts van Vlaanderen behoren tot het verleden.
Oud 16 september 2018, 20:38   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Galilei heeft dat nooit moeten doen. U weet gewoonweg niet waarover u praat, van hetzelfde gehalte als wanneer u het over de "Ollanders" hebt. U zwemt in een zee van vooroordelen.
Oud 16 september 2018, 21:01   #532
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Beste Norbert, uw bedoeling is kennelijk goed? De mijne ook. Voor mij is het bierglas altijd halfvol (geen Heineken trouwens ), dus positief vooruitkijken is mijn uitgangspunt.

Ik maak deel uit van een groep van Vlamingen en Nederlanders die streven naar hereniging van Vlaanderen en Nederland waarbij rekening wordt gehouden met het eigen karakter van Vlaanderen en Nederland.

Doelstelling is van velen een confederatie. Dit gaat iets verder dan een unie, maar geeft veel eigen ruimte voor beiden. Natuurlijk zijn er ook die een federatie willen of unitair. Dat is een brug te ver wat mij betreft.

De honderden jaren die tussen ons liggen hebben een politiek, juridisch en sociologisch gat geslagen.

De Benelux is uiteraard een samenwerkingsorgaan dat ik zeer ondersteun. Dikwijls is de Benelux voortvarender met samenwerking dan de EU. En dat is héél mooi.

Denk verder ook dat Vlamingen en Nederlanders veel van elkaar kunnen leren. De problemen die we hebben zijn vaak hetzelfde. Denk maar aan drugs, milieu, waterhuishouding en energie.
Edwin, ik denk dat het nog veel te vroeg is voor een confederatie. Ge zegt het zelf:"De honderden jaren die tussen ons liggen hebben een politiek, juridisch en sociologisch gat geslagen." Dat is maar al te waar. Van dat gat ben ik mij al heel mijn leven bewust. Ik moet maar de grens oversteken en ik zie het al. Als gij een confederatie wilt gaat ge dat gat eerst moeten dichten. Maar, hoe gaat gij dat doen? En gaat Wallonië en de mondiale financiële wereld daarmee akkoord gaan? Ik twijfel daar ten zeerste aan.

Norbert
Oud 16 september 2018, 21:03   #533
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Galilei heeft dat nooit moeten doen. U weet gewoonweg niet waarover u praat, van hetzelfde gehalte als wanneer u het over de "Ollanders" hebt. U zwemt in een zee van vooroordelen.
Mijnheer van den Berghe, van mij krijgt gij geen reacties meer.

Norbert
Oud 16 september 2018, 21:05   #534
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijnheer van den Berghe, van mij krijgt gij geen reacties meer.
Zoveel te beter. Uw reacties zijn immers steeds weer opnieuw een variatie op hetzelfde thema: "Ik, Norbert, haat Nederlanders."
Oud 16 september 2018, 21:07   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Edwin, ik denk dat het nog veel te vroeg is voor een confederatie. Ge zegt het zelf:"De honderden jaren die tussen ons liggen hebben een politiek, juridisch en sociologisch gat geslagen." Dat is maar al te waar. Van dat gat ben ik mij al heel mijn leven bewust. Ik moet maar de grens oversteken en ik zie het al. Als gij een confederatie wilt gaat ge dat gat eerst moeten dichten. Maar, hoe gaat gij dat doen? En gaat Wallonië en de mondiale financiële wereld daarmee akkoord gaan? Ik twijfel daar ten zeerste aan.
En weer spreekt u zich voor de zoveelste keer volledig tegen: eens beweert u dat Zeeuws-Vlaanderen best bij België aansluit omdat de inwoners er dezelfde mentaliteit en cultuur hebben als de Belgisch-Vlamingen; dan weer (zoals nu) luidt het dat "die aan de andere kant van de grens" heel anders zijn.
Oud 16 september 2018, 21:25   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou een haatzaaier zijn? Neen, hoor!
Ja, Norbert, uit uw berichten spreekt een ongelooflijke arrogantie. U verwijt trouwens Nederlanders wat u zelf doet: iedereen de les lezen, en in het bijzonder als het om Nederlanders gaat.

Ja, Norbert, de haat spat uit elk bericht van u. Haat tegen Nederland. Haat tegen Nederlanders. Onredelijke haat. Een die drijft op vooroordelen en veralgemeenheden (zoals nu trouwens ook, want u slaagt er niet in de vlotheid en openheid van de Nederlander te plaatsen - u doet het dan maar al als "de les lezen").
Oud 17 september 2018, 18:55   #537
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Norbert
Uw twijfel over Wallonië is logisch, niemand zit te wachten op een tweede Griekenland. Daarom is het ook goed dat men langzaam verder gaat met de staatkundige ontvlechting en confederalisering binnen België en niet te snel. Maar onze Bart de Wever heeft "zeker en vast" een zeer goed plan daarvoor.

Voor mij en voor vele anderen geldt gewoon: de Tael is gansch het Volk! Dat is ons en mijn uitgangspunt. Vlaanderen en Nederland vormen samen het Nederlandse taalgebied met aanééngesloten wonderschone streektalen en dialecten die soms naadloos in elkaar overlopen. Ik ken geen mooiere en schone taal dan onze taal!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 september 2018 om 19:24.
Oud 17 september 2018, 20:26   #538
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Uw twijfel over Wallonië is logisch, niemand zit te wachten op een tweede Griekenland. Daarom is het ook goed dat men langzaam verder gaat met de staatkundige ontvlechting en confederalisering binnen België en niet te snel. Maar onze Bart de Wever heeft "zeker en vast" een zeer goed plan daarvoor.

Voor mij en voor vele anderen geldt gewoon: de Tael is gansch het Volk! Dat is ons en mijn uitgangspunt. Vlaanderen en Nederlans vormen samen het Nederlandse taalgebied met wonderschone streektalen en dialecten die soms naadloos in elkaar overlopen. Ik ken geen mooiere taal dan onze taal!
Mijn beste Edwin, mocht het aan mij liggen dan stak ik Bart De Wever voor de rest van zijn leven in de bak!! Waarom? Omdat hij, in mijn ogen althans, bezig is met België te splitsen en -alsof dat nog niet erg genoeg is- Vlaanderen uit te verkopen aan de Nederlanders. Zijn inspiratiebron, zo vermoed ik, is niet ver te zoeken: de cirkel Nederlandse kapitalisten die al langer dan vandaag van Nederland uitgeweken zijn naar de randgebieden van Antwerpen om het Nederlandse belastingstelsel te ontwijken. Hij spreekt over Vlaanderen, maar Vlaanderen is Antwerpen niet. Nooit geweest, trouwens. De politieke taal die hij spreekt is ook niet diè van Vlaanderen maar uitsluitend diè van Antwerpen. Ik hoef hem niet! Ik ben er zeker van: als België ooit gesplitst raakt dan vallen we ten prooi aan Nederland en d?*n pas zal Vlaanderen geruïneerd worden, door Nederland. De splitsing van België zal dus nooit de redding van Vlaanderen worden. Trouwens, waarom confederalisme? In alle landen ter wereld waar er een confederale verhouding tussen één of meerdere gewesten bestaat is er een trend om dat confederalisme op te heffen en over te gaan naar federalisme. En hier zouden we de andere richting willen uitgaan? Niet te geloven!
De "Tael is gansch het Volk?" Maar, man, toch! Wat hebben wij, Vlamingen, met de Nederlanders gemeen behalve de taal? Niets, maar dan ook niets. De scheiding tussen Belgen en Nederlanders is al veel ouder dan 1830, hoor! Ga daarvoor maar al terug naar de 16de eeuw. En gij gaat dat mentaliteitsverschil van honderden jaren zomaar eventjes oplossen tussen de soep en de patatten? Neem me niet kwalijk, maar ik vind u vrij naïef. Spijtig genoeg moet ik dat ook vaak over mijn eigen, meestal jonge landgenoten zeggen. Ik hoop wel dat ze nog bijtijds nuchter gaan worden als de Ollanders voor de deur staan. De meeste Vlamingen wonen, gelijk ik dat wel doe, niet aan de grens met Nederland. Maar het zal niet lang duren of ze zullen wel inzien waarom onze voorvaderen de Nederlanders in 1830 buitengesmeten hebben. Hun "attitude," weet ge wel? Ik ben zelf Nederlandstalig maar ik voel me in Nederland absoluut niet thuis. Nederland is mijn land niet!

Norbert
Oud 17 september 2018, 21:49   #539
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ben vaak in Nederland en woon 15 minuten van de grens en ik deel die mening dan weer niet. Het had beter geweest mochten de Nederlanden verenigd gebleven zijn in in de 16de eeuw en bij voorkeur het deel dat zich bij de Unie van Utrecht aansloot, het souvereine Nederland (ook al waren Katholieken er een tweederangsbevolking, maar ook veelal een loyale bevolking ondanks alles).

Ik besef zeker dat na één of twee generaties de bevolking hier grotendeels terug loyaal was aan de Habsburgers. Oorlogsmoe en intussen een manier gevonden om het leven te leiden op een andere manier. De Belgische brave aard is ook een atavistische trek van die periode, geloof ik.

Zelf ben ik ook van mening dat een vereniging van de Nederlanden morgen voor een vrij onstabiele staat zou zorgen. Maar wat ik wél vind is dat we nog steeds veel op hebben met Nederland en dat we cultureel toch veel affiniteit voor hen hebben, zowel qua taal als qua volk. Men kent elkaar het best en men vind zo ook sneller splijtzwammen. Da's normaal. Onze staatsculturen zijn al eeuwenlang verschillend.

Maar hey, ik ben ook van mening dat de geschiedenis niet verlopen is zoals ik die liever had gehad en jij bent van mening dat die wel zo verlopen is.

Ik ben tot dit besef gekomen van zéér jong af aan, door veel contacten met Nederlanders trouwens.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 september 2018 om 21:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 07:12   #540
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Mijn beste Edwin, mocht het aan mij liggen dan stak ik Bart De Wever voor de rest van zijn leven in de bak!! Waarom? Omdat hij, in mijn ogen althans, bezig is met België te splitsen en -alsof dat nog niet erg genoeg is- Vlaanderen uit te verkopen aan de Nederlanders. Zijn inspiratiebron, zo vermoed ik, is niet ver te zoeken: de cirkel Nederlandse kapitalisten die al langer dan vandaag van Nederland uitgeweken zijn naar de randgebieden van Antwerpen om het Nederlandse belastingstelsel te ontwijken. Hij spreekt over Vlaanderen, maar Vlaanderen is Antwerpen niet. Nooit geweest, trouwens. De politieke taal die hij spreekt is ook niet diè van Vlaanderen maar uitsluitend diè van Antwerpen. Ik hoef hem niet! Ik ben er zeker van: als België ooit gesplitst raakt dan vallen we ten prooi aan Nederland en d?*n pas zal Vlaanderen geruïneerd worden, door Nederland. De splitsing van België zal dus nooit de redding van Vlaanderen worden. Trouwens, waarom confederalisme? In alle landen ter wereld waar er een confederale verhouding tussen één of meerdere gewesten bestaat is er een trend om dat confederalisme op te heffen en over te gaan naar federalisme. En hier zouden we de andere richting willen uitgaan? Niet te geloven!
De "Tael is gansch het Volk?" Maar, man, toch! Wat hebben wij, Vlamingen, met de Nederlanders gemeen behalve de taal? Niets, maar dan ook niets. De scheiding tussen Belgen en Nederlanders is al veel ouder dan 1830, hoor! Ga daarvoor maar al terug naar de 16de eeuw. En gij gaat dat mentaliteitsverschil van honderden jaren zomaar eventjes oplossen tussen de soep en de patatten? Neem me niet kwalijk, maar ik vind u vrij naïef. Spijtig genoeg moet ik dat ook vaak over mijn eigen, meestal jonge landgenoten zeggen. Ik hoop wel dat ze nog bijtijds nuchter gaan worden als de Ollanders voor de deur staan. De meeste Vlamingen wonen, gelijk ik dat wel doe, niet aan de grens met Nederland. Maar het zal niet lang duren of ze zullen wel inzien waarom onze voorvaderen de Nederlanders in 1830 buitengesmeten hebben. Hun "attitude," weet ge wel? Ik ben zelf Nederlandstalig maar ik voel me in Nederland absoluut niet thuis. Nederland is mijn land niet!

Norbert
België is een mislukte staat ,waarin eeuwen lang de Franstaligen de Nederlandstaligen hebben onderdrukt en als minderwaardig hebben behandeld.
De Vlamingen zitten nu nog opgescheepte met de mentaliteit van Calimero.
Bart de Wever heeft gelijk dat splitsing de enige mogelijkheid is om Vlaanderen de trots van een leeuw te geven.
En confederatie met Nederland zie ik er niet van komen en intensief samenwerken in Europa is al genoeg.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be