Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2018, 15:12   #461
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik weet ondertussen dat je fan bent, je hoeft mijn naam niet meer persé in't vet te zetten.
Enkel als je je gortigste leugen ooit wil rechtzetten (voor degenen die niet weten waar ik over door blijf drammen: geert beweerde in een andere draad dat ik ooit verkrachting goedkeurde door het gelijk te stellen aan een arbeidscontract.)

En waar je nu weer de zoveelste leugen vandaan haalt dat ik niet voor preventie ed. ben weet ik ook niet.

Is het omdat ik zei dat, bovenop de normale belastingen op legale cannabis, ik niet weet of er al dan niet nog taxen geheven moeten worden?
Wil dat dan volgens u plots zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in preventie en controle?

Ten eerste kan bv. een deel van de btw hiervoor al gebruikt worden, samen met de belastingen op inkomsten uit arbeid in die sector.
Ten tweede zeg ik nergens dat er geen taxen geheven mogen worden.
Ten derde ben je weer leugens aan't fabriceren op basis van bewust foutief geïnterpreteerde informatie.
Gij denkt dat gij heel die opvang en preventie kunt betalen via 15% btw?

Al de kosten van sigaretten worden niet eens gedekt door de btw, de mensen die werken in de sigaretten industrie EN de taxen!

HALLOOOOO!

geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 15:15   #462
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat doet tabac dan met de persoonlijkheid van de roker?
Wat doen opiaten met je persoonlijkheid ? Wat doen benzodiazepinen met je persoonlijkheid ?
Mensen die sigaretten roken vinden het ontspannend en het kalmeert hun als ze wat stress hebben.
Dus ze hebben een kalmere persoonlijkheid

Je hebt zelf gerookt toch ? Wel als ik een tegenslag had was het eerste wat ik deed een sigaret opsteken....of als ik me zenuwachtig maakte ook. Ook als ik me goed voelde stak ik gelijk een sigaret op om me nog beter te voelen

Met je persoonlijkheid doet cannabis ook niks. Je blijft nog steeds dezelfde persoon.De meeste mensen worden er wat relaxter van anderen wat vrolijker of net niet.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 oktober 2018 om 15:20.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 15:16   #463
geertvdb

Standaard

Citaat:
Je voelt je stilaan vastgepraat eh?
Je wordt plots zo voorzichtig? "Een beetje meer..."

Eerst moeten losers alles zelf betalen, nu ben je al tevreden met 'een beetje meer'...

Lastig eh? Als er naast mij nog iemand in de draad opduikt die je om de haverklap op je onsamenhangende gedachtegangen drukt. En dan nog wel iemand waar je respect voor hebt...
'Een beetje meer' in tegenstelling tot 'niets' is al een landverschuiving.

Want nu betaal ik mee voor uw loserhobby, en gij betaalt niet mee voor mijn hobby's.

mag ik u er ook op wijzen, dat in tegenstelling tot gij, ik OOK op andere draden zit dan cannabis-draden, ;....
en dat ik hier in discussie ga met alle blowers, plus patrickve, die eigenlijk geen interesse heeft in cannabis, maar zijn ultra libertaire gedachtengoed komt uittesten op het fenomeen cannabis.
Oud 23 oktober 2018, 15:17   #464
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
'Een beetje meer' in tegenstelling tot 'niets' is al een landverschuiving.

Want nu betaal ik mee voor uw loserhobby, en gij betaalt niet mee voor mijn hobby's.

mag ik u er ook op wijzen, dat in tegenstelling tot gij, ik OOK op andere draden zit dan cannabis-draden, ;....
en dat ik hier in discussie ga met alle blowers, plus patrickve, die eigenlijk geen interesse heeft in cannabis, maar zijn ultra libertaire gedachtengoed komt uittesten op het fenomeen cannabis.
Euh ? Wa ?
Oud 23 oktober 2018, 15:19   #465
geertvdb

Standaard

Citaat:
Nu heeft er al zeker vijf keer iemand u gewezen op het verschil tussen een verzekering en sociale zekerheid.
Maar los van dat verschil trol jij gewoon verder door eh?

Ik verweet het u al vaker: het is je er enkel om te doen draden kapot te trollen.
Waar beweer ik dat een prive verzekering en de sociale zekerheid hetzelfde zijn?? Ik weet dat wel!

Ik heb er wel op gewezen dat de overheid het prima vindt dat gordelgebruikers bevoordeeld worden. Dus als mensen vinden dat de gordel geen reden kan zijn voor een beperktere uitbetaling, de overheid dit afwijst. De overheid ziet dit als een rechtvaardige discriminatie.
Oud 23 oktober 2018, 15:21   #466
geertvdb

Standaard

Citaat:
Alcohol en tabak zijn dus geen drugs?
Ga janken bij de centra voor drugscentra. Ik heb die taartdiagram niet gemaakt. Dat hebben zij gedaan. Die keuze tot afbakening komt van hen.

Ga daar JANKEN! Ik heb u hun emailadres al eens gegeven! Hebt ge hen al op de vingers getikt?
Oud 23 oktober 2018, 15:22   #467
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga janken bij de centra voor drugscentra. Ik heb die taartdiagram niet gemaakt. Dat hebben zij gedaan. Die keuze tot afbakening komt van hen.

Ga daar JANKEN! Ik heb u hun emailadres al eens gegeven! Hebt ge hen al op de vingers getikt?
Euh ? Wa ?
Oud 23 oktober 2018, 15:27   #468
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik heb hem zo'n rekening (gebaseerd op officiele cijfers) ook al eens gepresenteerd.
Omdat die resultaten hem niet goed uitkwamen heeft hij ze gewoon weggelachen, zonder enige uitleg waarom ze weggelachen mochten worden.
ge bedoelt dat ge van 36% naar 59% kwam!

Ja! Dat was lachen!

Dit zijn de cijfers uit 2009:
Een en ander blijkt uit de studie die werd gemaakt door de VVBV (Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg) op basis van 20 jaar gegevensregistratie van drugshulpverlening. Jaarlijks sterven in Vlaanderen en Brussel minstens 66 mensen aan een overdosis drugs. Alle overheden in België besteedden in 2004 voor 297 miljoen euro aan veiligheid, hulpverlening, preventie, onderzoek en beleid als maatschappelijk antwoord op de drugsproblematiek. Naast die indirecte kosten zijn er nog de directe kosten als gevolg van schade, werkverzuim enzovoort. Die zouden dubbel zo hoog zijn, dus ongeveer 600 miljoen euro.

In 2018 zal het zeker boven het miljard liggen.

Betaald met oa. mijn belastinggeld.

Steeds meer jongeren belanden in psychiatrische instellingen ten gevolge van de complicaties door hun cannabisverslaving (psychosen, schizoaffectieve stoornissen, schizofrenie). Velen zijn niet in staat ooit nog te studeren of te werken en leven meestal van een leefloon, dat via het OCMW wordt toegekend. Talrijke OCMW's schuiven die mensen vervolgens door naar de dienst `Personen met een handicap', voor het verkrijgen van een inkomensvervangende tegemoetkoming en een integratietegemoetkoming.

Dank u blowers! dank u wel! wacht, we gaan dat betalen met 15% BTW!
Citaat:
Nadien kwam hij met bronnen als Facebookpolls en drugsdealers...
Ik heb dat nooit als bron gebruikt, wel als argument dat zelfs uw geloofsgenoten en parochianen vinden dat de legalisatie toch niet de mirakeloplossing blijkt te zijn die fundamentalisten voorspiegelden.
Oud 23 oktober 2018, 15:28   #469
geertvdb

Standaard

Citaat:

Er wordt dus even vaak hulp gezocht voor cannabisproblemen dan voor alcoholproblemen?.
Nee, dat schrijf ik niet. Lees nog eens opnieuw.
Oud 23 oktober 2018, 15:36   #470
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het gaat om het principe.
In de gezondheidszorg is er een ander principe dat voorrang krijgt: iedereen die in nood is krijgt hulp.
Ah dan toch...

Citaat:
(In de US is dat niet zo. Daarom dat Obamacare zo een tegenstand krijgt. veel amrikanen beschouwen dat als communisme, en daar hebben ze gelijk in.)
Geleuter naast de kwestie

Citaat:
En gij denkt, de kous is af. Maar dat is niet zo. De overheid straft wel degelijk degenen die de kosten maken. En dat is omdat de overheid de kosten zoveel mogelijk wil beperken.
Elke keer als ge ladderzat zijt wordt ge geholpen in een ziekenhuis, maar de overheid kan u wel gedwongen laten opnemen.

En als gij zelfs nog maar zat in een niet rijdende auto zit, krijgt ge een boete.
Etc Etc Etc

En net hetzelfde is er met cannabis aan de hand. De overheid legaliseert niet omdat ze de opvangskosten wil beperken. En of gij dat nu een juiste kosten/baten analyse vindt of niet, dat is onbelangrijk. De overheid zegt eigenlijk: potje breken, potje betalen.
Klopt geen hol van.
Oud 23 oktober 2018, 15:40   #471
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kunt ge niet iets duidelijker schrijven? Ik snap er niks van.
Dat die 36,6% niks weergeeft.

Niet het aandeel wanneer je enkel illegale drugs beschouwt.
Noch het aandeel met legale drugs erbij.
Noch komt het overeen met het absolute cijfer.
't Is noch boter, noch vis.
Oud 23 oktober 2018, 15:48   #472
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ah dan toch...
Hoe? Wat 'dan toch'? Dat is het 'barmhartige Samaritaan' principe dat in onze wetgeving doorschemert.
Citaat:

Geleuter naast de kwestie
Geleuter naast de kwestie?? Gij zijt er wel zelf over begonnen hé!
Het Verzet
Er zijn genoeg landen die dit principe niet hanteren.

Ik heb dat al heel veel gemerkt, gij herinnert u uw eigen bijdragen niet. zelfs al is dat van de vorige dag!
Citaat:

Klopt geen hol van.
Klopt 100%

Gij kunt met een verslaving altijd aankloppen bij een ziekenhuis, maar op een bepaald moment zegt de overheid: gij kost te veel en colloqueert u.
Oud 23 oktober 2018, 15:50   #473
geertvdb

Standaard

Citaat:
Dat die 36,6% niks weergeeft.

Niet het aandeel wanneer je enkel illegale drugs beschouwt.
Noch het aandeel met legale drugs erbij.
Noch komt het overeen met het absolute cijfer.
't Is noch boter, noch vis.
Wel, dat vinden de opvangcentra niet, want anders doen ze de moeite niet om die cijfers in een diagram te zetten en wereldkundig te maken.
Oud 23 oktober 2018, 15:51   #474
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat doen opiaten met je persoonlijkheid ? Wat doen benzodiazepinen met je persoonlijkheid ?
Mensen die sigaretten roken vinden het ontspannend en het kalmeert hun als ze wat stress hebben.
Dus ze hebben een kalmere persoonlijkheid

Je hebt zelf gerookt toch ? Wel als ik een tegenslag had was het eerste wat ik deed een sigaret opsteken....of als ik me zenuwachtig maakte ook. Ook als ik me goed voelde stak ik gelijk een sigaret op om me nog beter te voelen

Met je persoonlijkheid doet cannabis ook niks. Je blijft nog steeds dezelfde persoon.De meeste mensen worden er wat relaxter van anderen wat vrolijker of net niet.
Ik denk niet dat ik mij kalmer voelde toen ik nog rookte maar ik had iets om handen.
Zo zijn er ook mensen die op hun nagels bijten of kouwgom.
Dat is wel het geval met alcohol, dat versterkt de gevoelens zowel in postieve als negatieve zin. Zo heb ik al zatte mensen gezien die alles heel grappig vonden en even later in tranen uit barsten.

Laatst gewijzigd door Bobke : 23 oktober 2018 om 15:56.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 15:51   #475
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, dat vinden de opvangcentra niet, want anders doen ze de moeite niet om die cijfers in een diagram te zetten en wereldkundig te maken.
Euh ? Wa ?
Oud 23 oktober 2018, 15:51   #476
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar het probleem van cannabisgebruikers die in de problemen komen, en waarvoor ik met mijn zuurverdiende centjes opvang voor moet betalen blijft EVEN GROOT.
Oud 23 oktober 2018, 15:57   #477
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik denk niet dat ik mij kalmer voelde toen ik nog rookte maar ik had iets om handen.
Dat is wel het geval met alcohol, dat versterkt de gevoelens zowel in postieve als negatieve zin. Zo heb ik al zatte mensen gezien die alles heel grappig vonden en even later in tranen uit barsten.
Waarom is een sigaret opsteken dan het eerste wat rokers doen na bijvoorbeeld een ongeval ??
Maar ik volg je redenering. Bij Alcohol en ook cannabis is dat meer uitgesproken.
Doch is nicotine een zwaar verslavende substantie. Je hebt het steeds maar nodig. En gebruik je niet (meer) kan je persoonlijkheid wel degelijk wat op hol slaan wat denk ik genoeg bewijst.
Een zware roker die zonder sigaretten valt is niet direct het aangenaamste gezelschap Die rijden zelfs naar de maan voor sigaretten moest het nodig zijn

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 oktober 2018 om 16:14.
Oud 23 oktober 2018, 16:04   #478
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit zijn de cijfers uit 2009:
Een en ander blijkt uit de studie die werd gemaakt door de VVBV (Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg) op basis van 20 jaar gegevensregistratie van drugshulpverlening. Jaarlijks sterven in Vlaanderen en Brussel minstens 66 mensen aan een overdosis drugs. Alle overheden in België besteedden in 2004 voor 297 miljoen euro aan veiligheid, hulpverlening, preventie, onderzoek en beleid als maatschappelijk antwoord op de drugsproblematiek. Naast die indirecte kosten zijn er nog de directe kosten als gevolg van schade, werkverzuim enzovoort. Die zouden dubbel zo hoog zijn, dus ongeveer 600 miljoen euro.
Steeds meer jongeren belanden in psychiatrische instellingen ten gevolge van de complicaties door hun cannabisverslaving (psychosen, schizoaffectieve stoornissen, schizofrenie). Velen zijn niet in staat ooit nog te studeren of te werken en leven meestal van een leefloon, dat via het OCMW wordt toegekend. Talrijke OCMW's schuiven die mensen vervolgens door naar de dienst `Personen met een handicap', voor het verkrijgen van een inkomensvervangende tegemoetkoming en een integratietegemoetkoming.
dat is een c/p van een parlementaire vraag van Lieve Van Ermen uit 2009. Doe je nu alsof dat officiële cijfers zijn?

Dit zijn de effectieve cijfers voor 2013:
Citaat:
de directe en indirecte kosten oplopen tot 4,63 miljard euro (!) per jaar, ttz 1,19% van het BBP en 419 euro per inwoner.
dat is de sociale kost van verslaving, zowel aan legale als illegale middelen

de opbrengst aan taxen voor de Belgische staat door de verkoop van sigaretten bedroeg voor 2017 iets meer dan 3 miljard euro. Voor alcohol ongeveer 900 miljoen aan accijnsen. We zijn er al bijna door deze 2 producten alleen

Citaat:
Een aantal interessante bevindingen zijn de volgende:
- directe criminaliteitskosten (0,78 miljard euro) worden voor 56% veroorzaakt door gebruikers van illegale middelen en slechts voor 40% door alcoholgebruikers
- directe verkeerskosten zijn dan vooral gelinkt aan alcoholgebruikers (80%)
- directe gezondheidskosten gaan voor 46% naar alcoholgebruikers, 36% tabakgebruikers en 7% gebruikers van illegale middelen
- de indirecte kosten van productiviteitsverlies als gevolg van ziekte, vroegtijdig sterven en detentie worden voor 86% veroorzaakt door alcohol en tabak (elk ongeveer even hoog) en 7% illegale middelen
Zelfs als we met wat slechte wil alle illegale middelen gelijk stellen aan cannabis, komen we nog steeds niet aan 1 miljard uitgaven voor cannabisproblematiek.

https://www.desleutel.be/verslaving/...van-verslaving

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 23 oktober 2018 om 16:22.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 16:15   #479
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat zijn cijfers van een online magazineke. En die zijn onvolledig.
Dit zijn de cijfers van de opvangcentra (van 2015 ipv 2014).
Oud 23 oktober 2018, 16:17   #480
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waarom is een sigaret opsteken dan het eerste wat rokers doen bijvoorbeeld na bijvoorbeeld een ongeval ??
Maar ik volg je redenering. Bij Alcohol en ook cannabis is dat meer uitgesproken.
Doch is nicotine een zwaar verslavende substantie. Je hebt het steeds maar nodig. En gebruik je niet (meer) kan je persoonlijkheid wel degelijk wat op hol slaan wat denk ik genoeg bewijst.
Een zware roker die zonder sigaretten valt is niet direct het aangenaamste gezelschap
Zoals ik zei, om iets om handen te hebben.
Ge kunt moeilijk beweren dat kouwgom of nagens drugs zijn.
Dat nicotine zwaar verslavend is is een feit maar om dat daarom een drug te noemen.
Mensen die op hun nagels bijten hebben ook moeite om van hun slechte gewoonte af te raken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be