Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2018, 08:31   #781
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Confederatie Nederland-Vlaanderen
Nederland en Vlaanderen kunnen best een confederatie vormen. Ik zie dit plan zitten, want ik zie Vlaanderen toch niet zo snel als een deel van het unitaire Nederland. Binnen het unitaire Nederland zou Vlaanderen ook weinig te zeggen hebben. Deze overgang zou verder te bruusk zijn. Een confederatie Nederland-Vlaanderen biedt verschillende voordelen. De Vlaams-nationalisten zijn blij om van Belgie af te zijn, en bij een confederatie Vlaanderen-Nederland behouden de onafhankelijke deelstaten Vlaanderen en Nederland hun eigen soevereiniteit, ook al zullen we sommige aangelegenheden gemeenschappelijk regelen. Een confederatief verdrag kan trouwens eenzijdig worden opgezegd, dus Vlaanderen kan – indien de confederatie met Nederland tegenvalt – eenzijdig uit de confederatie stappen. De Vlaams-nationalisten – die zijn gehersenspoeld door de Belgische staat – die tegen Groot-Nederland zijn moeten beseffen dat een confederatie Vlaanderen-Nederland interessante, nieuwe perspectieven opent waarin Vlaanderen voor niets hoeft te vrezen, zich beslissingsbevoegdheden kan verwerven en er eventueel éénzijdig kan uitstappen.
Al eens gehoord van het 'Plan-N voor Vlaanderen (en Brussel)'? De idee achter dit voorstel is de mogelijkheid om een Nederlands-Vlaamse confederatie te maken met behulp van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, waarvan tot nu toe alleen Nederland, Aruba en Curaçao deel uitmaken, het 'koninkrijksverband'. De landen zijn daarin onafhankelijk van elkaar, maar met het koninkrijk als paraplu.

http://vlaamseconservatieven.blogspo...n-brussel.html

Bron: Vlaamse conservatieven
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 09:38   #782
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Al eens gehoord van het 'Plan-N voor Vlaanderen (en Brussel)'? De idee achter dit voorstel is de mogelijkheid om een Nederlands-Vlaamse confederatie te maken met behulp van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, waarvan tot nu toe alleen Nederland, Aruba en Curaçao deel uitmaken, het 'koninkrijksverband'. De landen zijn daarin onafhankelijk van elkaar, maar met het koninkrijk als paraplu.

http://vlaamseconservatieven.blogspo...n-brussel.html

Bron: Vlaamse conservatieven
Het plan is goed doordacht en is een goede basis voor verdere discussies.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 09:44   #783
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De overheersing van de Spanjaarden en de Romeinse kerk,
heeft in België ook veel sporen achter gelaten.
Daarom zal het moeilijk worden om Nederland en Vlaanderen te verenigen.
In Nederland is het doorleefde katholicisme nochtans veel nadrukkelijker aanwezig dan in Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 09:48   #784
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Nederland is het doorleefde katholicisme nochtans veel nadrukkelijker aanwezig dan in Vlaanderen.
Denk dat het Katholicisme eerder een bevindelijk karakter heeft in het noorden. Eigenlijk is het Katholicisme in Nederland redelijk sober geweest vergeleken met andere landen. De enige Nederlandse Paus Adrianus VI wou orde op zake stellen in Rome. Dat werd hem niet in dank afgenomen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 09:53.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 13:35   #785
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat het Katholicisme eerder een bevindelijk karakter heeft in het noorden. Eigenlijk is het Katholicisme in Nederland redelijk sober geweest vergeleken met andere landen. De enige Nederlandse Paus Adrianus VI wou orde op zake stellen in Rome. Dat werd hem niet in dank afgenomen.
Je kan Adrianus niet projecteren op het huidige Nederland. Al evenmin valt hij in categorieën te duwen die toen niet bestonden. Wist u bijvoorbeeld dat Adrianus ooit grootinquisiteur in Spanje is geweest?

Ik weet niet of u ooit een van de vele processies hebt meegemaakt in Nederlands-Limburg. Nogal moeilijk omdat als bevindelijk te beschouwen? Wel typisch Roomse uitbundigheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 15:47   #786
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je kan Adrianus niet projecteren op het huidige Nederland. Al evenmin valt hij in categorieën te duwen die toen niet bestonden. Wist u bijvoorbeeld dat Adrianus ooit grootinquisiteur in Spanje is geweest?

Ik weet niet of u ooit een van de vele processies hebt meegemaakt in Nederlands-Limburg. Nogal moeilijk omdat als bevindelijk te beschouwen? Wel typisch Roomse uitbundigheid.
Met bevindelijk bedoel ik: God proberen te ervaren in je dagelijks leven en dit op een persoonlijke manier.

Denk wel dat katholieken dit hier doen. Het is geen Italië hier waar de Maffia aflaten koopt etc.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:01   #787
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Met bevindelijk bedoel ik: God proberen te ervaren in je dagelijks leven en dit op een persoonlijke manier.

Denk wel dat katholieken dit hier doen.
Niet alleen hier.

Overal ter wereld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:29   #788
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet alleen hier.

Overal ter wereld.
Gelooft u dat daadwerkelijk? Wanneer ik kijk naar katholieke landen zoals in zuid Amerika en Italië hoe men omgaat met mensenlevens, dan zie ik toch een weerbarstige praktijk. Geen contemplatie of zelfreflectie maar een macho cultuur van de bovenste plank.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:34   #789
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Gelooft u dat daadwerkelijk? Wanneer ik kijk naar katholieke landen zoals in zuid Amerika en Italië hoe men omgaat met mensenlevens, dan zie ik toch een weerbarstige praktijk. Geen contemplatie of zelfreflectie maar een macho cultuur van de bovenste plank.
In Rusland, net als in veel voormalige Oostbloklanden, vind je onversneden machocultuur. Vaak met een dominerende orthodoxe cultuur.

In Brazilië zijn de protestantse groeperingen sterk in opkomst. Ik heb daar nog geen vermindering gezien van de machocultuur. Katholicisme associëren met machocultuur is dus onwaarachtig eng.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:40   #790
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Rusland, net als in veel voormalige Oostbloklanden, vind je onversneden machocultuur. Vaak met een dominerende orthodoxe cultuur.

In Brazilië zijn de protestantse groeperingen sterk in opkomst. Ik heb daar nog geen vermindering gezien van de machocultuur. Katholicisme associëren met machocultuur is dus onwaarachtig eng.

Katholicisme associëren met machocultuur is dus inderdaad onwaarachtig eng. Maar het gaat mij er om: hoe ervaar ik met mijn geloof God in mijn leven, kennende goed en kwaad en op de hoogte zoals Christus het bedoeld heeft.
En dan vervolgens er ook naar handelen er naar in woord, gedachte, doen en laten en gedrag. Dat is toch even iets anders in een macho cultuur, waar deze aspecten niet echt boven komen drijven.

Verder ervaar ik de aankleding van de katholieke kerk in Nederland als soberder vergeleken met de kerken in Beieren en Oostenrijk. Zeker ook vergeleken met de katholieke kerken in de provincies Holland. Daarom ook dat ik Paus Adrianus VI in gedachten had. Die soberheid is dus geen eigendom van de Calvinisten. En ja, Adrianus was ook radicaal tegen ketters.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 16:51.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:51   #791
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Katholicisme associëren met machocultuur is dus inderdaad onwaarachtig eng. Maar het gaat mij er om: hoe ervaar ik God in mijn leven, kennende goed en kwaad en op de hoogte zoals Christus het bedoeld heeft.
En dan vervolgens er ook naar handelen er naar in woord, gedachte, doen en laten en gedrag. Dat is toch even iets anders in een macho cultuur, waar deze aspecten niet echt boven komen drijven.
Geen grotere introspectie mogelijk dan in de biecht, dan in het gesprek met een spirituele leidsman, zoals kenmerkend is voor het katholicisme. Wie katholiek is, heeft dit belangrijk instrument om zijn handelen af te toetsen en vervolgens "in woord, gedachten, doen en laten" Christus' voorbeeld na te volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:53   #792
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen grotere introspectie mogelijk dan in de biecht, dan in het gesprek met een spirituele leidsman, zoals kenmerkend is voor het katholicisme. Wie katholiek is, heeft dit belangrijk instrument om zijn handelen af te toetsen en vervolgens "in woord, gedachten, doen en laten" Christus' voorbeeld na te volgen.
Dat is binnen de kerk, dat is een ritueel, maar daar buiten dan? Het gevaar van de biecht is dat het een automatisch mechanisme wordt. Denk dat geloof dood is zonder goede daden en werken in de dagelijkse praktijk buiten de kerk. Het katholieke geloof is meer dan alleen maar geloven en dan verlost zijn van alles.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 16:59.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:59   #793
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Verder ervaar ik de aankleding van de katholieke kerk in Nederland als soberder vergeleken met de kerken in Beieren en Oostenrijk. Zeker ook vergeleken met de katholieke kerken in de provincies Holland. Daarom ook dat ik Paus Adrianus VI in gedachten had. Die soberheid is dus geen eigendom van de Calvinisten. En ja, Adrianus was ook radicaal tegen ketters.
Nergens blijkt dat Adrianus VI kale, witgekalkte kerken in gedachten had. De calvinistische kerkinrichting is zelfs voorbij het sobere. Het is juist het tegendeel van "aankleding".

Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen Vlaanderen en Nederland als het om aankleding van een katholieke kerk aankomt. Vooral als we de 19e eeuw als referentie nemen, omdat er in Nederland dan weer door de katholieken mocht gebouwd worden. We zien dezelfde neogothiek verschijnen als in het naburige Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 17:01   #794
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat is binnen de kerk, dat is een ritueel, maar daar buiten dan? Het gevaar van de biecht is dat het een automatisch mechanisme wordt. Denk dat geloof dood is zonder goede daden en werken in de dagelijkse praktijk buiten de kerk. Het katholieke geloof is meer dan alleen maar geloven en dan verlost zijn van alles.
Wat u hier schrijft, is heel katholiek en weinig protestant. Een calvinist gruwelt bij iedere gedachte over "geloof en goede daden en werken".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 17:01   #795
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nergens blijkt dat Adrianus VI kale, witgekalkte kerken in gedachten had. De calvinistische kerkinrichting is zelfs voorbij het sobere. Het is juist het tegendeel van "aankleding".

Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen Vlaanderen en Nederland als het om aankleding van een katholieke kerk aankomt. Vooral als we de 19e eeuw als referentie nemen, omdat er in Nederland dan weer door de katholieken mocht gebouwd worden. We zien dezelfde neogothiek verschijnen als in het naburige Vlaanderen.
Ik zie ook geen verschil tussen Vlaanderen en Nederland.

Over Paus Adrian, lees Wikipedia maar eens.

Relatie met kardinalen en Curie Bewerken
Tijdens zijn reis had hij al in een aantal kuststeden die hij onderweg aandeed, laten merken dat hij de luxe verafschuwde waarmee de kardinalen zich omringden. Hij liet zijn ergernis blijken bij het zien van al die pracht en praal. Zo zei hij toen vijf kardinalen hem een uitzonderlijk tafelzilver cadeau gaven:

"Deze schatten zijn meer voor een koning, jullie zouden als kardinalen beter schatten voor de hemel kunnen verwerven"
Dit soort uitspraken kwam de verstandhouding tussen Adrianus en de kardinalen niet ten goede. Hij maakte ook zijn hervormingsplannen voor de kerkelijke organisatie bekend. Onder andere zou het vervreemden, verdelen of verpanden van ambten verboden worden, terwijl een nieuw afzonderlijk college verzoekschriften zou moeten behandelen. Vele geestelijken werden, na het horen van deze plannen, nog beduchter voor de Nederlander.

De Curie, de pauselijke regering, zat veel missies van Adrianus dwars omdat hij zich had bemoeid met het persoonlijke leven van de kardinalen. Zij probeerden de hervormingen, die op hen van toepassing waren, zo veel mogelijk tegen te werken. Sommigen hadden er een gewoonte van gemaakt zich bij alles wat de paus wilde bereiken te verzetten. Ook hadden ze een grote beloning verwacht nadat ze hem als paus gekozen hadden. Toen deze uitbleef, waren ze vanaf het begin van Adrianus’ pontificaat al ontstemd over zijn gedrag. Dit resulteerde in een slechte verstandhouding tot aan zijn dood.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 17:08.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 17:10   #796
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik zie ook geen verschil tussen Vlaanderen en Nederland.

Over Paus Adrian, lees Wikipedia maar eens.

Relatie met kardinalen en Curie Bewerken
Tijdens zijn reis had hij al in een aantal kuststeden die hij onderweg aandeed, laten merken dat hij de luxe verafschuwde waarmee de kardinalen zich omringden. Hij liet zijn ergernis blijken bij het zien van al die pracht en praal. Zo zei hij toen vijf kardinalen hem een uitzonderlijk tafelzilver cadeau gaven:

"Deze schatten zijn meer voor een koning, jullie zouden als kardinalen beter schatten voor de hemel kunnen verwerven"
Dit soort uitspraken kwam de verstandhouding tussen Adrianus en de kardinalen niet ten goede. Hij maakte ook zijn hervormingsplannen voor de kerkelijke organisatie bekend. Onder andere zou het vervreemden, verdelen of verpanden van ambten verboden worden, terwijl een nieuw afzonderlijk college verzoekschriften zou moeten behandelen. Vele geestelijken werden, na het horen van deze plannen, nog beduchter voor de Nederlander.

De Curie, de pauselijke regering, zat veel missies van Adrianus dwars omdat hij zich had bemoeid met het persoonlijke leven van de kardinalen. Zij probeerden de hervormingen, die op hen van toepassing waren, zo veel mogelijk tegen te werken. Sommigen hadden er een gewoonte van gemaakt zich bij alles wat de paus wilde bereiken te verzetten. Ook hadden ze een grote beloning verwacht nadat ze hem als paus gekozen hadden. Toen deze uitbleef, waren ze vanaf het begin van Adrianus’ pontificaat al ontstemd over zijn gedrag. Dit resulteerde in een slechte verstandhouding tot aan zijn dood.
Dit alles gaat over de levensstijl van de geestelijken. Niet over de aankleding van de kerken of de weelderigheid van het kerkelijk ritueel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 17:26   #797
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit alles gaat over de levensstijl van de geestelijken. Niet over de aankleding van de kerken of de weelderigheid van het kerkelijk ritueel.
Nog wat van wiki:

Cultuurbarbaar? Bewerken
De Italianen van die tijd waren fanatieke bewonderaars van de Oudheid. Adrianus dacht daar echter anders over, de meesterwerken uit de Oudheid zag hij als resten van een heidense periode. Zijn mening was zo uitgesproken dat sommigen zelfs bang waren dat hij alle beelden uit het Belvédère, waaronder de beroemde Laocoöngroep zou laten vermalen tot kalk voor de bouw van de nieuwe basiliek. Adrianus heeft dit niet gedaan, maar toch bleek de vrees enigszins gegrond toen hij het Belvédère liet dichtmetselen en de sleutel van de enige poort persoonlijk bewaarde. Hij stuurde de meeste kunstenaars die door de Kerk waren ingehuurd naar huis. Hij verleende geen enkele gunst meer aan het leger van dichters, schrijvers en humanisten dat Leo X had omringd. Hij veroordeelde al deze mensen zonder onderscheid te maken. Dat was niet verstandig aangezien enkelen wel degelijk zijn ideeën over de Kerk deelden.

De cultuurschok die Adrianus teweegbracht, was niet geheel aan zijn karakter te wijten. Ook de erfenis van Leo X belette hem om een mecenas te zijn. Alle dienaren van Leo X zagen in dat Adrianus hen hun luie leventje zou gaan ontnemen. Zij waren het dan ook, die de negatieve en onware verhalen die over Adrianus de ronde deden, verzonnen. Omdat deze groep een belangrijk deel van de bevolking uitmaakte was de mening van het volk over Adrianus al snel zeer negatief.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 17:39   #798
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nog wat van wiki:

Cultuurbarbaar? Bewerken
De Italianen van die tijd waren fanatieke bewonderaars van de Oudheid. Adrianus dacht daar echter anders over, de meesterwerken uit de Oudheid zag hij als resten van een heidense periode. Zijn mening was zo uitgesproken dat sommigen zelfs bang waren dat hij alle beelden uit het Belvédère, waaronder de beroemde Laocoöngroep zou laten vermalen tot kalk voor de bouw van de nieuwe basiliek. Adrianus heeft dit niet gedaan, maar toch bleek de vrees enigszins gegrond toen hij het Belvédère liet dichtmetselen en de sleutel van de enige poort persoonlijk bewaarde. Hij stuurde de meeste kunstenaars die door de Kerk waren ingehuurd naar huis. Hij verleende geen enkele gunst meer aan het leger van dichters, schrijvers en humanisten dat Leo X had omringd. Hij veroordeelde al deze mensen zonder onderscheid te maken. Dat was niet verstandig aangezien enkelen wel degelijk zijn ideeën over de Kerk deelden.
Dat gaat over Adrianus' afwijzing van kunst die overduidelijk niet meer in het verlengde ligt van wat tot dan toe gebruikelijk was in de Kerk. Adrianus wijst niet de kunst af als dusdanig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 17:47   #799
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat gaat over Adrianus' afwijzing van kunst die overduidelijk niet meer in het verlengde ligt van wat tot dan toe gebruikelijk was in de Kerk. Adrianus wijst niet de kunst af als dusdanig.
Op dezelfde manier gaat men hier om met kunst. De weelde en luxe zoals in Rome of de weelderigheid van de kerken in Beieren en Bohemen kent men hier niet zo.


In mijn katholieke familie vond men die blote beelden met die geslachtsdelen maar niets in de stad Rome.

Ook dat hij privileges meegaf aan de minderbroeders als de Franciscaner is in mijn ogen behoorlijk revolutionair. Ben ook wel blij dat de huidige Paus zichzelf Franciscus heeft genoemd...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 17:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 18:32   #800
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Op dezelfde manier gaat men hier om met kunst. De weelde en luxe zoals in Rome of de weelderigheid van de kerken in Beieren en Bohemen kent men hier niet zo.


In mijn katholieke familie vond men die blote beelden met die geslachtsdelen maar niets in de stad Rome.

Ook dat hij privileges meegaf aan de minderbroeders als de Franciscaner is in mijn ogen behoorlijk revolutionair. Ben ook wel blij dat de huidige Paus zichzelf Franciscus heeft genoemd...


De Romeinen moesten niets hebben van (H)Adrianus VI. Zelfs niet na zijn dood. Adrianus VI werd aanvankelijk in de Sant' Andreakapel in de Sint- Pieter begraven tussen Pius II en Pius III.

De wrokkige Romeinen brachten dan ook een Latijnse zin aan op zijn graftombe:

"Hic iacet impius inter Pios"

(Hier ligt een zondige tussen twee Zuiveren (Piussen).

Deze Paus probeerde wel een onafhankelijke (politieke) koers te varen. En daarom vervreemde hij zowel van Karel V (die hem eigenlijk tot paus had gemaakt of hem toch flink gesteund had) als van de Franse koning Frans I. Na nauwelijks één jaar pontificaat stierf hij. Van uitputting naar het schijnt door al die politieke strubbelingen en het hete Romeinse klimaat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 november 2018 om 18:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be