![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als de staat wel moet tussenkomen omdat de boer anders niet kan concurreren (zoals u stelt) zijn we verkeerd bezig. Als je die denklijn doortrekt was er voor de staat geen enkele reden om de noodlijdende staalindustrie in Wallonië op te doeken (geen subsidie meer inpompen). Jij pleit dus voor staatstussenkomst voor sectoren die door concurrentie anders van de markt gedrukt worden. Dat gaat volgens mij nog heeeel veel geld kosten in de toekomst. Zo zou je dus de richting voormalig-Oostblok trekkende textielbedrijven kunnen gaan subsidiëren om hier te blijven. Dat doen we toch ook niet?
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij blijft je twee zaken door elkaar hutsen. De boer krijgt subsidie omdat hij niet met lage loonlanden kan concurreren en er dus ook producten uit het buitenland ingevoerd worden. Op zich een goede zaak, ik heb ook graag wat alwisseling op mijn bord en ga niet elke dag bloemkool eten. Als ik dus eens Chinees eet betekend dat minder verkoop van spruitjes of bloemkool. Als we nu de Chinezen kunnen overtuigen dat bloemkool en spruitjes ook lekker zijn gaan ze die ook importeren en gaat onze productie omhoog zodat subsidie niet langer nodig is. Dat is een beetje het geval met ons Brussels lof (witloof). De prijs ervan daalt ook niet meer zoals enkele jaren geleden het geval was omdat daar een buitenlandse afzetmarkt voor gevonden is. Uw voorbeeld van het Waalse staal is wat ongelukkig gekozen. Dat was inderdaad een slechte zaak waar de eenheid van Belgie zowaar de oorzaak van was. SIDMAR kon dat staal veel goedkoper produceren, maar om het eigen volk (de walen) aan het werk te houden werden er subsidies ingepompt. Dat lijkt mij een van de nodeloze geldstromen. Als ge uw eigen land al gaat beconcurreren gaat het natuurlijk fout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn standpunt blijft dat de gigantische subsidies aan landbouw in Europa niet wenselijk zijn (al hebben ze -toegegeven- voordelen). We kunnen het er beide ook over eens zijn dat het in Afrika niet helemaal loopt zoals het moet(daar ging het eigenlijk over, remember?) al geven we andere oorzaken hiervoor. Maar om een echte lijn te trekken in deze discussie zouden er enkele economen aan deel moeten nemen vrees ik.
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ontwikkeling vraagt nu eenmaal tijd, hoe denkt ge dat het hier pakweg 70 jaar geleden aan toe ging ? We hadden toen zeker de gelegenheid niet gehad om elkaar te ontmoeten en over dergelijke zaken van gedachte te wisselen. Mogelijks komt er binnen afzienbare tijd een einde aan onze welvaart. Zij hebben immers iets wat wij niet hebben. [size=5]Grondstoffen[/size]. Ik zal het waarschijnlijk niet meer beleven maar spaar uw medelijden met hen nog maar een tijdje, het zou wel eens kunnen omslaan in zelfbeklag. Volgt u ook de discussie over China ? Laatst gewijzigd door Bobke : 14 januari 2005 om 02:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om het nog even over de tsunami te hebben,en meer specifiek over Indonsesie...
De VN zal nu rechtstreeks inwoners betalen(ruwweg 3 dollar per dag) om de rotzooi op te helpen ruimen. De VS heeft aan de regering in Djakarta moeten toezeggen dat VS-militairen,naarstig bezig met helpen,tegen Maart zullen ophoepelen. Kwestie van de prioriteiten eventjes juist te zetten nietwaar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |