Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2018, 20:49   #1681
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En atheïsten die de geschiedenis van het christendom reconstrueren, evenzo voor de Islam en het Jodendom.

U bekijkt alles veel te veel vanuit een dichotomie of tweespalt atheïst versus gelovige. Er zijn nog wel andere geschiedschrijvers mocht u het nog niet weten. Mensen die gewoon willen weten hoe het echt is gegaan en dit wetenschappelijk en op een nuchtere en serene manier proberen te ontrafelen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2018 om 20:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 20:56   #1682
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Of zijn mening 'algemeen' aanvaard is is geen maatstaf. Wel dat zijn conclusies doorwetenschappers in hetzelfde domein peer reviewed zijn. Hij is momenteel een autoriteit in zijn domein, wat iets anders is dan iemand die "alle" antwoorden heeft. Wie zijn werk leest, weet dat er nog zeer veel ruimte is voor bijkomend onderzoek, niemand ontkent dat. Ook de betreffende auteur niet.
Waaruit blijkt dat Vergeer "een autoriteit" is in dat domein? Heeft hij internationale erkenning gekregen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 20:58   #1683
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Twee mogelijkheden : ofwel is dit trololo ofwel wil je bewust de combinatie van namen en de bijbehorende probabiliteitsberekening negeren. Omdat ze niet in je kraam past ?
Neen, omdat het puur giswerk is. Men is het zelfs niet eens over de namen die gekrast staan. Laat staan dat men verder is kunnen gaan. Maar goed, die probaliteit verwijst weer eens naar... giswerk. "We veronderstellen..." Tot daar die zogezegde "wetenschappelijke zekerheid".
Oud 23 november 2018, 21:00   #1684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zever.
Theologen hun opinie over geloofszaken van hun eigen sekte hebben niets te maken met wetenschappelijk geverifieerde feiten. Dat laatste is wat mij interesseert.
U geeft hiermee toe: "Ik veronderstel dat hij partijdig is, maar ik kan geen bewijs voorleggen."

De "zever" zit dus volop aan uw kant.
Oud 23 november 2018, 21:01   #1685
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze weten het niet. En dat komt omdat niemand het weet. Men beschikt niet over zuivere, echte 'historische bronnen'. Ook de evangelies zijn dit niet. Dat is net alsof men hagiografieën zou beschouwen als zuiver historische bronnen. Dat zijn ze dus niet. Misschien ten dele maar dan is het uitvissen voor hoeveel procent.
Vertel mij eventjes hoe u tot de zekerheid komt dat de evangelies geen "echte historische bronnen" zijn.
Oud 23 november 2018, 21:03   #1686
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Zeker, dat meen ik. Informatie over een historische Jezus zou men moeten kunnen vinden bij Joodse en Romeinse kroniekschrijvers uit de eerste eeuw. En dan vindt men alleen bij Josephus enkele zinnen die kennelijk interpolatisch zijn in de originale tekst en daarnaast nog enkele woorden over Jezus die misschien authentiek zijn, maar die onvoldoende informatie bevatten om ook maar een rudimentair beeld van deze historische Jezus te kunnen vormen. Met een kritische lezing van het NT kan men een speculatieve Jezus modelleren, maar geen historische Jezus. Ook de vermelding dat Jezus en Jacobus broers waren schijnt weinig concteets op te leveren.
Om welke reden neemt u aan dat Joodse en Romeinse bronnen plotseling wel objectief en betrouwbaar zijn en de evangelies dan weer niet?
Oud 23 november 2018, 21:14   #1687
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vertel mij eventjes hoe u tot de zekerheid komt dat de evangelies geen "echte historische bronnen" zijn.
Omdat evangelies geen zuivere historische documenten zijn. Wanneer het evangelie bijvoorbeeld zegt dat Jezus een vijgenboom deed verdorren omdat deze boom geen vijgen droeg toen hij honger had, dan kan men dit moeilijk een historisch en waar gebeurd verhaal noemen. Dat zijn opgesmukte verhalen om de macht van Jezus te tonen (dit verhaal overigens getuigt alles behalve in het voordeel van Jezus...).

Daarbij komt dat we geen getuigenissen hebben van Jezus door eigentijdse niet christelijke schrijvers. Behalve een klein fragment bij Josephus. Vandaar dat sommigen beweren dat het verhaal over de persoon Jezus zoals hij in de evangelies wordt geschetst gefingeerd is. Zij zeggen: er zal misschien wel een Jezus bestaan hebben in die tijd, maar welke?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2018 om 21:14.
Oud 23 november 2018, 21:20   #1688
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat evangelies geen zuivere historische documenten zijn.
Cirkelredenering dus. De volledig zin luidt dus: "De evangelies zijn geen echte historische bronnen, omdat het geen zuivere historische documenten zijn."

Misschien kan je de cirkel doorbreken door eens te vermelden welke definitie u hanteert om te spreken van "een zuiver historisch document". Kunt u trouwens ook een voorbeeld geven van een document uit de oudheid dat u neerzet als "zuiver historisch"?
Oud 23 november 2018, 21:21   #1689
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer het evangelie bijvoorbeeld zegt dat Jezus een vijgenboom deed verdorren omdat deze boom geen vijgen droeg toen hij honger had, dan kan men dit moeilijk een historisch en waar gebeurd verhaal noemen. Dat zijn opgesmukte verhalen om de macht van Jezus te tonen (dit verhaal overigens getuigt alles behalve in het voordeel van Jezus...).
U neemt dus uw eigen denkwereld als referentie. Of anders gezegd: "Ik geloof het niet, dus is het niet gebeurd".
Oud 23 november 2018, 21:22   #1690
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarbij komt dat we geen getuigenissen hebben van Jezus door eigentijdse niet christelijke schrijvers. Behalve een klein fragment bij Josephus. Vandaar dat sommigen beweren dat het verhaal over de persoon Jezus zoals hij in de evangelies wordt geschetst gefingeerd is. Zij zeggen: er zal misschien wel een Jezus bestaan hebben in die tijd, maar welke?
"Sommigen beweren..."

Het draait steeds weer rond hetzelfde: "We gissen, we veronderstellen, we denken, we menen..."
Oud 23 november 2018, 21:43   #1691
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cirkelredenering dus. De volledig zin luidt dus: "De evangelies zijn geen echte historische bronnen, omdat het geen zuivere historische documenten zijn."

Misschien kan je de cirkel doorbreken door eens te vermelden welke definitie u hanteert om te spreken van "een zuiver historisch document". Kunt u trouwens ook een voorbeeld geven van een document uit de oudheid dat u neerzet als "zuiver historisch"?

Geen cirkelredenering. De evangelies zijn geen historische bronnen omdat ze niet bedoeld zijn om historisch accuraat te zijn maar om mensen te overtuigen (zie ook het vorige verhaal van de vijgenboom, opwekking van Lazarus, het dochtertje van Jaïrus, de wonderbaarlijke visvangst, het verdrijven van demonen naar de zwijnen, het doen lopen van de lammen en het doen zien van de blinden, Jezus loopt over het water, de ontvoering van Jezus door de duivel, de opstanding van Jezus, en ga zo maar door).

Elk zinnig mens kan deze verhalen moeilijk beschouwen als historisch accuraat of echt gebeurd, maar eerder als symbolische voorbeelden die willen bewijzen dat Jezus machtig was en de steun had van God.

Dus verzonnen verhalen. Want niemand staat uit de dood op en niemand kan een vijgenboom zomaar doen verdorren omdat hij kwaad is op die boom.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2018 om 21:44.
Oud 23 november 2018, 21:45   #1692
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen cirkelredenering. De evangelies zijn geen historische bronnen omdat ze niet bedoeld zijn om historisch accuraat te zijn maar om mensen te overtuigen ...
Wel een cirkelredenering, want u komt weer af met een veronderstelling. Waar staat er immers in het evangelie dat de evangelisten niet de bedoeling hadden om waarheidsgetrouw te schrijven? Waar?
Oud 23 november 2018, 21:47   #1693
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elk zinnig mens kan deze verhalen moeilijk beschouwen als historisch accuraat of echt gebeurd, maar eerder als symbolische voorbeelden die willen bewijzen dat Jezus machtig was en de steun had van God.
U herhaalt: "Ik beschouw het als onwaar, dus is het onwaar".
Oud 23 november 2018, 21:47   #1694
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus verzonnen verhalen. Want niemand staat uit de dood op en niemand kan een vijgenboom zomaar doen verdorren omdat hij kwaad is op die boom.
Jawel, Jezus deed het.
Oud 23 november 2018, 22:06   #1695
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, Jezus deed het.
Dat is een geloof. Maar ik vrees voor u dat uw geloof niet steunt op de historische feiten. En dit omdat het gewoon allemaal onmogelijk is. Met andere woorden: het zijn fabels.

Edoch, alles wat ik beweer, vervalt, moest ik me vergissen. En nu maar hopen voor u dat ik me vergis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2018 om 22:07.
Oud 23 november 2018, 22:07   #1696
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een geloof. Maar ik vrees voor u dat uw geloof niet steunt op de historische feiten. En dit omdat het gewoon allemaal onmogelijk is. Met andere woorden: het zijn fabels.
U gelooft dat het fabels zijn. Uw geloof. U wil niet geloven dat het kon gebeuren. Bijgevolg blijft u zichzelf nemen als enige referentie.
Oud 23 november 2018, 22:14   #1697
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gelooft dat het fabels zijn. Uw geloof. U wil niet geloven dat het kon gebeuren. Bijgevolg blijft u zichzelf nemen als enige referentie.
Ik weet dat het fabels zijn. Omdat niemand uit de dood opstaat. En omdat broden niet 'zomaar' kunnen vermenigvuldigd worden en omdat een vijgenboom niet 'zomaar' kan verdorren op bevel van iemand die kwaad is op de boom omdat hij honger heeft en de boom toevallig geen vruchten draag. En over de rest zal ik maar zwijgen.

Dat je allemaal je reinste fabulatie. Maar symbolisch kan dit wel een waarde hebben voor een gelovige. Dat wil ik niet bestrijden.
Oud 23 november 2018, 22:16   #1698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat het fabels zijn. Omdat niemand uit de dood opstaat. En omdat broden niet 'zomaar' kunnen vermenigvuldigd worden en omdat een vijgenboom niet 'zomaar' kan verdorren op bevel van iemand die kwaad is op de boom omdat hij honger heeft en de boom toevallig geen vruchten draag. En over de rest zal ik maar zwijgen.

Dat je allemaal je reinste fabulatie. Maar symbolisch kan dit wel een waarde hebben voor een gelovige. Dat wil ik niet bestrijden.
U weet dat helemaal niet. U veronderstelt, u neemt aan... louter omdat u uw eigen referentiewereld als de enige juiste waant.
Oud 23 november 2018, 22:28   #1699
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weet dat helemaal niet. U veronderstelt, u neemt aan... louter omdat u uw eigen referentiewereld als de enige juiste waant.
Aan zulke discussies ga ik mijn tijd niet meer verspillen. Blijft u maar rustig geloven dat Lazarus (die reeds een lijkgeur vertoonde) uit de dode werd opgewekt. Wetenschappelijk onmogelijk. Daar is niet de minste twijfel over.
Oud 23 november 2018, 22:32   #1700
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan zulke discussies ga ik mijn tijd niet meer verspillen. Blijft u maar rustig geloven dat Lazarus (die reeds een lijkgeur vertoonde) uit de dode werd opgewekt. Wetenschappelijk onmogelijk. Daar is niet de minste twijfel over.
U doet alsof de wetenschap reeds alles heeft uitgewerkt. Juist dat is niet het geval.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be