Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2018, 08:17   #61
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Niet echt. Ik heb nog nooit bezwaar geuit tegen fiscale optimalisaties. Zolang het netjes binnen de krijtlijnen van de wet blijft.
het is niet omdat het de wet is dat het ethisch en/of moreel verantwoord is.
uiteraard is dit zoals in de OP ook gezegd geen uniek geval of niet gericht tegen EH maar wel tegen het systeem dat dit toe laat en tegen alle fiscale en sociale extra's die het voetbal in dit land daarbovenop nog eens geniet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 08:52   #62
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

De miljoenendans van Kevin De Bruyne ...
Oud 23 november 2018, 09:11   #63
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neen hoor mij allemaal goed. Maar dan moet men zich ook niet meer met mijn bezigheden of verlangens moeien. Ik hoef niet echt wetten en wil ook graag doen wat ik zelf wil. Ik weet zelf wel wat kan en niet kan.
Probleem is dat iedereen gelijk moet zijn voor de wet maar de wetten niet gelijk zijn voor iedereen.
Lol, dus omdat de wet jou voorschrijft dat je niemand om zeep mag helpen, moet de wet ook zeggen dat er een max-loon moet zijn? Is dat je redenering?

Blij dat ik Vlaanderen en BE achter me heb gelaten...
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 09:11   #64
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is niet omdat het de wet is dat het ethisch en/of moreel verantwoord is.
uiteraard is dit zoals in de OP ook gezegd geen uniek geval of niet gericht tegen EH maar wel tegen het systeem dat dit toe laat en tegen alle fiscale en sociale extra's die het voetbal in dit land daarbovenop nog eens geniet.
Ethiek en moraliteit bestaan dan ook niet. Dat is niet meer dan een excuus om je eigen mening aan een ander op te dringen.
Oud 28 november 2018, 04:47   #65
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als het allemaal legaal is zou je moeten gek zijn om het niet te doen. Ik ken geen enkele Belg die zijn belastingen niet tracht te optimaliseren. Ik wil ze de kost niet geven, de Belgen met een managementvennootschap of de Belgen met een salary split. Of nog beter, de Belgen die in Luxemburg staan ingeschreven en daar amper te vinden zijn.

En toch is dat voetbal milieu een mesthoop.

https://www.humo.be/humo-archief/396...nnen-vijf-jaar
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 04:47   #66
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
waarom enkel "die sport", en niet al de rest?
Hazard gebruikt optimalisatiemethodes die door "iedereen" gebruikt worden, hoor, zij zijn absoluut niet eigen aan voetbal...
Toch is er iets grondig fout met het voetbal

fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 06:14   #67
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een bagagedrager die 2 cent opslag of iets meer mankracht vraagt die slaan we liever bijna halfdood maar een spuwende nietsnut in korte broek daar doet de mensaap zijn hoed voor af.
Ik spuw op beiden.
Oud 28 november 2018, 08:41   #68
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch is er iets grondig fout met het voetbal

JMDD spreekt over het voetbal hier in België. Wat heeft dat met Hazard te maken?
Oud 28 november 2018, 08:42   #69
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
JMDD spreekt over het voetbal hier in België. Wat heeft dat met Hazard te maken?
Hazard is ook een voetballer.

pas de quoi.
Oud 28 november 2018, 08:44   #70
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hazard is ook een voetballer.

pas de quoi.
Ah ja, en hij voetbalt zelfs in België, nietwaar?
Oud 28 november 2018, 08:46   #71
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Ethiek en moraliteit bestaan dan ook niet. Dat is niet meer dan een excuus om je eigen mening aan een ander op te dringen.
BS

Citaat:
Dankzij het fiscale gunstregime in het voetbal betaalt Anderlecht-kapitein Adrien Trebel minder sociale lasten dan de poetsvrouw van zijn club. Wat vindt u daarvan?
Jean-Marie DEDECKER «Weg ermee! Jean-Luc Dehaene heeft dat systeem uitgevonden in de jaren 80. Als Club Brugge-supporter wou hij vermijden dat vedetten als Eric Gerets en Jan Ceulemans naar Italië vertrokken. Dat was verantwoord. Later heeft Johan Vande Lanotte dat systeem gefinetuned om zijn Amerikaanse basketters in Oostende te houden. Maar dat gunstregime is totaal misgroeid. Clubmanagers hebben dat geld gebruikt om zichzelf en de makelaars te verrijken, en de spelerslonen te verhogen, terwijl het moest dienen voor de jeugdwerking. Jonge Belgen krijgen geen kansen meer in eerste klasse. Twee derde van de spelers zijn buitenlanders.»
HUMO Pro League-voorzitter Marc Coucke waarschuwt voor een economisch kerkhof als de clubs hun fiscale voordelen verliezen.
DEDECKER «Dat systeem bestaat alleen in België. In Nederland, Engeland en Frankrijk zie ik geen economisch kerkhof. Het kan dus perfect zónder.»
Oud 28 november 2018, 09:04   #72
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
BS
Je toont mijn punt enkel aan hoor, je weerlegt het niet
Oud 28 november 2018, 09:05   #73
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je toont mijn punt enkel aan hoor, je weerlegt het niet
als je mijn citaat erbij had laten staan en/of gelezen had, dan zou je mss door hebben dat je punt weerlegt is.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 november 2018 om 09:05.
Oud 28 november 2018, 10:44   #74
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
als je mijn citaat erbij had laten staan en/of gelezen had, dan zou je mss door hebben dat je punt weerlegt is.
Niet echt. Tenzij het je bedoeling is om opnieuw te illustreren dat je "ethiek en moraliteit" gebruikt als excuus om je eigen mening aan anderen op te dringen.
Je toont nergens aan dat er zoiets is als een algemeen geldende ethiek en moraliteit en je toont dat al zeker niet aan door wat een brulboei als een Dedecker meent te moeten zeggen, te quoten.

Jij vindt het niet kunnen dat god weet welke voetballer minder rsz betaalt dan de kuisvrouw en jij vindt dat die voetballer per definitie meer moet betalen. Het staat mij vrij om daar een andere mening over te hebben. Ethiek en moraliteit hebben daar niks mee te maken.

Beter nog, in een land als BE waar "solidariteit" synoniem is voor "een ander moet betalen", zijn termen als ethiek en moraliteit compleet betekenisloos.
Oud 28 november 2018, 10:52   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet echt. Tenzij het je bedoeling is om opnieuw te illustreren dat je "ethiek en moraliteit" gebruikt als excuus om je eigen mening aan anderen op te dringen.
Je toont nergens aan dat er zoiets is als een algemeen geldende ethiek en moraliteit en je toont dat al zeker niet aan door wat een brulboei als een Dedecker meent te moeten zeggen, te quoten.

Jij vindt het niet kunnen dat god weet welke voetballer minder rsz betaalt dan de kuisvrouw en jij vindt dat die voetballer per definitie meer moet betalen. Het staat mij vrij om daar een andere mening over te hebben. Ethiek en moraliteit hebben daar niks mee te maken.

Beter nog, in een land als BE waar "solidariteit" synoniem is voor "een ander moet betalen", zijn termen als ethiek en moraliteit compleet betekenisloos.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris
het is jouw stelling dat ethiek en moraliteit niet bestaan, niet de mijne, ethiek en moraliteit zijn wereldwijd nogal aanvaardde begrippen. het is dus aan u om te bewijzen dat deze niet bestaan.

en nee, een voetballer moet niet a priori meer rsz betalen als een kuisvrouw. alleen als hij meer verdient. (even abstractie gemaakt vh feit dat het de werkgever is die de rsz betaalt)
Oud 28 november 2018, 11:00   #76
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
het is jouw stelling dat ethiek en moraliteit niet bestaan, niet de mijne, ethiek en moraliteit zijn wereldwijd nogal aanvaardde begrippen. het is dus aan u om te bewijzen dat deze niet bestaan.
Feel free om dan even dé wereldwijd aanvaarde ethiek en moraliteit aan te geven. De concepten die nergens ter wereld in twijfel worden getrokken, die nergens ter wereld geschonden worden, die overal ter wereld op dezelfde manier bekeken worden in geval van schending.

Good luck

Met argumentaties a la "ik moet niet bewijzen dat het bestaat, jij moet bewijzen dat het niet bestaat" verwijs ik je trouwens graag door naar de religieuze topics.

Citaat:
en nee, een voetballer moet niet a priori meer rsz betalen als een kuisvrouw. alleen als hij meer verdient. (even abstractie gemaakt vh feit dat het de werkgever is die de rsz betaalt)
Dat is opnieuw jouw mening, niet meer, niet minder. Er is geen enkele wetmatigheid die stelt dat je meer moet betalen als je meer verdient. Dat is hoogstens een stelling wanneer je de "solidariteit is een ander die moet betalen"-gedachte aanhangt. Lekker ethische gedachtengang, uiteraard

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 28 november 2018 om 11:00.
Oud 28 november 2018, 11:03   #77
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Feel free om dan even dé wereldwijd aanvaarde ethiek en moraliteit aan te geven. De concepten die nergens ter wereld in twijfel worden getrokken, die nergens ter wereld geschonden worden, die overal ter wereld op dezelfde manier bekeken worden in geval van schending.

Good luck

Met argumentaties a la "ik moet niet bewijzen dat het bestaat, jij moet bewijzen dat het niet bestaat" verwijs ik je trouwens graag door naar de religieuze topics.

Dat is opnieuw jouw mening, niet meer, niet minder. Er is geen enkele wetmatigheid die stelt dat je meer moet betalen als je meer verdient. Dat is hoogstens een stelling wanneer je de "solidariteit is een ander die moet betalen"-gedachte aanhangt. Lekker ethische gedachtengang, uiteraard
nice try, ik beweerde nergens dat er één niet cultureel gebonden ethiek of moraliteit bestaat.
ik beweerde dat het bestaan van moraliteit en ethiek wel wereldwijd erkent wordt.
mss moet je gewoon de begrippen eens opzoeken.
Oud 28 november 2018, 11:15   #78
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
nice try, ik beweerde nergens dat er één niet cultureel gebonden ethiek of moraliteit bestaat.
ik beweerde dat het bestaan van moraliteit en ethiek wel wereldwijd erkent wordt.
mss moet je gewoon de begrippen eens opzoeken.
Aha kijk, nu worden ethiek en moraliteit plots al cultureel gebonden. Blijkt dus al dat ethiek en moraliteit inroepen als argument, zinloos zijn bij culturele verschillen, which already makes my point .

Zullen we dan op zoek gaan naar dé algemeen aanvaarde ethiek en moraliteit in BE? De concepten die nergens in twijfel worden getrokken, die nergens geschonden worden, die overal op dezelfde manier bekeken worden in geval van schending?

Of ga je dan tot de conclusie komen dat niet er niet alleen culturele verschillen zijn, maar ook regionale verschillen, lokale verschillen, socio-economische verschillen, en zelfs menings-verschillen zijn?
Oud 28 november 2018, 11:39   #79
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha kijk, nu worden ethiek en moraliteit plots al cultureel gebonden. Blijkt dus al dat ethiek en moraliteit inroepen als argument, zinloos zijn bij culturele verschillen, which already makes my point .

Zullen we dan op zoek gaan naar dé algemeen aanvaarde ethiek en moraliteit in BE? De concepten die nergens in twijfel worden getrokken, die nergens geschonden worden, die overal op dezelfde manier bekeken worden in geval van schending?

Of ga je dan tot de conclusie komen dat niet er niet alleen culturele verschillen zijn, maar ook regionale verschillen, lokale verschillen, socio-economische verschillen, en zelfs menings-verschillen zijn?
op welke basis denk jij dat ethische commissies werken mss?

ik begin te vermoeden dat je gewoon geen idee van de betekenis hebt.
Oud 28 november 2018, 11:41   #80
Anna List
Banneling

Standaard

fyi

Citaat:
Ethiek (Grieks: èthos, gewoonte of zedelijke handeling), moraalfilosofie, morele filosofie of moraalwetenschap is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen.
Citaat:
Moraal (of zeden) is het geheel van handelingen en gedragingen die, in een maatschappelijke context, als correct en wenselijk worden gezien. Het filosofisch vakgebied van de ethiek richt zich op de vraag 'wat is een goede moraal?'. Een universele moraal heeft de pretentie altijd en overal te gelden.
uitgebreide lectuur :

https://scholar.google.be/scholar?q=...=1&oi=scholart
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be