![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() [size=2]Persbericht Nederlandse Spoorwegen:[/size]
[size=3] Citaat:
Citaat:
2000: 84,7% 2001: 79,9% 2002: 81,2% 2003: 83,1% 2004: 86,0% Volgens de Europese norm (hooguit 5 min. te laat) waren de stiptheidscijfers uiteraard hoger: 2000: 91% 2001: 85% 2002: 89,3% 2003: 90,5% 2004: 92,4% (Ter vergelijking de stiptheidscijfers van de NMBS volgens de Europese norm: 2000: 90,7% 2001: 91,2% 2002: 92,6% 2003: 92,6% 2004: n.n.b.) Onlangs werd nog afgesproken in het nieuwe beheercontract van NS met het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de NS in 2007 een punctualiteit van 89 procent (Nederlandse norm) moet halen. De NS is in ieder geval goed op weg om dat percentage te halen. Bovendien wordt ook de dienstverlening van de spoorwegen steeds hoger gewaardeerd. Hopelijk kan de NS dit niveau vasthouden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Mij is trouwens nog altijd niet duidelijk hoe het nu komt dat alles zo moeizaam is gegaan, terwijl men in andere landen (Denemarken en Duitsland) al jaren meerdere lijnen door private maatschappijen met succes weet uit te baten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() De NS stipt.
De mop van de eeuw, deze ochtend weer mijn verbinding in Eindhoven gemist omdat we achter een goederentrein zaten, en de intercity een half uur later had 15 min vertraging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Het probleem was vooral de omschakeling naar een moderne bedrijfsvoering. De NS is al in 1996 verzelfstandigd, maar ging de eerste jaren op oude voet verder. Er verscheen slechts een concurrent, Lovers Rail, die op de lijn Amsterdam-Haarlem actief was en daarnaast in de zomer treinen op Amsterdam-Haarlem-IJmuiden (strand) en in het voorjaar op Amsterdam-Lisse (Keukenhof) inzette. Na drie jaar trok het Franse moederbedrijf van Lovers in 1999 de stekker eruit en staakte het bedrijf de dienstregeling. Dat kwam vooral doordat het ministerie het kernnet (de lijnen waar intercitytreinen rijden) reserveerde voor de NS, waardoor Lovers niet kon uitbreiden naar de lucratieve lijnen. Die reservering was echter nodig omdat NS anders niet wilde investeren in nieuw materieel. De NS heeft de noodzakelijke bestellingen toen enkele jaren uitgesteld. In 2001 werden de gevolgen daarvan merkbaar: veel oud materieel viel uit en er was nog geen vervangend nieuw materieel beschikbaar. Bovendien was er een conflict ontstaan tussen het rijdend personeel en de directie over nieuwe dienstroosters (het zgn. 'rondje om de kerk', inzet van personeel op vaste lijnen). Toenmalig minister Netelenbos stelde een ultimatum dat als de punctualiteit voor 2001 onder de 80% zou komen, de directie moest opstappen. Uiteraard hebben de personeelsleden toen hun uiterste best gedaan om die punctualiteit op 79,9% te krijgen... en met succes. Onder het nieuwe bestuur steeg de punctualiteit onmiddellijk en bovendien werden vanaf 2002 de eerste nieuwe treinen afgeleverd, werd er een plan opgesteld om de vele vertragingen in de herfst te verminderen en werd de dienstverlening verbeterd met nieuwe informatieborden en meer stationspersoneel. Het resultaat is dat de stiptheid nu weer op het 'oude niveau' ligt en de komende jaren nog verder zal moeten stijgen. Overigens zijn bij de prestatiecijfers van de NS niet de resultaten van de lijnen van de regionale spoorvervoerders NoordNed (lijnen Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl en Groningen-Nieuweschans), Syntus (Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal) en Connexxion (Almelo-Mariënberg) meegenomen. Die rijden vooral op rustige lijnen en hebben dus een relatief hoge punctualiteit. Het laatste nieuws is trouwens dat de voor de NS onrendabele lijn Arnhem-Tiel vanaf april 2005 ook naar Syntus gaat. Meteen wordt de dienst in de ochtend- en avondspits verhoogd naar twee keer per uur en wordt de busdienst op doordeweekse avonden (nu rijden er dan geen treinen maar bussen langs het traject) vervangen door een gewone treindienst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Ik ga zelf al jaren met de trein en ik moet zeggen dat de dienstverlening de afgelopen jaren sterk verbeterd is. Je moet mijn eerste bijdragen op dit forum van eind 2002 maar eens lezen: toen was het nog vrij hopeloos. Kleine vertragingen kwamen de laatste tijd tussen Rotterdam en Utrecht nauwelijks meer voor, alleen zelden eens een stroomstoring of een ongeluk. Tussen Drenthe en Utrecht heb ik in twee maanden tijd pas een keer vertraging gehad (afkloppen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 1.546
|
![]() Nou, een echte manager die zelf maatregelen mag nemen, ozu de nmbs ook veel beter en rendabeler doen werken.
Laatst gewijzigd door lustige lezer : 15 januari 2005 om 01:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
|
![]() Het openbaar vervoer moet net als alle nutsvoorzieningen, de bank- en verzekeringswereld door de staat gebeuren. In deze domeinen is het winstprincipe immers ondergeschikt aan de dienstverlening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Syntus levert in de Achterhoek van Nederland heel goed werk! Van haar diensten heb ik al één keer gebruik mogen maken. 't "Spoorboekje" van Syntus slingert hier ook nog ergens rond trouwens.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Wat het openbaar vervoer betreft ligt dat anders: hier gaat juist het om de dienstverlening. Die kan wel degelijk verbeterd worden als deze kleinschalig wordt geregeld. Vandaar de decentralisatie van nevenspoorlijnen in Nederland van de staat naar de provincies. De provincies kunnen de spoor- en buslijnen vervolgens gezamenlijk aanbesteden, wat tot een goede afstemming tussen trein en bus heeft geleid in het vervoersgebied van Syntus. De reizigersaantallen van de 'onrendabele' spoor- en buslijnen zijn hier sterk gestegen. In principe is privatisering in deze gevallen niet nodig - de provincie zou heel goed met een eigen vervoersmaatschappij de synthese tussen trein en bus kunnen bereiken - maar privatisering blijkt in ieder geval ook goed te werken. Syntus is geen eigendom van de provincie Gelderland of Overijssel, maar werkt in opdracht van de provincie via een concessie. Daarin staat precies welke diensten Syntus in het concessiegebied moet leveren en onder welke voorwaarden. Syntus doet dat voor het bedrag waarmee ze de aanbesteding heeft gewonnen. Wat het busvervoer in gebieden zonder gezamenlijke aanbesteding met een spoorlijn betreft heeft privatisering tot nu toe tot een stuk minder positieve resultaten geleid, maar wellicht verbetert dat nog, net zoals de NS eerst wat omschakelproblemen had. Ook hier ben ik geen principieel voorstander van privatisering, maar in het geval van de NS blijkt het wel te kunnen werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.033
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |