Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2005, 00:00   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard Stiptheid NS opnieuw gestegen

[size=2]Persbericht Nederlandse Spoorwegen:[/size]

[size=3]
Citaat:
[/size][size=4]Veel meer treinreizigers op tijd in 2004[/size]
Citaat:

Het is NS gelukt om in 2004 de treinen fors beter op tijd te laten rijden. Het aantal treinen dat niet op tijd reed is met 17% afgenomen. Hiermee heeft NS de op één na beste prestatie in 10 jaar tijd gerealiseerd. Deze verbetering is ook terug te zien in het reguliere klantonderzoek, van NS, consumentenorganisaties en het ministerie van Verkeer en Waterstaat: het aantal reizigers dat NS een rapportcijfer 7 of hoger geeft, is gestegen van 56% naar 66%. De hoogste waarderingen wordt gegeven aan 'sociale veiligheid' en de 'beschikbaarheid zitplaatsen': respectievelijk 69% en 76%.

De verbetering voor treinreizigers staat in contrast met de toename van het fileleed op de weg. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat meldde recent dat in 2004 het fileleed juist met 11% is toegenomen.

Vorig jaar reed gemiddeld 86,0% van alle treinen binnen 3 minuten op tijd. In 2003 was dit 83,1%. Volgens de internationaal veel gebruikte 5-minutennorm reed vorig jaar 92,4% van de treinen op tijd. Hiermee heeft NS de op één na beste prestatie in 10 jaar tijd geleverd. Alleen in 1999 reed een fractie meer treinen op tijd. Sinds 1999 rijden er overigens ook 150 treinen per dag meer.

President-directeur Aad Veenman: "Ik ben trots op de prestaties van onze medewerkers. Zij hebben de verbeteringen voor treinreizigers grotendeels zelf tot stand gebracht door de oorzaken van vertraging op te sporen en aan te pakken." Op de 13 belangrijkste verbindingen hebben NS-medewerkers het aantal kleine vertragingen (tussen de drie en de vijf minuten) met 30 % teruggebracht. Daarnaast heeft spoorbeheerder ProRail het aantal storingen aan de infrastructuur teruggebracht.

Over verdere verbetering van de punctualiteit in 2005 is Veenman voorzichtiger: "Wij streven ernaar om het nu bereikte hoge niveau vast te houden. Dit zal nog een hele kluif zijn gelet op de grote hoeveelheid onderhoudswerkzaamheden van ProRail aan het spoor in 2005".
Sinds het dramatische jaar 2001 is de stiptheid steeds gestegen en inmiddels is de NS dus volledig uit het dal van enkele jaren geleden. Volgens het Nederlandse criterium van op tijd rijden (hooguit 3 min. te laat) waren de stiptheidscijfers als volgt:
2000: 84,7%
2001: 79,9%
2002: 81,2%
2003: 83,1%
2004: 86,0%
Volgens de Europese norm (hooguit 5 min. te laat) waren de stiptheidscijfers uiteraard hoger:
2000: 91%
2001: 85%
2002: 89,3%
2003: 90,5%
2004: 92,4%

(Ter vergelijking de stiptheidscijfers van de NMBS volgens de Europese norm:
2000: 90,7%
2001: 91,2%
2002: 92,6%
2003: 92,6%
2004: n.n.b.)

Onlangs werd nog afgesproken in het nieuwe beheercontract van NS met het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de NS in 2007 een punctualiteit van 89 procent (Nederlandse norm) moet halen. De NS is in ieder geval goed op weg om dat percentage te halen. Bovendien wordt ook de dienstverlening van de spoorwegen steeds hoger gewaardeerd. Hopelijk kan de NS dit niveau vasthouden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 00:05   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Onlangs werd nog afgesproken in het nieuwe beheercontract van NS met het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de NS in 2007 een punctualiteit van 89 procent (Nederlandse norm) moet halen. De NS is in ieder geval goed op weg om dat percentage te halen. Bovendien wordt ook de dienstverlening van de spoorwegen steeds hoger gewaardeerd. Hopelijk kan de NS dit niveau vasthouden.
Inderdaad. Maar dit toont ook aan dat privatisering uiteindelijk wel vruchten kan afwerpen.

Mij is trouwens nog altijd niet duidelijk hoe het nu komt dat alles zo moeizaam is gegaan, terwijl men in andere landen (Denemarken en Duitsland) al jaren meerdere lijnen door private maatschappijen met succes weet uit te baten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 00:12   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad. Maar dit toont ook aan dat privatisering uiteindelijk wel vruchten kan afwerpen.

Mij is trouwens nog altijd niet duidelijk hoe het nu komt dat alles zo moeizaam is gegaan, terwijl men in andere landen (Denemarken en Duitsland) al jaren meerdere lijnen door private maatschappijen met succes weet uit te baten.
De stiptheidscijfers van de Nederlandse spoorwegen zijn even betrouwbaar als de Belgische begroting. Als dat geen geruststelling is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 00:16   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De NS stipt.

De mop van de eeuw, deze ochtend weer mijn verbinding in Eindhoven gemist omdat we achter een goederentrein zaten, en de intercity een half uur later had 15 min vertraging.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 00:23   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
De stiptheidscijfers van de Nederlandse spoorwegen zijn even betrouwbaar als de Belgische begroting. Als dat geen geruststelling is.
Waaruit leidt u dat dan af?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 00:46   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad. Maar dit toont ook aan dat privatisering uiteindelijk wel vruchten kan afwerpen.

Mij is trouwens nog altijd niet duidelijk hoe het nu komt dat alles zo moeizaam is gegaan, terwijl men in andere landen (Denemarken en Duitsland) al jaren meerdere lijnen door private maatschappijen met succes weet uit te baten.
Allereerst iets rechtzetten: de NS is officieel niet geprivatiseerd, maar wel verzelfstandigd. De overheid heeft nog 100% van de aandelen in bezit, vandaar dat van privatisering eigenlijk geen sprake is.

Het probleem was vooral de omschakeling naar een moderne bedrijfsvoering. De NS is al in 1996 verzelfstandigd, maar ging de eerste jaren op oude voet verder. Er verscheen slechts een concurrent, Lovers Rail, die op de lijn Amsterdam-Haarlem actief was en daarnaast in de zomer treinen op Amsterdam-Haarlem-IJmuiden (strand) en in het voorjaar op Amsterdam-Lisse (Keukenhof) inzette. Na drie jaar trok het Franse moederbedrijf van Lovers in 1999 de stekker eruit en staakte het bedrijf de dienstregeling. Dat kwam vooral doordat het ministerie het kernnet (de lijnen waar intercitytreinen rijden) reserveerde voor de NS, waardoor Lovers niet kon uitbreiden naar de lucratieve lijnen. Die reservering was echter nodig omdat NS anders niet wilde investeren in nieuw materieel. De NS heeft de noodzakelijke bestellingen toen enkele jaren uitgesteld.

In 2001 werden de gevolgen daarvan merkbaar: veel oud materieel viel uit en er was nog geen vervangend nieuw materieel beschikbaar. Bovendien was er een conflict ontstaan tussen het rijdend personeel en de directie over nieuwe dienstroosters (het zgn. 'rondje om de kerk', inzet van personeel op vaste lijnen). Toenmalig minister Netelenbos stelde een ultimatum dat als de punctualiteit voor 2001 onder de 80% zou komen, de directie moest opstappen. Uiteraard hebben de personeelsleden toen hun uiterste best gedaan om die punctualiteit op 79,9% te krijgen... en met succes.

Onder het nieuwe bestuur steeg de punctualiteit onmiddellijk en bovendien werden vanaf 2002 de eerste nieuwe treinen afgeleverd, werd er een plan opgesteld om de vele vertragingen in de herfst te verminderen en werd de dienstverlening verbeterd met nieuwe informatieborden en meer stationspersoneel. Het resultaat is dat de stiptheid nu weer op het 'oude niveau' ligt en de komende jaren nog verder zal moeten stijgen.

Overigens zijn bij de prestatiecijfers van de NS niet de resultaten van de lijnen van de regionale spoorvervoerders NoordNed (lijnen Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl en Groningen-Nieuweschans), Syntus (Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal) en Connexxion (Almelo-Mariënberg) meegenomen. Die rijden vooral op rustige lijnen en hebben dus een relatief hoge punctualiteit.
Het laatste nieuws is trouwens dat de voor de NS onrendabele lijn Arnhem-Tiel vanaf april 2005 ook naar Syntus gaat. Meteen wordt de dienst in de ochtend- en avondspits verhoogd naar twee keer per uur en wordt de busdienst op doordeweekse avonden (nu rijden er dan geen treinen maar bussen langs het traject) vervangen door een gewone treindienst.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 01:02   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
De NS stipt.

De mop van de eeuw, deze ochtend weer mijn verbinding in Eindhoven gemist omdat we achter een goederentrein zaten, en de intercity een half uur later had 15 min vertraging.
Nog even geduld: de Betuwelijn is bijna klaar. Bovendien heeft niemand beweert dat alle treinen op tijd rijden.

Ik ga zelf al jaren met de trein en ik moet zeggen dat de dienstverlening de afgelopen jaren sterk verbeterd is. Je moet mijn eerste bijdragen op dit forum van eind 2002 maar eens lezen: toen was het nog vrij hopeloos. Kleine vertragingen kwamen de laatste tijd tussen Rotterdam en Utrecht nauwelijks meer voor, alleen zelden eens een stroomstoring of een ongeluk. Tussen Drenthe en Utrecht heb ik in twee maanden tijd pas een keer vertraging gehad (afkloppen! ).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 01:06   #8
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waaruit leidt u dat dan af?
Dat zou ik ook wel graag willen weten. De cijfers zijn immers niet eens afkomstig van NS zelf, maar van ProRail, de beheerder van de spoorinfrastructuur.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 01:10   #9
lustige lezer
Parlementslid
 
lustige lezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 1.546
Standaard

Nou, een echte manager die zelf maatregelen mag nemen, ozu de nmbs ook veel beter en rendabeler doen werken.

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 15 januari 2005 om 01:10.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 15:29   #10
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Het openbaar vervoer moet net als alle nutsvoorzieningen, de bank- en verzekeringswereld door de staat gebeuren. In deze domeinen is het winstprincipe immers ondergeschikt aan de dienstverlening.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 15:45   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Het openbaar vervoer moet net als alle nutsvoorzieningen, de bank- en verzekeringswereld door de staat gebeuren. In deze domeinen is het winstprincipe immers ondergeschikt aan de dienstverlening.
Indien een private maatschappij dit kan uitbaten met minder lasten en met meer winst, dan zie ik hoegenaamd niet waarom de overheid - met haar log overheidsapparaat - die taak zou moeten waarnemen. Dat de overheid op die bedrijven kan toestaan en dat ook moet doen, lijkt me wel nuttig.

Syntus levert in de Achterhoek van Nederland heel goed werk! Van haar diensten heb ik al één keer gebruik mogen maken. 't "Spoorboekje" van Syntus slingert hier ook nog ergens rond trouwens....
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 16:12   #12
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Het openbaar vervoer moet net als alle nutsvoorzieningen, de bank- en verzekeringswereld door de staat gebeuren. In deze domeinen is het winstprincipe immers ondergeschikt aan de dienstverlening.
Ik dacht te dromen Maar nee hoor, ik moet Gud hier gelijk geven
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 17:26   #13
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Het openbaar vervoer moet net als alle nutsvoorzieningen, de bank- en verzekeringswereld door de staat gebeuren. In deze domeinen is het winstprincipe immers ondergeschikt aan de dienstverlening.
Niet alle nutsvoorzieningen zijn met elkaar te vergelijken. Waterleiding, elektra en kabel privatiseren slaat inderdaad nergens op: er moet gewoon water uit de kraan komen, stroom uit het stopcontact en beeld en geluid uit de kabel. Concurrentie is enkel mogelijk op prijs. Meer of beter water, meer of betere stroom kan niet.

Wat het openbaar vervoer betreft ligt dat anders: hier gaat juist het om de dienstverlening. Die kan wel degelijk verbeterd worden als deze kleinschalig wordt geregeld. Vandaar de decentralisatie van nevenspoorlijnen in Nederland van de staat naar de provincies. De provincies kunnen de spoor- en buslijnen vervolgens gezamenlijk aanbesteden, wat tot een goede afstemming tussen trein en bus heeft geleid in het vervoersgebied van Syntus. De reizigersaantallen van de 'onrendabele' spoor- en buslijnen zijn hier sterk gestegen.

In principe is privatisering in deze gevallen niet nodig - de provincie zou heel goed met een eigen vervoersmaatschappij de synthese tussen trein en bus kunnen bereiken - maar privatisering blijkt in ieder geval ook goed te werken. Syntus is geen eigendom van de provincie Gelderland of Overijssel, maar werkt in opdracht van de provincie via een concessie. Daarin staat precies welke diensten Syntus in het concessiegebied moet leveren en onder welke voorwaarden. Syntus doet dat voor het bedrag waarmee ze de aanbesteding heeft gewonnen.

Wat het busvervoer in gebieden zonder gezamenlijke aanbesteding met een spoorlijn betreft heeft privatisering tot nu toe tot een stuk minder positieve resultaten geleid, maar wellicht verbetert dat nog, net zoals de NS eerst wat omschakelproblemen had. Ook hier ben ik geen principieel voorstander van privatisering, maar in het geval van de NS blijkt het wel te kunnen werken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 17:41   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Syntus levert in de Achterhoek van Nederland heel goed werk! Van haar diensten heb ik al één keer gebruik mogen maken. 't "Spoorboekje" van Syntus slingert hier ook nog ergens rond trouwens....
Even opmerken trouwens dat het tariefsysteem ondanks de verschillende maatschappijen wel nationaal is gebleven. Voor de reiziger zijn er dus geen extra belemmeringen in de vorm van verschillende kaartjes: zowel de spoorwegen als het overig openbaar vervoer (bus, tram en metro: de strippenkaart) hebben een eigen nationaal tariefsysteem. Met de invoering van de OV-chipkaart in 2007 wordt het mogelijk om met een en dezelfde kaart van álle vormen van openbaar vervoer gebruik te maken. Daarmee verdwijnt dus ook het onderscheid tussen trein (treinkaartjes) en bus/tram/metro (strippenkaarten). Tegelijkertijd zullen op veel treinstations en alle metrostations toegangspoortjes komen, waardoor zwartrijden moeilijker wordt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 23:50   #15
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 44.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Indien een private maatschappij dit kan uitbaten met minder lasten en met meer winst, dan zie ik hoegenaamd niet waarom de overheid - met haar log overheidsapparaat - die taak zou moeten waarnemen. Dat de overheid op die bedrijven kan toestaan en dat ook moet doen, lijkt me wel nuttig.

Syntus levert in de Achterhoek van Nederland heel goed werk! Van haar diensten heb ik al één keer gebruik mogen maken. 't "Spoorboekje" van Syntus slingert hier ook nog ergens rond trouwens....
probleem is dat de NMBS nooit rendabel kan worden zonder bijna de helft van de lijnen af te schaffen en de prijzen drastisch te verhogen. Als winst primeert zal ook de stiptheid en veiligheid daaronder lijden, zoals in Groot-Brittannië, het enige Europese voorbeeld dat volledig geprivatiseerd werd. (en dan kijken we nog niet over de oceaan, waar het met het treinverkeer nog slechter gesteld is)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be