Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2018, 15:25   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard Het is zover. Diesel toch beter voor het klimaat dan benzine.

Het jaar is nog niet voorbij en het is al zover. Nu is het weer Diesel die beter zou zijn voor het klimaat.
Daar gaan alle theorieën weer. Wat een geluk dat ik dat hier altijd heb aanzien als een apenplaneet. Ik had het kunnen denken. Wel vanaf nu kunnen ze bij mij lekker de boom in met hun klimaat. Mij zal het worst wezen.

En die elektrische auto's gaan weer even snel verdwijnen dan dat ze gekomen zijn. Ik zie er niet veel meer in dan een wankel avontuurtje.
Net als die LEZ zones.....binnen 5 jaar spreekt niemand er nog over.


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181222_04057869

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2018 om 15:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 15:35   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

U hebt een merkwaardige conclusie getrokken uit het gelinkte stukje?
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 22 december 2018 om 15:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 15:39   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
U hebt een merkwaardige conclusie getrokken uit het gelinkte stukje?
De conclusie komt uit het stuk zelf, lees het mss eens.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 15:41   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
U hebt een merkwaardige conclusie getrokken uit het gelinkte stukje?
Voor mij betekent dit genoeg. Klimaatverandering is de uitdaging dacht ik waar ze ons alle dagen mee om de oren slaan.

Het beleid om diesel te ontmoedigen lijkt dus een negatief effect te hebben op het klimaat.

“Als je wilt inzettten op het klimaat, ben je beter af met diesel. Als je luchtvervuiling belangrijk vindt, is benzine beter”, zegt Martens.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2018 om 15:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 15:42   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het jaar is nog niet voorbij en het is al zover. Nu is het weer Diesel die beter zou zijn voor het milieu.
Daar gaan alle theorieën weer. Wat een geluk dat ik dat hier altijd heb aanzien als een apenplaneet. Ik had het kunnen denken. Wel vanaf nu kunnen ze bij mij lekker de boom in met hun klimaat. Mij zal het worst wezen.

En die elektrische auto's gaan weer even snel verdwijnen dan dat ze gekomen zijn. Ik zie er niet veel meer in dan een wankel avontuurtje.
Net als die LEZ zones.....binnen 5 jaar spreekt niemand er nog over.


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181222_04057869
Het probleem is die rare focus die men op NOx gelegd heeft. Plotseling was NOx de grote vijand. Alle andere polluenten werden even vergeten en over fijn stof werd hoofdzakelijk bulshit verteld.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 15:45   #6
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Het cijfer steeg van 86 naar 88 gram per kilometer voor diesels, en van 105 naar 107 gram per kilometer voor wagens die op andere brandstoffen rijden..... .
.....
Volgens Michel Martens, de directeur van de Febiac-studiedienst, ......is de stijging een gevolg van de ontdieseling van het wagenpark.......Omdat de cijfers voor beide brandstofcategorieën berekend worden op basis van het totale wagenpark....
Whatthefck???? Als dat zo is is het toch allemaal wat larie op een hoopje die cijfers.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 december 2018 om 15:46.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:06   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
U hebt een merkwaardige conclusie getrokken uit het gelinkte stukje?
Idd, bovendien allesbehalve wetenschappelijk.

Want die weten wat er in de brandstof zit en hoe die gemaakt wordt.
Ook hoe er gesjoemeld wordt bij de oude labometingen (NEDC).

Diesels zijn namelijk ook nog eens schadelijker voor het klimaat, zeker levenscyclus, en geen klein beetje.

Dieselwagens moeten ook gemaakt worden, en (bio)diesel moet geproduceerd worden, en de hele bevoorradingsweg is er ook nog.

Daar is geen twijfel over:

Dirty diesel also worse for the climate than petrol cars - study

Published on September 18, 2017



https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study

Zulke gazettepraat komt natuurlijk van het olielobbyclubje en de olie-adverteerders betalen die kranten ook nog.

Maar er zijn ook kranten die het weten te nuanceren en de waarheid vertellen:

Namelijk dat ICCT ook nog eens die studies van Transport Environment bevestigd

Citaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/21...iesel-a1596429

Onderzoek: klimaat is beter af zonder diesel

Milieu:
Dat diesels beter zijn voor het klimaat dan benzine-auto’s wordt door onderzoekers betwist.

Carola Houtekamer
21 maart 2018

Maar het klimaatargument is onzin, laat een nieuwe studie van ICCT zien. Dat is de onderzoeksgroep die in 2015 het dieselschandaal bij Volkswagen aan het licht bracht. Dieselauto’s stoten helemaal niet minder broeikasgas CO2 uit dan benzineauto’s.

Intussen komt het einde van de dieselauto in zicht. Sinds het schandaal uitbrak, tuigen steeds meer binnensteden milieuzones op. Sommige Aziatische fabrikanten willen helemaal geen diesels meer bouwen, de uitstootregels worden strenger en de verkoopcijfers dalen in West-Europa. Het percentage nieuw verkochte auto’s lag volgens cijfers van autofabrikantenclub ACEA in 2014 nog op 53 procent, in 2017 was het nog maar 44 procent. En het daalt verder.

Europese fabrikanten, die zwaar in diesel hebben geïnvesteerd, betreuren dat. Diesel is nodig om de klimaatdoelen te halen, benadrukken ze keer op keer. Een diesel rijdt immers zuiniger. Dieselauto’s „dragen voor een belangrijk deel bij aan toekomstige CO2-reductie”, schrijft fabrikantenclub ACEA in een recent ‘position paper’. De club waarschuwt: „Elke beweging weg van die technologie zal extra uitdagingen geven om dat doel te halen.”

ICCT haalt dat argument onderuit. In een liter diesel zit meer koolstof dan in een liter benzine. Dat haalt een deel van het voordeel weg. Daarnaast wáren dieselmotoren altijd efficiënter dan benzinemotoren. Maar die laatste zijn sterk verbeterd. Directe inspuiting en turbo hebben het verbruik geoptimaliseerd. De nieuwste Volkswagen Golf laat nauwelijks verschil zien in CO2-uitstoot tussen een model op benzine en op diesel, blijkt uit tests.

Gat tussen het lab en de weg

En dan is er nog het gat tussen uitstoot in het lab en op de weg. Dat gat is met een gemiddelde van 42 procent sowieso heel groot, maar voor dieselauto’s is het nog groter dan voor benzineauto’s, stelde ICCT vast in onderzoeken. Al met al blijft er nauwelijks wat over van dat klimaatargument. Transport & Environment, een groene lobbygroep, bracht vorig jaar een rapport met vergelijkbare conclusies uit, op basis van nog meer data.

Citaat:
Lees meer over het onderzoeksrapport dat Transport & Environment publiceerde om de tweede verjaardag van het dieselschandaal te markeren.
Waarom zou je nog een diesel kopen, vraagt onderzoeker Julia Poliscanova van T&E. Ze wijst erop dat een diesel een stuk duurder is dan een benzineauto. Dat komt ook door de dure systemen die de uitlaatgassen schoonmaken. „En de auto’s worden alleen maar duurder, omdat de uitstootnormen strenger worden. Bovendien investeren fabrikanten wel veel in hybride en elektrisch, maar minder in diesel.” Dieselauto’s, denkt zij, prijzen zichzelf uit de markt.

Het dieselschandaal beperkt zich overigens niet tot stikstofoxide, het gaat ook over CO2. Dinsdag schreef het Duitse blad WirtschaftsWoche dat de Duitse justitie begin maart weer eens bij Volkswagen is binnengevallen, dit keer voor het bij-schandaaltje over gesjoemel met CO2-uitstootgegevens. In december 2015 verklaarde de fabrikant dat ‘maar’ 36.000 dieselauto’s teveel CO2 zouden uitstoten. Eerder werd dat geschat op 800.000. Justitie verdenkt de autofabrikant nu van marktmanipulatie.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2018 om 16:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:18   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

febiac

zegt genoeg zeker ?

Kunnen we evengoed belgatom of sck-cen een studie laten doen of de wenselijkheid van kolencentrales ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:37   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, bovendien allesbehalve wetenschappelijk.

Want die weten wat er in de brandstof zit en hoe die gemaakt wordt.
Ook hoe er gesjoemeld wordt bij de oude labometingen (NEDC).

Diesels zijn namelijk ook nog eens schadelijker voor het klimaat, zeker levenscyclus, en geen klein beetje.

Dieselwagens moeten ook gemaakt worden, en (bio)diesel moet geproduceerd worden, en de hele bevoorradingsweg is er ook nog.

Daar is geen twijfel over:

Dirty diesel also worse for the climate than petrol cars - study

Published on September 18, 2017



https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study

Zulke gazettepraat komt natuurlijk van het olielobbyclubje en de olie-adverteerders betalen die kranten ook nog.

Maar er zijn ook kranten die het weten te nuanceren en de waarheid vertellen:

Namelijk dat ICCT ook nog eens die studies van Transport Environment bevestigd
Veel bla bla.

Het staat zwart op wit.
Diesel is beter dan benzine als het gaat over klimaatopwarming.
En dankzij de goede filters ongeveer evengoed als benzine als het op fijn stof aankomt.

Dat is geen gazettenpraat, dat is bewezen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:42   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, bovendien allesbehalve wetenschappelijk.





Dirty diesel also worse for the climate than petrol cars - study

Published on September 18, 2017

Voorbijgestreefd dateert al van meer dan een jaar geleden. Nu eind 2018 begin 2019 is Diesel beter voor het klimaat.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:43   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
febiac

zegt genoeg zeker ?

Kunnen we evengoed belgatom of sck-cen een studie laten doen of de wenselijkheid van kolencentrales ?
Zijn Febiac dan leugenaars ? Wat hebben die daarmee te winnen ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2018 om 16:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:43   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is geen gazettenpraat, dat is bewezen.




Een verkeersbord in Hamburg waarop staat dat diesels met Euro 5-motoren of ouder niet verder mogen. Beeld REUTERS

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2018 om 16:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:44   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Voorbijgestreefd dateert al van meer dan een jaar geleden. Nu eind 2018 begin 2019 is Diesel beter voor het klimaat.




Een verkeersbord in Hamburg waarop staat dat diesels met Euro 5-motoren of ouder niet verder mogen. Beeld REUTERS

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2018 om 16:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:46   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zijn Febiac dan leugenaars ? Wat hebben die daarmee te winnen ?
Citaat:
FEBIAC vzw is de federatie van de auto- en tweewielerindustrie in België en het Groothertogdom Luxemburg, en heeft meer dan 100 jaar ervaring. Zij vertegenwoordigt de constructeurs en invoerders van de vervoermiddelen op de weg (personenwagens, bedrijfsvoertuigen, gemotoriseerde tweewielers, fietsen) in België en Luxemburg; en dit op Europees, internationaal, federaal en regionaal niveau.
Het is een beroepsvereniging, en zelfs nog geen specialist in de materie. Kortom, een lobbygroep die een mening zal verkondigen die hun goed uitkomt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 16:49   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zijn Febiac dan leugenaars ? Wat hebben die daarmee te winnen ?

Een verkeersbord in Hamburg waarop staat dat diesels met Euro 5-motoren of ouder niet verder mogen. Beeld REUTERS

Citaat:
De Duitse rechter heeft Keulen en Bonn verplicht om oude, vervuilende diesels te weren. In Keulen mogen zij een vrij grote milieuzone in de binnenstad niet meer in, en in Bonn moeten ze van bepaalde, zwaar vervuilde, straten wegblijven.

12 november 2018, 11:13

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...onn~b5a625372/
Zijn Duitse rechters idioten? Wat hebben ze erbij te winnen?

Idem met Britse en Franse enz...

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2018 om 16:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 17:04   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Een verkeersbord in Hamburg waarop staat dat diesels met Euro 5-motoren of ouder niet verder mogen. Beeld REUTERS



Zijn Duitse rechters idioten? Wat hebben ze erbij te winnen?

Idem met Britse en Franse enz...
Het zijn inderdaad wereldvreemde rechters, die zonder kennis van zaken, oordelen.

De milieulobby is oppermachtig!!!!!


En willen we het even niet hebben over de verouderde diesels, maar over de nieuwe. Beter dan een benzine en toch wordt de dieselrijder gestraft.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 17:18   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het zijn inderdaad wereldvreemde rechters, die zonder kennis van zaken, oordelen.
U rijdt alvast met een diesel, een betere wagen bestaat er niet.
Citaat:
En willen we het even niet hebben over de verouderde diesels, maar over de nieuwe. Beter dan een benzine en toch wordt de dieselrijder gestraft.
En alweer ben je niet op de hoogte van de nieuwe benzinetechniek.

Benzinewagens hebben tenlaatste inschrijvingen 1 sept 2018 allemaal een roetfilter gekregen, de meeste al 1 jaar eerder.

De voorsprong van de benzinemotor blijft altijd bestaan. Ook qua ultrafijnstof.

Bovendien heeft de diesel veel meer problemen met emissiefiltering bij koude temperaturen of met een motor die nog niet op ideale werktemperatuur is.

Een benzinemotor en hun emssieapparatuur is veel sneller warm en kan veel sneller efficiënter de emissies verminderen.

Laat ze maar eens testen bij koudstart en de eerste 10 km... kuch...

De feiten van de emssieverschillen tussen beide lees je gewoon af aan alle lage emissiezones van de steden, en dat is na 2025 al bepaald hé.

vb Antwerpen:



Zie je het? Wil je Franse, Duitse, of uit andere landen ook?

Wat in LEZ Antwerpen pas in voege gaat in 2025 gaat in bepaalde D-steden reeds in voege in 2019, en dat zonder lakse overgangsregeling.

Zo toon jij nu eens aan wat jij weet.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2018 om 17:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 17:32   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Roetfilters hebben alles met roet te maken maar niks met klimaat of co2.

Het woordje roet zit in de filter.
Dat is een hint.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 december 2018 om 17:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 17:34   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Roetfilters hebben alles met roet te maken maar niks met klimaat of co2.

Het woordje roet zit in de filter.
Dat is een hint.
En benzinewagens vanaf euronorm 6c en beter hebben in de regel alle een benzineroetfilter.

Dat is feit, geen hint.

En ook roet heeft zeker wat met klimaat te maken, vergeten mambo?

Citaat:
https://www.hln.be/auto/roetfilters-...2018~adc2ff35/

Roetfilters op alle nieuwe benzinewagens vanaf september 2018

20 december 2016 19u36 Bron: Belga
Hopelijk geen 2 jaar retard Mambo?
Bovendien gaat het om de giftigheid van de uitlaatgassen, niet om de hoeveelheid (aan massa) van de uitlaatgassen. remember 12 juni 2012 WHO, IARC. google maar
https://www.google.com/search?q=12+j...hrome&ie=UTF-8

Maar dat alles is sowieso niet meer relevant als ik in 2020 zonder emissies rij.
Er staat namelijk geen knalpot onder een EV.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2018 om 17:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 17:45   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het probleem is die rare focus die men op NOx gelegd heeft. Plotseling was NOx de grote vijand. Alle andere polluenten werden even vergeten en over fijn stof werd hoofdzakelijk bulshit verteld.
Inderdaad een vreemde wending.
Waarom die plotse focus op NO2?
Ik denk dat het te maken heeft met het VW schandaal. Het enige wat die motoren kon verweten worden is een te hoge uitstoot aan NO2. Een kwestie van een stok te zoeken om de hond te slaan.

NO2 was nooit onder de aandacht omdat het om een relatief onschuldige contaminant gaat. Ik denk dat het Irceline het redelijk correct omschrijft: http://www.irceline.be/nl/documentat...n-no-sub-2-sub

Dat de NO2-concentratie een "proxy" zou zijn voor alle contaminanten van luchtvervuiling is achterhaald maar die idee laat zich moeilijk uitroeien. Zo is bijvoorbeeld het hele curieuzeneuze gedoe van de Standaard volledig daarop gebouwd.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be