![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#341 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Je zou kunnen spreken van ‘rassen’ bij zeer specifieke geisoleerde gemeenschappen die unieke kenmerken hebben door isolatie. Masai en Bushmen bijvoorbeeld. Maar een wit ras en een zwart ras is onzin.
|
|
|
|
|
|
#342 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals ik al stelde kan men geen duidelijke sub-populaties mensen onderscheiden, die ONDERLING veel minder genetische variabiliteit hebben, dan de variabiliteit van de rest van de mensheid. Men ziet wel een "continuum" van genetische afstand tussen lokale populaties, maar zonder duidelijke grenzen. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_genetic_variation Bovenstaande wiki artikel beschrijft de menselijke genetische variabiliteit. Bijvoorbeeld, deze plots: ![]() Vooral de onderste plot is interessant. Het geeft aan dat de genetische afstand tussen populaties wel continu toeneemt met de afstand, maar dat de lokale variabiliteit van dezelfde grootte is dan de "totale" verandering over grote afstand. Ook zien we geen duidelijke "klompen" die bij elkaar horen, en die gescheiden zijn. |
|
|
|
|
|
|
#343 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#344 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dan kunnen we - nu we daar toch mee bezig zijn - net zo goed ook een 'blank ras' onderscheiden (in pakweg Denemarken, Finland, Ierland, Ijsland, Noorwegen, Schotland en Zweden). Ook de Inuit (beter bekend als Eskimo's) kunnen we dan een 'ras' noemen. Of de Papoea's. Ikzelf gebruik liever het woord 'variëteiten', zonder daar verder enig waarde-oordeel aan te hechten: 'eenheid in diversiteit'
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#345 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#346 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ondertussen zijn er zoveel plaatsen met een mix dat het geografisch niet meer zo duidelijk is, de groepen die zich onderscheiden proberen soms wel als groep bijeen te blijven. Er lijkt een natuurlijk groepsgevoel te zijn waardoor mensen samenklitten in herkenbare groepen, zelfs als ze door elkaar leven. Huidskleur is niet meer de factor maar kledij en gedrag. |
|
|
|
|
|
|
#347 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uw bloedgroep is bijvoorbeeld niet zichtbaar. Er zijn vele zulke verschillen die totaal geen zichtbaar effect hebben op de morfologie of op het gedrag. De genetische definities zijn eigenlijk veel "universeler" en eenduidiger als maatstaf dan arbitraire morfologische aspecten. Het is wel zo dat men soms enkel maar morfologische aspecten heeft, zoals bij paleontologie. Maar als men over genetische gegevens beschikt, is dat toch wel een duidelijker manier om classificaties (of hun onmogelijkheid) door te voeren. |
|
|
|
|
|
|
#348 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#349 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar het GROS van de originele genetische variatie die NIET aan lokale selectiedruk werd weggeselecteerd, is nog steeds aanwezig in al die bevolkingsgroepen. Maw, de natuurlijke genetische divergentie door nieuwe mutaties, en de lokale selectiedruk is niet groot genoeg geweest om duidelijk afgescheiden genenpolen te veroorzaken op die paar 10 000 jaren. Dit is wat maakt dat op die paar zichtbare fenotype effecten zoals huidskleur na, er geen groot verschil is tussen wat men dacht "mensenrassen" kunnen te noemen. De geografische scheiding had veel langer moeten duren alvorens dat duidelijk te laten ontstaan. |
|
|
|
|
|
|
#350 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik meen dat we als mens ook veel compatibeler zijn met dieren dan we denken, het is gewoon moreel niet aanvaard om kunstmatig te mixen met apen, primaten of geiten. Er zouden niet levensvatbare voorbeelden zijn van zo'n gevallen maar daar is niet veel rond te vinden. . Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 29 december 2018 om 13:34. |
|
|
|
|
|
|
#351 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Hoe is dit toch mogelijk? De mens stamt niet af van de chimpansee! https://www.youtube.com/watch?v=wh0F4FBLJRE Jongen toch! Citaat:
Citaat:
Maar wat een dialect is en een standaardtaal is, dat is ARBITRAIR gekozen. Ik versta het Duits op ZDF veel beter dan Westvlaams, maar toch is het ene een andere taal, en het andere mijn eigen taal. |
|||
|
|
|
|
|
#352 | |||||||
|
|
Citaat:
Gij die hier claimt super originele theorieën uit te vinden en ze hier op dit forum komt finetunen, gij komt hier af met het authoriteits argument en wiki om de meest oude theorieën in de biologie te staven. Het onderverdelen van het dierenrijk in rassen komt al voor in het OT. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
het is zelfs veel erger. In uw lichaam zit 1kg bacterien. Zonder die bacterien kunt gij niet leven. En tussen u en die bacterien zijn er al DNA uitwisselingen geweest. Het is zelfs nog erger en complexer, maar dat ga ik u besparen. Maar een mens en elk ander zoogdier is per definitie een hybride wezensvorm. Opdeling in rassen en soorten is totaal arbitrair. |
|||||||
|
|
|
|
|
#353 | |
|
|
Citaat:
Hij gaat u 10/10 geven op uw rapport! |
|
|
|
|
|
|
#354 | |
|
|
Citaat:
Kies zelf een zin, ik zal u die weerleggen. |
|
|
|
|
|
|
#355 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurlijk is het arbitrair, met de opdeling proberen we een structuur en systeem aan te brengen wat maar gedeeltelijk lukt. Waarom reageer je zo, patrickve zegt toch ongeveer hetzelfde?
|
|
|
|
|
|
#356 | |
|
|
Citaat:
Dat geldt trouwens voor elk criterium , binnen de wetenschap of buiten de wetenschap: het is subjectief en arbitrair. Ik ga zelfs niet eens in op 90% van de foute zaken die hij schrijft. Bvb deze zin: het was een van de eerste kritieken op de evolutietheorie, want als men die naief leest, zou men eigenlijk geen soorten of rassen of zo verwachten, maar een groot continuum van levende wezens met alle tussen-nuances zonder duidelijke afscheidingen tussen soorten. Ongeveer elk woord is fout. Als ik daar allemaal moet op ingaan, dan ben ik volgende week nog bezig. ik beperk me tot de grootste flaters zoals zijn opvatting dat de mens afstamt van de chimpansee. |
|
|
|
|
|
|
#357 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij sommige zit de (blinde) haat zit ongelooflijk zo diep , dat ze zelfs niet meer positief kunnen kijken !!
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 30 december 2018 om 01:20. |
|
|
|
|
|
|
#358 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij z'n antwoorden over chimpansees stonden vraagtekens, dat was geen vaststelling. Hij had wel beter vergeleken tussen mensen en hun voorouders, dat is waar, maar de vaststelling blijft, er is geen continue naast elkaar levende tussenfase tussen mensen en hun voorlopers. Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 30 december 2018 om 02:35. |
|
|
|
|
|
|
#359 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
https://www.google.be/search?q=voetb...iw=933&bih=501 |
|
|
|
|
|
|
#360 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat ik stelde is dat de noties "soort" en "ras" geen ARBITRAIRE definities zijn, maar goed afgelijnde noties binnen de biologie, ttz, die noties hebben wel degelijk een definitie waar ongeveer iedereen zich in kan vinden. Het is wel zo dat die noties niet 100% precies zijn, maar toch wel grotendeels vastgelegd. Sommigen hanteren (lichtjes) afwijkende definities van de meest gangbare, maar niet *arbitrair* (wat zou willen zeggen: totaal willekeurig en totaal verschillend van de ene en de andere). En waarom is dat zo ? Omdat die noties dynamische verschijnselen beschrijven die men in de natuur vaststelt. Maar die dynamische verschijnselen van de natuur zijn wel wat complexer dan een *heel erg mooi afgelijnde* notie, wat maakt dat in *sommige gevallen* het verschijnsel niet altijd overeen komt met de precieze formele definitie van "soort" en van "ras" die hierboven werd gegeven. Vandaar dat sommigen het "wat willen verbeteren", om die randgevallen trachten mee in dat schema op te nemen, en dat lukt trouwens niet goed. Omdat de natuur complexer is dan simpele hokjes, en dat in *sommige* gevallen zichtbaar is. Maar er is wel een verschil tussen de werkelijkheid, die aan die noties "algemeen gangbare en vrij goed gedefinieerde noties" toekent, die inderdaad, een idealisatie zijn die in de meeste, maar niet in ALLE gevallen, de natuur goed beschrijven, en stellen dat het *arbitraire* noties zijn die niks willen zeggen en zo maar naar believen kunnen veranderd worden. Je hebt hetzelfde met "gas - vloeistof - vaste stof". Dat is ook zo een idealisatie, en daar zijn ook uitzonderingen op. Maar dat wil niet zeggen dat de notie van "gas" en "vloeistof" arbitrair is, en men de twee totaal willekeurig door elkaar mag gebruiken in de meeste gevallen. Ja, het is juist dat "glas" bijvoorbeeld ergens tussen vloeistof en vaste stof zit. Maar dat wil niet zeggen dat men zomaar arbitrair kan zeggen dat de zee gevuld is met gas, en dat de atmosfeer een vaste stof is. Gas, vloeistof en vaste stof zijn wel degelijk goed gedefinieerde noties, die niet arbitrair zijn. En die in de meeste gevallen de macroscopische fasen van materie op aarde goed beschrijven, niettegenstaande dat de natuur complexer is, en er randgevallen zijn. Citaat:
Zoals gewoonlijk begrijpt geertje niet wat er geschreven staat, en gaat dan woordenspelletjes spelen, om daar dan anderen van te beschuldigen. Deze discussie was begonnen omdat ik wees op het feit dat de twee noties "ras" en "soort" niet verwisselbaar zijn, en vrij goed afgelijnde standaard definities hebben. Geertje stelde daarbij dat ik "semantische spelletjes" speelde want dat dat arbitraire noties waren die men kon gebruiken zoals men wilde. Behalve ik, natuurlijk, want ik had de onnoemelijke pretentie nu eens het ganse vakgebied te herdefinieren. Als ik hem dan een link geef naar de universiteit van Berkeley, dan doe ik plots beroep op "autoriteit". Als er hier een zeveraar rondloopt die spelletjes speelt, niet begrijpt wat er staat, en altijd naast de kwestie praat, maar doet alsof hij het beter weet, dan is het ons Geertje wel. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 december 2018 om 06:45. |
||
|
|
|