Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2019, 19:30   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.783
Standaard een woning kopen als jongeling

De vuistregel van banken was altijd dat je maar 1 derde van je maandelijks inkomen aan de hypotheek mag geven. Maar uitgaande van die vuistregel kunnen jongeren tegenwoordig niks kopen. Zeker singles niet. En alle mensen die een relatie hebben en een huis kopen, gokken er eigenlijk op dat hun relatie gedurende de hele afbetalingsperiode goed blijft lopen. Want indien niet, moet het huis verkocht worden.

Laat ons er vanuit gaan dat de doorsnee loontrekkende Vlaming tussen de 1500 en de 1700 euro verdient. Dat wil dat zeggen dat hij hooguit 600 euro per maand aan de hypotheek kan geven.

Wat kan je kopen met 600 euro per maand? De huur van een doorsnee appartement betalen wordt al moeilijk. De huidige samenleving verplicht jonge mensen om een relatie te hebben. Het alternatief is bij je ouders blijven wonen of levenslang huren.

Ik verdien goed mijn brood maar ben ontmoedigd door de enorme vraagprijzen van zeer bescheiden woningen tegenwoordig. Ben eigenlijk geneigd om te blijven huren (en toch aannemelijk te sparen) dan iets te kopen voor een zeer overdreven prijs.

Hoe doen jullie het allemaal?

Huren, kopen.. zelf iets bouwen of eerder mikken op een bestaande woning?
Bouwen lijkt me anno 2019 echt geweldig overpriced
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 19:36   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een paar jaar sparen, zodat ge 30-40k op de bank hebt (en op kot/studio wonen, zoals ik, of zoals anderen, gewoon bij ma en pa (Jay-P is nu getriggerd)) en tegelijk u inzetten op het werk, bijscholen, zodat ge geen 1500-1700 netto meer hebt maar 2300-2500 euro netto.

En dan een appartement kopen of oude vervallen opknapwoning.

Wilt ge een mooi huis, zoekt u dan maar een partner die hetzelfde doet en doe de bedragen maal twee.

Moeilijk ? Ja. Maar zeker haalbaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 19:39   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En staar u niet blind op de prijs van de woning.

Ik heb onlangs nog een hypotheek genomen tegen 1.6 % vast op 20 jaar voor een aanbouw.

Mijn ouders hebben in de jaren 80 toevallig knal evenveel geleend, tegen 9 % op 20 jaar en betaalden per maand het dubbele af van ons.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 19:58   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En staar u niet blind op de prijs van de woning.

Ik heb onlangs nog een hypotheek genomen tegen 1.6 % vast op 20 jaar voor een aanbouw.

Mijn ouders hebben in de jaren 80 toevallig knal evenveel geleend, tegen 9 % op 20 jaar en betaalden per maand het dubbele af van ons.
Toen kregen we ook 7% intrest bij de bank:
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 20:31   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Laat ons er vanuit gaan dat de doorsnee loontrekkende Vlaming tussen de 1500 en de 1700 euro verdient. Dat wil dat zeggen dat hij hooguit 600 euro per maand aan de hypotheek kan geven.

Wat kan je kopen met 600 euro per maand? De huur van een doorsnee appartement betalen wordt al moeilijk. De huidige samenleving verplicht jonge mensen om een relatie te hebben. Het alternatief is bij je ouders blijven wonen of levenslang huren.
Ben je nog alleen, dan woon je toch best bij je ouders?! Je geeft hen een aanvaardbaar bedrag voor je inwonen en eten. Dan ligt de weg open naar sparen.

Misschien moet je ook eens nadenken over je consumptiebedrag...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 20:34   #6
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht

Hoe doen jullie het allemaal?

Huren, kopen.. zelf iets bouwen of eerder mikken op een bestaande woning?
Bouwen lijkt me anno 2019 echt geweldig overpriced
Zelf bouwen. Maar zelf zou ik dit anderen afraden. De kans dat het duurder uitvalt dan begroot is aanzienlijk. Bespaar je de hoofdpijn, tenzij jezelf bouw-gerelateerd werk doet.


Misschien een optie om naar een veiling bij notaris te gaan. Onder motto: de 1 z'n dood de ander z'n brood ? Bij veilingen kunnen huizen tegen zeer zachte prijzen weggaan. Eerst jezelf een beetje 'instuderen' natuurlijk voor een dergelijke grote stap in je leven.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 26 januari 2019 om 20:35.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 22:35   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Het is soms ook goed om even over het muurtje te kijken.
In dit geval naar het buitenland.

In Vlaanderen wonen procentueel bekeken, het hoogste aantal gezinnen in hun eigen woning.
Blijkbaar kunnen hier meer gezinnen een woning aanschaffen, dan gezinnen in het buitenland dat kunnen doen.

Een ander aspect is: toen ik jong trouwde, was dat gedeeltelijk om het ouderlijk huis te onvluchten. Tegenwoordig zijn de ouders minder dictatoriaal aanwezig als zoon of dochterlief nog thuis zijn.
En tot slot: als jonggehuwde was het bij ons eer kamperen in een appartement, dat een verdieping was in een oud herenhuis. Als ge een huis wilt kopen als jonge gast, en ge trekt uwe neus al op als in de ingerichte keuken geen vaatwas voorzien is ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 22:49   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En tot slot: als jonggehuwde was het bij ons eer kamperen in een appartement, dat een verdieping was in een oud herenhuis. Als ge een huis wilt kopen als jonge gast, en ge trekt uwe neus al op als in de ingerichte keuken geen vaatwas voorzien is ...
Dit is wel een opvallend verschil met vroeger: nu moet alles al kant en klaar zijn. Toen wij als jonggehuwden in ons huis gingen wonen, was zowat alles nog zoals bij de vorige, bejaarde eigenaars. De eerste vijf jaar is het ook zo gebleven. Pas erna zijn we beginnen te verbouwen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 22:56   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De vuistregel van banken was altijd dat je maar 1 derde van je maandelijks inkomen aan de hypotheek mag geven. Maar uitgaande van die vuistregel kunnen jongeren tegenwoordig niks kopen. Zeker singles niet. En alle mensen die een relatie hebben en een huis kopen, gokken er eigenlijk op dat hun relatie gedurende de hele afbetalingsperiode goed blijft lopen. Want indien niet, moet het huis verkocht worden.

Laat ons er vanuit gaan dat de doorsnee loontrekkende Vlaming tussen de 1500 en de 1700 euro verdient. Dat wil dat zeggen dat hij hooguit 600 euro per maand aan de hypotheek kan geven.

Wat kan je kopen met 600 euro per maand? De huur van een doorsnee appartement betalen wordt al moeilijk. De huidige samenleving verplicht jonge mensen om een relatie te hebben. Het alternatief is bij je ouders blijven wonen of levenslang huren.

Ik verdien goed mijn brood maar ben ontmoedigd door de enorme vraagprijzen van zeer bescheiden woningen tegenwoordig. Ben eigenlijk geneigd om te blijven huren (en toch aannemelijk te sparen) dan iets te kopen voor een zeer overdreven prijs.

Hoe doen jullie het allemaal?

Huren, kopen.. zelf iets bouwen of eerder mikken op een bestaande woning?
Bouwen lijkt me anno 2019 echt geweldig overpriced

Dit was de vorige generatie al niet anders. Buikriem aantrekken en zaterdag en zondagwerk kan u redden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 23:02   #10
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Is er dan ooit een tijd geweest dat een jongeling zomaar een huis kon kopen of bouwen ?
(TP specifieert niet de max. leeftijd van wat hij als jongeling beschouwt.)
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 23:11   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Is er dan ooit een tijd geweest dat een jongeling zomaar een huis kon kopen of bouwen ?
(TP specifieert niet de max. leeftijd van wat hij als jongeling beschouwt.)
"Jonkmannen" bleven indertijd gewoon bij hun ouders wonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:01   #12
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Dit was de vorige generatie al niet anders. Buikriem aantrekken en zaterdag en zondagwerk kan u redden.
Vele jaren geleden ja en in het handje uitbetaald. Ook bij je baas waar je in de week werkte werden extra's in het handje betaald. Vroeger startte je ook een zelfstandig bijberoep op en maakte je een veelvoud van onkosten ten opzichte van de inkomsten. Toen was het nog feest als de berekening van de belastingaangifte in de bus viel.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:31   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De vuistregel van banken was altijd dat je maar 1 derde van je maandelijks inkomen aan de hypotheek mag geven. Maar uitgaande van die vuistregel kunnen jongeren tegenwoordig niks kopen. Zeker singles niet. En alle mensen die een relatie hebben en een huis kopen, gokken er eigenlijk op dat hun relatie gedurende de hele afbetalingsperiode goed blijft lopen. Want indien niet, moet het huis verkocht worden.

Laat ons er vanuit gaan dat de doorsnee loontrekkende Vlaming tussen de 1500 en de 1700 euro verdient. Dat wil dat zeggen dat hij hooguit 600 euro per maand aan de hypotheek kan geven.

Wat kan je kopen met 600 euro per maand? De huur van een doorsnee appartement betalen wordt al moeilijk. De huidige samenleving verplicht jonge mensen om een relatie te hebben. Het alternatief is bij je ouders blijven wonen of levenslang huren.

Ik verdien goed mijn brood maar ben ontmoedigd door de enorme vraagprijzen van zeer bescheiden woningen tegenwoordig. Ben eigenlijk geneigd om te blijven huren (en toch aannemelijk te sparen) dan iets te kopen voor een zeer overdreven prijs.

Hoe doen jullie het allemaal?

Huren, kopen.. zelf iets bouwen of eerder mikken op een bestaande woning?
Bouwen lijkt me anno 2019 echt geweldig overpriced
Een leuk rijhuisje. Kost maximum 130.000 euro en dan heb je al ééntje dat volledig instapklaar is.
Maar het probleem is dat dat voor jullie generatie te min is. Wie wil nu nog een simpel rijhuisje
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:33   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En staar u niet blind op de prijs van de woning.

Ik heb onlangs nog een hypotheek genomen tegen 1.6 % vast op 20 jaar voor een aanbouw.

Mijn ouders hebben in de jaren 80 toevallig knal evenveel geleend, tegen 9 % op 20 jaar en betaalden per maand het dubbele af van ons.
Wat is het nu ? Hadden die het nu makkelijker of moeilijker dan uw generatie want jij veranderd hier nogal eens van idee daaromtrent zoals je pet staat.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:35   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Toen kregen we ook 7% intrest bij de bank:
Moest je uiteraard wel geld voor hebben op de bank. De meeste mensen hadden toen niet direct een paar miljoen Belgische franken op de bank.

Meestal wel de zelfstandigen die toen meer de staat hebben bestolen dan gewerkt. Alles in Black.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:41   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Vele jaren geleden ja en in het handje uitbetaald. Ook bij je baas waar je in de week werkte werden extra's in het handje betaald. Vroeger startte je ook een zelfstandig bijberoep op en maakte je een veelvoud van onkosten ten opzichte van de inkomsten. Toen was het nog feest als de berekening van de belastingaangifte in de bus viel.
Ik heb nooit geld gekregen in het handje.
Overuren steeds in het wit uitbetaald gekregen.

Voordeel:
  • Mooie maandlonen
  • veel vakantiegeld
  • Meer pensioen
  • Dagen terug kunnen nemen

Nadeel:
  • Minder mooie bedragen
  • Meer belastingen
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:41   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is het nu ? Hadden die het nu makkelijker of moeilijker dan uw generatie want jij veranderd hier nogal eens van idee daaromtrent zoals je pet staat.
Natuurlijk was dat gemakkelijker, alleen al door de inflatie.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:50   #18
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb nooit geld gekregen in het handje.
Overuren steeds in het wit uitbetaald gekregen.

Voordeel:
  • Mooie maandlonen
  • veel vakantiegeld
  • Meer pensioen
  • Dagen terug kunnen nemen

Nadeel:
  • Minder mooie bedragen
  • Meer belastingen
Ik weet nog bij mijn eerste werkgever dat ik na 6 maanden in dienst mocht kiezen : opslag van toen 5000 BEF. Wat veel was. Te kiezen : elke maand extra in de hand of officieel maar dan wel bruto. Ik had toen ongeveer een 45000 BEF netto en ongeveer 30000 BEF in het handje. Wel veel weekendschriften geklopt en die waren altijd gewoon in de hand uitbetaald. Plus de extra's zoals een bedrijfswagen met tankkaart en mobilofoon (017) in. Bedragen zijn van ergens begin jaren '90 en als pas afgestudeerde.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:52   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.289
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is het nu ? Hadden die het nu makkelijker of moeilijker dan uw generatie want jij veranderd hier nogal eens van idee daaromtrent zoals je pet staat.
De ouders leenden voor een huis. Tavek voor een veredeld afdak.

En de ouders hadden het moeilijker, dat was een tijd dat banken niet zomaar leningen aan Jan en alleman gaven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 07:54   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.289
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een leuk rijhuisje. Kost maximum 130.000 euro en dan heb je al ééntje dat volledig instapklaar is.
Maar het probleem is dat dat voor jullie generatie te min is. Wie wil nu nog een simpel rijhuisje
Ik woon in een simpel rijhuisje. En dat is toen gekocht voor minder dan 100K. Langs de andere kant is het volgens een aantal makelaars zelfs met een 15j oude keuken en badkamer +/- €180K waard.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 27 januari 2019 om 07:54.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be