Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2019, 10:03   #621
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat proberen ze krampachtig weg te moffelen. Ze zwijgen daarover als vermoord. Net zoals ze niet graag horen dat die automatische index-aanpassing een luxeproduct is dat destijds alleen maar in deze Mickey Mouse staat werd ingevoerd. De vakbonden hebben na WO2 dit land opgezadeld met een sociaal systeem dat, in vergelijking met de ons omringende landen, veel te duur is en ons op het vlak van internationale handel de das heeft omgedaan. De vakbonden en de ermee gelieerde politieke partijen hebben een beleid gevoerd
alsof België met de rest van de wereld niets te maken heeft.
Waarom trapt ge het niet af ?

Ik vind die index perfect. Ben er zeer blij mee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:05   #622
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het gaat HIER & NU over de koopkracht: koopkracht ,dat zien we als we naar de winkel gaan op het einde v.d. maand !
Leer dan een basiscursus economie om geld te beheren dan de schuld op de overheid te steken.
Oud 14 februari 2019, 10:17   #623
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ze willen de staking een maximale impact laten hebben. En terecht.

En de rechten van stakingsbrekers interesseren mij niet.
met de openbare weg te bezetten begeven ze zich compleet in de illegaliteit.

ze gaan op hun bakkes krijgen de volgende keer, meer en meer mensen zijn dat beu die onwettige kloterijen van de mensen die wel willen werken en daar evenzeer recht op hebben.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:19   #624
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

ze gaan op hun bakkes krijgen de volgende keer, meer en meer mensen zijn dat beu die onwettige kloterijen van de mensen die wel willen werken en daar evenzeer recht op hebben.
Ben je gisteren havenarbeiders gaan uitdagen ?

Ist u goed bekomen ?
Oud 14 februari 2019, 10:21   #625
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel, als je die index "perfect" vindt, dan moet je ook niet zitten zeiken om dan nog meer te willen hebben.

Verder zie ik niet waarom ik het hier zou moeten aftrappen. Omdat jij dat zou goed vinden? Omdat ik er een andere mening op na houd dan jij? Ik heb evenveel recht om hier te verblijven als jij. En dat belet niet dat ik van mening ben dat uw sacrosancte vakbonden in dit armlastige konijnenland veel te veel macht hebben. Ze vormen een staat in de staat. Dit land heeft nood aan een stevige democratische rechtse regering die de zaken op orde stelt.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:23   #626
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben je gisteren havenarbeiders gaan uitdagen ?

Ist u goed bekomen ?
nee ik had wel leukere dingen te doen dan mij te gaan bezig houden met lui, lauwe Cara pils drinkend, vakbondscrapuul.

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 februari 2019 om 10:24.
Oud 14 februari 2019, 10:27   #627
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, als je die index "perfect" vindt, dan moet je ook niet zitten zeiken om dan nog meer te willen hebben.

Verder zie ik niet waarom ik het hier zou moeten aftrappen. Omdat jij dat zou goed vinden? Omdat ik er een andere mening op na houd dan jij? Ik heb evenveel recht om hier te verblijven als jij. En dat belet niet dat ik van mening ben dat uw sacrosancte vakbonden in dit armlastige konijnenland veel te veel macht hebben. Ze vormen een staat in de staat. Dit land heeft nood aan een stevige democratische rechtse regering die de zaken op orde stelt.
Wel als de huizenprijzen, de stroom, de gas, het voedsel, enz...niet duurder worden, kunnen we spreken over een stilstand.

Echter aan de inkomstenzijde van de bedrijven worden de prijzen fors opgetrokken. Wat we ook zien in hun winstmarges en de aandelenkoerzen.

Men heeft aan de werknemers gevraagd loonmatiging te respecteren in tijden dat het moeilijker ging. Met als uitleg toen: eerst cake bakken, dan eten.

Cake is gebakken, we willen hem eten.
Oud 14 februari 2019, 10:29   #628
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot je op pensioen gaat en je beseft dat je door het lagere brutoloon, de afwezigheid van een groepsverzekering/pensioenfonds, je goed gesjareld bent bij de kleine werkgever.

Vergelijk het pensioen van een secretaresse in een groter bedrijf eens met die van de secretaresse bij een advocaat of notaris. Dag en nacht verschil.
Het is eigenlijk simpel. Wie werkt voor een klein bedrijf is minder geneigd tot staken: er is een verstandhouding met de baas, heeft meer verantwoordelijkheid, beschikt misschien over meer financiële informatie, enz.

Wie werkt voor een groot bedrijf (met hoge winsten) is best bij een vakbond en moet wel staken.

Eigenlijk profiteren de werknemers van kleine bedrijven mee door de vakbondsacties. M'n werkgever kan er niets aan doen als het sociaal secretariaat een correct loon- en indexopvolging wil doen...

Dus dank u wel, stakers.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:33   #629
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:

Mja, met een rechtse regering worden de rijken alleen maar rijker en de armen nog armer... Begrijp je dat dit niet in het voordeel is van het gros van de mensen?
Oud 14 februari 2019, 10:39   #630
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Mja, met een rechtse regering worden de rijken alleen maar rijker en de armen nog armer... Begrijp je dat dit niet in het voordeel is van het gros van de mensen?
Waarom stemt het gros van de mensen dan niet links ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:39   #631
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
vinden we de KULeuven een objectieve bron om dat te beoordelen? of gaan we het geleuter en de leugenachtige riedeltjes van de vakbonden geloven?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181129_03997922

Citaat:
‘Koopkracht neemt met 5,2 procent toe door beleid Michel I’

Het beleid van de regering-Michel zorgt voor een stijging van de koopkracht van Belgische gezinnen van 5,2 procent, stelt een studie. Maar die toename is wel ongelijk verdeeld, en kost veel geld.

‘Het beleid doet er wel degelijk toe’. Dat schrijft een groep academici van de KU Leuven en UAntwerpen onder leiding van professor André Decoster in een nieuwe studie, die net werd gepubliceerd in de Leuvense Economische Standpunten. Het neemt de gevolgen van het beleid van de regering Michel I onder de loep.
Volgens de onderzoekers stijgt de koopkracht van het gemiddelde Belgische gezin tussen 2014 en 2020 met 5,2 procent. Dat is het gevolg van de taxshift, met daarin onder meer de verhoging van de forfaitaire aftrek voor beroepskosten, het afschaffen van het 30 procent-tarief en het verhogen van de belastingvrije som.
Gemiddeld gaat elke Belg erop vooruit, maar de ene al wat meer dan de andere. De grootste vooruitgang is er voor de bovenste helft van de inkomens. ‘Dit is een gevolg van de focus van de regering om in te zetten op het verlagen van de belastingen op werkenden’, klinkt het. Het zesde tot het negende deciel waarin de bevolking in de studie wordt ingedeeld - het ‘rijkere’ deel - ziet zijn koopkracht tussen de 5,7 en 6,8 procent stijgen. In het tweede deciel daarentegen, ging het om een toename van maar drie procent. In de lagere decielen zitten veel meer niet-werkenden, zieken en gepensioneerden. Ze bevatten ook meer gezinnen met kinderen. Het allerlaagste deciel ziet, door enkele sociale correcties, zijn koopkracht sterker stijgen dan decielen 2 tot en met 5.
Het beleid leidde echter ook tot enkele hogere kosten, zoals hogere BTW- en accijnzen, of de niet-indexatie van de Vlaamse kinderbijslagen. Die hebben volgens de onderzoekers ‘een duidelijk negatief effect op alle inkomensgroepen’, en dan vooral op de lagere inkomensgroepen. In het laagste deciel gaat het om een daling van de koopkracht met 1 procent.
De onderzoekers merken ook op dat de effecten van de verhoging van accijnsverhogingen ‘een onderschatting zijn’, omdat schadelijke producten zoals alcohol en tabak systematisch worden ondergerapporteerd in budgetenquêtes.
Maar zelfs met die negatieve elementen gaat de koopkracht van de Belgische gezinnen er wel degelijk op vooruit, klinkt het.
Dat wil echter niet zeggen dat élke Belg erop vooruit gaat, merkt onderzoeker Toon Vanheukelom op. 'We tonen alleen de gemiddelde effecten voor de decielen', zegt hij. 'Het kan perfect zijn dat iemand die bijvoorbeeld heel veel met de wagen rijdt, er netto op achteruit gaat. En al zeker als die persoon uitkeringsgerechtigde is.'
Werken aantrekkelijker
Door zo in te zetten op de lastenverlagingen voor werkenden heeft de regering bovendien werken aantrekkelijker gemaakt, klinkt het. Zo is de zogenaamde ‘participatie-aanslagvoet’ gevoelig gedaald. Concreet wil dat zeggen dat iemand die gaat werken almaar meer netto-inkomen heeft dan iemand met dezelfde kenmerken die niet werkt. Een participatie-aanslagvoet van 80 procent bijvoorbeeld, wil zeggen dat een werkende slechts 20 procent meer inkomen heeft dan een niet-werkende.
Tussen 2014 en 2018 nam die af van 71,4 naar 68,5 procent. En bij de tien procent laagste lonen is het effect nog groter: 76,5 procent naar 69,8 procent. Afgezet tegenover 1992 wordt de reductie voor de laagste lonen zelfs als ‘spectaculair’ omschreven: van 92,3 naar 69,8 procent in 2020. Kernboodschap daar is: werken wordt zo almaar aantrekkelijker, vergeleken met niet werken.
Hoge kost
Maar aan dat beleid hangt wel een kostenplaatje. De netto-impact van de beleidswijzigingen worden door de studie becijferd op 5,49 miljard euro. ‘Dat is beduidend meer dan de budgettaire kosten van de maatregelen genomen onder de regeringen Verhofstadt I en II’, klinkt het. ‘Het maakt ook bijna de helft van de besparingen ongedaan die werden gerealiseerd onder de regeringen Dehaene I en II. De sterke verbeteringen van de werkincentieven zijn dus gepaard gegaan met een substantiële budgettaire kost. De overheid betaalt de factuur voor de verhoging van de gezinsinkomens.’
Oud 14 februari 2019, 10:40   #632
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dan is het droog brood uit den Aldi.
Héla héla, geen kwaad zeggen van den Aldi hoor, die verkopen geen droog brood.
Inkopen doen bij A.H.. Daar is het 3 voor 1...…….De rest kun je halen bij Kruitvat. 2 voor 1 ;
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:42   #633
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Echt ? Ga je ze met uw sacoche en paraplu te lijf gaan ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 februari 2019 om 10:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:43   #634
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom stemt het gros van de mensen dan niet links ?
Is het gros van de mensen tegen vakbonden, loonindexen,... ? Licht me aub in.
Oud 14 februari 2019, 10:44   #635
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is eigenlijk simpel. Wie werkt voor een klein bedrijf is minder geneigd tot staken: er is een verstandhouding met de baas, heeft meer verantwoordelijkheid, beschikt misschien over meer financiële informatie, enz.

Wie werkt voor een groot bedrijf (met hoge winsten) is best bij een vakbond en moet wel staken.

Eigenlijk profiteren de werknemers van kleine bedrijven mee door de vakbondsacties. M'n werkgever kan er niets aan doen als het sociaal secretariaat een correct loon- en indexopvolging wil doen...

Dus dank u wel, stakers.
Voila, ene die het begrijpt
Oud 14 februari 2019, 10:44   #636
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Echt ? Ga je ze met uw sacoche en paraplu te lijf gaan ?
ik heb geen paraplu hoor.
Oud 14 februari 2019, 10:49   #637
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
vinden we de KULeuven een objectieve bron om dat te beoordelen? of gaan we het geleuter en de leugenachtige riedeltjes van de vakbonden geloven?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181129_03997922
Geen van beide, ik kijk om te beginnen naar mezelf. Nog niet zo lang geleden kon je met één loon een huis kopen, zeker als er nog deeltijds iemand bij werkte. Nu gaat dat bijna niet meer, en als je nog iets goedkoop vindt, heb je er nog duizenden euro's kosten aan. Alles wordt duurder en het gros van de loonslaven kan in verhouding niet eens bij blijven, laat staan, meer kopen. We moeten alllemaal maar geen telecom abonnement, televisie, iPhone, auto, huis,... willen en leven als in de Grote Depressie of wat?
Oud 14 februari 2019, 10:50   #638
Aenigma
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

die index zou beter een vast bedrag voor iedereen zijn ipv een %
ieder 100 euro extra per keer of je nu 10000 per maand verdiend of 1200 zou veel beter zijn
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:52   #639
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Ik ben heeeel kwaad. Dit was duidelijk een Politieke Staking met de bedoeling zoveel mogelijk schade aan te richten. Vandalisme dus. De vakbond heeft inderdaad "recht op staken", maar ik heb ook "recht op werken". Hun recht hebben ze gisteren afgedwongen maar mijn recht hebben ze met bedreigingen geweigerd. Als ze denken dat ze "het nu nekeer goed gezegd" hebben zijn ze zwaar abuis. Die beseffen niet hoeveel schade op korte en zeker op lange termijn ze aangericht hebben. Binnenkort komt de rekening en dan gaan ze weer kwaad zijn omdat tenslotte iemand die schade toch gaat moeten betalen.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:54   #640
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen van beide, ik kijk om te beginnen naar mezelf. Nog niet zo lang geleden kon je met één loon een huis kopen, zeker als er nog deeltijds iemand bij werkte. Nu gaat dat bijna niet meer, en als je nog iets goedkoop vindt, heb je er nog duizenden euro's kosten aan. Alles wordt duurder en het gros van de loonslaven kan in verhouding niet eens bij blijven, laat staan, meer kopen. We moeten alllemaal maar geen telecom abonnement, televisie, iPhone, auto, huis,... willen en leven als in de Grote Depressie of wat?
ik zal om te beginnen ook naar mezelf kijken.

een woning op één (of anderhalf loon) kopen kon dertig jaar geleden ook al niet zonder dat je daar ramen, elektriciteit, verwarming, keuken en badkamer aan moest vernieuwen.

lees gewoon het artikel, wat jij 'de loonslaven' noemt is de categorie in de maatschappij die er de afgelopen vijf jaar het sterkst op VOORUIT ging.

bovendien wordt voor volgend jaar 3,8 index verwacht en er was een akkoord om daarbovenop 0.8% loonsverhoging te geven, dat is het akkoord waar de vakbonden van wegliepen ... men loopt dus weg van 4,6% verhoging ... om wat te bereiken eigenlijk??

de conclusie dat dit geen economische staking was maar een puur politieke met een leugenachtige campagne met het oog op mei2019 lijkt mij alvast veel realistischer en logischer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be