Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ... |
|
Discussietools |
26 februari 2019, 19:40 | #1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
|
Belgische wetenschappers kraken de code ...
Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof.
Citaat:
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
26 februari 2019, 19:42 | #2 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|
26 februari 2019, 19:59 | #3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
|
En alle constructeurs die EV maken lol.
Wat een geluk dat Tesla ook (en vooral) batterijen maakt, en ook electro-motoren, in GF1. Zonder (lithium)batterij werkt geen enkele brandstofcelwagen. Hier een Hyundai Nexo FCHV vanaf 75.000 € zeg het voort: https://www.hyundai.nl/hyundai-nexo https://configurator.hyundai.be/nl-b...ct/idModel/108 https://h-static.nl/downloads/139/Br...undai-NEXO.pdf Die Nexo heeft een Li-ion batterij van 1,56 kWh, E-motor van 163 PK, max 184 PK: https://www.auto-data.net/en/hyundai...cell-cvt-33869 Of de Hyundai Kona Elec vanaf 38.000€ ? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2019 om 20:20. |
||
5 maart 2019, 21:02 | #4 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
|
Citaat:
What's next: Dat is erg interessant. Eens je een vrije waterstof hebt is het met gekende chemische processen mogelijk om koolwaterstoffen te maken. Om van H+ CH4 te maken is er bijvoorbeeld de Sabatier reactie. En eens je CH4 hebt kan je daar een ruime waaier aan complexere koolwaterstoffen van maken. Je kan er de hele petrochemie mee voeden en er alle kunststoffen en brandstoffen mee maken die we nu gebruiken. Dat zou werkelijk uiterst praktisch zijn want eens je zo ver bent kan je gebruik maken van alles qua infrastructuur die er nu al is. Je kan er vloeibare brandstoffen mee maken, vb dieselvervangers wat ideaal zou zijn voor het transport: hoog energetisch, eenvoudige en goedkope opslag, veilig. Alles hangt af van de opbrengst en van de prijs van zo een paneel. Ik wil daar wat berekeningen rond maken: Volgens de onderzoekers brengt hun paneel van 1,6m² 250l waterstof op per dag. Ik ga ervan uit dat ze 250normaalliter waterstofgas bedoelen, dus H2 bij 20°C en 1013mbar druk (gemiddelde atmosferische druk). |
|
6 maart 2019, 12:06 | #5 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
Citaat:
Citaat:
|
||
6 maart 2019, 12:09 | #6 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|
6 maart 2019, 12:16 | #7 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
Citaat:
https://www.wattisduurzaam.nl/17870/...meer-ook-niet/ |
|
6 maart 2019, 12:54 | #8 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
Ik schat de kans op zo'n faillissement hoog in - maar dat zal niet zijn door de concurrentie van waterstof.
Waarom denkt iedereen zo snel aan personenwagens als je het woord waterstof laat vallen? Dat is zo ongeveer de minst waarschijnlijke afnemer die je kunt bedenken. De Nederlandse industrie gebruikt op dit moment al zo'n 10 miljard m3 H2 per jaar. Voor België vond ik geen cijfers, maar veel kans dat dat dezelfde grootte-orde is. Voor scheepvaart lijkt waterstof zowat het enige alternatief voor stookolie. Maar personenwagens? No way, een batterij is daar veel logischer. |