Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2019, 16:29   #301
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
240 vermoorde christenen in een kerk in Nigeria vorig jaar hebben hier volgens mij nog geen tiende van de reacties tot hiertoe in dit topic opgeleverd.
Wereldwijd was het amper een klein artikeltje waard de dag van het gebeuren.

Shame on you all, linkse negationisten en rechtse handenwrijvers!
Wat is een 'linkse negationist'?

Alsof links dat niet op dezelfde totale wijze veroordeelt.

Hoe meet jij trouwens de vermeende receptieverschillen behalve een losse bewering?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2019, 17:47   #302
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Neen, de kern van het probleem is een onrechtvaardige verdeling van de middelen (grondstoffen en voedsel). Dit is al van in het begin der tijden de ware oorzaak van alle oorlog. Het was de reden om ten strijde te trekken toen we nog maar met enkele miljoenen waren en het is nu we met 8 miljard zijn nog altijd de dieperliggende motivatie. Al de andere redenen, religie, democratie, vrijheid, enz. die wij gebruiken om het een of ander conflict te verklaren, is dikke verzonnen zever om het klootjesvolk, het kannonnenvoer zo gek te krijgen om te gaan vechten.
De kern van het probleem:

Een onrechtvaardige verdeling van de middelen (grondstoffen en voedsel) - visie Ke Nan

vs Mensenplaag (visie Frankenstein)

@ Ik denk dat beiden door kunnen; het is als kiezen tussen de auto of vliegtuig naar Madrid nemen.

In dat geval verkies ik het vliegtuig - om verkeersovertredingen te voorkomen.

Het is namelijk niet altijd even duidelijk hoe hard ge mag rijden, idem het is niet overal even duidelijk waar en in welke mate onrecht plaatsvindt.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 17 maart 2019 om 17:48.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2019, 18:10   #303
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Tijdens mijn uit de kluiten gewassen surftochten op het net 'botste' ik op het volgende:

827 doden door radicaalislamitische aanslagen in de afgelopen 30 dagen. . .

Citaat:
De vreselijke aanslag van Christchurch in Nieuw-Zeeland door een zelfbenoemde eco-fascist op moslims heeft de verhoudingen verdraaid en het rationele denken in Europa uitgehold. Zoals gebruikelijk. Bevorderd door regering, politiek en media. Er vinden in de hele wereld solidariteitsmanifestaties met moslims plaats, in ieder geval geen jubelende reactie zoals die door moslims na de aanslagen van 9/11. En moslims worden niet meer door aanslagen bedreigd dan andere bevolkingsgroepen, ze zijn echter vaak ook slachtoffer van hun eigen geloofsbroeders.
Oud 17 maart 2019, 19:36   #304
schaakspeler
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Oowkay, laten we dan eens de vraag stellen, als wanneer bij toverslag alle rechtsdenkende burgers plots ende stoemelings hun kritische mening/houding tov de massa-immigratie zouden wijzigen naar ’n doorgeslagen vorm van cultuurmarxistisch niveau zoals huidig links dat zo mooi manifesteert en de grenzen onvoorwaardelijk opentrekt, hoe Europa er binnen enkele decennia economisch-cultureel-maatschappelijk dan zou uitzien.
Hoe zie jij dat dan ?
Praktisch niemand vindt dat de grenzen onvoorwaardelijk open moeten - ook links is daar geen voorstander van.
Dat is gewoon propaganda die de rechtse partijen spuien om stemmen te winnen bij een goedgelovig publiek.

Citaat:
Er moet eerst een wil tot verandering zijn, eh.
Je moet die wil een kans geven. Vroeger was die trouwens groter dan nu. De haatzaaiers zorgen alleen voor meer segregatie.

Citaat:
Zijn er ondertussen nog niet genoeg diversiteitstoestanden, integratie-, gelijkheids- en non-discriminatiewetten uitgevaardigd, om aan de eisen en normen (!?) van immigranten tegemoet te komen ?
Na 50 jaar aanwezigheid – meer specifiek die van een bepaalde bevolkingsgroep – zou men kunnen veronderstellen, dat de relatie tussen hen en de autochtone bevolking ondertussen toch al picobello zou moeten zijn ?
Aan de wetten ligt het niet. Die zijn gelijk voor iedereen en discrimineren weinig of niet.
De oorzaak van de maatschappelijke en culturele spanningen is het gedrag van onverdraagzame individuen en hun aantal groeit helaas nog iedere dag.
schaakspeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2019, 20:48   #305
No Apologies
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler Bekijk bericht
Praktisch niemand vindt dat de grenzen onvoorwaardelijk open moeten - ook links is daar geen voorstander van.
Dat is gewoon propaganda die de rechtse partijen spuien om stemmen te winnen bij een goedgelovig publiek.

Je moet die wil een kans geven. Vroeger was die trouwens groter dan nu. De haatzaaiers zorgen alleen voor meer segregatie.

Aan de wetten ligt het niet. Die zijn gelijk voor iedereen en discrimineren weinig of niet.
De oorzaak van de maatschappelijke en culturele spanningen is het gedrag van onverdraagzame individuen en hun aantal groeit helaas nog iedere dag.
Linkse wegkijkers die halsstarrig blijven weigeren het foute gedrag van sommige nieuwkomers en hun nakomelingen te erkennen zijn de hoofdoorzaak van oplopende spanningen tussen de gemeenschappen. Rechten voor iedereen, maar ook plichten voor iedereen en straffen wie de grenzen overschrijdt. Dan hebben we een kans op aangenaam samenleven. Maar het zou wel eens kunnen dat men zo lang heeft weggekeken dat de zaak nu niet meer kan worden rechtgetrokken. De toekomst zal het uitwijzen.
Oud 17 maart 2019, 20:54   #306
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat is een 'linkse negationist'?

Alsof links dat niet op dezelfde totale wijze veroordeelt.

Hoe meet jij trouwens de vermeende receptieverschillen behalve een losse bewering?
Wat is een "rechtse" negationist?

Alsof rechts dat niet op dezelfde totale wijze veroordeelt.

Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2019, 21:57   #307
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Tijdens mijn uit de kluiten gewassen surftochten op het net 'botste' ik op het volgende:

827 doden door radicaalislamitische aanslagen in de afgelopen 30 dagen. . .

Kijk nou es. Ik ben dat ook tegen gekomen.
Ik heb deze ochtend maar een stukje gezien van De Winter op de Zeverende dag. Volgens mij wist hij dit specifieke element nog niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2019, 22:14   #308
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kijk nou es. Ik ben dat ook tegen gekomen.
Ik heb deze ochtend maar een stukje gezien van De Winter op de Zeverende dag. Volgens mij wist hij dit specifieke element nog niet.
Dewinter heeft in zijn eentje wel voorbeeldig stand gehouden tegen die vier "gif-adders". En ik heb hem op geen enkele leugen kunnen betrappen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2019, 23:22   #309
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 827 doden

2019.02.26 Mali Diankabou 18 15 Jihadists murder a young herdsman, then booby-trap his body with a bomb that kills seventeen others, including family.

2019.02.19 Iraq Mahalibiya 47 0 Forty-seven victims of ISIS execution are discovered in a mass grave.

2019.02.14 India Pulwama 49 48 A Jaish-e-Mohammad suicide bomber rams a bus carrying Jawans, killing nearly fifty.
Deze 3 springen mij in het oog; gek genoeg dat die aanslag in India uit het nieuws is gehouden - deze is nml. een hele grote in een land dat niet is getroffen door een burgeroorlog. Misschien om nucleaire escalatie met Pakistan tegen te gaan ??

Veel graven van ISIS komen aan bod; eigenlijk achterhaalde doden - wat er zich in Mali heeft afgespeeld is een originele manier om nog meer doden te verkrijgen.

Verder vooral veel doden in Afganistan, Iraq en Syrie. Landen die Getroffen worden door droogte en voormalige humanitaire militaire interventies van Amerika..

Leggen wij deze doden af tegen bendegeweld van Midden America, Noord Mexico, onderbuik van Latijns Amerika en grote van delen Brazilië dan zijn deze 827 slechts een stuivertje tegen een Euro.

Tis maar waar de focus ligt..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 17 maart 2019 om 23:37.
Oud 17 maart 2019, 23:28   #310
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In de moskee bedoel je?
Als je er een religieus sausje over kapt mag je ongestraft de meest gore haattaal prediken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2019, 23:43   #311
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Extreem rechts zit hierachter. Moet bestreden worden, ook in ons land.
Hoe verklaar je dat?
Waar en wanneer heeft extreem rechts in ons land al opgeroepen mensen te vermoorden?
Oud 17 maart 2019, 23:51   #312
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dewinter heeft in zijn eentje wel voorbeeldig stand gehouden tegen die vier "gif-adders". En ik heb hem op geen enkele leugen kunnen betrappen.
Ik ook niet.
Oud 17 maart 2019, 23:53   #313
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
De wereld van nu is oppervlakkig geworden; het lijkt wel dat men overal wat vanaf weet - maar dan wel te weinig om van waarde te zijn. De diepgang is gewoon weg.

De slimste mensen zijn ergens tussen 1920 en 1930 geboren denk ik. De generatie van 1970 zit op een kantelmoment en heeft de wereld zonder homecomputer en calculator gekend, na 1985 gaat het hard.

Ik las vandaag in de Volkskrant dat er een nieuwe term bij is gekomen nml. Ghosting. Mensen die van de ene op de andere dag niet meer op de werkvloer komen en niet meer reageren op berichten. Ik zie dat dergelijk gedrag de afgelopen 3 jaar steeds meer de norm wordt in Europa.

Terug naar het dikgedrukte:

Inderdaad: wat je wil weten, weet je - en wie je wilt kennen - ken je. De rest 'click je gewoon weg, dat kunnen mensen, werkgevers, werknemers, gedachtes zijn, enzovoort - vice versa.

De kunst is hoe ermee om te gaan - dat laatste zie ik niet positieve richting ontwikkelen..
Ik ben oud genoeg om het beiden meegemaakt te hebben en we zijn 1000 keer meer geïnformeerd dan vroeger, niet normaal. Zelfs m'n gelovige grootmoeder heeft zich op haar sterfbed gedistantieerd van de kerk, ze hebben ons nogal belogen en wijs gemaakt. We wisten niets en geloofden alles wat ze zeiden want er was niets anders dan een encyclopedie die iedereen wel in huis moest hebben om wat mee te zijn.
Alle info kwam van de school, krant, kerk en politiek, wat erg wisselvallig kan zijn.

Ik hou van vroeger maar zou het niet willen ruilen met de middelen die we nu hebben.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 00:11   #314
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler Bekijk bericht
Illegalen terugsturen is decennia lang een links taboe geweest, maar met behulp van de zgn ‘snel-belgwet’ was er plots geen ‘probleem’ meer...
Citaat:
Eerder de tegenpool van de agitprop die de linkse partijen spuien, als het gaat om normale burgerkritische geluiden - mbt massa-immigratie en de maatschappelijke gevolgen daarvan op de samenleving -, vlotjes en gratuit te verwijzen naar de jaren ’30 van de vorige eeuw.
Die hebben ook een goedgelovig publiek nodig, om hun rode bollenwinkel draaiende te houden.
Citaat:
Kijk, als meer dan de helft van de hier aanwezige moslims een islam-fundamentalistische voorkeur heeft tov de seculiere grondwet, dan ligt de ontbrekende wil tot segregatie alvast niet bij ons:

"Helft Belgische moslims is fundamentalist"

https://www.demorgen.be/binnenland/-...list-b2344ae6/

Maar wij zijn de ‘haatzaaiers’ ?
Citaat:
Daar ligt het dus ook niet aan, kansen genoeg hier om eender wat te doen volgens je capaciteiten.
En toch blijven de sociale problemen – met die specifieke immigrantengroep - zich opstapelen, rara...
Citaat:
Als we ons dan eens per direct zouden ontdoen van die 50+% fundi’s en al hun gewelddadige/criminele geloofsgenoten met een strafblad, zou dat ons alvast ’n hoop onverdraagzame individuen én dito culturele spanningen kunnen schelen, niet ?
Oud 18 maart 2019, 00:13   #315
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leggen wij deze doden af tegen bendegeweld van Midden America, Noord Mexico, onderbuik van Latijns Amerika en grote van delen Brazilië dan zijn deze 827 slechts een stuivertje tegen een Euro.

Tis maar waar de focus ligt..
Als je andere misdaden meetelt is het weer een andere telling. Naar schatting 20.000 vrouwen (vooral moslims) worden er jaarlijks gedood door honnor killings en dan zijn er tienduizenden moorden en verminkingen nog niet bij gerekend.

Jaarlijks tienduizenden dode meisjes en vrouwen in bevalling vanwege genitale verminking, dat is terrorisme van de ergste soort. (en ja 90+% zijn moslims)

Waar je ook de focus legt, moslims komen er altijd slecht uit.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 18 maart 2019 om 00:17.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2019, 01:16   #316
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Als je andere misdaden meetelt is het weer een andere telling. Naar schatting 20.000 vrouwen (vooral moslims) worden er jaarlijks gedood door honnor killings en dan zijn er tienduizenden moorden en verminkingen nog niet bij gerekend.

Jaarlijks tienduizenden dode meisjes en vrouwen in bevalling vanwege genitale verminking, dat is terrorisme van de ergste soort. (en ja 90+% zijn moslims)

Waar je ook de focus legt, moslims komen er altijd slecht uit.

.
Ik heb recent het boek van Hirshi Ali gelezen 'Mijn Vrijheid' ; het valt mij op dat het vooral de vrouwen zijn die deze waanzin voortzetten. Hirshi Ali is bijvoorbeeld op haar 5e jaar besneden; haar vader was resoluut tegen, maar haar grootmoeder heeft het er toch stiekem door kunnen drukken. Haar zus is gestorven aan een geestesziekte, had meerdere abortussen gepleegd, en koos na een verblijf in Nederland, uiteindelijk voor Kenya. Ze kon niet wennen in het land der ongelovigen. Haar broer daarentegen leek mij wel weer normaal.. en heeft haar geholpen met opvragen van papieren toen minister Rita Verdonk, uitgerekend haar het land uit wilde uitzetten.

Hirshi Ali geeft een aardig kijkje hoe de Islamitische wereld aan het veranderen is en welke verschillen er zijn tussen de landen. In Saudie Arabie schijnt het de norm te zijn om je eigen vrouw publiekelijk te klappen in de eigen straat waar ze wonen; ter verduidelijking - de norm. Ook dat het een soort van de norm is om gastarbeidermeisjes een groepsverkrachting 'te geven' en langs de weg achter te laten.

Dit lees je niet gedetailleerd op internet zoals Hirsi Ali beschrijft, wel cijfers en video's, - ergo 'moet' je de tijd nemen om een biografie van iemand door te nemen - zoals bv Hirsi Ali die als tolk voor deze geklapte vrouwen heeft gewerkt.

Nu rest wat kunnen wij eraan doen ?

Misschien had Saddam Hoessein wel gelijk en kon hij die barbaren op het Schiereiland wel 'cultuur' bijbrengen. De christenen zaten onder Saddam goed destijds - moet je kijken waar het land nu is beland ?

Rest de schuldvraag. Heeft het Westen er geen aandeel in dat deze landen in hun apen en kamelen-gedrag blijven steken ?

Er speelt meer dan het duivelse profeten boekje dunkt me. Namelijk wie poep ruikt hoeft het nog niet op rapen en het naar de keuken te brengen. In de natuur vergaan drollen tot humus..

Neemt allemaal inderdaad niet weg dat wij nu echt in een kut-situatie zitten.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 maart 2019 om 01:25.
Oud 18 maart 2019, 01:47   #317
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht

Ik hou van vroeger maar zou het niet willen ruilen met de middelen die we nu hebben.
De mentaliteit is mij dierbaarder dan de middelen.

Vroeg kon je bij wijze van 1000 franc per post naar Australië sturen en het kwam gewoon aan, vice versa. Ik ben niet van de generatie van baby boomers - maar ik hoor met klapperende oren hoe ge gewoon met een VW busje destijds van Antwerpen naar Kabul kon afreizen.

Of rauwe sex hebben met een wildvreemde meid, zonder bang te dat je HIV opliep. Je kon met de motor van Chili naar Alaska reizen. Moet je nu proberen met dat bende-geweld. Bestaat er nog zoiets als Parijs-Dakar ??

Een afspraak was vroeger een afspraak; nu moet ge overal op je hoede voor zijn. Daarnaast bestaat er nu zoiets als ghosting, verdwijnen uit het 'sociale' leven of werkvloer zonder een berichtje achter te laten...
De jeugd verliest op steeds latere leeftijd hun maagdelijkheid, meen ik gelezen te hebben. Het enige wat hen interesseert is die smartphone.

Ik wordt gdv voor racist uitgemaakt als ik het woord neger in mijn mond neem. Zelfs het woord mulat mag niet meer. Flikker toch een end op denk ik dan; mocht ik een tijdscapsule ingaan dan zou ik kiezen voor de zeventiger jaren.

Zoveel technologie, voor wat ??

Amen !

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 maart 2019 om 02:16.
Oud 18 maart 2019, 02:07   #318
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht

Als we ons dan eens per direct zouden ontdoen van die 50+% fundi’s en al hun gewelddadige/criminele geloofsgenoten met een strafblad, zou dat ons alvast ’n hoop onverdraagzame individuen én dito culturele spanningen kunnen schelen, niet ?
Hoofddoek op scholen afschaffen, Marokkanen die zwaar over de scheef gaan naar Spaanse Sahara sturen. Dan is het zo afgelopen.

In Suriname waren er ook van die gekke meiden die opeens eisten dat ze een foto met hoofddoek eiste op het het Rijbewijs. Ze kregen gewoon geen rijbewijs. Punt !

Of een moslim politie agent die zijn baard liet groeien. Er werd hem te kennen gegeven dat hij onmiddellijk naar huis moest om deze af te scheren - anders lag de volgende dag zijn ontslagbrief klaar. U begrijpt diezelfde dag schoor deze agent zijn baard af en bood nederig zijn excuses aan tegenover zijn meerdere.

Het is vooral door die 'middelen' waar Hoofdstraat het over heeft dat men in het westen verworden zijn tot softies.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 maart 2019 om 02:07.
Oud 18 maart 2019, 02:42   #319
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Middelen..

Citaat:
Na jaren van stijging nemen de IQ-scores nu af. Hoe komt dat? En betekent het dat we massaal dommer worden?

Nadat de intelligentiescores in verschillende landen jarenlang een stijgende lijn vertoonden, lijkt er een plafond bereikt te zijn en is er momenteel zelfs sprake van een serieuze daling. Deze resultaten roepen verschillende vragen op: welke oorzaken liggen er ten grondslag aan de achteruitgang? En betekent het echt dat we allemaal steeds minder intelligent worden?

Het Flynn-effect
De Nieuw-Zeelandse professor en intelligentieonderzoeker James Robert Flynn ontdekte omstreeks 1980 dat de IQ (intelligentie-quotiënt)-scores tussen 1932 en 1978 met 13,8 punten waren toegenomen. Deze stijging werd bevestigd door latere onderzoeken en over het algemeen wordt er gesproken over een toename van drie punten per tien jaar. Het fenomeen bleef bovendien niet beperkt tot landen in de ontwikkelde wereld; het werd tevens waargenomen in enkele ontwikkelingslanden.

Verklaring
Verschillende verklaringen voor dit ‘Flynn-effect’ zijn in de loop der jaren de revue gepasseerd, zoals de invloed van maatschappelijke veranderingen, technologische ontwikkelingen, kleinere gezinnen, betere voeding, betere gezondheidszorg en een beter onderwijssysteem. Flynn zelf opperde uiteindelijk dat het vooral te maken zou kunnen hebben met een verandering in de manier van denken. Lange tijd was men immers gewend te denken in praktische oplossingen maar als gevolg van alle ontwikkelingen binnen de maatschappij begon men steeds meer in abstracte termen te denken. Dit zou betekenen dat mensen niet zozeer slimmer waren geworden, maar eerder dat zij slim waren op andere manieren.

“INMIDDELS IS DUIDELIJK DAT DE IQ-SCORES OOK IN NEDERLAND AFNEMEN”
Het negatieve Flynn-effect
Voordat er een sluitende, definitieve verklaring werd gevonden, stuitten wetenschappers alweer op een nieuw probleem: in een aantal landen bleken de IQ-scores af te nemen. Niemand had verwacht dat ze eindeloos zouden blijven stijgen; net zoals bij lengte wordt er voor dit soort metingen op een gegeven moment een maximum bereikt. Het is daarom niet verwonderlijk dat een dergelijk plafondeffect ook plaatsvond op het gebied van de IQ-scores. Dat de scores na deze afvlakking daadwerkelijk zouden afnemen was echter iets waar niemand rekening mee had gehouden. Het negatieve Flynn-effect, of anti-Flynn-effect, werd vanaf ongeveer 1995 waargenomen in enkele Noord-Europese landen zoals Noorwegen, Denemarken en Zweden. Het gaat hierbij om een verlies van ongeveer 2,5 IQ-punt per tien jaar. Inmiddels is duidelijk dat de daling ook in andere landen en werelddelen plaatsvindt, waaronder Nederland. Waar komt dit nu door? Worden we met zijn allen steeds minder slim door, bijvoorbeeld, het veelvuldige gebruik van smartphones en onze voortdurende aanwezigheid op internet en de sociale media, zoals sommigen beweren?

Verklaringen voor de daling
Volgens dr. Jan te Nijenhuis van de Vrije Universiteit Amsterdam ligt het allemaal niet zo simpel. Hij houdt zich al vele jaren bezig met intelligentieonderzoek en het (negatieve) Flynn-effect en hij is van mening dat er vier soorten effecten een rol spelen bij de daling van de IQ-scores: biologische/genetische effecten, biologische/niet-genetische effecten, culturele effecten en tot slot een combinatie van deze drie.

“MIJN SCHATTING IS DAT DE GENETISCHE INTELLIGENTIE OVER 200 JAAR ZO’N 8 PUNTEN GEDAALD IS”
Dysgenetica en immigratie
In het kader van de biologische/genetische effecten wordt er dikwijls gesproken over dysgenetica. Deze enigszins omstreden theorie houdt in dat mensen met een hoog IQ over het algemeen minder kinderen krijgen dan mensen met een lager IQ. Hierdoor zou de genetisch bepaalde intelligentie afnemen. Te Nijenhuis benadrukt dat deze effecten maar een heel klein stukje van de puzzel vormen: “Mijn schatting is dat de genetische intelligentie over 200 jaar zo’n 8 punten gedaald is. Dat zijn grote effecten maar per tien jaar gaat het hier dus echt om hele kleine effecten.”
Hij noemt verder nog de rol die immigratie kan spelen, voornamelijk als de immigranten afkomstig zijn uit landen waar het gemiddelde IQ een stuk lager ligt. Met de flink toegenomen immigratie is het dan niet heel gek dat de gemiddelde IQ-scores in het nieuwe vestigingsland afnemen.

Toxische stoffen
Met betrekking tot de biologische/niet-genetische invloeden haalt hij de denkbeelden aan van mensen als professor Barbara Demeneix, een Franse biologe, die beweert dat de werking van onze schildklier door toxische stoffen in de omgeving zodanig is aangetast dat het brein minder goed functioneert. Enkele gevolgen: een toename van het aantal mensen met autisme en ADHD en een geleidelijke verslechtering van de menselijke intelligentie. Te Nijenhuis ziet echter geen aanwijzingen dat de omgeving werkelijk steeds viezer en giftiger wordt en zet daarom zijn vraagtekens bij deze theorie.
Bron Scientias

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 maart 2019 om 02:43.
Oud 18 maart 2019, 02:43   #320
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Hoofddoek op scholen afschaffen, Marokkanen die zwaar over de scheef gaan naar Spaanse Sahara sturen. Dan is het zo afgelopen.

In Suriname waren er ook van die gekke meiden die opeens eisten dat ze een foto met hoofddoek eiste op het het Rijbewijs. Ze kregen gewoon geen rijbewijs. Punt !

Of een moslim politie agent die zijn baard liet groeien. Er werd hem te kennen gegeven dat hij onmiddellijk naar huis moest om deze af te scheren - anders lag de volgende dag zijn ontslagbrief klaar. U begrijpt diezelfde dag schoor deze agent zijn baard af en bood nederig zijn excuses aan tegenover zijn meerdere.

Het is vooral door die 'middelen' waar Hoofdstraat het over heeft dat men in het westen verworden zijn tot softies.
Bingo. Dezelfde attitude die de Chinezen handhaven. Niet moeilijk doen, dan gaat het ook niet mis.
Autoritair en lokaal-cultureel gebonden. Maar wel recht voor de raap en vanuit een zelfverklaarde machtspositie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be