Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2019, 06:51   #81
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De kosten worden nu toch al betaald door degene die gebruik maakt van de wegen.

BIV bij inschrijving
BTW op aankoop
jaarlijkse autotaks
Accijnzen op brandstof
BTW op accijnzen en brandstof

Ik denk dat de auto al meer dan een melkkoe is.
alleen BTW en Accijnzen op brandstof zijn gerelateerd aan het gebruik van de wegen, geen enkele buitenlander betaalt mee.

rationeel moet je gewoon voor een toerekening per kilometer zijn.

cruciaal daarbij is idd wel dat het voor de Belg geen extra belasting wordt, dus moeten er anderen sneuvelen (BIV en jaarlijkse wegenbelasting)

en die voorstelling alsof het een maatregel tegen file is, die moet ook sneuvelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 06:52   #82
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De oplossing is dus eenvoudig.
  • Meer mensen laten werken
  • De walen afstoten
  • De vakbonden geen uitkeringen meer laten uitbetalen.
  • De walen afstoten
  • De ziekenkassen geen uitkeringen meer laten betalen
  • De walen afstoten
of we laten de WestVlamingen op de Walen los om hen aan t werk te zetten hé ... we beginnen met simpele taken, zoals hen frietjes laten bakken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:05   #83
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Maar de buitenlander betaalt zijn deel ...
verkoop verplichtr vignetten, zoals voor oostenrijk
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:12   #84
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
verkoop verplichtr vignetten, zoals voor oostenrijk
dat klinkt rationeel en logisch voor simpele mensen als gij en ik ... maar geen paniek, onze geliefde politiekers zullen het wel de nek omdraaien en een heel complexe inefficiëntere manier bedenken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:17   #85
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

cruciaal daarbij is idd wel dat het voor de Belg geen extra belasting wordt, dus moeten er anderen sneuvelen (BIV en jaarlijkse wegenbelasting)
Dat net wat onder andere Dedecker zegt: het is voor diegene die elke dag met de auto een lange afstand moet rijden op drukke wegen naar het werk net wel een extra belasting want die zal sowieso meer betalen, dus een extra belasting. Laten we in dit land eerst eens een belasting op leegloperij invoeren alvorens de werkende mens nog meer uit te melken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en die voorstelling alsof het een maatregel tegen file is, die moet ook sneuvelen.
Het mag gerust een maatregel zijn tegen de files maar dan moet het ook daadwerkelijk dat zijn en met politici weet je natuurlijk nooit he.

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 9 april 2019 om 07:17.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:20   #86
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is vooral nadelig voor lichte vracht.
Nu betalen die vrij lage taks.
En met km heffing is dat gans weg.
Voor wie veel op en af moet zoals ik bv, zal ik misschien de taks van een jaguar mogen betalen op mijn berlingo LV
LV is dan ook een oneerlijke gunstmaatregel vooral bedoelt om de mannen met hun Dodge Ram en konsoorten fiscaal te belonen. De LV -regel had men nooit mogen invoeren.

- Prijs per gereden km, ongeacht welke vervoersvorm (> 0.15€/km).
- Afschaffing van elk fiscaal voordeel van gemotoriseerd vervoer.
- Km-heffing op elk stuk openbare weg, van veldweg tot autosnelweg.
- Buitenlanders veel meer laten meebetalen.
- Veel meer controle op snelheid en nultolerantie.
- Hogere belastingen op vrachtvervoer.
- ...


Maar de politiek kennende zal het vooral een zoveelste platte extra belasting worden voor de gewone man in de straat. Transportbedrijven juichen het nu al toe. Minder verkeer dus ze kunnen de gas nog dieper induwen en nog meer de cowboys van de straten worden. En voor hun is het een win-win operatie. Vandaag brengt de km-heffing transportbedrijven al fortuinen op. Zij hebben van debiele politici zoals Ben Weyts carte blache gekregen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:22   #87
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dat net wat onder andere Dedecker zegt: het is voor diegene die elke dag met de auto een lange afstand moet rijden op drukke wegen naar het werk net wel een extra belasting want die zal sowieso meer betalen, dus een extra belasting. Laten we in dit land eerst eens een belasting op leegloperij invoeren alvorens de werkende mens nog meer uit te melken.



Het mag gerust een maatregel zijn tegen de files maar dan moet het ook daadwerkelijk dat zijn en met politici weet je natuurlijk nooit he.
en jij vindt dat onlogisch dat iemand die veel kilometers doet meer bijdraagt aan de infrastructuur ?? ... ik niet, ik vind dat de logica zelve, de verbruiker betaalt.

per kilometer betalen is de eerlijkste belasting die er bestaat.

het is geen maatregel tegen files, er staat niemand voor zijn plezier in die file, daar staan al alleen mensen die geen andere keuze hebben.

Laatst gewijzigd door Anna List : 9 april 2019 om 07:24.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:28   #88
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.938
Standaard

Keuzes moet je zelf maken. Wie in de file wilt gaan staan kiest daar deels zelf voor. Niemand verplicht u om in steden zoals Brussel te gaan werken!
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:53   #89
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en jij vindt dat onlogisch dat iemand die veel kilometers doet meer bijdraagt aan de infrastructuur ?? ... ik niet, ik vind dat de logica zelve, de verbruiker betaalt.

per kilometer betalen is de eerlijkste belasting die er bestaat.

Heb je mijn vorige postings niet gelezen misschien? Het geld dat uit auto gerelateerde belastingen komt wordt vrijwel integraal gebruikt om andere departementen te financieren. Mocht men dat geld integraal in de wegeninfrastructuur investeren dan hadden we snelwegen met tien verdiepingen en was er van files geen sprake. Wie dus meer kilometers doet en per kilometer betaalt zal dus helemaal niet bijdragen aan de infrastructuur maar eerder aan de sociale zekerheid. In die zin is een kilometerbelasting zeer oneerlijk want diegenen die elke dag gaan werken om al die zever te betalen worden dan nog eens extra belast.

Laat men dat eerst eens veranderen in dit land, De Wever heeft al vele jaren geleden gezegd dat de sociale zekerheid veel te veel kost, wanneer zal men hier iets aan doen? Als het boeltje instort?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 07:58   #90
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Heb je mijn vorige postings niet gelezen misschien? Het geld dat uit auto gerelateerde belastingen komt wordt vrijwel integraal gebruikt om andere departementen te financieren. Mocht men dat geld integraal in de wegeninfrastructuur investeren dan hadden we snelwegen met tien verdiepingen en was er van files geen sprake. Wie dus meer kilometers doet en per kilometer betaalt zal dus helemaal niet bijdragen aan de infrastructuur maar eerder aan de sociale zekerheid. In die zin is een kilometerbelasting zeer oneerlijk want diegenen die elke dag gaan werken om al die zever te betalen worden dan nog eens extra belast.

Laat men dat eerst eens veranderen in dit land, De Wever heeft al vele jaren geleden gezegd dat de sociale zekerheid veel te veel kost, wanneer zal men hier iets aan doen? Als het boeltje instort?
uiteraard moet dit transparant worden.

maar dat neemt niet weg dat een kilometerbelasting de eerlijkste belasting is die er is, wie verbruikt betaalt.

Laatst gewijzigd door Anna List : 9 april 2019 om 07:58.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:09   #91
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Keuzes moet je zelf maken. Wie in de file wilt gaan staan kiest daar deels zelf voor. Niemand verplicht u om in steden zoals Brussel te gaan werken!
Inderdaad. Die simpele logica, een waarheid als een koe, ontgaat de kortzichtige, autorijdende Belg evenwel. Bovendien is het zo dat zich een nieuw evenwicht zal instellen waarbij mensen niet meer idioot ver van hun woonst voor een job kiezen omdat ze daar 5 Euro per uur meer verdienen. Als ze op het einde van de rit minder overhouden doordat ze meer moeten betalen aan kosten voor brandstof door de grotere te overbruggen afstand, zullen ze eerder voor een job dichter bij huis kiezen. Of omgekeerd dichter bij hun werk gaan wonen. Dit is uiteraard een cruciaal gegeven in de hele mobiliteitsproblematiek.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:16   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alleen BTW en Accijnzen op brandstof zijn gerelateerd aan het gebruik van de wegen, geen enkele buitenlander betaalt mee.

rationeel moet je gewoon voor een toerekening per kilometer zijn.
Nee, dat is niet echt waar. De kost aan infrastructuur is niet evenredig met de gereden km. Het is niet zoals water of elektriciteit verbruiken. Een km rijden op een weg veroorzaakt geen proportionele kost (een klein beetje maar, door slijtage).

Als er 10 auto's van Brussel naar Oostende rijden per dag over de snelweg, dan wordt die snelweg onderhouden geen 10 000 keer goeiekoper dan als er 100 000 auto's van Brussel naar Oostende rijden over diezelfde snelweg.

Ja, je kan misschien de stukken die nu 3 rijvakken hebben, door 2 rijvakken vervangen, da's goeiekoper. Maar een snelweg heeft minstens 2 rijvakken aan elke kant. Eens je dus je snelweg met 2 x 2 rijvakken van Brussel naar Oostende hebt, is de onderhoudskost niet erg afhankelijk of daar nu 10 auto's of 2000 auto's per dag over rijden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2019 om 08:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:18   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Keuzes moet je zelf maken. Wie in de file wilt gaan staan kiest daar deels zelf voor. Niemand verplicht u om in steden zoals Brussel te gaan werken!
Ah, dan moogt ge dus werkloos zijn als ge in uw dorp geen gepaste job vindt ?
Dat is inderdaad ook een oplossing aan het fileprobleem, he.

"ik ben scheikundig ingenieur, maar in mijn boerendorp is geen enkele scheikundige fabriek of labo, dus ben ik werkloos, geen probleem ?"

"ik ben ambtenaar van de Vlaamse overheid, maar aangezien er geen kantoren zijn in mijn dorp, blijf ik maar thuis ?"

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2019 om 08:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:26   #94
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat is niet echt waar. De kost aan infrastructuur is niet evenredig met de gereden km. Het is niet zoals water of elektriciteit verbruiken. Een km rijden op een weg veroorzaakt geen proportionele kost (een klein beetje maar, door slijtage).

Als er 10 auto's van Brussel naar Oostende rijden per dag over de snelweg, dan wordt die snelweg onderhouden geen 10 000 keer goeiekoper dan als er 100 000 auto's van Brussel naar Oostende rijden over diezelfde snelweg.

Ja, je kan misschien de stukken die nu 3 rijvakken hebben, door 2 rijvakken vervangen, da's goeiekoper. Maar een snelweg heeft minstens 2 rijvakken aan elke kant. Eens je dus je snelweg met 2 x 2 rijvakken van Brussel naar Oostende hebt, is de onderhoudskost niet erg afhankelijk of daar nu 10 auto's of 2000 auto's per dag over rijden.
nu slaag je er toch compleet naast hoor patrick ...

uiteraard moet die investeringskost toegerekend worden op de verbruikers, dat is ook meteen de reden waarom je geen snelweg legt als er maar 2000 gebruikers zijn.

de km heffing zorgt er dus ook voor dat de overheid een incentive krijgt om te investeren waar nodig (én niet te investeren waar niet nodig (ook niet onbelangrijk in BE)) ...

want vergis u niet, ook dit dossier is immens communautair geladen.

het zal gedaan zijn met lege snelwegen en kunstwerken in the midle of nowhere.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:27   #95
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat klinkt rationeel en logisch voor simpele mensen als gij en ik ... maar geen paniek, onze geliefde politiekers zullen het wel de nek omdraaien en een heel complexe inefficiëntere manier bedenken.
Als ze de tarieven zo laag maken dat het voor iedereen een nuloperatie wordt, dan zal het aan de files ook niks doen en is een vignet beter en goedkoper.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:33   #96
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, dan moogt ge dus werkloos zijn als ge in uw dorp geen gepaste job vindt ?
Dat is inderdaad ook een oplossing aan het fileprobleem, he.

"ik ben scheikundig ingenieur, maar in mijn boerendorp is geen enkele scheikundige fabriek of labo, dus ben ik werkloos, geen probleem ?"

"ik ben ambtenaar van de Vlaamse overheid, maar aangezien er geen kantoren zijn in mijn dorp, blijf ik maar thuis ?"
Een bijzonder simplistische stelling. Oplossing is immers eenvoudig; verhuis for fuck's sake. R-e-s-p-o-n-s-a-b-i-l-i-s-e-r-e-n weet u wel. De handen uit de mouwen steken.

Ook de overheid speelt hierbij een belangrijke rol in de zin van een flexibel woonbeleid te stimuleren.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:34   #97
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een bijzonder simplistische stelling. Oplossing is immers eenvoudig; verhuis for fuck's sake. R-e-s-p-o-n-s-a-b-i-l-i-s-e-r-e-n weet u wel. De handen uit de mouwen steken.

Ook de overheid speelt hierbij een belangrijke rol in de zin van een flexibel woonbeleid te stimuleren.
Als je in een afgelegen dorp woont kan je best overwegen boer te worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:42   #98
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ze de tarieven zo laag maken dat het voor iedereen een nuloperatie wordt, dan zal het aan de files ook niks doen en is een vignet beter en goedkoper.
waar haal je uit dat het voor iedereen een nuloperatie zal worden.

wie 5000 noodzakelijke kms heeft, zal zes keer minder betalen, en wie er 30000 doet zal zes keer meer betalen, en terecht.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:44   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een bijzonder simplistische stelling. Oplossing is immers eenvoudig; verhuis for fuck's sake. R-e-s-p-o-n-s-a-b-i-l-i-s-e-r-e-n weet u wel. De handen uit de mouwen steken.
Gezin met 3 kinderen, mevrouw werkt in A en (moet - flexibiliteit van job he) om de 3-4 jaar veranderen van job, en meneer werkt in B en (moet - flexibiliteit van job he) om de 3 - 4 jaar veranderen van job, niet-synchroon.

==> huis verkopen om de 2 - 3 jaar, nieuw huis kopen, ergens midden tussen A en B, die elk op 50 km gemiddeld van elkaar liggen. Hoe doe je dat ?

Scheiden en kinderen wisselend houden ? 3 dagen bij mama die in A woont en 3 dagen bij papa die in B woont, op 5 km van zijn job zodat hij met de fiets kan gaan ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2019 om 08:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 08:46   #100
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nu slaag je er toch compleet naast hoor patrick ...

uiteraard moet die investeringskost toegerekend worden op de verbruikers, dat is ook meteen de reden waarom je geen snelweg legt als er maar 2000 gebruikers zijn.
Ah, bij te weinig gebruikers is er dus geen infrastructuur meer ?

Want de snelweg is niet om VEEL verkeer toe te laten, maar wel om SNEL kunnen te verplaatsen he.

Maw, als je maar 2000 bent, dan moet je er veel langer over doen om uw doel te bereiken ?

Hier zie je al dat de kost niet evenredig is met het aantal km gereden. Wat jij gewoon zegt is dat de dienstverlening dan afgeschaft wordt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be