![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Electrische wagen laadt ca 3 kWh bij door bergaf te rijden.
Gemiddeld negatief verbruik van -196 Wh/mi tijdens 15 miles. ![]() https://twitter.com/jake_dalton/stat...59728000819200 Drove down the mountain today and actually gained miles. @Tesla for the win -196 wh/mi Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 00:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() daar mag wel eens rekening mee gehouden worden bij het aanleggen van wegen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen wegen die naar beneden gaan. Dan kom je uit op zeepkisten...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Als ik zie hoeveel de remlichten aangaan in de bochten zal de winst verwaarloosbaar zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Citaat:
En de remlichten gaan ook aan zonder met het pedaal te remmen. https://forums.tesla.com/forum/forum...king-activated De beste stuurlui met hun badkuipzuipkisten staan weer aan wal. lol. Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 07:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Citaat:
Bovendien met de nieuwe synchrone motoren (zoals de model 3) zal de regeneratieve stroomrecuperatie beter zijn. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 07:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Ik geloof nooit dat bestuurders van e-wagens hun remmen nooit gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Dat staat ook nergens.
Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 07:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Prentje bij remmen voor rood licht. Met uitleg.
Boven zuipkist Onder EV ![]() https://modelscoil.com/2013/12/02/one-pedal-driving/ ONE PEDAL DRIVING One of my favorite features of the Model S is regenerative braking. Engineers have been using regenerative braking for decades in trains, trolleys, cars, even motorcycles. A very short and hopefully simple explanation can be found on Wikipedia. Regenerative braking is an energy recovery mechanism which slows a vehicle or object down by converting its kinetic energy into another form, which can be either used immediately or stored until needed. This contrasts with conventional braking systems, where the excess kinetic energy is converted to heat by friction in the brake linings and therefore wasted. When you take your foot off the accelerator of a Model S it immediately begins to slow down, almost as if you were applying the brakes. But instead of wasting energy, it puts it back into the batteries for later use. I have gotten quite adroit at using the regenerative braking system. Most days I drive my entire commute without ever depressing the brake pedal. This one pedal driving is fantastic but takes some getting used to. You need to train your mind and muscles that not moving your foot to the brake pedal can slow down your car. One point of caution. Your foot is hovering over the accelerator, not the brake pedal. If you want to stop the car you need to press on the brake, but it is actually the accelerator beneath your foot. After a 3 or 4 days of driving the Model S, you will be accustomed to this new way to driving. Of course it’s nice to know that the Model S is equipped with a 4 wheel ABS disc braking system as well as an electronic parking brake capability that can be applied with a simple press on the end of the gear stalk. Being able to stop in any vehicle when you need to is obviously important. Tesla has not ignored that, only enhanced how to stop your car. I apply my brakes only about 10% to 20% of the time in the Model S as compared to other cars I have owned. It’s quite possible I will not need to replace my brake pads for as long as I own this car. Another significant cost savings. You can turn off the regenerative braking feature in the controls section on the main touchscreen display. If you want to drive it like a gas car you can activate the “creep” mode. Your Model S will then disguise itself as an internal combustion engine by requiring you to depress the brake to slow and stop, as well as move along every so slowly when you release the brake pedal when you are stopped. Regen braking is not a substitute for normal friction-based methods of slowing and stopping a vehicle. For safety, Tesla programmed the software in the Model S to illuminate the brake lights when the accelerator is released to alert drivers behind you that you are slowing down. If you live in a colder climate where there can be snow or ice on the roadway, It is advisable to turn off the regenerative braking and drive the car the way you would any other. - - - - - - Als de weg eens bergaf gaat is de winst hoger, ja zelfs tot negatief totaalverbruik. QED. Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 08:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Micele, we kunnen het over 1 ding eens zijn. Elke omzetting van de ene vorm van energie naar een andere heeft inherente verliezen.
Je kan een auto met de meest efficiënte elektromotor/generator een heel eind naar beneden laten rijden , maar die gaat nooit terug even hoog geraken met dezelfde acculading als die gestart is. Je hebt zowiezo de rol en luchtweerstand, de verliezen in de lagers, de verliezen inherent aan de weerstand van de geleiders -met de meest efficiënte motor/generator op het meest efficiënte toerentalgebied is dat 3% verlies-.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Citaat:
Die model S heeft netto bijna 3 kWh bijgekregen in zijn batterij na die 15 miles "bergaf" rijden, ik heb geen idee wat de stroomverbruikers waren tijdens het rijden. -196 Wh/mile x 15 miles = -2,94 kWh JA of NEE maddox? Volgens ADAC is de momentane recuperatie bij plots pedaal lossen tot 60 kW en de vertraging zonder bij te remmen tot 3 m/sec² dit ter info. (bij een oude model S met slechts 1 motor) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 08:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Citaat:
Waarom begin jij te trollen? Het gaat hier over een E-wagen die 15 miles overwegend bergaf rijdt en NIET bergop. Nergens gaat het hier over bergop rijden en of dat bergafrijden compenseert. Dat kan onmogelijk compenseren. Tevreden? Een zware EV verbruikt wslk 25 - 30 kWh/100 km bergop. Citaat:
![]() Er vloeit wel 2,94 kWh terug naar de batterij. En dat is via redelijk dikke stroomkabels. BERGAF. Bij een ICE vloeit geen benzine terug naar de tank. Looool Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 08:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Trolleman.
Er vloeit wel 2,94 kWh terug naar de batterij. En dat is via redelijk dikke stroomkabels. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 08:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Citaat:
Ik zal je nu eens netjes antwoorden seh, zoals in de lagere school. Eenderwelke wagen verbruikt altijd navenant meer als die bergop rijdt maar na een bergop komt er in de regel altijd een bergaf. ![]() ![]() Een ICE (met mijn ruime ervaring) verbruikt veel meer bergop omdat men altijd in (veel) lagere versnellingen moet rijden, en men moet de motor ook nog eens hoger in de toeren jagen, om voldoende koppel en vermogen te vinden bij het schakelen, vooral na elke bocht en als de hellingsgraad alweer verhoogt. Men voelt dat wel (beste is DSG op dat gebied) Een EV heeft met koppel al helemaal geen probleem aangezien die al ogenblikkelijk daar zijn van het eerste toerental, bovendien is er maar 1 overbrengverhouding dus geen geschakel en gekoppel (of automatisch gekoppel), toch zal een EV ook een significant meerverbruik hebben want het (dynamisch) gewicht moet omhoog geraken, dus veel meer weerstanden als bij vlakke weg. Bergaf nu: Een ICE zal altijd nog een minimaal verbruik hebben aangezien de motor blijft draaien al is het meestal onbelast. Remenergie gaat gewoon verloren. Verbruik bergop +++ liters/km + verbruik bergaf + liters/km */* (f) = ++ gemiddeld x-verbruik liters/km Bij een EV daarentegen gaat er tegelijkertijd recuperatief stroom terugvloeien naar de batterij waardoor het rijbereik zelfs gaat vermeerderen omdat men een negatief netto verbuik kan halen. Dit kan al significant oplopen. Zie foto. Verbruik bergop +++ kWh/km + verbruik bergaf - kWh/km = ++ kWh/km gemiddeld. Een EV recupereert bergaf dus een deel van zijn meerverbruik bergop. Een EV kan dus een restrijbereik boven op de berg hebben van bvb 200 km maar onderaan de berg - vb na extra 15 miles afdaling of 24 km - zelfs nog 210 km hebben. Want met bvb 2 kWh extra kan men aan 20 kWh/100 km 10 km meer afleggen. Een EV kan bovendien zijn recuperatief remmen instellen, desnoods met peddels aan het stuur. Bij gladde wegen best afzetten of op minimum stand. Bij bergaf of droge weg natuurlijk op maximum recuperatie. Een ICE-slurper zal onderaan de berg altijd een lager rijbereik hebben, geen gespeel mogelijk met recuperatie. Motor kan men ook niet afzetten anders vallen bepaalde hydraulische hulpjes weg... Een EV haalt in stop and go en-of in stadsverkeer altijd een gemiddeld lager verbruik dan op vlotte weg waar amper recuperatief gereden kan worden. Bij een ICE is dat andersom. En nu is het speeltijd. Tuuttuut. ![]() Aja ik heb iets aangevuld in mijn post, was iets vergeten, en een zin was wslk niet duidelijk genoeg geschreven. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2019 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
|
![]() Speeltjes op de drag track.
Ook dat nog model 3 Performance laat nu ook al Ferrari achter: https://www.teslarati.com/tesla-mode...vs-ferrari-458 Speeltje in Monaco: normale model 3 Performance snellere acceleratie dan Porsche 911 GT2. enz... Wat is een sportieve ICE eigenlijk nog waard? |
![]() |
![]() |