Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2019, 20:35   #361
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb het een tijdje geleden ook gehad.

Een uur voor hij arriveerde belde hij me dat hij niet aan voldoende cash kon geraken en of het goed was het resterende per overschrijving op zijn gsm mocht doen.

Het was ook nep.

Met dat geluk dat ik het extra op de factuur vermelde en hem er naast liet aftekenen + copie van zijn pas.

Na een weekje betaalde hij dan toch.

Maar had wel geprobeerd.

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 april 2019 om 20:35.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 07:38   #362
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vandaag gelezen.

Man stelt zijn wagen te koop en kreeg meteen reactie.
Ze komen tot een akkoord; het geld 13000€ word digitaal overgeschreven.
De verkoper krijgt via " Whatsapp " een bankafschrift en geeft de wagen mee.
+ 4 velgen voor een extra prijsje.
Dat is wel onnozel he. Je moet niet aan de koper vragen om te bewijzen dat hij betaald heeft, je moet op je eigen rekening kijken of het erop staat.

Wat is dat nu voor zever ?

Het risico zit hem hier trouwens eerder bij de KOPER dan bij de VERKOPER. Immers, als koper moet je eerst betalen, en moet het geld bij de verkoper aangekomen zijn, alvorens die U de waar zal geven. Maar wie weet is de verkoper dan foetsie.

Behalve cryptomunten waar dat probleem opgelost is, en blijkbaar (wist ik niet) *onmiddellijke* bankoverschrijvingen, is het dan beter van een intermediair te gebruiken, zoals paypal. Die garandeert aan de verkoper dat het geld beschikbaar is van de koper, maar geeft het geld pas aan de verkoper eens de koper aangeeft dat hij zijn waar ontvangen heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 07:39   #363
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Handige jongens zouden mij een poot kunnen uitdraaien met foefeltruucs of met vals geld.
Vals geld is enkel maar onbruikbaar als anderen het wel erkennen als vals he. Als het zodanig goed vervalst is dat gij daar ook in de supermarkt mee kunt betalen, dan is dat vals geld ook goed
Oud 1 mei 2019, 07:46   #364
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisteren ondervonden dat cash toch voordelen heeft. Ik heb een nieuwe PC gekocht op tinternet (content van) maar daardoor ben ik tegen de limiet van mijn credit card gebotst en kon de 30 Euro niet meer betalen in de lokale groentenwinkel (kaart geblokkeerd). Een chance dat ik cash bij had anders mocht ik mijn zak groenten laten staan om de kaart van mijn vrouw te gaan halen.

Komt wel waarschijnlijk door de rare combinatie in Frankrijk van credit card en bankkaart, die dus een en dezelfde kaart is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 mei 2019 om 07:48.
Oud 1 mei 2019, 09:04   #365
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wel onnozel he. Je moet niet aan de koper vragen om te bewijzen dat hij betaald heeft, je moet op je eigen rekening kijken of het erop staat.

Wat is dat nu voor zever ?

Het risico zit hem hier trouwens eerder bij de KOPER dan bij de VERKOPER. Immers, als koper moet je eerst betalen, en moet het geld bij de verkoper aangekomen zijn, alvorens die U de waar zal geven. Maar wie weet is de verkoper dan foetsie.

Behalve cryptomunten waar dat probleem opgelost is, en blijkbaar (wist ik niet) *onmiddellijke* bankoverschrijvingen, is het dan beter van een intermediair te gebruiken, zoals paypal. Die garandeert aan de verkoper dat het geld beschikbaar is van de koper, maar geeft het geld pas aan de verkoper eens de koper aangeeft dat hij zijn waar ontvangen heeft.
Dat is Patrick omdat geld van de eene rekening naar de andere een paar dagen onderweg is.

Je kan dus eindeloos naar uw rekening kijken intussen.
Dus vraag je bewijs. Wat ook niet simpel is .
Wat doen ze dan?
Print screen. En dat is vals opgemaakt .

Ik blijf me verbazen dat mensen dit nu nog niet weten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 mei 2019 om 09:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 09:07   #366
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren ondervonden dat cash toch voordelen heeft. Ik heb een nieuwe PC gekocht op tinternet (content van) maar daardoor ben ik tegen de limiet van mijn credit card gebotst en kon de 30 Euro niet meer betalen in de lokale groentenwinkel (kaart geblokkeerd). Een chance dat ik cash bij had anders mocht ik mijn zak groenten laten staan om de kaart van mijn vrouw te gaan halen.

Komt wel waarschijnlijk door de rare combinatie in Frankrijk van credit card en bankkaart, die dus een en dezelfde kaart is.
In Belgie ook, uw credit card is gekoppeld aan een bankkaart.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 09:30   #367
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn hoofdbank is Argenta. Debet en kredietkaart voor mezelf en mijn heksie perfeksie gratis.
Beiden op de mastercard limiet van 2500 euro per week.
Op bancontact weet ik het niet zo precies, omdat er verschillende limieten zijn: cash afhalen is minst (750 per week, denk ik), betalen in winkels is ruimer.
Overschrijvingen per internet van de bankrekening: zeer ruim. Ik heb zelfs ongeveer tien jaar geleden eens 25.000 euro overgemaakt aan een nakomeling op een rekening in een ander EU-land.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 09:32   #368
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is Patrick omdat geld van de eene rekening naar de andere een paar dagen onderweg is.

Ik blijf me verbazen dat mensen dit nu nog niet weten.
Dat is ook verleden tijd, sedert twee weken.
Bij Argenta : gratis.
De andere bank moet het natuurlijk ook aanbieden, en ingeval het betalend is, moet de andere partij ingaan op het aanbod van zijn bank.

En het werkt: ik heb het gezien.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 09:36   #369
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is ook verleden tijd, sedert twee weken.
Bij Argenta : gratis.
De andere bank moet het natuurlijk ook aanbieden, en ingeval het betalend is, moet de andere partij ingaan op het aanbod van zijn bank.

En het werkt: ik heb het gezien.
Indien beiden dezelfde bank hebben.
Ze zijn daar mee bezig dat klopt.

Maar er zijn wel veel verschillende banken.
Oplichters kennen het ook wel.
Oud 1 mei 2019, 09:41   #370
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien beiden dezelfde bank hebben.
Ze zijn daar mee bezig dat klopt.

Maar er zijn wel veel verschillende banken.
Oplichters kennen het ook wel.
Ja maar je moet gewoon wachten tot het op je rekening staat. Whatsapp en andere berichten betekenen niks. Ook een email is heel gemakkelijk te vervalsen.

Vraag een gecertificeerde bankcheque eventueel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 09:45   #371
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar je moet gewoon wachten tot het op je rekening staat. Whatsapp en andere berichten betekenen niks. Ook een email is heel gemakkelijk te vervalsen.

Vraag een gecertificeerde bankcheque eventueel.
Allemaal goed maar als je midden in een verkoop staat werkt dat niet.

Daarom vind ik....cash is het enige dat je meteen kunt controleren.

Of een betaalterminal in huis halen.
Maar dat doe je niet bij occasionele verkopen. Komt nogal duur uit.
Oud 1 mei 2019, 09:55   #372
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien dat een sumup een oplossing is voor zulke soort overschrijvingen?
Kost je wel 3% van je totaal bedrag per keer.
Oud 1 mei 2019, 10:18   #373
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Toch wel.

Er zijn nu veel manieren om te betalen. Tot bitcoins toe.
Wie kent ze hier allemaal?
Zonder op te zoeken.
Nee de gebruikte techniek doet er niet toe. Voor oplichterij zijn er twee partijen nodig: de conmen aan de ene kant, en diegenen die loemp genoeg zijn om zich te laten oplichten aan de andere kant.

Met bitcoin is het bijvoorbeeld al enorm veel lastiger om je in't zak te laten zetten, maar zelfs bij die techniek is dat niet onmogelijk, zolang je maar iemand hebt die loemp genoeg is om met zijn beide ogen open in een val te lopen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2019, 10:29   #374
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Nee de gebruikte techniek doet er niet toe. Voor oplichterij zijn er twee partijen nodig: de conmen aan de ene kant, en diegenen die loemp genoeg zijn om zich te laten oplichten aan de andere kant.

Met bitcoin is het bijvoorbeeld al enorm veel lastiger om je in't zak te laten zetten, maar zelfs bij die techniek is dat niet onmogelijk, zolang je maar iemand hebt die loemp genoeg is om met zijn beide ogen open in een val te lopen.
En bij u kan dat natuurlijk niet.

Jij weet hoe iets oncontroleerbaar is wel te controleren.

Mijn felicitaties.
Oud 1 mei 2019, 10:42   #375
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je kan dus eindeloos naar uw rekening kijken intussen.
Dus vraag je bewijs. Wat ook niet simpel is .
Wat doen ze dan?
Print screen. En dat is vals opgemaakt .
Welnee, je wacht gewoon tot het geld op uw rekening staat, en dan geef je de goederen of diensten, he.

Maw, gij wilt mijn auto kopen ? Goed, doe een overschrijving, en kom binnen 4 dagen, wanneer ik kan nakijken dat de overschrijving gebeurd is, de auto halen.

Het risico verandert nu van kant: het kan zijn dat binnen 4 dagen, er geen auto meer is he

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 mei 2019 om 10:46.
Oud 1 mei 2019, 10:45   #376
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad is een cryptomunt typisch iets waarbij men inderdaad de koop elektronisch quasi-direct kan doen. Maar slechts weinig mensen weten hoe het te doen. Ik denk dat als je een tweedehands auto met bitcoin wil verkopen, dat je niet veel takers gaat vinden die weten hoe het te doen.

Maar het voordeel van bitcoin (en ik zou zeggen, gebruik eerder litecoin voor dit geval) is dat je op een kwartiertje of zo de betaling bevestigd kan zien (met litecoin zelfs sneller). Probleem is de volatiliteit, maar als je snel omwisselt is dat ook weer in orde.

Het is wel nogal "technisch" voor de meeste mensen.
Oud 1 mei 2019, 10:51   #377
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
En bij u kan dat natuurlijk niet.

Jij weet hoe iets oncontroleerbaar is wel te controleren.

Mijn felicitaties.
Merci

(En idd, ik ben nog nooit bedrogen, zelfs niet online... Beetje gezond verstand, meer is daar niet aan)
Oud 1 mei 2019, 10:53   #378
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welnee, je wacht gewoon tot het geld op uw rekening staat, en dan geef je de goederen of diensten, he.

Maw, gij wilt mijn auto kopen ? Goed, doe een overschrijving, en kom binnen 4 dagen, wanneer ik kan nakijken dat de overschrijving gebeurd is, de auto halen.

Het risico verandert nu van kant: het kan zijn dat binnen 4 dagen, er geen auto meer is he
Dat klopt.
Dus de verkoop zal niet doorgaan.

Met het risico dat je met uw auto zult blijven zitten of een veel lagere prijs ooit nog zal krijgen.

Terug aan u dus.
Oud 1 mei 2019, 10:55   #379
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merci

(En idd, ik ben nog nooit bedrogen, zelfs niet online... Beetje gezond verstand, meer is daar niet aan)
Of niks te verkopen.
Dat kan ook.
Oud 1 mei 2019, 10:58   #380
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad is een cryptomunt typisch iets waarbij men inderdaad de koop elektronisch quasi-direct kan doen. Maar slechts weinig mensen weten hoe het te doen. Ik denk dat als je een tweedehands auto met bitcoin wil verkopen, dat je niet veel takers gaat vinden die weten hoe het te doen.

Maar het voordeel van bitcoin (en ik zou zeggen, gebruik eerder litecoin voor dit geval) is dat je op een kwartiertje of zo de betaling bevestigd kan zien (met litecoin zelfs sneller). Probleem is de volatiliteit, maar als je snel omwisselt is dat ook weer in orde.

Het is wel nogal "technisch" voor de meeste mensen.
Meh, zolang duurt dat zelfs niet . Tenzij je voor peanuts-bedragen bitcoin gebruikt (in dat geval kom je redelijk low priority in de miners), gaat dat typisch op enkele seconden, en met een doorsnee wallet is dat gewoon kwestie van elkaars QR-code te scannen. Hier in elk geval nooit gevallen gehad waarbij bitcoin transfers niet binnen de enkele seconden, max binnen de minuut 100% afgehandeld waren.

Tenzij je met top-notch hackers zit, zijn die transfers quasi waterdicht (en de kans is minimaal dat top-notch hackers zich de moeite gaan doen om wie dan ook op dit forum te pinpointen).

Maar als je loemp genoeg bent om de andere een manuele transfer te laten uitvoeren, en dan ook nog eens te vertrouwen op wat die andere zegt, dan vraag je er om en dan kan je de facto beter gewoon de sleutel of whatever je aan het verkopen bent, gewoon afgeven. Techniek is niet het probleem; tegen menselijke loempheid valt zelden iets te doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be