Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2019, 07:54   #21
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat je schiet op het gerecht, is zeer begrijpelijk. Maar de topic titel toont aan dat je niet eens weet wat scheiding der machten is en gewoon wat goedkoop spektakel wil opvoeren.
De minister van justitie verantwoordelijk noemen voor een slecht vonnis of een lakse rechtsgang is op zich al grotesk. Hem verantwoordelijk noemen voor de dood van het slachtoffer is gewoon perfide.
Nee, de minister is niet verantwoordelijk voor een slecht vonnis. En nee, de minister mag zich niet bemoeien met een individueel dossier.
Maar ... de minister is wél verantwoordelijk voor de manier waarop justitie georganiseerd is, hoeveel geld erin gepompt wordt en hoe efficiënt er met dat geld omgegaan wordt.

Wat heeft Geens precies gedaan om de manke werking van justitie, die al jaren bekend is, te verbeteren?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 07:56   #22
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Terug de doodstraf invoeren voor wie "bewezen" het leven van anderen nam.
Verkrachters de charel er af en dieven een hand er af in plaats van ze op te sluiten (of niet) en er een hoop kosten aan te spenderen.
Volk genoeg op deze wereld dat soort zonder respect voor anderen hebben we echt niet nodig, te veel zelfs.
En die rechter en Geens mogen ze voor mij "waterboarden" zo weten ze wat dat meisje meegemaakt heeft, veel erger zelfs. Paljassen zijn het.
Ik ben ook van die mening, dat men dat soort van figuren, best de doodstraf geeft de wereld uit zet.

Ik begrijp niet dat rechters nog steeds niet begrijpen dat dit soort moordenaars er géén bal met inzit dat ze achter de 'tralies' verdwijnen. (<<- lees: kost & inwoon krijgen)

En als ze zich een beetje braafjes gedragen niet eens hun volle straf moeten ondergaan en vrij snel terug op vrije voeten zijn.

Niet het eerste geval waar er ééntje zijn straf niet volledig uit doet.

Een walgelijke situatie is het, waar een meisje het slachtoffer geworden is mede door een zware misser van rechters/rechtbank.

p.s.

Waarom Steve B. niet in de cel zat?

Pluimpje voor de Politie dat men de foto bewerkt heeft, slimme zet.



Suspended
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 mei 2019 om 08:04.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 07:56   #23
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Geens is eindverantwoordelijke voor justitie.
het is maar normaal dat hij zijn ontslag geeft, als signaal naar ouders, maatschappij dat er een fout gebeurd is.
een signaal naar de volgende minister dat er een en ander nu wel georganiseerd moet worden opdat zoiets niet meer voor komt.

Toen Dutroux ging wandelen waren het ook niet de ministers die de celdeur lieten open staan, maar ze waren wel eindverantwoordelijke, en ze namen hun verantwoordelijkheid op.

dat Geens ongegeneerd blijft zitten is compleet respectloos naar de ouders van Julie Van Espen.

zum kotzen.
Ik zou liever hebben dat men eens een deftige audit in justitie uitvoert dan dat men de eindeverantwoordelijke gewoon wandelen stuurt.
't Heeft veel geholpen dat Verwilgen destijds is opgestapt.
Als ik het ene na het andere project laat mislopen op het werk, helpt het ook geen kneit als mijne chef wordt buitengesmeten. Vooral als die chef zich dan eigenlijk niet mag moeien met onze gang van zaken.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 07:57   #24
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht

Wat heeft Geens precies gedaan om de manke werking van justitie, die al jaren bekend is, te verbeteren?
Hier een staaltje van wat ge zoal moogt verwachten:

Citaat:
Minister van Justitie Geens ontving heden een schrijven van de Hoge Raad voor Justitie van 7 juni over de Audit van de Franstalige rechtbank van eerste aanleg van Brussel die hij op 4 februari jl. had gevraagd.

Het besluit van deze brief luidt als volgt:

"De Verenigde advies- en onderzoekscommissie (VAOC) betreurt het feit dat ze niet over de nuttige informatie beschikt opdat ze de audit van het humanresourcesmanagement kan voorbereiden die ze wilde uitvoeren in de rechtbank, een audit die er beslist toe zou leiden de toestand van het personeelsbestand bij de rechtbank te onderzoeken en die bijgevolg te objectiveren.

Tot besluit ziet de VAOC geen andere keus dan u hiervan te informeren, overeenkomstig de voorschriften van artikel 259bis-19, §2bis van het Gerechtelijk Wetboek, wegens het gebrek aan medewerking van de voorzitter van de Franstalige rechtbank van eerste aanleg te Brussel in het kader van de ambtshalve audit die de VOAC wilde voeren in de rechtbank".


De Minister neemt hier akte van. Hij zal geen verdere commentaar geven.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 07:58   #25
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dit is idd wel wat van een ander kaliber dan een Dutroux die gaat wandelen.

ongelooflijk dat Geens blijft zitten.
Tja, de regering is al in lopende zaken. Kun je dan eigenlijk nog ontslag nemen? Maar in afwachting van een nieuwe regering zitten we waarschijnlijk nog een jaar opgescheept met die kerel.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 07:59   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik zou liever hebben dat men eens een deftige audit in justitie uitvoert dan dat men de eindeverantwoordelijke gewoon wandelen stuurt.
't Heeft veel geholpen dat Verwilgen destijds is opgestapt.
Als ik het ene na het andere project laat mislopen op het werk, helpt het ook geen kneit als mijne chef wordt buitengesmeten. Vooral als die chef zich dan eigenlijk niet mag moeien met onze gang van zaken.
dit kan je niet menen.
Geens heeft daar vijf jaar gezeten, als hij niet verantwoordelijk is wie dan wel?
wel, als er niemand verantwoordelijk is, dan is er geen minister op die post nodig ook hé ?!?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:00   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Tja, de regering is al in lopende zaken. Kun je dan eigenlijk nog ontslag nemen? Maar in afwachting van een nieuwe regering zitten we waarschijnlijk nog een jaar opgescheept met die kerel.
ja dat kan wel, en is een reden te meer dat hij het had moeten doen, puur als symbool naar die familie toe alleen al.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:01   #28
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Hier een staaltje van wat ge zoal moogt verwachten:
gelijk welke manager van gelijk welk bedrijf ter wereld die zo'n antwoord krijgt van een afdeling en die de middelen niet krijgt om daar iets aan te doen ... die stapt op. omdat er niks te managen valt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:03   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Terug de doodstraf invoeren voor wie "bewezen" het leven van anderen nam.
Verkrachters de charel er af en dieven een hand er af in plaats van ze op te sluiten (of niet) en er een hoop kosten aan te spenderen.
Volk genoeg op deze wereld dat soort zonder respect voor anderen hebben we echt niet nodig, te veel zelfs.
En die rechter en Geens mogen ze voor mij "waterboarden" zo weten ze wat dat meisje meegemaakt heeft, veel erger zelfs. Paljassen zijn het.
Geens is een van de weinige ministers van Justitie die iets gedaan heeft. Zeer tot ongenoegen van de advokaten.

Ik verwijt het aan de alt-right’ers van de NVA die enkel geld over hadden voor hun VOKA bazen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:04   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

De rechter heeft zeker een inschattingsfout gemaakt door hem niet zo rap als mogelijk en zo langs als mogelijk achter tralies te steken en te houden.

De politiek is verantwoordelijk voor haar tekortkomingen: zij geven onvoldoende aandacht aan het globale beschermen van de maatschappij.

Een gewelddadige verkrachter moet a) zijn straf krijgen en uitzitten, maar ook b) daarna verder opgesloten blijven, tot men veel zekerder is dat hij geen gevaarlijke zot gebleven is.
Collocatie (het opsluiten van gevaarlijke en onaangepaste mensen, voor ze een misdrijf begingen) is het antwoord na het uitzitten van de straf.

De leiddraad om te beslissen om zo'n gewelddadige mensen vrij te laten, moet zijn: als rechter en als psychiater, als ik deze mens vrij laat, en hij pleegt nog zo'n feit, dan moet ik naast hem zitten in de rechtbank.
Want hij heeft zijn kansen zelf en ernstig verbrod.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:04   #31
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Hier een staaltje van wat ge zoal moogt verwachten:
Ik zoek naar een woord om mijn verontwaardiging te beschrijven ... nee, niet gevonden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:20   #32
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat je schiet op het gerecht, is zeer begrijpelijk. Maar de topic titel toont aan dat je niet eens weet wat scheiding der machten is en gewoon wat goedkoop spektakel wil opvoeren.
De minister van justitie verantwoordelijk noemen voor een slecht vonnis of een lakse rechtsgang is op zich al grotesk. Hem verantwoordelijk noemen voor de dood van het slachtoffer is gewoon perfide.
dus als, zoals het gerecht wil laten uitschijnen, de schuld ligt bij de besparingen opgelegd door Geens en de regering, draagt Geens (en bijgevolg de regering) nog steeds geen verantwoordelijkheid?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:32   #33
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Pluimpje voor de Politie dat men de bewerkt heeft, slimme zet.
De politie krijgt vaak kritiek. Soms terecht, maar vaak zijn ze ook gewoon de speelbal van politiek en gerecht. Maar in deze zaak hebben ze snel en schitterend werk geleverd. Als het goed is mag het ook gezegd.

Maar het is om de boel kort en klein te slaan, zo frustrerend dat weer maar eens een recidivist op vrije voeten zo'n drama veroorzaakt.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:32   #34
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
dus als, zoals het gerecht wil laten uitschijnen, de schuld ligt bij de besparingen opgelegd door Geens en de regering, draagt Geens (en bijgevolg de regering) nog steeds geen verantwoordelijkheid?
Bij het gerecht zullen ze dat argument altijd gebruiken als er zo'n flaters werden begaan. Heeft die rechter die verkrachter laten gaan omwille van besparingen? Dat lijkt me nu eens complete nonsens.

Ik ben geen fan van Geens en zeker niet van CD&V maar in deze treft Geens volgens mij echt geen schuld. Hij kan en mag gewoonweg niet tussenkomen in rechterlijke beslissingen, zo simpel is het.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:33   #35
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat je schiet op het gerecht, is zeer begrijpelijk. Maar de topic titel toont aan dat je niet eens weet wat scheiding der machten is en gewoon wat goedkoop spektakel wil opvoeren.
De minister van justitie verantwoordelijk noemen voor een slecht vonnis of een lakse rechtsgang is op zich al grotesk. Hem verantwoordelijk noemen voor de dood van het slachtoffer is gewoon perfide.
Klopt niet helemaal, als Minister van Justitie is Geens verantwoordelijk voor het volledig opvullen van de kaders. Kaders die trouwens bij wet zijn vastgelegd en dus verplicht ingevuld moeten worden.

Geens heeft dit bewust nagelaten, en is daarvoor meermaals op de handen getikt door het gerecht zelf (met Hennart als mooiste voorbeeld).

Het is uiteraard onmogelijk te weten wat er juist beslist zou zijn, maar een strafrechtelijke procedure dat door personeelsgebrek jaren blijft aanslepen is in een rechtsstaat een schande.

Geens is dan ook niet verantwoordelijk voor de beslissing van de rechter om de gast niet aan te houden (scheiding der machten), hij is wél politiek verantwoordelijk voor zijn beleid inzake invulling van de kaders bij het gerecht.

EDIT: als iemand als Geens 'niet begrijpt' waarom een rechter geen onmiddellijke aanhouding beveelt wanneer hij iemand veroordeelt die vrij verschijnt, dan moet hij terug naar school, en geen Ministertje van Justitie spelen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 7 mei 2019 om 08:40.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:35   #36
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik zou liever hebben dat men eens een deftige audit in justitie uitvoert dan dat men de eindeverantwoordelijke gewoon wandelen stuurt.
't Heeft veel geholpen dat Verwilgen destijds is opgestapt.
Als ik het ene na het andere project laat mislopen op het werk, helpt het ook geen kneit als mijne chef wordt buitengesmeten. Vooral als die chef zich dan eigenlijk niet mag moeien met onze gang van zaken.
Ik volg je maar ik zou als minister van justitie maken dat de boel rond draait of opstappen.
Niet vierkant laten draaien mijn kop in het zand steken maar wel de poen voor mijn mandaat opnemen.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:36   #37
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
...

Pluimpje voor de Politie dat men de foto bewerkt heeft, slimme zet.

...
dat zou nog wel eens een juridisch staartje kunnen krijgen ... de politie heeft nl het publiek een dader laten opsporen, niet zo maar een getuige ...

mij niet gelaten hoor, maar ik ken juristen die compleet flippen over zoiets...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:38   #38
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Tja, met deftig investeren in justitie, en dan vooral op vlak van strafrecht, valt natuurlijk minder faam te behalen dan met een nieuw wetboek vennootschappen, half geschreven door zijn oude kantoor, Eubelius.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:41   #39
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het leven van jonge vrouwen is geen prioriteit voor Geens. Van groter belang was dat wie geld heeft zich kan vrijkopen of dat de Vlaming in Vlaanderen terug in het Frans voor de rechter kan gedaagd worden. Mocht recht nog bestaan, Geens eindigde voor de krijgsraad en tegen een muur.
En vergeet het buigen als een knipmes voor de lokale imam niet. Dhimmitude...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 08:41   #40
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dit is idd wel wat van een ander kaliber dan een Dutroux die gaat wandelen.

ongelooflijk dat Geens blijft zitten.
Geens heeft hier niks mee te maken. Hij MAG hier zelfs niks mee te maken hebben. Een minister die zich moeit met individuele rechtszaken...scheiding van machten iemand ?

Het is het parlement die hiet verantwoordelijk voor is: de wet moet strenger worden. Zedendelicten zoals verkrachting moeten veel strenger bestraft worden met effectieve gevangenisstraffen & geen opschorting van straf bij beroep meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be