![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Noch goud noch de bitcoin is daarvoor geschikt. Als men dan een transactie met één van deze zaken zou uitvoeren zal men deze terugrekenen naar een munt en zo de waarde bepalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het *ogenblikkelijk* is, dan is goud of bitcoin net zo geschikt als dollars: het is immers op een gegeven moment enkel maar een conversiefactor. Als bitcoin vandaag $5300 is (niet nagegaan), en je zegt mij dat een nieuwe auto 6 bitcoin kost, dan is dat even duidelijk dan als je mij gaat zeggen dat die auto $31800 kost. Als je me zegt dat een andere auto 4 bitcoin kost, dan kan ik evengoed uitvissen dat die eerste auto 50% meer waard is dan die tweede. Als je het over weken of enkele jaren hebt, dan is de dollar beter. Als je waarde wil vergelijken over 150 jaar of zo, dan is de dollar geen ballen waard, en is je beste vergelijking waarschijnlijk goud of zo. Maw, als "waarde eenheid" is de beste referentie afhankelijk van de tijdspanne. En op wat langere tijd is geen enkele fiatmunt betrouwbaar, en moet je EIGENLIJK met commodities mandjes gaan werken, die de "inflatie" uitrekenen. Wat dus wil zeggen dat je als echte waarde eenheid EIGENLIJK een commodity mandje beschouwt, en niet "de dollar". Als je met "dollars van 2001" gaat werken, dan werk je dus eigenlijk met het commodity mandje als echte referentie, dat je de "inflatie factor" uitrekent (de conversie factor van dat commodity mandje in 2001 dollars). Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 6 mei 2019 om 10:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar laat dit nu net het topic zijn. De centrale bank poogt een stabiliserende factor te zijn die de munt een bepaalde inflatie laat bekomen. Dit is niet altijd eenvoudig maar de Europese central bank doet het niet zo slecht op dit vlak. Goud en bitcoin hebben deze stabiliserende factor niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat niet wil zeggen dat fiat geld geen goed geld is voor specifieke toepassingen, zoals uw loon krijgen en brood kopen. Citaat:
Hierdoor is de Euro prima om uw dagelijkse kopen mee te doen. Citaat:
Daarentegen, het emissiemodel van goud en misschien, bitcoin, zorgen wel voor hun lange-termijn stabiliteit, terwijl een fiat munt inflateert. Fiat munten zijn daarentegen bijzonder SLECHTE spaarformules. Oppotten van fiat munten voor uw pensioen is idioot. Daarentegen, oppotten van goud (en misschien, bitcoins) voor uw pensioen kan een beter idee zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ging het oorspronkelijk niet over de rol van de banken in het begeleiden van transacties tussen verschillende partijen? Dit is niet hetzelfde als beleggen, dit is een andere materie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zijn zij die geen cash meer toestaan niet medeplichtig?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens de wet mag je niet meer dan 3000€ cash ontvangen. Maar wat met mensen die geen bankrekening hebben en hun auto willen verkopen? ah ja...wat ?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 7 mei 2019 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Europees Commissaris
|
![]() Een beetje serieus blijven hé. Mensen met een dure auto die geen bankrekening hebben? Hoe hebben ze die auto ooit betaald? Hoe tanken ze?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien is hij in het afgelopen jaar alles kwijt en wil hij zijn auto verkopen? En dat mag dan niet? Hoe gaat dat al soms?
![]() |
![]() |
#571 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men mag geen dure auto kopen met cash, net om het gesjoemel in te perken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het punt was dat jij beweerde dat iets dat niet door een centrale bank was uitgegeven, geen echt geld was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#574 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heden sjoemelen ze met wel hebben van bankrekeningen en apps en zo. Dus bankrekening is niet/wel typerend voor sjoemel.
![]() |
![]() |
#576 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is iets dat je moet mee vertrouwd zijn. Ik ken er alvast niks van.
![]() |
#577 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hoe zit het in de rest van de wereld? Ik heb destijds nog auto's willen verkopen in Nigeria; samen met nog een aantal zotten natuurlijk. We zijn er maar wijselijk vanaf gestapt dat te doen. Maar toch...daar moet je niet afkomen met apps en kaarten en zo allemaal.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 7 mei 2019 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk als je alles wat waarde heeft als geld beschouwt dan is het natuurlijk niet correct. Maar als je geld beschouwt als de standaard waardebepaling waar quasi alles naar verrekend wordt om een transactie te clearen dan is het wel zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik wil niet beweren dat het nog nooit is gebeurd maar er is nog steeds een groot verschil tussen iemand oplichten of een overval plegen. |
|
![]() |
![]() |