Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2019, 07:41   #501
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben tegen, maar dan moet je wel de strafmaat correctioneel verhogen. Max 5 jaar voor verkrachting is een farce
Verkrachting is dan ook maximum 10 jaar. En meer bij verzwarende omstandigheden.
Oud 9 mei 2019, 07:52   #502
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
//www.hlhttpsn.be/nieuws/binnenland/gevangenissen/topfraudeur-zat-na-veroordeling-geen-dag-in-cel~a5a1e1f2/

Een ander geval maar even schrijnend waar onze "belgische" justitie op apegapen lag.
De schuld ligt hier voor de zoveelste keer bij de overheid die geen plaats meer heeft om gevangen te zettten en ze gemakshalve dan maar op straat laat lopen.
Ik denk dat we toch eens moeten gaan denken aan het "VB" de anderen zijn zeker onbekwaam.
Het is niet omdat de journalist onzin vertelt, dat iedereen hem moet volgen, hé.

Ik beschouw zes maanden effectief in de cel en vier maanden onder enkelband niet als "straffeloosheid", hoor.
Oud 9 mei 2019, 07:52   #503
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Een paar dagen later...

https://www.hln.be/in-de-buurt/genk/...stel~a7a844c8/

Nimeer doen hé!
Oud 9 mei 2019, 08:01   #504
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het is niet omdat de journalist onzin vertelt, dat iedereen hem moet volgen, hé.

Ik beschouw zes maanden effectief in de cel en vier maanden onder enkelband niet als "straffeloosheid", hoor.
de essentie was "geen dag in de cel", me dunkt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 08:05   #505
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verkrachting is dan ook maximum 10 jaar. En meer bij verzwarende omstandigheden.
Ja kom, hoe zit dat nu eigenlijk?

Enerzijds wordt er gezegd dat verkrachting een misdaad is. Op die misdaad staat een straf van minimaal 5 tot maximaal 10 jaar.

Anderzijds worden alle verkrachtingen gecorrectionaliseerd. De correctionele kan echter maximaal 5 jaar betekenen.

Als je het mij vraagt zijn 2 bovenstaande zaken niet met elkaar verenigbaar. En als je het mij vraagt werd regel 1 niet toegepast in deze zaak aangezien de beklaagde maar 4 jaar had gekregen. ALs ik er dan nog eens wat krantenkoppen bij neem, dan wordt een verkrachting bitter weinig bestraft met 5 of meer jaren.

Care to explain, want het lijkt erop dat jij wel een juridische achtergrond hebt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 08:08   #506
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de essentie was "geen dag in de cel", me dunkt.
Voor mij is de essentie "straffeloosheid".

Omdat de man met 99% zekerheid wel degelijk zes maanden heeft gezeten, én dat een gevangenisstraf niet noodzakelijk "in de cel" betekent (ja, ik weet het, surprise!).

Dat je van mening bent dat hij te licht gestraft zou zijn, is best mogelijk, maar hij is wel degelijk gestraft.
Oud 9 mei 2019, 08:09   #507
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
blijft nog altijd een farce. Minstens 20jaar, levenslang bij recidive (zonder mogelijkheid om nog vrij te komen).
Het leven vd vrouw die verkracht is, is tenslotte ook volledig verwoest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 08:10   #508
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Omdat de man met 99% zekerheid wel degelijk zes maanden heeft gezeten, én dat een gevangenisstraf niet noodzakelijk "in de cel" betekent (ja, ik weet het, surprise!).

Dat je van mening bent dat hij te licht gestraft zou zijn, is best mogelijk, maar hij is wel degelijk gestraft.
ik denk dat het zulke tunnelvisieredeneringen zijn die anderen tot het besluit doen komen dat jij wel 'juridische achtergrond' moet hebben.

soit, ik onthoud, geen dag in de cel dus.
Oud 9 mei 2019, 08:11   #509
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

advocaten-praat

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 08:32   #510
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja kom, hoe zit dat nu eigenlijk?

Enerzijds wordt er gezegd dat verkrachting een misdaad is. Op die misdaad staat een straf van minimaal 5 tot maximaal 10 jaar.

Anderzijds worden alle verkrachtingen gecorrectionaliseerd. De correctionele kan echter maximaal 5 jaar betekenen.

Als je het mij vraagt zijn 2 bovenstaande zaken niet met elkaar verenigbaar. En als je het mij vraagt werd regel 1 niet toegepast in deze zaak aangezien de beklaagde maar 4 jaar had gekregen. ALs ik er dan nog eens wat krantenkoppen bij neem, dan wordt een verkrachting bitter weinig bestraft met 5 of meer jaren.

Care to explain, want het lijkt erop dat jij wel een juridische achtergrond hebt.
Beste is gewoon eerst naar de wet te kijken, en die zegt: artikel 375 Strafwetboek : "Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar wordt gestraft ieder die de misdaad van verkrachting pleegt."
Je hebt daarna allerlei gevallen van verkrachtingen die zwaarder worden gestraft (bij voorbeeld als het slachtoffer minderjarig is, enz) maar dat is de basis.

Het is dus inderdaad een misdaad, dus in principe te vervolgen voor het Hof van Assisen. Maar omdat er in België in de mate van het mogelijke zo weinig mogelijk voor het Hof van Assisen berecht wordt, gebruikt men een 'truc' in de wet, nl. de 'correctionalisering'. Terzijde, Frankrijk doet dat niet en brengt de meeste verkrachtingszaken voor Assisen.

Correctionalisering is ook voorzien in de wet, nl de wet van 4 oktober 1867 op de verzachtende omstandigheden, meer bepaald in artikel 2 : "In de gevallen waarin er grond mocht zijn om alleen een correctionele straf uit te spreken wegens verzachtende omstandigheden of om reden van verschoning, kan de raadkamer of de kamer van inbeschuldigingstelling, bij een met redenen omklede beschikking, de verdachte naar de correctionele rechtbank verwijzen."
Opmerking: hoewel steeds gebruikt is correctionalisering helemaal niet verplicht. Dat is geen juridische keuze, maar een beleidskeuze.

De laatste vraag is: over welke straffen praten we dan concreet? Daarvoor moeten wij weer naar het Strafwetboek gaan, meer bepaald naar artikel 80 gaan, waar we lezen: "Opsluiting van vijf jaar tot tien jaar (wordt vervangen nvBA) door gevangenisstraf van ten minste één maand en van ten hoogste vijf jaar."

Door de algemene praktijk van de correctionalisering is de straf voor 'basis'verkrachting dus inderdaad een maand tot vijf jaar, maar technisch-juridisch is de straf vijf tot tien jaar.
Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dit systeem omdat het veel te verwarrend en 'niet proper' is. Maar wie ben ik, hé?

Ik hoop dat het nu duidelijker is.
Oud 9 mei 2019, 08:38   #511
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste is gewoon eerst naar de wet te kijken, en die zegt: artikel 375 Strafwetboek : "Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar wordt gestraft ieder die de misdaad van verkrachting pleegt."
Je hebt daarna allerlei gevallen van verkrachtingen die zwaarder worden gestraft (bij voorbeeld als het slachtoffer minderjarig is, enz) maar dat is de basis.

Het is dus inderdaad een misdaad, dus in principe te vervolgen voor het Hof van Assisen. Maar omdat er in België in de mate van het mogelijke zo weinig mogelijk voor het Hof van Assisen berecht wordt, gebruikt men een 'truc' in de wet, nl. de 'correctionalisering'. Terzijde, Frankrijk doet dat niet en brengt de meeste verkrachtingszaken voor Assisen.

Correctionalisering is ook voorzien in de wet, nl de wet van 4 oktober 1867 op de verzachtende omstandigheden, meer bepaald in artikel 2 : "In de gevallen waarin er grond mocht zijn om alleen een correctionele straf uit te spreken wegens verzachtende omstandigheden of om reden van verschoning, kan de raadkamer of de kamer van inbeschuldigingstelling, bij een met redenen omklede beschikking, de verdachte naar de correctionele rechtbank verwijzen."
Opmerking: hoewel steeds gebruikt is correctionalisering helemaal niet verplicht. Dat is geen juridische keuze, maar een beleidskeuze.

De laatste vraag is: over welke straffen praten we dan concreet? Daarvoor moeten wij weer naar het Strafwetboek gaan, meer bepaald naar artikel 80 gaan, waar we lezen: "Opsluiting van vijf jaar tot tien jaar (wordt vervangen nvBA) door gevangenisstraf van ten minste één maand en van ten hoogste vijf jaar."

Door de algemene praktijk van de correctionalisering is de straf voor 'basis'verkrachting dus inderdaad een maand tot vijf jaar, maar technisch-juridisch is de straf vijf tot tien jaar.
Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dit systeem omdat het veel te verwarrend en 'niet proper' is. Maar wie ben ik, hé?

dus de facto klasseert de B-justitie verkrachting altijd als verzachtende omstandigheid en/of verschoning en past daarom correctionele toe?

goed bezig!

19e eeuw.
Oud 9 mei 2019, 08:49   #512
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Technisch juridisch interesseert mij eigenlijk niets. De praktijk is het enige wat telt en de praktijk is dus een gevangenisstraf van 1 maand tot 5 jaar voor verkrachting, waarvan ze dan nog meestal niet eens de helft uitzitten. Wat ben je er mee dat uw verkrachter technisch juridisch gezien 10 jaar celstraf riskeert, maar dat je hem na 1 jaar fluitend over straat ziet lopen.

Hier. Technisch juridisch minstens 5 jaar.
Praktisch. Nul dagen in de gevangenis

Men mag mij hier wel eens de verzachtende omstandigheden uitleggen. Ik zie alleen verzwarende, want het gaat om een minderjarig meisje

https://www.hln.be/in-de-buurt/weste...isje~ab67f361/

En nog eentje die verzachtende omstandigheden krijgt voor het 3 jaar aan een stuk verkrachten van een meisje van 7

https://www.hln.be/in-de-buurt/spier...isje~a575f08c/

Technisch juridisch wel 5 tot 10 jaar hé. Wat een geluk zeg.

En dan vragen ze zich bij justitie af waarom mensen hen soms wereldvreemd durven te noemen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 9 mei 2019 om 08:54.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 09:01   #513
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat het zulke tunnelvisieredeneringen zijn die anderen tot het besluit doen komen dat jij wel 'juridische achtergrond' moet hebben.
Ik heb dat nooit ontkend, hé. En ik kan er ook niet aan doen dat wij in een rechtstaat leven waar het 'recht' een bepaalde plaats inneemt.

Citaat:
soit, ik onthoud, geen dag in de cel dus.
Mag ik u een vraagje stellen? Heel serieus voor een keer....

Hoe haal jij "geen dag cel dus" uit "zes maanden voorhechtenis, oftewel 180 dagen cel"?
Oud 9 mei 2019, 09:06   #514
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Technisch juridisch interesseert mij eigenlijk niets. De praktijk is het enige wat telt en de praktijk is dus een gevangenisstraf van 1 maand tot 5 jaar voor verkrachting, waarvan ze dan nog meestal niet eens de helft uitzitten. Wat ben je er mee dat uw verkrachter technisch juridisch gezien 10 jaar celstraf riskeert, maar dat je hem na 1 jaar fluitend over straat ziet lopen.

Hier. Technisch juridisch minstens 5 jaar.
Praktisch. Nul dagen in de gevangenis

Men mag mij hier wel eens de verzachtende omstandigheden uitleggen. Ik zie alleen verzwarende, want het gaat om een minderjarig meisje

https://www.hln.be/in-de-buurt/weste...isje~ab67f361/

En nog eentje die verzachtende omstandigheden krijgt voor het 3 jaar aan een stuk verkrachten van een meisje van 7

https://www.hln.be/in-de-buurt/spier...isje~a575f08c/

Technisch juridisch wel 5 tot 10 jaar hé. Wat een geluk zeg.

En dan vragen ze zich bij justitie af waarom mensen hen soms wereldvreemd durven te noemen.
Je moet niet kwaad zijn tegen mij, hé, of je kunt volgende keer op uw kin kloppen met uw vragen.

Trouwens, de realiteit is nog veel genuanceerder

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190312_04248036

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...g-veroordeeld/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190401_04294495
Oud 9 mei 2019, 09:07   #515
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus de facto klasseert de B-justitie verkrachting altijd als verzachtende omstandigheid en/of verschoning en past daarom correctionele toe?

goed bezig!

19e eeuw.
Inderdaad. Bij gebrek aan alternatieven...
Oud 9 mei 2019, 09:10   #516
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Allez, er zit dus totaal geen lijn in.

Misschien kunne we het dan beter zo doen:

Ho maar, Steve Bakelmans, zet zijn joker in en mag nog nekeer aan't Rad der Strafmaat draaien.
Oud 9 mei 2019, 09:12   #517
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Bij gebrek aan alternatieven...
en sinds 1867 nog geen ene die gedacht heeft, we moeten daar mss eens iets aan doen hé ...

ach, ce ne sont que des femmes.
Oud 9 mei 2019, 09:15   #518
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dat nooit ontkend, hé. En ik kan er ook niet aan doen dat wij in een rechtstaat leven waar het 'recht' een bepaalde plaats inneemt.

Mag ik u een vraagje stellen? Heel serieus voor een keer....

Hoe haal jij "geen dag cel dus" uit "zes maanden voorhechtenis, oftewel 180 dagen cel"?
efkes heel serieus voor ne keer...
gij denkt zeker dat gij den enige zijt die die juridische tunnelvisie moogt hanteren omdat ge jurist zijt? wel ik ben geen jurist, maar ik pik nogal snel op.

voorhechtenis is geen straf hé mateke.

ik onthoud dus = "Topfraudeur zat na veroordeling geen dag in cel"

Laatst gewijzigd door Anna List : 9 mei 2019 om 09:17.
Oud 9 mei 2019, 09:23   #519
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
efkes heel serieus voor ne keer...
gij denkt zeker dat gij den enige zijt die die juridische tunnelvisie moogt hanteren omdat ge jurist zijt? wel ik ben geen jurist, maar ik pik nogal snel op.

voorhechtenis is geen straf hé mateke.

ik onthoud dus = "Topfraudeur zat na veroordeling geen dag in cel"
Voorhechtenis is geen straf, correct. Wanneer er later echter een straf wordt opgelegd, wordt de voorhechtenis (straf of niet, men heeft wel degelijk in de gevangenis gezeten) wel degelijk afgetrokken van de straf.

Dat systeem vind ik op zich niet problematisch. Voor de veroordeelde maakt het immers niet uit of voorhechtenis juridisch-technisch gezien geen straf is, hij ervaart het wel zo.

Uw kritiek op de quasi-automatische verzachtende omstandigheden bij verkrachting (want bijna alles wordt gecorrectionaliseerd) waardoor men maximaal 5 jaar gevangenisstraf kan opleggen, deel ik daarentegen volledig.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 09:30   #520
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en sinds 1867 nog geen ene die gedacht heeft, we moeten daar mss eens iets aan doen hé ...

ach, ce ne sont que des femmes.
Euh, die situatie geldt voor 3/4 van de misdaden, hoor en heeft an sich niks te maken met verkrachtingen. Er wordt trouwens al een tijdje nagedacht om dat op te lossen. En er liggen oplossingen op tafel.

Maar dat vergt eigenlijk een herziening van het Boek I van het strafwetboek, en niemand is er tot nu toe in geslaagd om dat door het Parlement te krijgen (laast staan de Minister te overtuigen om er écht mee te beginnen).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be