![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verkrachting is dan ook maximum 10 jaar. En meer bij verzwarende omstandigheden.
![]() |
#502 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beschouw zes maanden effectief in de cel en vier maanden onder enkelband niet als "straffeloosheid", hoor.
![]() |
![]() |
#503 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#504 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enerzijds wordt er gezegd dat verkrachting een misdaad is. Op die misdaad staat een straf van minimaal 5 tot maximaal 10 jaar. Anderzijds worden alle verkrachtingen gecorrectionaliseerd. De correctionele kan echter maximaal 5 jaar betekenen. Als je het mij vraagt zijn 2 bovenstaande zaken niet met elkaar verenigbaar. En als je het mij vraagt werd regel 1 niet toegepast in deze zaak aangezien de beklaagde maar 4 jaar had gekregen. ALs ik er dan nog eens wat krantenkoppen bij neem, dan wordt een verkrachting bitter weinig bestraft met 5 of meer jaren. Care to explain, want het lijkt erop dat jij wel een juridische achtergrond hebt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij is de essentie "straffeloosheid".
Omdat de man met 99% zekerheid wel degelijk zes maanden heeft gezeten, én dat een gevangenisstraf niet noodzakelijk "in de cel" betekent (ja, ik weet het, surprise!). Dat je van mening bent dat hij te licht gestraft zou zijn, is best mogelijk, maar hij is wel degelijk gestraft.
![]() |
#507 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het leven vd vrouw die verkracht is, is tenslotte ook volledig verwoest.
![]() |
![]() |
#508 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() soit, ik onthoud, geen dag in de cel dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#510 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt daarna allerlei gevallen van verkrachtingen die zwaarder worden gestraft (bij voorbeeld als het slachtoffer minderjarig is, enz) maar dat is de basis. Het is dus inderdaad een misdaad, dus in principe te vervolgen voor het Hof van Assisen. Maar omdat er in België in de mate van het mogelijke zo weinig mogelijk voor het Hof van Assisen berecht wordt, gebruikt men een 'truc' in de wet, nl. de 'correctionalisering'. Terzijde, Frankrijk doet dat niet en brengt de meeste verkrachtingszaken voor Assisen. Correctionalisering is ook voorzien in de wet, nl de wet van 4 oktober 1867 op de verzachtende omstandigheden, meer bepaald in artikel 2 : "In de gevallen waarin er grond mocht zijn om alleen een correctionele straf uit te spreken wegens verzachtende omstandigheden of om reden van verschoning, kan de raadkamer of de kamer van inbeschuldigingstelling, bij een met redenen omklede beschikking, de verdachte naar de correctionele rechtbank verwijzen." Opmerking: hoewel steeds gebruikt is correctionalisering helemaal niet verplicht. Dat is geen juridische keuze, maar een beleidskeuze. De laatste vraag is: over welke straffen praten we dan concreet? Daarvoor moeten wij weer naar het Strafwetboek gaan, meer bepaald naar artikel 80 gaan, waar we lezen: "Opsluiting van vijf jaar tot tien jaar (wordt vervangen nvBA) door gevangenisstraf van ten minste één maand en van ten hoogste vijf jaar." Door de algemene praktijk van de correctionalisering is de straf voor 'basis'verkrachting dus inderdaad een maand tot vijf jaar, maar technisch-juridisch is de straf vijf tot tien jaar. Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dit systeem omdat het veel te verwarrend en 'niet proper' is. Maar wie ben ik, hé? Ik hoop dat het nu duidelijker is.
![]() |
![]() |
#511 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
goed bezig! 19e eeuw. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier. Technisch juridisch minstens 5 jaar. Praktisch. Nul dagen in de gevangenis Men mag mij hier wel eens de verzachtende omstandigheden uitleggen. Ik zie alleen verzwarende, want het gaat om een minderjarig meisje https://www.hln.be/in-de-buurt/weste...isje~ab67f361/ En nog eentje die verzachtende omstandigheden krijgt voor het 3 jaar aan een stuk verkrachten van een meisje van 7 https://www.hln.be/in-de-buurt/spier...isje~a575f08c/ Technisch juridisch wel 5 tot 10 jaar hé. Wat een geluk zeg. En dan vragen ze zich bij justitie af waarom mensen hen soms wereldvreemd durven te noemen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 9 mei 2019 om 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Hoe haal jij "geen dag cel dus" uit "zes maanden voorhechtenis, oftewel 180 dagen cel"?
![]() |
![]() |
#514 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, de realiteit is nog veel genuanceerder https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190312_04248036 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...g-veroordeeld/ https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190401_04294495
![]() |
![]() |
#515 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Bij gebrek aan alternatieven...
![]() |
#516 |
Europees Commissaris
|
![]() Allez, er zit dus totaal geen lijn in.
Misschien kunne we het dan beter zo doen: ![]() Ho maar, Steve Bakelmans, zet zijn joker in en mag nog nekeer aan't Rad der Strafmaat draaien.
![]() |
#517 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
gij denkt zeker dat gij den enige zijt die die juridische tunnelvisie moogt hanteren omdat ge jurist zijt? wel ik ben geen jurist, maar ik pik nogal snel op. voorhechtenis is geen straf hé mateke. ik onthoud dus = "Topfraudeur zat na veroordeling geen dag in cel" Laatst gewijzigd door Anna List : 9 mei 2019 om 09:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat systeem vind ik op zich niet problematisch. Voor de veroordeelde maakt het immers niet uit of voorhechtenis juridisch-technisch gezien geen straf is, hij ervaart het wel zo. Uw kritiek op de quasi-automatische verzachtende omstandigheden bij verkrachting (want bijna alles wordt gecorrectionaliseerd) waardoor men maximaal 5 jaar gevangenisstraf kan opleggen, deel ik daarentegen volledig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat vergt eigenlijk een herziening van het Boek I van het strafwetboek, en niemand is er tot nu toe in geslaagd om dat door het Parlement te krijgen (laast staan de Minister te overtuigen om er écht mee te beginnen).
![]() |