![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Henri, dat kan toch beter, waar is de foto van BDW en Le Pen?
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
je hebt 100 zetels. Om een meerderheid te hebben heb je er 51 nodig. Als er 30 zetels leeg zijn heb je nog steeds 51 zetels nodig. I.e. het wordt veel moeilijker want je hebt nu 51 van de 70 gevulde zeteltjes nodig om eender wat gedaan te krijgen. Is dat een werkbaar systeem? Nee natuurlijk niet. Maar daar gaat het net om. Het gaat erom om duidelijk te maken dat het huidige systeem in geen enkele manier democratisch genoemd kan worden en drastisch hervormd dient te worden. De realiteit is zelfs nog erger dan hierboven beschreven want niet alleen worder ongeldige/blanco stemmen verdeeld over de partijen (ie alsof een blanco/ongeldige stem dat zou betekenen...) daarenboven is de zetelverdeling zelf nog eens allesbehalve proportioneel aan het aantal stemmen. Dit is overigens geen exclusief Belgisch probleem maar bestaat in zowat alle westerse (nep)-democratieën in meerdere of mindere mate. Als je naar de werkelijke uitgebrachte stemmen kijkt dan zie je dat haast geen enkele regering democratische legitimiteit heeft.
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Q: Vindt u deze regering geschikt om aan te treden? 30 leeg = geen steun I.e. je hebt 51 van de 70 resterende nodig om nog over een meerderheid te spreken.
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus zullen er minder zitjes nodig zijn om een bepaalde meerderheid door het parlement te laten bevestigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het vershil is dat JVDB alleen wie een geldige stem heeft uitgebracht representeert in het parlement (dus de blanco zetels tellen niet) en Rr00t will heel de bevolking representeren, ook de niet stemmers. De lege zetels representeren deze niet-stemmers door altijd blanco te stemmen.
Bij teveel versnippering, blanco en ongelldige stemmen functioneert het tweede model helemaal niet meer. Dus geen van de twee is ideaal, maar het eerste lijkt me gemakkelijker om verbetering aan te brengen dan het tweede.
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben er vrij zeker van dat mijn visie dichter bij de werkelijkheid aansluit. Het is alleszins de reden waarom ik al jaren niet meer stem. En ja indien je blanco / ongeldig enz als dusdanig interpreteert wordt besturen veel moeilijker. Maar als je mijn interpretatie van wat deze stemmen betekenen volgt, is dat ook net het gewenste resultaat. Inherent lijkt me mijn systeem ook veel eerlijker. I.e. het gaat on zoiets belangrijks 'ie ben je akkoord dat ik in jouw naam hier ga regeren?' dat je zonder een expliciet ja (ie een geldige stem), van een 'neen' moet uitgaan als je correct bent.
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 4 juni 2019 om 12:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschil is dat het *systeem* gelijk geeft aan Jan's interpretatie. Hoewel ik het met de uwe eens ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat dat te democratisch is, heeft men dus dat andere systeem bedacht, dat van de actief *aanwezigen* een groter aantal "voor" dan "tegen" moet zijn. Nu, het kan nog erger hoor. Het kan een spelletje zijn zoals in het VK of in Frankrijk, waar de volle macht gaat naar "de winnaar", ttz, die die de meeste stemmen haalt. Niks "meerderheid". Gewoon "winnaar". In principe zou je in Frankrijk een president kunnen hebben die verkozen is door 5 kiezers, als er maar 4 kiezers voor de andere kandidaat gestemd hebben, en de rest van de bevolking niet gaan stemmen is. Die heeft dan de volle macht. |
|
![]() |
![]() |