Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2019, 05:33   #321
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het was niet “Belgie” dat is gaan lopen, wel het toenmalig equivalent van hetgeen zich in onze tijd “WalloBrux” noemt. Vlaanderen was in die tijd virtueel onbestaand en politiek volkomen irrelevant.
Met een meerderheid van 70 procent in de twee wetgevende kamers?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2019, 11:38   #322
kwantum
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat is dan geen correcte definitie.
Wel, dan wordt het vanaf vandaag de correcte definitie.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2019, 12:36   #323
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Onafhankelijk word je door ofwel onderhandelingen met het moederland (zie schotland, dat toelating kreeg tot referendum), ofwel door gewapende strijd en nadien erkenning.

Louter gedragen als onafhankelijke staat is niet voldoende: als je je gewapende macht en rechterlijke macht niet in handen hebt, ben je een leeuw zonder tanden of klauwen.

Kosovo heeft eerst ook een stevige oorlog gekend trouwens, tot 1999, tussen de Serviers en KLA. Het is pas nadien dat het onafhankelijk is geworden.
De provincie Kosovo wordt trouwens tot op de dag van vandaag niet door Servië erkend als onafhankelijke staat. Ze zien het nog steeds als opstandige provincie.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2019, 16:47   #324
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Juist...

En ongetwijfeld was de voertaal van die burgemeester uit Leut Frans.
Waarbij de man wellicht nog gesteund werd door de RKK die doodsbang was voor “den duivel uit het Noorden”.
Bij de stemming over de grondwet in 1815 werden ook een heleboel stemmen geschrapt omdat ze omwille van 'religieuze redenen' waren. Daarom ook waarschijnlijk dat de Walen in meerderheid 'voor' stemden. De grondwet verzekerde immers een inperking van de invloed van de kerk in het onderwijs. Dat sprak de Waalse elite meer aan dan die hier in het Noorden.

Nu, in een moderne samenleving waar het gewone volk ook degelijke scholing geniet liggen die kaarten anders natuurlijk. Ik denk ook dat voor een Waal er minder twijfel heerste om af te scheiden van Nederland vijftien jaar later, om de eenvoudige reden dat het Nederlands hen een vreemde taal blijft. Ook al verzekerde Nederland erkenning van het Frans en was de taalkwestie veeleer in het Noorden van het hedendaagse België een pijnpunt, bij de evenzeer Franstalige elite daar. De machthebbers hadden er zelfs op teruggezien en de elite van Noorderlingen beheerste toen ook de taal van Molière op degelijk niveau toen. Men trachtte in de Franse taal de belangen van de Nederlanden in het Zuiden te waarborgen, maar het bleek futiel.

Ergens is het wel zo, de Belgische Katholieke Kerk heeft veel in de pap te brokken bij de hersenspoeling van de massa in onze contreien. Laten we die echter niet verwarren met het katholicisme in het algemeen of katholieken die vaak prima mensen zijn natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2019 om 16:53.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2019, 16:59   #325
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat ook interessant is. Koning Willem I was tijdens zijn latere leven niet geheel geliefd. De visie die hij had voor zijn Heel-Nederlands koninkrijk was in duigen gevallen en bovendien was hij in zijn latere leven getrouwd met een Belgische (Waalse) vrouw. Na 1830 waren de Noorderlingen zelf ook niet bepaald positief over België en diens inwoners en dat werd die man niet in dank afgenomen een decennium later. Hij spendeerde de laatste dagen van zijn leven in Berlijn met zijn tweede echtgenote na zijn troonsafstand.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2019 om 17:05.
Oud 14 juni 2019, 17:58   #326
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Wel, dan wordt het vanaf vandaag de correcte definitie.
We leven niet in een orwelliaans universum waaraan de termen zich aan uw desiderata moeten aanpassen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2019, 19:02   #327
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Bij de stemming over de grondwet in 1815 werden ook een heleboel stemmen geschrapt omdat ze omwille van 'religieuze redenen' waren. Daarom ook waarschijnlijk dat de Walen in meerderheid 'voor' stemden. De grondwet verzekerde immers een inperking van de invloed van de kerk in het onderwijs. Dat sprak de Waalse elite meer aan dan die hier in het Noorden.

Nu, in een moderne samenleving waar het gewone volk ook degelijke scholing geniet liggen die kaarten anders natuurlijk. Ik denk ook dat voor een Waal er minder twijfel heerste om af te scheiden van Nederland vijftien jaar later, om de eenvoudige reden dat het Nederlands hen een vreemde taal blijft. Ook al verzekerde Nederland erkenning van het Frans en was de taalkwestie veeleer in het Noorden van het hedendaagse België een pijnpunt, bij de evenzeer Franstalige elite daar. De machthebbers hadden er zelfs op teruggezien en de elite van Noorderlingen beheerste toen ook de taal van Molière op degelijk niveau toen. Men trachtte in de Franse taal de belangen van de Nederlanden in het Zuiden te waarborgen, maar het bleek futiel.

Ergens is het wel zo, de Belgische Katholieke Kerk heeft veel in de pap te brokken bij de hersenspoeling van de massa in onze contreien. Laten we die echter niet verwarren met het katholicisme in het algemeen of katholieken die vaak prima mensen zijn natuurlijk.
Dat is nu net het fundamentele bedrog van dat stuk stront uit holland, dat hij op cynisch-arbitraire manier besliste om een hele categorie stemmen de vuilbak in te kieperen.

Die man had moeten aan de galg eindigen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2019, 19:15   #328
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is nu net het fundamentele bedrog van dat stuk stront uit holland, dat hij op cynisch-arbitraire manier besliste om een hele categorie stemmen de vuilbak in te kieperen.

Die man had moeten aan de galg eindigen.
- lol -

Je hebt dat niet alleen met Hitler en het Belang, alles en iedereen die niet pro-Belgisch is moet er aan geloven.
Oud 14 juni 2019, 20:16   #329
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
- lol -

Je hebt dat niet alleen met Hitler en het Belang, alles en iedereen die niet pro-Belgisch is moet er aan geloven.
Wat heeft dat te maken met de hollandse bezetter van 1815 ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 juni 2019 om 20:16.
Oud 14 juni 2019, 20:20   #330
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het is het taalgebruik vooral. Bijna niemand haat Hollanders in België vandaag, al denken sommigen dat ze bijval genieten. Grappen over Hollanders en hun platheid, ja, maar verder hebben de meesten tegen niemand iets.

Weinig Vlamingen zijn bovendien fan van het vroege België, met recht en reden natuurlijk. Niet bepaald een glorieperiode, die vroege 19de eeuw.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2019 om 20:24.
Oud 14 juni 2019, 20:29   #331
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is het taalgebruik vooral. Bijna niemand haat Hollanders in België, al denken sommigen dat ze bijval genieten. Grappen over Hollanders en hun platheid, ja, maar verder tegen niemand iets hebben.

Weinig Vlamingen zijn bovendien fan van het vroege België, met recht en reden natuurlijk.
Ik heb helemaal niets tegen nederlanders, in tegendeel. Ik heb er hele goed vrienden, ga er graag op vakantie enz enz.

Maar dat neemt niet weg dat dat stuk stront van een Willem ons even cynisch koloniseerde en bedroog als de franse, oostenrijkse of spaanse andere overheersers ons eeuwenlang gekloot hadden daarvoor.
Zijn overtreffende trap was dat hij ons niet gewoon koloniseerde, maar in de eerste en nog zeer frèle dagen van de democratie gewoon besliste van de uitslag van de verkiezingen in de vuilbak te kieperen en die te herschrijven.
Oud 14 juni 2019, 20:33   #332
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Willem I was nogal authoritair, ja. Maar hij zoog ons land niet bepaald uit. Sterker, er werden scholen uit de grond gestampt en de havens uitgebreid. Er bestond een visie op lange termijn. Onze contreien voelden zich echter nog niet als één land, ook al geloof ik wel dat het perfect werkbaar was. Hij was een voorbeeld van een verlicht despoot. Voor het gewone volk echter geen verschil met een elite die alleenrecht had om te stemmen.

Het was ook geen Hollandse kolonie. Er was wel degelijk een doel om van ons Nederlanders te maken. Trouwens, wij waren Nederlanders toen, alleen geen Noord-Nederlanders. Het was gewoon een poging om de Nederlanden terug te verenigen zoals ze dat waren vóór Tachtigjarige Oorlog ze verdeelde.

Nu, de Generaliteitslanden, ja, die waren een voorbeeld van kolonies die uitgemolken werden. Uit paranoia vooral. En voor de inwoners ervan was er geen alternatief. De Habsburgers waren veel erger nog. Die tijd was toen al voorbij.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2019 om 20:40.
Oud 14 juni 2019, 20:41   #333
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem I was nogal authoritair, ja. Maar hij zoog ons land niet bepaald uit. Sterker, er werden scholen uit de grond gestampt en de havens uitgebreid. Er bestond een visie op lange termijn. Onze contreien voelden zich echter nog niets als één land, ook al geloof ik wel dat het perfect werkbaar was.

Het was ook geen Hollandse kolonie. Er was wel degelijk een doel om van ons Nederlanders te maken. Trouwens, wij waren Nederlanders toen, alleen geen Noord-Nederlanders. Het was gewoon een poging om de Nederlanden terug te verenigen zoals ze dat waren vóór Tachtigjarige Oorlog ze verdeelde.

Nu, de Generaliteitslanden, ja, die waren een voorbeeld van kolonies die uitgemolken werden. Uit paranoia vooral. En voor de inwoners ervan was er geen alternatief. De Habsburgers waren veel erger nog. Die tijd was toen al voorbij.
De vraagstelling was eenvoudig, en duidelijk.
Het resultaat ook.
En de dictator smeet dat resultaat in de vuilbak omdat het hem niet paste in zijn veroveringsdrang...

Met zijn 'edele' bedoelingen koopt niemand niets...
Oud 14 juni 2019, 20:41   #334
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De vraagstelling was eenvoudig, en duidelijk.
Het resultaat ook.
En de dictator smeet dat resultaat in de vuilbak omdat het hem niet paste in zijn veroveringsdrang...

Met zijn 'edele' bedoelingen koopt niemand niets...
Ja man. Alsof er toen al algemeen enkelvoudig stemrecht bestond.

In het vroege België werd iedereen in het Frans berecht, en moesten Fransonkundigen hun mond houden en niet de rechter beledigen door geen Frans te praten. Veel minder vrij in realiteit, ook al was het 'democratischer'. Een groter groepje, maar doch erg klein had beslissingsrecht, dat was het verschil. Een klein clubje dat niet echt het beste voor had voor het volk.

Wat mij betreft was het gewoon heimwee naar onder de knoet van buitenlandse mogendheden te leven, die omwenteling. Hoge voedselprijzen kunnen voor mensen met zo'n agenda natuurlijk voordelig uitkomen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2019 om 20:46.
Oud 14 juni 2019, 20:46   #335
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat beweert niemand... gaan we drogredeneringen hanteren ?
Er was een verkiezing, er was een bestaand kiessysteem, dat VOOR de verkiezingen niet in vraag kwam dus moet je het drie eeuwen later ook niet proberen kapot te relativeren...

Heeft Willem de boel bedrogen achteraf ? Ik denk niet dat je dat kunt ontkennen... Feiten zijn feiten.
Oud 14 juni 2019, 20:47   #336
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat beweert niemand... gaan we drogredeneringen hanteren ?
Er was een verkiezing, er was een bestaand kiessysteem, dat VOOR de verkiezingen niet in vraag kwam dus moet je het drie eeuwen later ook niet proberen kapot te relativeren...

Heeft Willem de boel bedrogen achteraf ? Ik denk niet dat je dat kunt ontkennen... Feiten zijn feiten.
Ik hecht belang aan andere zaken, zie hierboven. Wat is voordelig voor mijn cultuur is er één van en hoe benevolent was het leiderschap een ander. Democratie bestond nog niet toe zoals we dat nu kennen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2019 om 20:48.
Oud 14 juni 2019, 20:47   #337
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In het vroege België werd iedereen in het Frans berecht, en moesten Fransonkundigen hun mond houden en niet de rechter beledigen door geen Frans te praten. Veel minder vrij in realiteit, ook al was het 'democratischer'. Een groter groepje, maar doch erg klein had beslissingsrecht, dat was het verschil. Een klein clubje dat niet echt het beste voor had voor het volk.

Wat mij betreft was het gewoon heimwee naar onder de knoet van buitenlandse mogendheden te leven, die omwenteling. Hoge voedselprijzen kunnen voor mensen met zo'n agenda natuurlijk voordelig uitkomen.
Ik merk dat je er met een bochtje omheen aan het kronkelen bent... Opvoeding gekregen in een katholieke school ?
Oud 14 juni 2019, 20:49   #338
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik merk dat je er met een bochtje omheen aan het kronkelen bent... Opvoeding gekregen in een katholieke school ?
Welke bocht? Ik wijzig vaak mijn berichten door er een addendum aan toe te voegen. Daar zit niks speciaals achter. Ik druk nogal snel op die 'verstuur'-knop.

Trouwens, als we dit spelletje gaan spelen dan doe ik niet meer mee. Het is kinderachtig. Ik ga van dit weekeinde genieten liever dan een welles-nietes-spelletje te spelen. Je kent mijn mening.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2019 om 20:52.
Oud 14 juni 2019, 20:52   #339
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hecht belang aan andere zaken, zie hierboven. Wat is voordelig voor mijn cultuur is er één van en hoe benevolent was het leiderschap een ander. Democratie bestond nog niet toe zoals we dat nu kennen.
Dat is een oordeel anno 2019 over mensen die 300 jaar geleden een existentiële vraag moesten beantwoorden, en zagen dat de monarch/bezetter hun antwoord op de mesthoop smeet omdat het niet paste in zijn plannen...
Oud 14 juni 2019, 20:55   #340
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke bocht? Ik wijzig vaak mijn berichten door er een addendum aan toe te voegen. Daar zit niks speciaals achter. Ik druk nogal snel op die 'verstuur'-knop.

Trouwens, als we dit spelletje gaan spelen dan doe ik niet meer mee. Het is kinderachtig. Ik ga van dit weekeinde genieten liever dan een welles-nietes-spelletje te spelen. Je kent mijn mening.
Neen, je drogredenering is dat je nu afkomt met "algemeen stemrecht" terwijl je heel goed weet dat op dat moment in de tijd dat totaal onbestaande was.

Zo verkloot je elke discussie... Algemeen stemrecht is gewoon geen element in dit vraagstuk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be