Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2005, 23:40   #141
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
je laat het lichaam rijpen, opdat de ziel als een bloem ten hemel kan stijgen.
Ik heb anders nog nooit een bloem of iets anders moois zien oprijzen uit een klomp gerijpt vlees (of worden die dikke witte wormpjes vlinders?) laat staan uit andere rijpende organismen. Stank daarentegen...

Neen-neen: opstoken, uitroken of op zijn minst droogtrekken, die dode lichamen! Stel je voor dat die blubber pootjes krijgt...
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 18:01   #142
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Voor de liefhebbers : was vanmiddag in "De Slegte" in Brussel (in de Grote-Marktbuurt)
en daar waren nogal wat exemplaren van "Zaden van een Berk" nog steeds voorradig
voor weinig geld - Gaat over Haikoe's en is geschreven door een Zen-Monnik..

Bij het doorbladeren van diverse andere boekskens volgend zenverhaaltje tegengekomen
dat volledig kadert in de diskussie over reïncarnatie en ziel en geest....

Iemand krijgt plots de "verlichtende gedachte" : ..alles is geest...
springt in zijn aŭto , rijdt 55 km naar zijn meester en vertelt die over zijn inzicht
"Zeer juist" zegt de meester
...

Een paar weken krijgt hij terwijl hij naar hetzelfde punt van het plafond staart
plots de ingeving : ....de geest is niets...
springt weer in zijn aŭto en rijdt als een bezetene om dit nieŭwe inzicht aan zijn meester mede te delen
De meester luistert zeer aandachtig en zegt :
"Zeer juist".
...

Intussen slaag ik er nog steeds niet in een fatsoenlijke haikoe in het Esperanto te maken...
Oud 26 januari 2005, 18:31   #143
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Intussen slaag ik er nog steeds niet in een fatsoenlijke haikoe in het Esperanto te maken...
Waarom in het esperanto? dat is toch een kunstmatige europese taal - met de e van ersatz.

Wat vind je hiervan (een dubbele haikoe):

[size=3][font=Arial]Een haikoe bevat[/font][/size]
[font=Arial][size=3]zeventien lettergrepen[/size][/font]
[font=Arial][size=3]en niet omgekeerd.[/size][/font]

[font=Arial][size=3](Zoals struisvogels[/size][/font]
[font=Arial][size=3]wel een lange nek hebben[/size][/font]
[font=Arial][size=3]maar [/size][/font][font=Arial][size=3]geen zwanen zijn.)[/size][/font]
Oud 26 januari 2005, 18:35   #144
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

en dit:

[size=3]Een haikoe bevat[/size]
[size=3]zeventien lettergrepen[/size]
[size=3]en niet omgekeerd.[/size]

[size=3](Zoals een huismus[/size]
[size=3]wel twee vleugeltjes heeft maar[/size]
[size=3]geen nachtegaal is.)[/size]
Oud 26 januari 2005, 22:08   #145
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon
en dit:

[size=3]Een haikoe bevat[/size]
[size=3]zeventien lettergrepen[/size]
[size=3]en niet omgekeerd.[/size]

[size=3](Zoals een huismus[/size]
[size=3]wel twee vleugeltjes heeft maar[/size]
[size=3]geen nachtegaal is.)[/size]
Niet slecht. Het volgende is wel geen haiku, maar je kan er eens rustig over mediteren voor het slapengaan :

Welk gezicht had je voor je ouders geboren werden?
Oud 28 januari 2005, 15:15   #146
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Esperanto is een levende taal met voor zijn korte bestaan een zeer levendige
literatuur oa .
Hajkista Klubo en Osaka

Tre interesa specialeco de la nuntemlpa Esperantaliteraturo en Jananio:
kolektiva laboro de la Hajkista Klubo en Osaka. Ci-tiu kolektivo ekde 1967 ĝis 1973 aperigis sep hajkarojn, parte originalajn, parte tradukitajn. La titolojn de la hajkaroj :

"Suito '67"
"Etudo '§!"
"Kvinteto '69"
"Kapriĉo '70"
"Nokturno '71"
"Sonato ''72"
"Finalo '73"

Verder heeft deze japanse groep nog de heruitgave van de eerste periode
van het fameuze in Hongarije uitgegeven tijdschrift "Literatura Mondo" op hun aktief.

Alleen maar om eventjes aan te geven dat er wel degelijk een universeel cultureel
platform bestaat.
Oud 30 januari 2005, 06:40   #147
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Welk gezicht had je voor je ouders geboren werden?
Inderdaad een leuke vraag.

Ik ben geneigd te antwoorden: "toen had ik geen gezicht".

En als reïncarnatie werkelijk zou bestaan (hoewel het niet bewezen kan worden, maar dat hoeft geen argument te zijn), weet ik begod niet welk wezen "ik" ooit geweest ben.

Dat kan aan mijn geestelijke beperkingen liggen, maar toch ik hecht weinig geloof aan mensen die beweren zich wel te herinneren wie of wat ze in een vorig leven waren.

Nogmaals, het feit dat niemand zich dat echt kan herinneren - zo denk ik toch - bewijst niet dat reïncarnatie niet bestaat of kan bestaan, maar betekent wel dat het een vrij overbodige waarheid of mogelijkheid zou zijn.
Oud 30 januari 2005, 21:20   #148
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:

En als reïncarnatie werkelijk zou bestaan (hoewel het niet bewezen kan worden, maar dat hoeft geen argument te zijn), weet ik begod niet welk wezen "ik" ooit geweest ben.

Dat kan aan mijn geestelijke beperkingen liggen, maar toch ik hecht weinig geloof aan mensen die beweren zich wel te herinneren wie of wat ze in een vorig leven waren.

Nogmaals, het feit dat niemand zich dat echt kan herinneren - zo denk ik toch - bewijst niet dat reïncarnatie niet bestaat of kan bestaan, maar betekent wel dat het een vrij overbodige waarheid of mogelijkheid zou zijn.
Volledige herinnering heeft enkel een Boeddha of een Ahrat. Wij moeten het stellen met flarden van herinneringen die op onze jonge leeftijd vaak als "fantasie" de kop werden ingedrukt. Ooit al eens afgevraagd waarom iemand een "aanleg" heeft voor iets? Waarom iemand een instinctieve panische angst heeft voor iets? Waarom er geesten bestaan?
Oud 31 januari 2005, 22:47   #149
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als men reïncarnatie ziet als een vonkje dat elke keer van je uitgeleefd lichaam overspringt op een kersvers embryootje, daar geloof ik ook niet in. Ik geloof ook niet dat iemand zich iets kan herinneren van een vorig leven. Je geheugen zit immers in de configuratie van je hersencellen, en die valt gewoon uit elkaar als je sterft.

Maar het feit dat ik op een bepaald moment als mens ben geboren, bewijst voor mij wel dat het opnieuw zal gebeuren.

Oud 1 februari 2005, 13:05   #150
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Als men reïncarnatie ziet als een vonkje dat elke keer van je uitgeleefd lichaam overspringt op een kersvers embryootje, daar geloof ik ook niet in. Ik geloof ook niet dat iemand zich iets kan herinneren van een vorig leven. Je geheugen zit immers in de configuratie van je hersencellen, en die valt gewoon uit elkaar als je sterft.

Maar het feit dat ik op een bepaald moment als mens ben geboren, bewijst voor mij wel dat het opnieuw zal gebeuren.

Hoe een reïncarnatie verloopt, weten we inderdaad niet. En het feit dat uw 'ram' geheugen op 0 wordt gezet lijkt mij ook logisch om een natuurlijke evolutie van de mens te garanderen. Je zou anders te veel in een bepaald patroon blijven leven, teveel in de komfortzone blijven.
Oud 1 februari 2005, 15:08   #151
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledige herinnering heeft enkel een Boeddha of een Ahrat. Wij moeten het stellen met flarden van herinneringen die op onze jonge leeftijd vaak als "fantasie" de kop werden ingedrukt. Ooit al eens afgevraagd waarom iemand een "aanleg" heeft voor iets? Waarom iemand een instinctieve panische angst heeft voor iets? Waarom er geesten bestaan?
Ben je echt zeker dat er geesten bestaan.......?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 15:12   #152
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe een reïncarnatie verloopt, weten we inderdaad niet. En het feit dat uw 'ram' geheugen op 0 wordt gezet lijkt mij ook logisch om een natuurlijke evolutie van de mens te garanderen. Je zou anders te veel in een bepaald patroon blijven leven, teveel in de komfortzone blijven.
Dat is waar..... stel je voor dat je bewust als olifant in een mier moet leven.....
Gelukkig wordt onze schijf van tijd tot tijd geformatteerd !
Oud 1 februari 2005, 16:34   #153
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Ben je echt zeker dat er geesten bestaan.......?
Natuurlijk. Al moet je niet denken aan de hollywood versie ervan. Een geest is niet meer of niet minder dan een reïncarnatie van een persoon die zijn vorig leven niet geheel los kon laten.

Heb je nooit dat gevoel in een kamer dat je, hoewel het zo is, niet alleen lijkt te zijn? Die koude rilling die over je rug loopt?
Oud 1 februari 2005, 16:35   #154
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat is waar..... stel je voor dat je bewust als olifant in een mier moet leven.....
Gelukkig wordt onze schijf van tijd tot tijd geformatteerd !
Maar toch worden de gegevens niet gewist, ze worden enkel verborgen.
Oud 6 februari 2005, 13:59   #155
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Hoedanook, ik hoop vurig dat ik er bij een reïncarnatie nooit zo golemachtig uitzie als de avatar van HerrUU (hoewel ik zijn tussenkomsten soms wel sympathiek vind) of dat ik nooit een naam als "Flippend Rund" hoef aan te nemen (hoe intelligent die vrouw, man of bse-beest hier ook tot nadenken aanzet, en dit schrijf ik zonder enige ironie).

Met andere woorden: laat mij maar als volmaakt onbewust wezen of compleet dood orgaan in het eeuwige niets verdwijnen.

Geen reset voor mij!

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 6 februari 2005 om 14:01.
Oud 6 februari 2005, 15:46   #156
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoedanook, ik hoop vurig dat ik er bij een reïncarnatie nooit zo golemachtig uitzie als de avatar van HerrUU (hoewel ik zijn tussenkomsten soms wel sympathiek vind) of dat ik nooit een naam als "Flippend Rund" hoef aan te nemen (hoe intelligent die vrouw, man of bse-beest hier ook tot nadenken aanzet, en dit schrijf ik zonder enige ironie).

Met andere woorden: laat mij maar als volmaakt onbewust wezen of compleet dood orgaan in het eeuwige niets verdwijnen.

Geen reset voor mij!
Met andere woorden ....... het eeuwige leven van sommigen lijkt verdacht veel op de eeuwige dood van anderen.
Oud 10 februari 2005, 12:50   #157
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Geen reset voor mij!
Voor mij liefst ook niet

Want dan ben ik er...
Oud 10 februari 2005, 22:24   #158
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor mij liefst ook niet

Want dan ben ik er...
Zijn jullie dan zo ontgoocheld ?
Oud 11 februari 2005, 16:40   #159
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zijn jullie dan zo ontgoocheld ?
Ach, het kon beter.
èn het kan vooral ook veel slechter...
Oud 11 maart 2005, 16:38   #160
BartP
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Boedhisme = de luierik uithangen en hiervoor dankbaar een zogezegde zienswijze gebruiken. Het grote voordeel is dat je voor het woord bedelen dan kan zeggen dat je voor een voor een verheven doel leeft en hiervoor dankbaar een aalmoes aanneemt. Dit zijn mensen waar ik totaal geen respect voor kan opbrengen : zichzelf een verheven doel toeëigenen en de anderen moeten de economie maar doen draaien.
Dus jij hebt geen respect voor Boedhisten?
Wat zegt de christelijke leer over respect tegenover de medemens?

ZONDAAR!!!
BartP is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be