Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2019, 23:47   #681
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zeeuws-Vlaanderen bij Vlaanderen op basis van de geschiedenis van voor 1795. Dat betekent dus ook dat Limburg, op basis van die geschiedenis, afgestaan wordt aan Duitsland zeker?
Tja, waarom niet. De Limburgers, vooral in Oost-Limburg, spreken al een Duits dialect. Ze zijn ook happig om Merkel een handje te helpen met haar "Wir schaffen das!"
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 00:51   #682
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

De meeste Zeeuws-Vlamingen zijn trots om bij Nederland te horen. Wel hebben veel Zeeuws-Vlamingen een grote affiniteit voor hun Vlaamse buren.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 00:52   #683
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De meeste beroemde Zeeuw,de kok uit Sluis ;

Sergio Herman ,denkt daar blijkbaar anders over.

"Sergio Herman is een Nederlandse kok en restaurateur die tot eind 2013 de keuken in restaurant Oud Sluis in het Zeeuws-Vlaamse Sluis bestierde en sinds 2014 actief is in The Jane in Antwerpen.
Geboren: 5 mei 1970 (46 jaar), Oostburg, Nederland"
Diezelfde man is ook getrouwd met een Zuid-Hollandse vrouw.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 00:54   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Dat ze het koninkrijk Nederland verkiezen boven koninkrijk België is logisch.

Maar een republiek Vlaanderen is een game changer.

De mentaliteit sluit dichter aan bij de Vlamingen dan bij de Hollanders.
Steden Brugge, Gent en Antwerpen (mogelijke hoofdstad republiek Vlaenderen) liggen dichter dan Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.
In de republiek Vlaanderen zouden ze minder een buitenbeentje zijn dan in het koninkrijk Nederland.
Hun Nederlandse identiteit wordt niet in vraag gesteld.

Wat is trouwens een "republiek Vlaenderen"? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. U wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 05:25   #685
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2...u#.V6sDsjX-uJc


" Maarten van Rossem vindt dat Zeeuws-Vlaanderen aan de België gegeven moet worden.
Dat zei hij dinsdagavond in de kennisquiz De Slimste Mens op NPO 2.

'Iedere provincie heeft iets geks en in Zeeland is dat Zeeuws-Vlaanderen', vertelt Van Rossem als hem gevraagd wordt wat hij van Zeeuwen vindt.

Volgens hem hoort Zeeuws-Vlaanderen niet bij Zeeland
en en is het juist een beetje Vlaams.

Hij stelt dan ook voor om alle Nederlandse uitbreidingen na 1600 terug te geven. Zo ook Limburg. "


Volledig akkoord,
Zeeuws -Vlaanderen hangt volledig vast aan Vlaanderen,de inwoners zijn meer gericht op Antwerpen ,Bruggen en Gent dan op Rotterdam ,Amsterdam of Utrecht en het zou een mooie aanvulling vormen voor onze Vlaamse Kust .


http://nos.nl/artikel/2122604-belgen...eren-over.html
Zoals ik al eerder poneerde zal er altijd wel iets zijn waarover de vlaamsnationalisten kunnen emmeren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 05:27   #686
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De meeste beroemde Zeeuw,de kok uit Sluis ;

Sergio Herman ,denkt daar blijkbaar anders over.

"Sergio Herman is een Nederlandse kok en restaurateur die tot eind 2013 de keuken in restaurant Oud Sluis in het Zeeuws-Vlaamse Sluis bestierde en sinds 2014 actief is in The Jane in Antwerpen.
Geboren: 5 mei 1970 (46 jaar), Oostburg, Nederland"
Wat zegt Herman (de Halve Belg) daar dan van ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 21 juni 2019 om 05:28.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 15:05   #687
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
http://nos.nl/artikel/2122604-belgen...eren-over.html

"Het is een kwestie van tijd voor de helft van de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen Belgisch is.
Als de groei van het aantal Belgen zo doorzet zal dat over 35 jaar het geval zijn. Dat heeft Omroep Zeeland berekend.

De lage woningprijzen zorgen ervoor dat er sinds 2011 jaarlijks honderden Vlamingen verhuizen naar Zeeland. Een woning in Vlaanderen kost gemiddeld 239.000 euro, in Zeeuws-Vlaanderen is dat 174.000 euro.



Er bestaat een kans dat de Belgen al eerder in de meerderheid zijn op het zuidelijkste punt van Zeeland. Antropoloog Herman Tak denk dat het nog maar 10 ?* 15 jaar duurt. "Als er één schaap over de dam is, dan volgen er meer," zegt hij."


Zeeuws Vlaanderen ontvolkt en de vrijgekomen plaatsen worden meer en meer ingenomen door Vlamingen uit België.
Net zoals de Franstaligen in heel wat Brusselse randgemeenten Franstalig zijn en door de stijgende geboortegroei in Brussel nog veel Franstaligen
naar de rand zullen trekken waar de huizen de helft kosten van deze in Brussel.:

Laatst gewijzigd door speurneus : 21 juni 2019 om 15:07.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 16:20   #688
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De meeste beroemde Zeeuw,de kok uit Sluis ;

Sergio Herman ,denkt daar blijkbaar anders over.

"Sergio Herman is een Nederlandse kok en restaurateur die tot eind 2013 de keuken in restaurant Oud Sluis in het Zeeuws-Vlaamse Sluis bestierde en sinds 2014 actief is in The Jane in Antwerpen.
Geboren: 5 mei 1970 (46 jaar), Oostburg, Nederland"
Herman beseft dat hij in Belgisch-Vlaanderen een BV is geworden en weet dat hij dat daar ook financieel kan uitwerken. Komt daar nog bij dat er in Zeeuws-Vlaanderen jammer genoeg een demografische uittocht aan de gang is, wat natuurlijk zo zijn gevolgen heeft op bepaalde projecten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 16:21   #689
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Net zoals de Franstaligen in heel wat Brusselse randgemeenten Franstalig zijn en door de stijgende geboortegroei in Brussel nog veel Franstaligen
naar de rand zullen trekken waar de huizen de helft kosten van deze in Brussel.:
De prijzen in Vlaams- en Waals-Brabant liggen hoog, heel hoog. De vraag is trouwens waarmee je de vastgoedprijzen wil vergelijken: een huis in Molenbeek of een in Ukkel of een van de twee Woluwes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 19:16   #690
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

De vernederlandsing van de Ardennen.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=74957
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2019, 01:02   #691
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat kan zijn ,
maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag
of je Zeeuws Vlaanderen zou weigeren
als Nederland het zou terug geven
zoals Maarten Van Rossem hen adviseert.
U neemt de nationale brompot Maarten van Rossem serieus? Hij is voorzitter van de jury van de Nederlandse versie van de Slimste Mens (van de versie die eindelijk aansloeg in Nederland).

Daarbij waarom Zeeuws Vlaanderen teruggeven? Met die logica zou Noord Brabant ook die kant op moeten.

Zeeuws Vlaanderen kan terug, mits Vlaanderen of heel België herenigd met Nederland.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2019, 01:13   #692
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een van de meest strikte vormen van het katholicisme heb ik vele jaren geleden in Holland mogen ervaren (op de "boot" in Den Haag). Daarmee vergeleken zijn de katholieke Brabanders halve heidenen.
Brabanders en Limburgers zijn in de praktijk net zo Katholiek als veel Belgen en Fransen. Brabanders en Limburgers zijn alleen 'cultureel' langer Katholiek gebleven, de Vlaamse strijd was er een van taal, (Noord) Brabanders en Limburgers hadden juist een emancipatie* omwille van hun Katholieke geloof tegenover de oudsher Calvinistische elite.
Één van de verschillen tussen (Noord) Brabant en Limburg en de rest is hun verleden als generaliteitsland. Bestuurders waren Calvinisten, toegegeven vaak met ergens voorouders in deze contreien, die er vooral voor henzelf zaten. Katholiek blijven was óók een vorm van verzet hier.

(*= uiteraard geldt dat ook voor Katholieken in de rest van Nederland)
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2019, 05:56   #693
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Brabanders en Limburgers zijn in de praktijk net zo Katholiek als veel Belgen en Fransen. Brabanders en Limburgers zijn alleen 'cultureel' langer Katholiek gebleven, de Vlaamse strijd was er een van taal, (Noord) Brabanders en Limburgers hadden juist een emancipatie* omwille van hun Katholieke geloof tegenover de oudsher Calvinistische elite.
Één van de verschillen tussen (Noord) Brabant en Limburg en de rest is hun verleden als generaliteitsland. Bestuurders waren Calvinisten, toegegeven vaak met ergens voorouders in deze contreien, die er vooral voor henzelf zaten. Katholiek blijven was óók een vorm van verzet hier.

(*= uiteraard geldt dat ook voor Katholieken in de rest van Nederland)
Juist inderdaad:
Maar al bij al bleef het binnen de eigen gezamelijke grenzen "van Dietschen Bloedt" bij de NLanders. Een meer geprononceerd verschil qua ingesteldheid was/is, zijn de grotere cultuurverschillen binnen Belgenland: Latijns versus Germaans binnen de staatkundige grenzen.

Trouwens zelfs in jullie Vlaanderen zijn er uitschieters, al denk ik dat het uitzonderlijk is. Niet voor niks herinner ik me een volbloed Zeeuw die zijn collega uit Marieke's Nimegen binnensmonds uitschold voor 'verbasterde mof'...
Toegevouwen van 't lachen, ikke toen
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2019, 01:29   #694
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Juist inderdaad:
Maar al bij al bleef het binnen de eigen gezamelijke grenzen "van Dietschen Bloedt" bij de NLanders. Een meer geprononceerd verschil qua ingesteldheid was/is, zijn de grotere cultuurverschillen binnen Belgenland: Latijns versus Germaans binnen de staatkundige grenzen.

Trouwens zelfs in jullie Vlaanderen zijn er uitschieters, al denk ik dat het uitzonderlijk is. Niet voor niks herinner ik me een volbloed Zeeuw die zijn collega uit Marieke's Nimegen binnensmonds uitschold voor 'verbasterde mof'...
Toegevouwen van 't lachen, ikke toen
Een Zeeuw? Als er een deel van westelijk Nederland Duits is, dan is het wel Zeeland. In de meeste Zeeuwse kustplaatsen wordt men vaak genoeg eerst in het Duits aangesproken.

Dus om als Zeeuw een al te grote mond over Nijmegen ofwel Nimwegen te hebben, gaat mij echt te ver.

Zelf ben ik West (Noord) Brabander en de verschillen met meest dichtstbijzijnde Zeeuwse eiland Tholen zijn relatief best groot. Dat wil zeggen, als ik even ver oostelijk ga, als dat Tholen voor mij westelijk ligt, dan zijn de verschillen (weliswaar binnen Brabant) minder groot. Voor zo'n kleine afstand is dat toch wel opmerkelijk.
Ik heb aangetrouwde Protestantse familie en die zeggen zelf ook, dat de meeste fanatiekelingen in de traditionele grensstreek tussen Protestants en Katholiek Nederland wonen.
De doorsnee Nederlands-Hervormd (tegenwoordig Protestantse Kerk in Nederland) of Nederlandse Katholiek verschillen nu nauwelijks meer van elkaar.
Echter dat was een proces van generaties, men zegt dat de Nederlandse Katholieke emancipatie eindigde in de jaren 1960, toch begon dit al toen Katholieken nominaal gelijk werden gesteld in de Bataafsche Republiek in 1795.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2019, 07:50   #695
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een Zeeuw? Als er een deel van westelijk Nederland Duits is, dan is het wel Zeeland. In de meeste Zeeuwse kustplaatsen wordt men vaak genoeg eerst in het Duits aangesproken.

Dus om als Zeeuw een al te grote mond over Nijmegen ofwel Nimwegen te hebben, gaat mij echt te ver.

Zelf ben ik West (Noord) Brabander en de verschillen met meest dichtstbijzijnde Zeeuwse eiland Tholen zijn relatief best groot. Dat wil zeggen, als ik even ver oostelijk ga, als dat Tholen voor mij westelijk ligt, dan zijn de verschillen (weliswaar binnen Brabant) minder groot. Voor zo'n kleine afstand is dat toch wel opmerkelijk.
Ik heb aangetrouwde Protestantse familie en die zeggen zelf ook, dat de meeste fanatiekelingen in de traditionele grensstreek tussen Protestants en Katholiek Nederland wonen.
De doorsnee Nederlands-Hervormd (tegenwoordig Protestantse Kerk in Nederland) of Nederlandse Katholiek verschillen nu nauwelijks meer van elkaar.
Echter dat was een proces van generaties, men zegt dat de Nederlandse Katholieke emancipatie eindigde in de jaren 1960, toch begon dit al toen Katholieken nominaal gelijk werden gesteld in de Bataafsche Republiek in 1795.
Wij zijn al eeuwen gewend om met verschillende kerken te leven ,ook na 1795.
Heel lang werd dit vormgegeven eerst met gedogen en later in de verzuiling,
die na de jaren '60 van de vorige eeuw is afgebrokkeld door de secularisering.
Vlaanderen kent niet zo'n samenleving en heeft zich altijd afgezet tegen het Calvinistische Noorden.
Dit is eeuwen met de paplepel ingegeven , vanaf de 80 jarige oorlog met Spanje, de splitsing van het VKN in 1830
en eigenlijk leven Vlamingen nog steeds in die wereld van toen.
Ook Zeeuws Vlaanderen past niet meer in de mentaliteit van de Belgen.
Daarom is een hereniging een wens van enkelingen en het zal nog een paar generaties moeten duren , voordat dit een reële optie zal worden.

De Vlamingen hebben het veel te druk met de Franstaligen en in dit huwelijk zijn ze groot geworden.
Het is heerlijk om eindeloos met huwelijksproblemen bezig te blijven en daarom ze hebben geen behoefte aan een andere partner.

Laatst gewijzigd door cato : 23 juni 2019 om 07:59.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2019, 09:28   #696
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wij zijn al eeuwen gewend om met verschillende kerken te leven ,ook na 1795.
Heel lang werd dit vormgegeven eerst met gedogen en later in de verzuiling,
die na de jaren '60 van de vorige eeuw is afgebrokkeld door de secularisering.
Vlaanderen kent niet zo'n samenleving en heeft zich altijd afgezet tegen het Calvinistische Noorden.
Dit is eeuwen met de paplepel ingegeven , vanaf de 80 jarige oorlog met Spanje, de splitsing van het VKN in 1830
en eigenlijk leven Vlamingen nog steeds in die wereld van toen.
Ook Zeeuws Vlaanderen past niet meer in de mentaliteit van de Belgen.
Daarom is een hereniging een wens van enkelingen en het zal nog een paar generaties moeten duren , voordat dit een reële optie zal worden.

De Vlamingen hebben het veel te druk met de Franstaligen en in dit huwelijk zijn ze groot geworden.
Het is heerlijk om eindeloos met huwelijksproblemen bezig te blijven en daarom ze hebben geen behoefte aan een andere partner.
driedubbel geplooid van 't lachen.
Heerlijk, 'k ga mijn mening over d' Ollanders moeten herzien als ge zo door gaat.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2019, 10:29   #697
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een Zeeuw? Als er een deel van westelijk Nederland Duits is, dan is het wel Zeeland. In de meeste Zeeuwse kustplaatsen wordt men vaak genoeg eerst in het Duits aangesproken.
Tiens nog nooit ervaren. Waarom doen ze dat? Toen ik lang geleden regelmatig naar Zandvoort (mooie formule piste) ging was er er wel een enorme anti-Duitse haat, waar men hen de oorlog nog niet vergeven had. In de restaurants etc was men echt onvriendelijk tegen hen, als Belg was je OK en ze lieten niet na openlijk te zeggen dat ze van geen moffen moesten weten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2019, 12:33   #698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een Zeeuw? Als er een deel van westelijk Nederland Duits is, dan is het wel Zeeland. In de meeste Zeeuwse kustplaatsen wordt men vaak genoeg eerst in het Duits aangesproken.

Dus om als Zeeuw een al te grote mond over Nijmegen ofwel Nimwegen te hebben, gaat mij echt te ver.

Zelf ben ik West (Noord) Brabander en de verschillen met meest dichtstbijzijnde Zeeuwse eiland Tholen zijn relatief best groot. Dat wil zeggen, als ik even ver oostelijk ga, als dat Tholen voor mij westelijk ligt, dan zijn de verschillen (weliswaar binnen Brabant) minder groot. Voor zo'n kleine afstand is dat toch wel opmerkelijk.
Ik heb aangetrouwde Protestantse familie en die zeggen zelf ook, dat de meeste fanatiekelingen in de traditionele grensstreek tussen Protestants en Katholiek Nederland wonen.
De doorsnee Nederlands-Hervormd (tegenwoordig Protestantse Kerk in Nederland) of Nederlandse Katholiek verschillen nu nauwelijks meer van elkaar.
Echter dat was een proces van generaties, men zegt dat de Nederlandse Katholieke emancipatie eindigde in de jaren 1960, toch begon dit al toen Katholieken nominaal gelijk werden gesteld in de Bataafsche Republiek in 1795.
Toch niet uit het oog verliezen dat de strikte vorm van het reformatorisch gedachtegoed toch wel te vinden is in Zeeland (ook op enkele andere plaatsen in Nederland). In bepaalde gemeenten zingen ze zelfs nog de psalmen naar de berijming van Datheen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2019, 12:37   #699
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wij zijn al eeuwen gewend om met verschillende kerken te leven ,ook na 1795.
Heel lang werd dit vormgegeven eerst met gedogen en later in de verzuiling,
die na de jaren '60 van de vorige eeuw is afgebrokkeld door de secularisering.
Vlaanderen kent niet zo'n samenleving en heeft zich altijd afgezet tegen het Calvinistische Noorden.
Dit is eeuwen met de paplepel ingegeven , vanaf de 80 jarige oorlog met Spanje, de splitsing van het VKN in 1830
en eigenlijk leven Vlamingen nog steeds in die wereld van toen.
Schijnbaar weet u niet dat de protestantse leer heel sterk verbreid was in het graafschap Vlaanderen, vooral dan de calvinistisch en anabaptistische insteek. Enkel door de ijzeren vuist van de Spaanse macht heeft men de Vlamingen weer in de pas doen lopen.

De Vlamingen leven helemaal niet meer "in de wereld van toen". Het katholicisme is hier een cultureel gegeven geworden. Beleving ligt laag, ook al blijft de doorsnee Vlaming belang hechten aan de kerkelijke overgangsriten als doopsel, vormsel (belijdenis), huwelijk en begrafenis. Op dat vlak zijn de gelijkenissen met het cultureel katholicisme in Nederlands-Limburg en Noord-Brabant heel opvallend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2019, 12:38   #700
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ook Zeeuws Vlaanderen past niet meer in de mentaliteit van de Belgen.
Zeeland valt uiteen in de "eilanden" en Zeeuws-Vlaanderen. Daar ligt de grote kloof. Niet bij de ene of andere kant van de staatkundige grens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be